Jak jíst se svým tělem, a ne proti němu

Výživa stojí  za pozornost i čas. Nesmíme zapomínat, že výživa znamená zdraví. Jsme – li zdraví, máme velké štěstí a musíme se o dar zdraví starat.

Nemáme-li to štěstí, musíme tělu dopřát živiny tak, aby fungovalo tak dobře, jak to jen jde a my se cítili co nejlépe.

Nechci si hrát na paní chytrou a bezchybnou a rovnou se přiznám, že má cesta ke zdravému životnímu stylu a štíhlosti trvala docela dlouho a stála mnoho. Hodně úsilí, hodně času, hodně peněz. Někdo dospěje relativně brzy, někdo pozdě, někdo nikdy. Já poměrně pozdě jsem pochopila, že tak, jak jsem šla, Mgr. Matoušková Jaroslavatudy cesta nevede. Že se motám ve slepých uličkách. A pak jsem začala studovat, tentokrát ne speciální diety, ale výživu. Naučila jsem se hodně o lidském těle, o lidské hlavě, o potravinách a jejich složení, bílkovinách, sacharidech i tolik „nenáviděných“ tucích, o obsahu minerálů, vitamínů a stopových prvků, o jejich synergických efektech, tj. jak se navzájem ovlivňují, a odhodila jsem 25 kilogramů.

Jak jíst se svým tělem, a ne proti němu (jednoduché zásady):

1. Přestaneme vyhledávat průmyslově zpracované potraviny

Známe to všichni. Ovlivněni současným boomem zdravého životního, který se stal výnosným byznysem potravinářských a farmaceutických firem, sháníme v supermarketech zdravé potraviny. Hledáme potraviny obohacené o železo, vitamíny, vlákninu, pídíme se po funkčních potravinách, do kterých výrobce přidal látky s příznivým účinkem na zdraví, popřípadě z nich některé nežádoucí složky odstranil (například o mléko zbavené laktózy).

Odstrašujícím případem je celozrnné pečivo. Pátráme po něm a když vidíme krásné tmavé pečivo se zrníčky, jásáme, jak zdravě jsme nakoupili. A přitom koupíme jen pečivo z bílé mouky. Z mouky, která prošla zpracováním, při kterém byla zrna zbavena otrub a klíčku a zbyl jenom endosperm. A dokonce pěkně vybělený, aby to rohlíku slušelo. A pak do toho pěkně přidáme trochu karamelu na obarvení, nějakou tu výživu, třeba vitamín B1, železo a kapku niacinu, trocha zrníček, aby se to tvářilo zdravě a celozrnně. A na světě je „zdravé celozrnné“ pečivo, které ale klidně mohlo být skutečně celozrnné se vší výživou, kdyby se zpracováním neodstranila a pak zase nesmyslně (a nedokonale) neobohatila.

2. Budeme kupovat skutečné potraviny

Zdravé jsou potraviny, které naše tělo potřebuje – celé, skutečné, čerstvé, základní, neupravené. Proč bych si na svačinu měla koupit „zdravou“ energetickou tyčinku, když si můžu koupit jablko? Nebo proč bych si měla koupit ovocné mléko, když si ten koktejl můžu udělat? A také začneme potraviny kombinovat, protože správnou kombinací znásobíme jejich účinek a maximálně využijeme jejich makro i mikro živiny. A nebudeme se bát alternativ a do našich nákupních vozíků přidáme potraviny, které nám náš jídelníček obohatí a které jsme třeba dosud nezkusili. Je až s podivem, jak monotónně jíme. Vidím to denně při své práci. A přestaneme být pohodlní a začneme si alespoň část jídla připravovat sami.

3. Naučíme se poslouchat svoje tělo

Tělo nám umí říci hodně věcí. Bolí nás hlava? Cítíme se unavení? Nemyslí nám to? Jsme v útlumu? Bolí nás žaludek? Pálí nás žáha? Máme hlad? Chybí nám energie? Padají nám vlasy? Dělají se nám na obličeji pupínky? Bolí nás záda? Když se naučíme tělu dát, co potřebuje, časem se omezí na základní signály. Mám žízeň, mám hlad. A obojí začneme mít rádi a nebudeme se snažit hlad obelstít. Protože to bude skutečný hlad,  který avizuje nutnost doplnění energie. Žádná převlečená žízeň, žádná převlečená nuda, žádné převlečené trápení. Když začneme tělu dávat skutečné jídlo a ne falešné náhražky jídla, dostaneme naše hormony do rovnováhy.

4. Zapomeneme na diety a všechny extrémy

Kolik času jsme všichni strávili studiem diet a mluvením o nich? Kolik neuvěřitelně nechutných dietních potravin jsme snědli v bláhové naději, že po nich zhubneme, nebo že díky ním zůstaneme štíhlí.? A přitom jsme z toho všeho jen tloustli a tloustneme. Pokud patříte k těm, kteří svoje tělo a mysl týrají dietami, dobrovolně a nesmyslně se vzdávají mnoha potravin, které mají mnozí z nás kvůli zdravotním potížím odepřeny, pak si musíte říct stop, protože to je cesta jídla proti tělu, a ne s ním. Jídlo, míním tím skutečné jídlo, není náš nepřítel, ale spojenec. A pokud uzavřeme výhodné spojenectví, vyhrajeme.

5. Nenecháme se překvapit a svoje jídlo budeme plánovat

Naplánovat bychom si měli jídla i jejich časy. Plánování je velmi individuální, univerzální plán udělat nejde. Ne všem vyhovují všechny potraviny a ne všichni máme stejné časové možnosti. Nemám uniformitu ráda a univerzální rady nefungují stejně. Každý potřebujeme něco jiného. Ale od něčeho se odpíchnout musíme.

zdravé stravování

Obecná pravidla jak tedy na to

Co nejíst:

  • Ztužené tuky
  • Rafinované obiloviny
  • Sladkosti
  • Umělá sladidla
  • Konzervované a jinak průmyslově zpracované jídlo
  • Polévky ze sáčků
  • Glutamáty

Výrobci potravin ví velmi dobře, že když na obalu potraviny napíšou, že obsahuje glutamát nebo sůl kyseliny glutamové, těžko výrobek prodají. To by na něj rovnou mohli namalovat lebku se zkříženými hnáty s nápisem POZOR JED.  Cílem výrobce potravin a polotovarů je zboží nejen prodat, ale mít na něm zisk. Proto problém vyřešili šalamounsky. Glutamát rozštěpili a označují ho jinými názvy, které vypadají jako by potravina obsahovala jen přírodní látky. Takže potravina vypadá jako zdravá, ale není. Pěkně vykutálené!

Co omezit:

  • Tropické sušené a konzervované ovoce
  • Nadměrné množství sóji
  • Nadbytek alkoholu (když se ho vzdáte, ještě lépe)
  • Tučná jídla
  • Kofein

Co naopak jíst:

  • Maximálně využívat lokální potraviny
  • Luštěniny
  • Kořenová zelenina a cibuloviny
  • Bobuloviny
  • Celozrnné produkty, celá zrna a semena, ořechy
  • Zelenina a ovoce, co nejbarevnější kombinace
  • Maso a vejce

Jak a kdy jíst:

  • Určitě snídat.
  • Jíst nejpozději za každé 4 hodiny.
  • Nejíst mnoho sacharidů na noc.
  • Jíst do polosyta – než mozku dojde, že máme dost, chvíli to trvá a stačíme se přejíst.
  • Skládat si potraviny zhruba s trojpoměrem živin 25 % bílkovin, 50 % sacharidů, 25 % zdravých tuků, včetně tuku v konkrétní potravině.
  • Pěkně si je upravit a naservírovat.
  • Když jíme v restauracích, umět si vybrat restauraci a v ní správně složené jídlo.
  • Nezapomenout přidat pohyb a dodržovat pitný režim.

Intermezzo: Jak funguje synergie potravin? Jídlo ze skutečných potravin nám přináší sílu jednotlivých živin. Čím více jíme skutečných potravin, tím více synergie potravin funguje a pracuje na tom, abychom obnovili rovnováhu těla.

proč nehubneme

Co nás v cestě za zdravím nejvíc brzdí? Hitparáda nejčasnějších výmluv a protiargumenty:

1. Nemám pevnou vůli

Jíst se svým tělem, a ne proti němu není o vůli, ale o chtění být zdravý a vitální.

2. Bez sladkého se neobjedu

Záleží na tom, jaké sladkosti máte na mysli. Bez koblih a zákusků se tělo obejde určitě. Já vím, mně se to říká, když mne sladkosti nepřivádí do transu. Ale naučit se to dá. Místo zuřivého trhání obalu čokoládové tyčinky a několikavteřinového zhltnutí si dejte třeba ovoce nebo dobrou křížalu, sušenou meruňkou, popřípadě hrstku oříšků. Nebo se naučte trik, který na sladké zabírá: Vypijte sklenici opravdu teplé vody. Sice to nechutná, ale funguje.

3. Jedl jsem celý život takhle, už nemá cenu to měnit

Má to cenu –  a velkou. Nikdy není pozdě začít se starat o své zdraví. Podívejte se na mě.

4. S dětmi nemám na zdravé vaření čas

Naopak, kvůli dětem si ho musíte udělat. Jak je naučíte jíst, tak se budou cítit a tak budou zdravé.

5. Nemám na podobné stravování peníze

Budete se divit, ale máte. Protože nebudete utrácet za zbytečné falešné potraviny a předražené rádoby zdravé výrobky, na které jsou všude kolem vás reklamy, za které vyhodíte peněz daleko více.

  • „Buď můžeš mít výsledky nebo výmluvy. Nikdy ne obojí!“ A. Schwerzenegger

Navždy asketou? Kdepak!

Nestaneme se poustevníkem a asketou, ale budeme si umět „dát zdravě do nosu“! A když si budeme chtít dát něco, po čem extrémně toužíme, třeba smažák s tatarkou, no tak si ho dejme. Za rok při třech až pěti jídlech denně sníme 1095 až 1825 jídel. Myslíte si, že jedno jídlo v podobě smažáku s tatarkou, svíčkové se šesti nebo hamburgru s hranolky nás zabije? Nezabije. Jen zjistíme, že ho vlastně už příště nebudeme chtít.

Mgr. Matoušková Jaroslava www.fitalita.cz

  • Majitelka výživové poradny Fitalita
  • Kouč pro zdravé stravování
  • Autorka metody Synergie potravin
  • Nepřítel univerzálních jídelníčků, všech extrémů, vnucování doplňků stravy a pochybných zázraků

Komentáře

1

ILONA dIVIŠOVÁ
23.1.2016 14.10

opravdu supr článek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Jen tak dál!!

2

Marie
23.1.2016 21.17

Škodlivost kofeinu je již dávno překonaný mýtus. Každý má jinou subjektivní toleranci, ale na zdraví organismu nemá negativní vliv.

3

Alena
23.1.2016 21.30

Povzbudivý článek, ale kdyby ta teorie fungovala i v praxi, to by bylo super.
Nikdy jsem nebyla štíhlá a celý život s váhou bojuji. Přeji si konečně vyhrát a netrápit se kily navíc, jenomže an každého funguje něco jiného. Někomu jde hubnutí samo a někdo jakoi já musí ujít dlouhou cestu, aby se dostavil výsledek a nakonec stejne přijde jojo efekt. Nemůžu stále přijít na to co dělám špatně.

4

Zdenka
23.1.2016 23.23

Moc zajímavé, děkuji vám za rady. Pomalu ale jistě se snažím těmito pravidly řídit, tak snad to půjde i nadále :). Více takových článků ;).

5

Mirka
24.1.2016 19.44

V podstatě jsem došla ke stejným poznatkům. Jen mi tam chybí mléko
a mléčné výrobky / opravdu kvalitní tvaroh, jogurt apod. /.
Kofein z kvalitní kávy ve formě espressa si také dopřeji.

6

Haladir
25.1.2016 8.01

Mléko jako takové je prakticky k ničemu, kvůli poměrně malému využití bílkovin a jak řekl pan Fořt: „Mléko je dobré tak akorát pro krávy.“
Tvaroh, BÍLÝ jogurt, kefír, to je fajn.

S kofeinem souhlasím, mnoho sportovců si dává kávu např. před cvičením, pro povzbuzení, pak tělo i lépe spaluje, pozor však na zdravotní stav (srdce – tlak).

Já však kávu nepiji, dá se nahradit jiným způsobem a s nadsázkou se dá říci, že nabourává pitný režim.

7

ala
25.1.2016 16.41

ono se to řekne,mate pravdu když je člověk mladý a umí se nepřejídat tak je štíhlý,ale když překročíte 60 tak at chcete nebo ne tak se vám to obaluje na briše a máte z toho depku,nebot na to nejste zvyklý,cvičím 2x v týdnu na kruháč a 2x v týdnu posilovnu tak vám tak stejně zůstavají špíčky,zřejmě je třeba se omezit v jídle

8

Eva
27.1.2016 20.20

Podle tabulek mám optimální váhu – na 163cm mám +-52kg.
Jenže už víc než 10 let trpím bulimií. Jakýá stravovací režim mi potradíte, abych se toho zbavila?

9

Marie
28.1.2016 17.26

Haladir: Bohužel se také mýlíte, podle aktuálních lékařských poznatků nemá kofein žádný negativní vliv na srdce. Pouze může způsobit zrychlený tep, pijete-li přehnané množství, jedná se však o jev dočasný, nikoli o záležitost s trvalými následky na zdraví srdce.

10

Marlenka
1.2.2016 12.32

Tiež mi vadí ten vek68, to je človek pohodlný a sadlo ide veľmi ťažko dolu. Ale snažím sa, ďakujem za rady.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články