Hana Lang: Klíčem ke zhubnutí je zdravá střevní flóra

Jíte zdravě, počítáte kalorie, vážně se snažíte, a stále nic? Váha ne a ne se pohnout?

Frustrace, dieta střídá dietu, okolí si myslí, že jste prostě jen líná/ý a že když jsou všichni mimo dohled, dojídáte se do sytosti...

Jak už bylo řečeno v titulku, klíčem ke zhubnutí je zdravá střevní flóra.

Pokud chcete zdravě zhubnout, začněte právě zde – ve střevech. Pokud nefunguje správně naše trávení a vylučování, nemůže fungovat nic jiného.

jak zhubnout

Základem zdravého hubnutí jsou zdravá střeva

Pokud se vám dlouhodobě nedaří zhubnout, nebo jste nedávno přibral/a a chcete se vyhnout různým dietám a následným zdravotním komplikacím, které s sebou různé redukční plány přinášejí, nebo si prostě jen chcete udržet svou váhu i ve vyšším věku, zaměřte se jako první na zdraví svého zažívacího ústrojí.

Naše trávicí ústrojí začíná ústním otvorem a plynule přes hltan, žaludek, dvanácterník  a tenké střevo přechází v ústrojí vylučovací – tlusté střevo a konečník.

  • Celé je to vlastně jen jedna dlouhá roura, která je na začátku našeho života naprosto sterilní, ale již po porodu se začíná pomalu osídlovat bakteriemi různých kmenů.

Ještě donedávna se uvádělo, že střeva obsahují desetkrát více bakterií než je buněk v celém lidském těle. Tento počet byl v roce 2015 upraven. Nyní se uvádí, že je bakterií přibližně stejně jako buněk v našem těle. I tak je toto množství enormně vysoké a možná i proto se v poslední době složení střevního mikrobiomu těší velké pozornosti odborné veřejnosti.

  • Takže teď můžeme s jistotou říci, že existuje přímá souvislost mezi složením střevního mikrobiomu a nadváhou.

Studie ukázaly, že lidé trpící nadváhou mají jiné složení mikrobiomu, než štíhlí jedinci. Přičemž jako důležité se ukázala pestrost bakteriálních kmenů v našich střevech. U lidí trpící nadváhou bylo obsazení různými kmeny spíše chudé, zatímco u štíhlých jedinců byla pestrost kmenů opravdu vysoká.

Jeden z problémů související s nadváhou může být právě ona nedostatečná pestrost střevního mikrobiomu (diverzikace)  plus tak zvaná střevní dysbióza = nesprávný poměr mezi hodnými a špatnými bakteriemi. Nedostatek bifidobakterií se považuje za rizikový faktor pro vznik obezity. A naopak. Dospělí obézní lidé mají také o 20 % víc bakterií kmene Firmicutes a téměř o 90 % méně bakterií kmene Bacteroides.

zdravá střeva

Pokud stav střevní dysbiózy přetrvává týdny až měsíce, může toto způsobit postupné  poškození střevní sliznice a stěny střev– tzv. Leaky Gut Syndrom. Z důvodu zvýšené propustnosti střeva se dostanou do krevního oběhu části potravy, které by při správně fungujících střevech byly vyloučeny nestrávené z těla ven. Nejen, že tento stav způsobuje další zdravotní komplikace, ale také se zvyšuje energetický příjem z potravy až o 12%.

  • Když jsem tyto studie četla, měla jsem z nich velkou radost. Mrzí mě, když vidím tolik neúspěšně se snažících lidiček o krásnou, zdravou a štíhlou postavu.

Náš mikrobiom je neustále ničen medikamenty, konzervanty, nadmírnou konzumací cukru, bílé mouky apod. Při dnešním životním stylu není divu, že u většiny z nás není střevo v pořádku. Věděli jste, že po užívání antibiotik je nutné užívat probiotické preparáty minimálně půl roku, než dojde k obnově střevního mikrobiomu?

Moje rada je tedy velmi jednoduchá. Chcete opravdu zhubnout? Omezte vše, co ničí naší střevní flóru a dodejte tělu ta správná probiotika a prebiotika. Tím ovšem nemyslím jen konzumaci jednoho jogurtu denně.

Pokračování a konkrétní návod najdete zde

Hana Lang www.hanalang.cz

Studovala jsem dvouletý obor lékařsky ověřeného nutričního poradce v Mnichově. Během studia jsem se seznámila s čínskou medicínou, Ajurvédou a stravou podle astrologických konstitucí, atd. Vše jsem si na vlastní kůži vyzkoušela – od západních diet až po delší hladovění. Západní styly jsem si vyzkoušela přímo v USA na Life mastery Antonyho Robbinse a při pobytu v LA.

Komentáře

1

Hattori Hanzo
26.5.2016 14.07

Takže budeme pekne papať májovú bryndzu z nepasterizovaného 100% ovčieho mlieka 😉 Bryndza má neporovnateľné množstvo a pestrosť probiotických kmeňov oproti nechvalne známym jogurtom, ktoré nás reklamnou masážou vehementne presviedčajú, že jedine s nimi budeme mať ploché bruško 😀

Článok mohol byť viac obsiahlejší. Sú zaujímavé informácie o vplyve na črevnej mikrofory aj na imunitu + zaujímavé by bolo aj podrobnejšie rozobrať vplyv umelých sladidiel alebo aj vlákniny. Táto téma, ktorá by si zaslúžila viac priestoru.

2

Petra
29.5.2016 11.02

Toto téma mě zaujalo, liší se od ostatních článků o hubnutí. A taky bych byla ráda, kdyby bylo víc rozvinuto, nejlépe i o konkrétní příklady potravin. Jogurty nekupuju, ale nikdy v obchodě nevím, jestli vzít podmáslí, kyšku, nebo kefír, případně jestli něco úplně jiného.. A moc článků na toto srovnání jsem nenašla (možná tak jeden, ale hledala jsem už tak před půl rokem).

3

Ála
29.5.2016 15.02

Zajímavé dala jsem se před rokem na chlorelu myslím že jsem udělala pro své tělo to nejlepší je mi 60 let a dala jsem se i na cvičení 3_4 x týdně na kruhac,nepribiram ale ani nehubnu ,takže ty střeva budou v pohodě? Díky za zprávu ála

4

Baška
30.5.2016 7.14

Super clanok a zaujimavy, ale suhlasim s predchadzajucimi komentmi, ze by mohol byt trosku obsiahlejsi a autorka s takou kvalifikaciou a skusenostami by nam mohla poradit, co teda, ked nie len jeden jogurt denne 🙂 osobne teda papame breberky z jogurtu, nie ziadna danone blbost, ale poriadne jogurty s breberami 🙂 umelo doplnat nechceme a tak by som rada vedela, cim este mozme 🙂 som mamicka na materskej a sme vegetariani 🙂

5

Monika
30.5.2016 9.10

Po přečtení článku strávím min. půl hodinu hledáním jinde abych zjistila jaké potraviny jíst abych upravila mikrofloru a jaké probiotika si koupit.Chybí mi příklady potravin co to podpoří. Za mě informační článek dohledej si sám. 🙁

6

Ivona
30.5.2016 11.25

Zdravím,
jaká probiotika, prebiotika, tedy ta „správná“ doporučujete?. Zrající jogurt snad není špatná volba. Nemyslím ani nízkotučný a ani slazený. Mi se osvědčila kombinace snídaně jogurt, med a popř.ořechy.

7

Hana Lang
1.6.2016 10.37

Přeji krásný den,
Na vaše přání zpracuji jednoduché návody, ať nemusíte nikde hledat. Můžete se tedy těšit na pokračování článku…. Hanka

8

Jana
26.6.2016 8.52

Při článcích jak z hubnout není kolonka pro lidi se zdravotními problémy.Užívám warfarin kvůli fibrilacím síně.Důvod je nedomykavost chlopně.Zeleninu mohu pouze omezeně.Přibrala jsem a nevím jak váhu snížit.Vážím 110kg a je mě 69let.Děkuji Jana

9

Ing. Macáková Marcela
26.6.2016 17.33

pro Janu: Dobrý den, pokud máte zdravotní problémy, je vždy vhodné se poradit s lékařem a následně s jeho doporučením s výživovým poradcem. Každé onemocnění vyžaduje specifický přístup.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články