Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Cecílie Jílková: Jak jsem se najedla a zhubla přitom 25 kg

Když jsem začala psát knihu „Najím se a zhubnu!“, uvědomila jsem si, že stěžejním pilířem celého mého vědění o hubnutí je jedna věc: Není důležité, kolik toho sníme. Důležité je především, CO jíme.

Protože by se všechny mé poznatky a návody do jednoho článku nevešly, budu velmi stručná…

Člověk je zvláštní tvor – zcela dobrovolně konzumuje potravu, která pro něho není určena. Na svou přirozenou potravu už dávno zapomněl a místo ní denně konzumuje nejrůznější více méně umělé výrobky.

Jenže jak se vrátit k přirozené stravě, když na nás nekvalitní a nezdravé jídlo útočí ze všech stran? A co to vlastně ta přirozená strava je?

Cecílie Jílková

Jídlo má maminku nebo někde vyrostlo

Nejlepší pomůckou pro identifikaci přirozené potravy je tato věta: „Jídlo je to, co má maminku a tatínka, nebo to, co někde vyrostlo.“ Měli bychom si uvědomit, že člověk jako živočišný druh se nevyvinul, aby prospíval na produktech z továrny. Tělo ke správné činnosti potřebuje živiny. Těch však v průmyslově zpracovaných potravinách mnoho nenajdeme.

Co jíst?

Jezte co nejvíce nezpracovaných potravin, jako je ovoce, zelenina, obilniny, luštěniny, kvalitní vejce, ryby, ořechy, semena. V menší míře je možné bez problému konzumovat kvalitní maso, případně mléčné výrobky. Všechny živočišné produkty by měly pocházet z volných farmářských chovů nebo ekologických chovů. Kvalita života a stravy zvířat se přímo odráží v kvalitě jejich masa, vajec, mléka a následných produktů. Proto, co se týče živočišných produktů, nahraďte kvantitu lepší kvalitou.

Čemu se vyhnout?

Snižte konzumaci všech zpracovaných potravin, jako je pečivo, uzeniny, polotovary a pochutiny. Bez ohledu na reklamní tvrzení v médiích či na obalech potravin neobsahují tyto produkty dostatek živin a naopak obsahují příliš mnoho soli, cukru, tuku a emulgátorů a prázdných kalorií.

Nejdůležitější je, CO jíte

Když jsem vyřadila ze svého jídelníčku tato největší zla, zhubla jsem 25 kg bez jojo-efektu a dodnes nemám problém si hmotnost udržet. Naučila jsem se nové recepty na nejrůznější slaná i sladká jídla, a tak si moje rodina může pochutnávat zdravě a bez výčitek.

Cecílie Jílková

Cecílie Jílková

Přemýšlejte také nad tím, KDY a JAK jíte

Další důležitou roli ve zdravém jídelníčku hraje načasování. Tělo potřebuje energii předtím, než vykonává nějakou činnost. Vynechávání snídaní tedy není nejlepší nápad. Večer naopak už tělo přijatou energii nemusí stihnout spálit a ukládá si ji do tuku. Jezte tedy hlavně ráno, dopoledne a v poledne. Odpoledne už konzumujte menší porce.

Tepelná úprava jídla není na škodu, pokud se vyhýbáme smažení a grilování. Většinou je možné místo smažení jídlo upéct a místo restování zeleninu podusit či jen povařit na pánvi. Mimo jiné se tím sníží také obsah tuku, protože spotřebujeme méně oleje.

Kde brát nápady?

Chybí vám inspirace nebo nevíte, jak použít v kuchyni například luštěniny? Prolistujte některou z vegetariánských kuchařek. Najdete v ní zeleninová a luštěninová jídla, která jste možná nikdy nejedli. Ochutnejte také nabídku cizokrajných restaurací. Zaměřte se především na jídla ze zeleniny, luštěnin a ryb.

V jednoduchosti je síla

Když mám hlad a nevím, kudy kam, jím ovoce. Je pořád po ruce, mají ho všechny obchody s potravinami, vejde se do kabelky a dá se jíst i na cestách. Do lednice a spíže nakupuji jen pár druhů základních potravin a vytvářím z nich různé kombinace a variace. Díky tomu se nemusím zbytečně stresovat při shánění velkého množství nejrůznějších superpotravin a zkoumáním, jak se která superpotravina používá. Oblíbené recepty se nebojím opakovat stále dokola. Tělu to nevadí a já tím ušetřím spoustu času.

Jste lepší, než si myslíte!

Někdy jsme tlustí, protože máme strach. Máme strach pustit se sami do tak velkých změn. Nevíme, jak na to a jak to dopadne. I já jsem se podceňovala. Ale potom jsem zjistila, že je potřeba si věřit a začít se změnami okamžitě. Mnoho z těchto změn mi připadalo jako velká sousta. O něco později jsem ale musela konstatovat, že tyto změny pro mě nebyly vůbec složitými kroky a že mi šly až překvapivě snadno a rychle.

Zkuste celou tu proměnu jídelníčku pojmout jako výzkum. Řekněte si: „Tak schválně, jak to bude probíhat!“ Pokroky vás potom budou motivovat samy a vy se přistihnete, že se vám váš nový životní styl líbí. A v ten okamžik jste vlastně už vyhráli!

Cecílie Jílková

Tip redakce

Naše dlouhodobá spolupracovnice Cecílie Jílková právě vydává svou první knihu – Najím se a zhubnu!

Kniha je pro všechny, kdo chtějí hubnout bez hladovění a nevěří už na diety. „Každý z nás může mít štíhlou postavu. Jediné, na čem záleží, je CO, KDY a JAK jíte. Skutečně je totiž možné jíst opravdu hodně. Pokud víte, jak na to, můžete v pohodě jíst a přitom hubnout,“ říká poradkyně pro výživu Cecílie Jílková. Ve své knize poskytuje čtenáři vtipnou a čtivou formou praktické návody, jak krok za krokem přejít na nový a účinný způsob stravování. Seznámíme se i s příběhem pětatřicetileté autorky, která většinu svého života trpěla nadváhou. Součástí publikace jsou recepty na chutná teplá i studená jídla.

Knihu si můžete objednat zde – a to dokonce s osobním věnováním od Cecílie

Z archivu aneb přečtěte si také:

Bolí vás záda? Věnujte pozornost hlubokému stabilizačnímu systému!

Cecílie Jílková
https://eshop.najimseazhubnu.cz

Cecílie Jílková (narozena v Praze r. 1981) je česká spisovatelka, novinářka a scenáristka, dcera spisovatelů Ludvíka Vaculíka a Lenky Procházkové. V posledních letech se věnuje především tématu zdravého hubnutí, je autorkou webu „Najím se a zhubnu“ a tří knih, v nichž poskytuje čtenářům vtipnou a čtivou formou praktické návody, jak krok za krokem přejít na nový a účinný způsob stravování. Cecílie od dětství trpěla nadváhou, nakonec se jí ale podařilo boj vyhrát, zhubla 25 kg a nyní radí ostatním, jak na to. Je mimo jiné lektorkou kurzů o zdravé stravě a kvalifikovanou poradkyní pro výživu.

17.10.2016 Články, Recepty a výživa

Související články

Možná negativa nízkosacharidových diet

Možná negativa nízkosacharidových diet

LCHF (low carb hight fat) představují různé formy stravování, které mají společné snížené množství sacharidů v jídelníčku.

Energie je pak čerpána především z tuků, jejichž příjem se naopak navyšuje.

Celý článek 22.6.2022 0