Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Opravdu vám pomůže jídelníček bez chleba zhubnout? MUDr. Středa radí, jak si snadno připravit chutné pečivo bez klasické mouky.

Workoholici se rádi chlubí, jak celou dovolenou propracovali. Jenže ono se dá i o prázdninách pracovat dokonce se zábavou. A ještě hubnout… 

To jsem zjistil letos při natáčení televizního seriálu Stopy života (TV Barrandov).

Týká se to historek z nemocnice, tak si na mě režisér Tomáš Magnusek vzpomněl. A já jsem si zahrál takový štěk – doktora z kontrolní komise, který okřikuje primářku psychiatrie (Kateřina Brožová). Druhým členem komise je v seriálu primář Jan Cimický, který navíc napsal scénář, takže přesně věděl, o co tam jde.

Natáčení seriálu Stopy života

Natáčení seriálu Stopy života

Co to má společného s hubnutím?

S režisérem Magnuskem jsme spolu hubli pro Východočeské deníky. Jako motivace čtenářů, kteří s regionálními Deníky hubnuli také: tlustý režisér a tlustý doktor shazují a jdou příkladem.

Pan režisér má s dodržováním diety problémy, je velkým jedlíkem housek a rohlíků, ale i dalšího pečiva.

  • Ono se to v diskusích o dietách zdůrazňuje málo, ale právě moučné produkty jsou nejstrašnější hrozbou z hlediska obezity.
Režisér Tomáš Magnusek v ordinaci doktora Středy

Režisér Tomáš Magnusek v ordinaci doktora Středy

Bůček je kaloričtější než krajíc chleba, jenže bůček jíme jen občas. Zato pečivem se ládujeme dnes a denně. K moučným produktům nepatří jen chleba a rohlíky, ale také knedlíky, těstoviny, pizzy, langoše, kornouty od zmrzliny. A všechny ty sušenky plné energie, na které láká děti reklama. A to vše konzumujeme takřka pořád.

Pšenice včera a dnes

Když jsem byl malý kluk, byla pšenice vyšší než já. Dnes bych musel být trpaslík, protože současná vyšlechtěná pšenice má jen 30 centimetrů. Křížením v laboratořích se vyvinuly odrůdy, kterým nehrozí poléhání a navíc odpadá (dnes už zbytečná) sláma.

  • Genetický kód pšenice však dosud vědci nerozluštili. Jako lékař nevěřím ujišťování o tom, že moučné produkty jsou v pořádku. Zvláště, když vidím, jak přibývá pacientů, kteří musí mít bezlepkovou dietu.

Učím své obézní pacienty moučné výrobky z jídelníčku vynechávat. Funguje to, doopravdy hubnou. Já sám jsem mlsoun, moučné produkty jím a nehubnu. Režisér Magnusek na čas rohlíky vynechal a zhubnul. Pak se k nim vrátil a pochopitelně přibral.

Lněná vláknina

Nahradit mouku v jídelníčku lze. Francouzský dietolog Pierre Dukan vsadil na ovesné otruby. Ty u nás do českého jídelníčku nezapadnou, lepší jsou otruby žitné. A zajímavou českou plodinou je len. Ten obsahuje vlákninu hlavně ve lněných slupkách a pak také částečně ve lněném semínku.

Můžete se podívat na video, jak je recept na chleba z lněné vlákniny snadný.

 

Lněná vláknina je doslova blahodárná a dodává našemu organizmu neuvěřitelné množství zdraví prospěšných látek.

  • Jak na to? Namletím semínek včetně slupek získáme lněnou vlákninu, kterou můžeme používat do vaření, nápojů či jen tak přidávat do jogurtu nebo mysli.

Po požití lněná vláknina projde trávicím traktem a cestou na sebe nabaluje škodlivé látky usazené ve střevech. Právě proto se jí mnohdy přezdívá „střevní kartáč“.

Proč jíst lněnou vlákninu

Lněná vláknina je také nejbohatším zdrojem lignanů. To jsou látky tvořené pouze v rostlinách, které mají ochrannou funkci a fungují jako fytoestrogeny, to znamená, že vyrovnávají hladinu hormonů v těle. To ocení především ženy v klimakteriu, ale i muži v andropauze.

Dejte však pozor při koupi vlákniny. Mnohdy je vlákninou nazýváno pouze očištěné lněné semínko bez slupek, které běžně koupíte v prodejnách se zdravou výživou. Samotné semínko sice také vlákninu obsahuje, slupky jí mají ale mnohonásobně více. Proto dbejte na to, abyste kupovali skutečně lněné semínko se slupkami.

Lněná vláknina

Lněná vláknina

Jak je to s tím cvičením a hubnutím?

„Můžeš si za tloušťku sám, protože málo sportuješ,“ je oblíbený slogan hubených. Cvičení však má na hubnutí menší vliv, než omezení jídla.

  • Abychom spálili jediný krajíc chleba s máslem a třemi dekagramy gothajského salámu, na to bychom museli cvičit gymnastiku více než hodinu. Míněna je hodina čistého času.

Stejné množství energie spálíme třemi hodinami spánku. A mírná jízda na kole spotřebuje energie asi čtyřnásobně než spánek. Jednoduchým výpočtem pak snadno zjistíme, že zhubneme stejně, ať jezdíme 45 minut na kole nebo hodinku rekreačně cvičíme nebo tři hodiny prospíme. Situace může být o to horší, že po projížďce na kole či po rozcvičce dostaneme navíc hlad.

Nejlepším cvičením pro tlusté je rychlá chůze. Nejméně zatěžuje klouby. Člověk se při ní méně unaví, takže vydrží déle. Minimem je 10 tisíc kroků denně. To vše teoreticky ovládám a teď do toho vstoupím v praxi. A co vy?

Tip redakce

vlaknina

Speciální lněnou vlákninu z článku si nyní můžete zakoupit přímo prostřednictvím Kalorických tabulek ZDE.

 

 

Z archivu aneb přečtěte si také:

Osobní trenér, vaše cesta k trvalé štíhlosti a dobré kondici

MUDr. Středa Leoš
www.streda.cz

Doc. MUDr. Leoš Středa, Ph.D.
1. lékařská fakulta UK Praha
Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT

7.9.2015 Články, Jak si udržet zdraví, Jak zhubnout

Komentáře

1

Radka

18.9.2015 08:49

Dobry den, pane doktore,
Co byste mi poradil misto lneneho seminka, na ktere mam potravinovou intoleranci? K tomu mam alergii na vejce a kyprici prasek, kvasnice, kukurici a ryzi. Samozrejme i na lepek. Nekdy uz jsem fakt zoufala. Dekuji. Radka

2

Tulli

20.9.2015 14:17

Dobry den.ja si jen myslím ze ve vašem jinak výborným clanku jste neměl zas tolik oslabovat vliv sportu na hubnutí.je pravda ze na spalování je nejlepší kardio trénink ve kterém musíte udržet určitou tepovou frekvenci.ja osobně posiluji a kardio moc necvičím….ikdyz bych ho mel prej zařadit:-D me se ovšem podařilo shodit tuk pomoci objemoveho tréninku.Trénink jsem složil z vicekloubovych cviku jako je benchpress drepy s volnou cinkou atd.a skrz toto posilování se tuk ztrácel skoro sám.bylo opravdu hodně motivujici během par měsíců sledovat jak se ztrácí tuk a místo něho se objevují svaly.jen tím chci říct ze ja např.pred treninkem zarazuji prave světlé pečivo a to nejdéle 1h před treninkem.protoze jist celozrnné nebo žitné pecivo před treninkem by mi v žaludku dost vadilo kvůli jeho dobe trávení.proto nemyslím ze by se svetle pečivo mělo ze stravy uplne vypustit.ovsem je naprostá pravda co jste napsal….i posilování a všechny druhy hubnutí jsou 70% ve stravě a zbytek je pohybova aktivita a ostatní veci

3

Leoš Středa

20.9.2015 19:14

Odpovídám na předchozí dotazy:
1. U tolika složek, které nesnášíte,je riziko, že bude těch alergenů více. Obecně lze nejspíš pro výrobu pečiva doporučit mandlovou mouku. K zahušťování místo mouky cuketu či dýni. Přílohy: květáková rýže či kostičky tvrdého sýra apod. Vše najdete na www.nadvaha.cz v sekci dietní top recepty
2. Určitě neměl článek vyznít jako podcenění sportu. Pohyb je všeobecně ideální prevencí vzniku obezity. U již obézních však může být problematický. Např. osob, které dlouhodobě necvičily, může nevhodná náhlá aerobní aktivita vést dokonce k poškození drobných kloubů a do budoucna k artritidě. Naopak ti, kteří cvičí a přibírají na váze, by se měli držet vašich rad určitě. Cvičením hubnou ti, kteří mají dostek svalové hmoty. Ti, co mají přebytek tuku a naopak minimum svalové hmoty, mají minimální svalový metabolismus (neb svalovou hmotu nemají vybudovanou) a cvičením nehubnou. Zdraví Vás Leoš Středa.

4

Petr

30.9.2015 23:18

2 Tulli
To, že na hubnutí je nej kardio při udržování určité tepové frekvence, je trochu chybný názor. Jestli chceš, tak ti můžu poslat nějaké vysvětlující články.
Co napsal p. doktor samozřejmě platí.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články