Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Osobní trenér Martin Hrazdil: Nejčastější bolesti kolen

Před časem jsme v článku „Proč nás bolí kolena? Důležité informace nejen pro začínající běžce“ načali téma bolesti kolen.

Už jsme si uvědomili, proč nás kolena obvykle bolí a jaké nejčastější chyby dělají začínající běžci, kterých každým dnem přibývá. Co ještě nevíme?

Kolenní kloub je jedním z nejsložitějších kloubů v lidském těle. Je to stabilní kloub spojující tři kosti (stehenní, holenní a lýtkovou), přičemž jehož stabilita je dána meniskem a rovnováhou okolních svalů, vazů a šlach ovlivňující stav kloubního pouzdra.

Je-li některá z těchto částí v nerovnováze, vzniká bolest a pozdní reakce na takové podněty mohou způsobit trvalé poškození, které může výrazně změnit váš život. Včasné odstranění svalové nerovnováhy vám pomůže od nesnesitelných bolestí. Další důležitou roli hraje chodidlo neboli tlumič, který tlumí veškeré nárazy dopadající na ostatní části pohybového aparátu, např. kyčelní klouby nebo páteř.

Osobní trenér Martin Hrazdil

Rozhodně se ale nepouštějte do řešení takových problémů sami a nechte si poradit od nějakého specialisty, aby se vaše bolesti ještě více neprohloubily.

Rozlišujeme následující problémy s koleny:

  • Lupání
  • Vrzání
  • Nestabilita
  • Omezení pohybu při ohnutí nebo natažení

Lupání

Lupou vám kolena při natažení nebo ohnutí nohy? Nemusíte se bát vážného onemocnění, ale měli byste zbystřit, protože i lehké bezbolestné lupání může přivodit vážné zdravotní komplikace v jakékoliv části těla. Ve většině případů jde o indikaci zánětu nebo přetížené šlachy.

Jakékoliv přetížení může způsobit nenávratné zranění, které ovlivňuje nejen oblast kolenního kloubu, ale i horní část těla. Může se vyskytovat jak u fyzicky aktivních lidí, tak i u lidí neaktivních. Lupání v koleni byste měli chápat jako důležitý signál pro celý pohybový aparát.

Opět bych doporučil navštívit odborníka, aby vám diagnostikoval, proč k lupání dochází. V praxi jsem se setkal nejčastěji s lupáním způsobeným přetížením svalů z důvodu špatných pohybových návyků při sportování nebo i při pouhé chůzi.

Vrzání

Při pohybu nohou dochází k vrzání v kolenech. Vrzání může být příčinou špatné funkce kloubní tekutiny, která omezuje tření kloubních ploch. Další příčinou může být opět svalová nerovnováha, kdy kloub není dostatečně usazen – „stabilizován“ – v kloubní jamce.

V takovém případě není zátěž rovnoměrně rozložena a tlak je kladen pouze na jednu část chrupavčitého povrchu kloubu a důsledkem je opotřebování chrupavky.

Osobní trenér Martin Hrazdil

Nestabilita

Nestabilita kolene se vyskytuje zejména u lidí zabývajících se pouze jednostranným zatížením dolních končetin, kdy dochází k pohybu dopředu, dozadu nebo nahoru a dolu, ale nikoliv do stran. Postranní šlachy a vazy nejsou dostatečně zpevněny a poté jakákoliv nerovnost nebo nestabilní povrch způsobuje nedostatečnou oporu vazů v oblasti kolen, což může vézt ke zranění.

Kromě kompenzačního zpevňování je důležité zajistit rovnováhu svalových partií, aby byl kloub jako v bavlnce a netrpěl jakýmikoliv náhlými změnami při došlapu. Kromě posilování velkých svalových partií (zadní a přední sval stehenní) se věnujeme i postranním svalům, které mají za úkol stabilizovat nejen koleno, ale i celý pohybový aparát.

Omezení pohybu při ohnutí nebo natažení

V tomto případě už jde o závažnější zdravotní omezení. Při ohnutí nebo natažení máte neskutečné bolesti, které mohou být způsobeny úlomky kosterního aparátu (čéšky, menisku) při velkém nárazu na koleno. Pohyb kolene je omezen tak, že ho nemůžete ohnout nebo naopak natáhnout nohu. Poranění může být opět i svalové. V ostatních případech vyhledejte odborníka, který vám stanoví vhodnou léčbu.

Cílem není kolena jen posilovat nebo jen protahovat. Důležité je, aby svaly a to nejen kolem kolene byly silné a zároveň mobilní. Avšak pozor, nikoliv hyper mobilní.

Přeji vám příjemné dny a fungující kolena.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Jana Divoká: Šest nejčastějších otázek ohledně zdravě strávené dovolené

Martin Hrazdil
trenerfitness.eu

Osobní fitness trenér

Výživový poradce

Sportovní a rekondiční masér

6.11.2014 Články, Jak si udržet zdraví

Komentáře

1

Štefan

11.12.2014 22:00

Dobrý den, je mi 75 let a celý svůj uplynulý život jsem rekreačně sportoval-běh a dálkové pochody. Nepoužíval jsem speciální běžecké boty.Mimo to jsem byl několik profesně vojenským výsadkářem. Asi před 20-ti lety se mi začaly projevovat při delším sezení (např. v autě, autobusu) bolesti v kolenních kloubech. Už po hodině. Musel jsem během jízdy zastavovat a aspoň se narovnat. Vypadalo to na náhradu kolenních kloubů. Nikdo mi nevěděl poradit. Ortel každého lékaře byl stejný, náhrada kloubu. Dnes po více jak dvaceti letech mám všechny klouby dolních končetin původní a v dobrém a pohybuschopném stavu. Denně každé ráno a večer chodím na procházky 4 km, tj. 8 km denně. Protože trpím ještě srdeční arytmií nemůžu běhat, tak ty 4 km absolvuji svižnou chůzí. Ovšem před ranní procházkou v posteli v leže procvičím bez zátěže všechny klouby. Tím zřejmě klouby promažu (jak kolenní, tak kýčelní a také kotníky) tím je připravím na zátěž.. A klouby mne postupně přestaly bolet a v autě vydržím jet bez zastavení 2-3 hod, aniž bych v nich pociťoval bolesti. Samozřejmě donutit se ke cvičení a ještě pak k procházce není pro každého jednoduché, ale pokud se člověk přinutí, tak si na to zvykne a nedělá mi to dnes žádné potíže. Dříve jsem chodíval jen ráno a dával jsem si do těla 6-8 km, ale to už bylo na nemocné srdce moc. Proto jsem rozdělil chůzi na dvě části, tedy ráno a na večer. Tím se mi daří zlepšovat výkon srdce a také to, že večerní únava napomáhá lepšímu spánku.
A právě to je problém dnešní generace. Pohodlnost, málo pohyblivosti a tak problémy s klouby řeší jejich výměnou. Jak jsem nedávno slyšel, pohodlnost se stává epidemií a tím i zhoršováním zdravotného stavu populace. Zejména starší. Ale vidím kolem sebe i mládé starce. Zrovna soused ve věku kolem 30 let je nejen líný od přírody, ale i odmítající projet se aspoň na kole nebo se proběhnout. Vidím jej pouze přijet a odjet autem. Mám výhodu samozřejmě, že jsem v důchodu a bydlím na okraji města, kde začíná přespolní cyklostezka a tak si trasu mohu natáhnout jak chci a kdykoliv chci. V mém rajonu jsme tří, kteří se každé ráno potkáváme na ranní procházce. A všem nám to prospívá zdravotně. Na druhé straně jsem měl sousedy a ještě mám, pro které je aspoň pochodová aktivita nepředstavitelná. Jeden soused dokonce po ukončení práce na zahrádce(kterou nechal zatravnit) vysedával u své garáže i přes léto bez minimálního pohybu a v zimě vysedával doma, se během jednoho roku bezpohybovým pohodlím dopracoval až k smrti. A nedal si říct, tak jako i mnozí mojí další kamarádi. Nepoužívám ani žádne podpůrné tablety ke stravě, které jsou doporučované i lékaři.
Samozřejmě, že už nejsem tak mrštný jako dříve, ale bolestmi v kloubech netrpím. A tak doporučují pohyb všem, kterým klouby přestávají sloužit.
S pozdravem Haviar Štefan

2

Ing. Macáková Marcela

12.12.2014 20:13

pro Štefan: Děkujeme za krásný komentář a přejeme hodně zdraví a radosti z pohybu.

3

B.

9.5.2016 17:10

Dobrý den,
a co tedy s vrzáním? Dá se to nějak posílit? Nebo kloubní výživa? Při sportu mi kolena slyšitelně vržou :-(.

4

Ing. Macáková Marcela

11.5.2016 16:23

Dobrý den, konkrétní dotazy je lepší psát zde: http://odpovedi.kaloricketabulky.cz/, případně na kontakt autora (uvedeno pod článkem).
Děkuji za pochopení a přeji pěkné dny.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Jak se stravovat a přistupovat k životu v období přechodu, radí Martin Řezníček, terapeut a lektor tradiční čínské medicíny

Jak se stravovat a přistupovat k životu v období přechodu, radí Martin Řezníček, terapeut a lektor tradiční čínské medicíny

Menopauza, neboli ukončení menstruačních cyklů, je vyvrcholením klimakterického období. Literárně nastává ve věku 49 let, jak psáno ve Vnitřním kánonu Žlutého císaře (Huang Di Nei Jing).

Průměrný věk menopauzy žen v západní Evropě je 50 let. Co dělat, aby se žena i v tomto čase cítila stále co nejlépe?

Celý článek 15.7.2020 0

Jana Najbrtová: Seniorem s radostí i v době koronaviru?

Jana Najbrtová: Seniorem s radostí i v době koronaviru?

V důsledku výjimečné situace se mnohým seniorům obrátil život vzhůru nohama. A trvá to už dlouho…

Myslete na svoje rodiče a prarodiče a pomáhejte jim co nejvíce udržovat život v „normálu“. Vaši pomoc velmi ocení i senioři ve vašem okolí, kteří třeba zůstali úplně sami…

Celý článek 8.5.2020 0