Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Eliška Růžičková: Co je funkční trénink

S tímto termínem se dnes můžete běžně setkávat ve světě fitness. Ale jak vlastně chápat pojem Funkční trénink? 

Již pár trenéru si trouflo napsat svůj pohled na věc. A ne vždy jsem se zcela ztotožnila s jejich výkladem – nebo tam něco chybělo, což samozřejmě neznamená, že bych je chtěla deklasovat.

Chci zde pouze zveřejnit svou představu ohledně tohoto termínu, který všichni tak hojně užívají a někdy ani nejsou sami schopni nějak stravitelně prezentovat nezasvěceným lidem. Proto tento článek nevnímejte jako absolutní pravdu, ale pouze a jen jako mou definici inspirovanou mým věčným vzděláváním i lidmi, které uctívám a považuji za profesionály v tomto oboru.

Eliška Růžičková

Eliška Růžičková

  • Jelikož nevěřím v uniformní recepty a nikdy neříkej nikdy, tak se může stát, že za rok zase bude všechno úplně jinak.

Funkční trénink

Jak vnímám slovo funkční já? Dle mého názoru to znamená, jak se co nejefektivněji, nejjednodušeji  a nejlépe bez bolesti vypořádat s nástrahami normálního života. Tím mám na mysli umět při zakopnutí nespadnout a bravurně to ustát, doběhnout na autobus, vyjít nebo sejít schody bez dušnosti, ohnout se pro spadlou pětikorunu, aniž by nám ruplo v kříži či koleni, otočit hlavu tak, aby nezůstala v nějaké šílené bolestivé poloze aj.

Nebo jak člověka naučit správné pohybové vzorce při vstávání ráno z postele či zvedání nějakého těžkého břemene. V podstatě bych to také mohla říci tak, že jde o tom, jak mít dobrou kondici, svaly pevnější, vazy a šlachy pružnější nebo také být vždy a všude připraven a ještě u toho dobře vypadat. Určitě by mě mohl někdo doplnit, budu za to ráda.

Pohybové schopnosti

Jelikož jako lidé máme nějaké vrozené předpoklady (schopnosti), které můžeme rozvíjet, aby se z nich posléze staly dovednosti, tak je důležité na nich pracovat. Máme pět základních pohybových schopností: SÍLA, RYCHLOST, VYTRVALOST (kondiční) a OBRATNOST (koordinanční), POHYBLIVOST (flexibilita).

Samozřejmě vždy záleží na cílech, které si klademe a od toho se dále odvíjí konkrétní druh tréninku, což nemusí znamenat, že se vždy jedná o funkční trénink. Já osobně se snažím v každém svém tréninku, ať už je skupinový či osobní, nebo pro děti či dospělé, zařazovat cvičení se všemi těmito složkami. Říkám tomu stará škola a netroufám si to nazvat funkční, i přestože si myslím, že se jedná o cvičení pro kvalitní fungování těla.

Trénink je rozhodně pestřejší a efektivnější, než dělat x leh sedů nebo provádět nesčetné množství silových cviků jen tak nahodile bez rozmyslu. Samozřejmě sem patří i velmi důležité zapojování hlubokého stabilizačního svalstva těla a vyrovnávání dominantnosti laterality či jiné dysbalance zapříčiněné buď asymetrickým sportem nebo stylem života spojeným se specifikami konkrétních druhů zaměstnání apod.

Funkční trénink stokrát jinak

Dalším bodem tréninku je z anatomického a motorického hlediska zapojení tří rovin lidského těla. Tyto roviny jsou frontální (čelní), sagitální (boční), transverzální (příčná). Tzv. 3D model. Toto jsem si uvědomila a přivezla ze školení TRX®, které vedl Jakub Wurzel,  jenž mě zase naťuknul uvažovat o tréninku trochu více a jinak. Ne nadarmo se říká, že každý trenér vás svým způsobem nějak obohatí.

Další důležitou zmínkou je, že co je funkční trénink pro jednoho, nemusí být tímtéž pro druhého. Tady už by bylo vhodné zmínit i fyzioterapii a rehabilitaci, která slouží právě k znovuobnovení funkčnosti těla. Kvalitní a vzdělaný trenér by měl být schopen, alespoň do určité míry, zvládnout sestavit kvalitní funkční trénink. Co z toho  tedy vyplývá? Zkuste si zrekapitulovat váš poslední trénink. Byl vážně promyšlený nebo jen nahodilý?

Z archivu aneb přečtěte si také:

Věra Macošková: deepWORK™, fitness hit, který hýbe světem

Eliška Růžičková
www.eliska-fitness.cz

Absolventka VŠ University Karlovy v Praze obor Tělesná výchova a biologie

Crossfit masters atlete, fitness instruktor, aerobik instruktor

Zaměření: Intervalové tréninky, funkční tréninky, plavání, tanec (street dance, latino), zdravotní a kompenzační cvičení

23.2.2015 Články, Fitness a wellness

Komentáře

1

Lavičková Ivanka

5.3.2015 19:52

Nevím co mám napsat, ještě nemám nic, k čemu bych se vyjádřila

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Andy z FITFAB Strong: Nikdo naše tělo nezná tak dobře jako my sami

Andy z FITFAB Strong: Nikdo naše tělo nezná tak dobře jako my sami

Vystudovala právo a tím se také živí. Před lety začala psát blog Fit & Fabulous a dnes je autorkou a hlavní tváří populárního projektu FITFAB Strong.

Jde o unikátní fitness program, který je výjimečný nejen tím, že je zdarma, ale že se na něj nabalují rozličné aktivity, výzvy, kniha, diář a nyní také pracovní sešit. Žít život podle Andy a jejího týmu je teď zkrátka IN.

Celý článek 14.5.2020 0

Martina Fallerová: Trpíte bolestmi zad a kloubů? Přečtěte si devět důvodů, proč se zaměřit na fascie

Martina Fallerová: Trpíte bolestmi zad a kloubů? Přečtěte si devět důvodů, proč se zaměřit na fascie

Neznám ve svém okolí člověka, který by si nestěžoval na bolest zad a kloubů. Jsem pohybový specialista a řešení bolesti je mým denním chlebem. Většina mých klientů je pracovně vytížená.

Na mě je tedy najít co nejkratší cestu, která je zbaví bolesti a umožní opět jejich plné soustředění na práci a návrat k oblíbenému sportu.

Celý článek 4.5.2020 0