Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

RNDr. Lucie Svobodová: Co ještě do svého těla pustit a co už raději ne aneb proč je dobré číst pečlivě etikety a znát nevhodná éčka

Na vlastnosti potravin jsou kladeny stále větší nároky, proto není divu, že složení na etiketě často připomíná telefonní seznam.

A jsme neustále ujišťováni, že “éčka” jsou v množství, ve kterém jsou obsažena ve výrobcích, bezpečná. Otázka ale je, co v našem těle udělá směsice všech těchto látek a také to, když tyto látky snídáme, svačíme, obědváme i večeříme?

Bohužel normální člověk, jenž je odkázaný na nabídku obchodů, má jedno jisté:  Vyhnout se úplně těmto přídavným látkách prakticky nelze. Můžeme si však stanovit pomyslnou hranici, za kterou se již při výběru potravin dostat nechceme.

Etiketa

Já při čtení etiket doporučuji v první řadě přemýšlet o tom, co je nutné, aby daný výrobek obsahoval a co je naprosto zbytečné.

Jogurt má obsahovat prostě jen jogurt

Zastavila bych se třeba u mléčných výrobků. Pokud si představíme například jogurt nebo zakysanou smetanu, je jasné, že se tyto potraviny dají vyrobit pouze z mléka za působení baktriálních kultur. U mne tedy prohrávají mléčné výrobky, které kromě mléka a mléčných kultur obsahují další složky, zahušťovadla a stabilizátory. A že jich je valná většina! Ne, že by snad tyto látky byly zdraví nebezpečné, ale přítomnost modifikovaného škrobu a dalších zahušťovadel v mléčných výrobcích svědčí jistě o jejich nižší kvalitě.

Pozor na umělá barviva!

Tento model můžeme použít i pro hodnocení dalších “éček” jako třeba umělých průmyslových barviv. Z různých testů víme, že český jahodový jogurt obsahuje polovinu jedné jahody, to není žádná novinka. Z čeho je tedy tak krásně růžový? Ano, jsou to právě barviva, která se podílejí na lákavé barvě nejen mléčných výrobků, ale najít je můžeme v limonádách, bonbonech, zmrzlinách, kompotech, uzeninách a mnohých dalších výrobcích.

  • Jedná se o látky E102 – E182, s výjimkou některých přírodních barviv jako chlorofyly, karoteny, lykopeny, kurkumin, riboflavin.

Tyto látky by měly být právě za pomyslnou hranicí, hlavně co se týká dětí. Jsou totiž podezřelé z hyperaktivity, astmatu a alergických reakcí u dětí.

Opatrně s umělými sladidly

Podobně doporučuji se vyhýbat potravinám slazeným umělými sladidly jako aspartam (E951), sacharin (E954), cyklamáty (E952). Některé z nich jsou podezřelé z karcinogenních nebo neurotoxických účinků, přispívají k rozvoji diabetu, způsobují pocit hladu a podporují obezitu. Velmi podobná v účincích je i kyselina glutamová a její soli E620-E625. Ač se vyskytuje mnoho tvrzení, která vyvracejí nebezpečnost těchto látek, přesto si myslím, že je naprosto zbytečné, abychom konzumovali potraviny, které jsou obohacovány o tyto složky, o to více se to týká dětské stravy.

Není tuk jako tuk

Další látky, které v potravinách hlídám, jsou druhy tuků. Často jsou na etiketě uvedeny rostlinné tuky bez bližší specifikace, což samo o sobě není zrovna důvěryhodné. Stejně tak bychom měli hledat alternativu k výrobkům obsahujícím palmový a kokosový tuk, neboť se jedná o nasycené rostlinné tuky.
Náš nákupní košík by se měl jistě obejít i bez potravin obsahujících dusitany E249, E250 (uzeniny, solící směsi) a siřičitany E221 – E228 (nápoje, marmelády, sušené ovoce).

Mohli bychom si jmenovat další nevhodné látky, důležité je si ale uvědomit jednu skutečnost. Pokud výjimečně sníme potravinu obsahující výše zmíněná aditiva, jistě se s tím naše tělo vyrovná bez nějakých hrozných následků. Ostražití buďme hlavně u toho, co konzumujeme častěji nebo dokonce pravidelně. Obecně je dobré se řídit pravidlem, že výrobky, jejichž složení se rozprostírá na více než třech až čtyřech řádcích ponechte raději při nákupu bez povšimnutí.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Jak využít cyklování sacharidů? A které cukry jsou zdravé?

RNDr. Svobodová Lucie
www.svoboda-hubnuti.cz

odbornice na výživu a zdravý životní styl
poradce pro sportovní výživu
absolvent Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, obor biochemie
člen Aliance výživových poradců ČR

14.5.2015 Články, Recepty a výživa

Komentáře

1

Alexandra

8.6.2015 16:05

Je až z podivem, jak všichni zdůrazňují škodlivost oněch zatracovaných „éček“ ale jen málokdo zmíní škodlivost soli která je mimochodem minimálně 100 x škodlivější nežli soli kyseliny glutamové.. Chlorid sodný je stejně jako tzv glutamát pro tělo látkou nutnou pro jeho fungování. Ale množství soli , které naše populace do své stravy zařazuje 4-5 x vyšší než by mělo správně konzumovat. Mrzí mne, že glutamát je pro někoho nebezpečnější nežli chlorid sodný , který je příčinou velké řady chorob. Snížení soli je pro zdraví populace daleko důležitější než snížení obsahu éček v potravinách.
Ne nadarmo odborníci tvrdí, že největšími jedy současnosti je sůl a na druhém místě cukr.
V Čechách je naprosto běžné, že si lidé kupují potraviny s kontrolovaným obsahem všeho na co si jen vzpomenou a pak tyto potraviny naprosto znehodnotí solí.
Snad se dočkáme toho, že na etiketách bude posledního nařízení EU poctivě udáván obsah NaCL nebo sodíku .

2

Julius Meinl

11.4.2016 20:51

Mozno treba skusit himalajsku sol.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Martin Schmiedl: Desatero zdravého jídelníčku

Martin Schmiedl: Desatero zdravého jídelníčku

Často se mě lidé ptají na to, jak si správně sestavit jídelní plán.

S tvorbou jídelníčku vždy ochotně pomůžu, i přesto však věřím, že pro sestavení nutričně vyváženého jídelníčku nemusíme být výživovými experty či vědci z laboratoří.

Celý článek 8.4.2019 0