Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Využijte svou dovolenou k nastartování zdravého stravování

Asi většina z nás někdy zatoužila po lepší postavě a dala si předsevzetí, že změníme svůj dosavadní jídelníček.

Málokdy se ale pro změnu rozhodneme právě teď.

Taky si říkáte, že začnete AŽ – od Nového roku, od pondělí, od začátku měsíce nebo třeba až po dovolené?

Co kdybychom se do toho letos pustili hned a nečekali, až si z dovolené přivezeme nechtěný suvenýr v podobě pěti kilogramů navíc. Ruku na srdce, při all inclusive a nezřízeném přejídání všech dovolenkových lákadel a popíjení alkoholu, to není úplně nereálné.

Pokud se letos chystáte k moři a své stravování už delší dobu plánujete vylepšit, máte výbornou příležitost s tím začít právě tam.

A nebojte, vaše dovolená tím na kvalitě vůbec nebude ohrožena.
Osobně žádnou dietu nedoporučuji, ale v případě tzv. středomořské diety se o klasickou dietu rozhodně nejedná.

Základem jídelníčku jsou čerstvé potraviny, protože státy, které se nacházejí kolem Středozemního moře, to je jeden velký farmářský trh. Vaří se ze sezónních lokálních potravin s minimem polotovarů a průmyslově zpracovaných produktů. Proto mají tyto potraviny plnou nutriční hodnotu a vysokou kvalitu.

Jaké jsou výhody středomořské diety?

Středomořská strava je lehká, chutná a dobře stravitelná. Používají se byliny a čerstvé koření pro nastartování metabolismu a zlepšení trávení.

Bez problémů přijmete řadu cenných látek, které mají blahodárný vliv na naše zdraví. A zároveň může dojít k pozvolnému snížení hmotnosti (pokud se samozřejmě nebudete přejídat). Nemyslete si ale, že vám středomořská strava přinese rychlý váhový úbytek. Určitě nezhubnete 10 kg za měsíc, ovšem cca 0,5 až 1 kg se za týden dá odbourat.

Když zásady středomořské diety sladíte s dalšími pravidly zdravého stravování a budete je dodržovat dlouhodobě, můžete postupně shodit i větší množství kilogramů.

  • Polovinu talíře tvoří zelenina, čtvrtinu příloha (sacharidy) a čtvrtinu ryba nebo libové maso (bílkoviny). Ideální je konzumovat zeleninu ke každému jídlu.

Princip středomořského stravování

Základem této diety je vláknina, tedy zelenina, ovoce, ořechy, ryby, olivový olej, lehká masa, luštěniny, celozrnné výrobky, dostatečný pitný režim neslazených nápojů, v omezeném množství je možné konzumovat červené víno (1dcl za den).

Středomořská dieta představuje spíše zásady zdravého jídelníčku, nejde rozhodně o přesný popis toho, co a kdy byste měli sníst.

Pozor: I po zdravém jídle se dá přibrat na váze. Ne všechna středomořská jídla splňují principy správného stravování. Je třeba používat rozum! Pokud budete nekontrolovatelně pojídat ořechy, sýry, olivy a ovoce, můžete naopak velmi snadno ztloustnout. Hlídejte si proto celkovou skladbu jídelníčku a množství živin během dne pomocí aplikace www.kaloricketabulky.cz.

Ilustrační redukční jídelníček při sedaném zaměstnání pro ženu (37 let), která váží 75 kg a měří 167 cm,naleznete na mých webových stránkách.. Velikost porcí si upravte podle vaší váhy, výšky a způsobu životního stylu. (Čím vyšší váha a náročnější pracovní tempo, tím zařaďte vyšší energetický příjem).

Z archivu aneb přečtěte si také:

Změna stravovacích návyků jako prevence kardiovaskulárních chorob

Martina Jandová
www.martina-jandova.cz

Výživová poradkyně, jež mimo jiné radí:

  • Zapomeňte na slovo dieta!
  • Naprogramujte se na nový životní styl, který nikdy neskončí!
  • Mějte se rádi a změnu dělejte pro sebe, ne pro nikoho jiného!

Najdete ji také na facebooku a Instagramu.

19.6.2018 Články, Jak si udržet zdraví, Jak zhubnout

Komentáře

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Václav Krejčík: Dejte si pozor na urputnost!

Václav Krejčík: Dejte si pozor na urputnost!

S oblíbených lektorem Václavem Krejčíkem jsme si povídali u příležitosti opožděného křtu jeho zatím poslední knihy.

ŽIJTE JÓGU 2 s podtitulem „hledání harmonie“ vyšla na jaře letošního roku, ale kvůli covidové situaci byla pokřtěna až nyní v říjnu.

Celý článek 12.10.2021 0

Příběh z diabetologické ordinace: Stačilo upravit jídelníček a začít trochu chodit

Příběh z diabetologické ordinace: Stačilo upravit jídelníček a začít trochu chodit

V našem volném cyklu článků pro blog Kalorických Tabulek jsme začali úvahou, zda může diabetik správným jídelníčkem zlepšit svoji cukrovku. Pokračovali jsme doporučeními na úpravy jídelníčku z hlediska příloh (včetně receptů) a vysvětlili si, proč se říká, že pohyb je lék.

Dnes si působení všech těchto obecných doporučení ukážeme na příběhu jednoho našeho pacienta.

Celý článek 2.9.2021 0

Čtení nejen pro diabetiky: Pohyb je lék!

Čtení nejen pro diabetiky: Pohyb je lék!

Pohyb má blahodárný vliv na náš fyzický i psychický stav.

Dramatické snížení přirozeného pohybu v posledních desetiletích se významně podílelo na nárůstu obezity a s ní spojených nemocí – od cukrovky, chorob srdce, pohybového aparátu až po deprese.

Celý článek 29.8.2021 0