Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Hubnutí není jenom o kilech! Jak správně kontrolovat výsledky vašeho snažení?

Klienti si často stěžují, že zhubli jenom xy kg, nebo že, nedej bože, nehubnou vůbec.

Často je ale zakopaný pes ve špatném měření výsledků. Pokud sledujete jenom hmotnost na váze, nemáte celkový obrázek o tom, co se s vaším tělem děje.

Jak tedy nepropadat panice a správně sledovat pokrok?

Metr je váš přítel

Obzvláště pokud k úpravě jídelníčku přidáte i zvýšenou fyzickou aktivitu, často nejen mizí podkožní tuk, ale zároveň vám rostou svaly. Proto klientům často opakuji a snažím se názorně ukázat, že kilo svalů není kilo tuku.

  • 1 kg tukové hmoty zabírá mnohem více prostoru než 1 kg svalů.

Takže i když nutně nehubnete na váze tolik, kolik byste si představovali, aktivně přeměňujete tuky na svaly. Proto je důležité se nejen vážit, ale také si průběžně sledovat obvodové míry – hrudník, pas, boky, případně také obvod paže a stehna.

Průběžné sledování výsledků při hubnutí

Přibývající svaly nejen lépe tvarují vaší postavu a zlepšují držení těla, zároveň si zaděláváte na lepší metabolismus celého těla. Svalová hmota během dne spotřebuje podstatně více energie než tukové polštáře. Proto se nebojte fyzické aktivity a přirozeného nárůstu svalové tkáně. Pokud si nenastolíte extrémní vzpěračský či kulturistický trénink, opravdu nemusíte mít strach z nadměrného nárůstu svalové hmoty.

Průběžné sledování výsledků

Neočekávejte změny k lepšímu ze dne na den. Určete si jeden den v týdnu nebo jednou za dva týdny, kdy se zvážíte a změříte. Mezi jednotlivými dny mohou být výkyvy způsobené zvýšenou nebo sníženou hydratací, tedy množstvím vody ve vašem těle.

  • Obzvláště u žen v rámci menstruačního cyklu jsou tyto změny velmi výrazné.

Pokud chcete mít vše černé na bílém, dopřejte si u nutričního poradce nebo ve fitness studiu přeměření na speciálním přístroji, který změří i množství tuku ve vašem těle. Srovnávejte ale vždy měření z jednoho přístroje a jeho vývoj, měření s pomocí různých technologií mohou mít mírně odlišné výsledky v konkrétních číslech. Pro vás je ale důležitý váš osobní vývoj správným směrem – tedy například rozdíl 2 % tělesného tuku mezi prvním a druhým měřením. Případně tyto hodnoty umí změřit i některé domácí osobní váhy.

eVito

Na závěr si dovolím malé shrnutí. Pro optimální výsledky doporučuji postupnou úpravu stravování a zvýšení fyzické aktivity. Ani jedna ze změn by neměla být příliš radikální, pak je málo pravděpodobné, že u ní vydržíte. Díky průběžnému sledování a zapisování výsledků – a to nejen v kilogramech, ale také v centimetrech obvodu, získáte motivaci ve vašem snažení vytrvat.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Markéta Gajdošová: Kvalita versus kvantita, na čem u jídla skutečně záleží?

Petra Jarošová, DiS
www.evito.cz

Registrovaný nutriční terapeut

Plánování jídelníčků pro děti i dospělé s různým dietním režimem (gastroenterologické poruchy, metabolické poruchy, redukce váhy, Diabetes mellitus 1. a 2. typu, bezlepková strana, laktózová intolerance, vegetariánství, šetřící strava a další).

30.4.2015 Články, Jak zhubnout

Komentáře

1

makovec

30.4.2015 12:00

Dobrý den,
prosim pozor na tvrzení: „Takže i když nutně nehubnete na váze tolik, kolik byste si představovali, aktivně přeměňujete tuky na svaly.“
Mohl by vyniknout dojem, ze proces proměny tuků na svaly probíhá současně, což samozřejmě není pravda. Úbytek tuku v důsledku jeho spalování je metabolicky úplně jiný proces, než růst svalové hmoty. Tělesný tuk se na svaly rozhodně neproměňuje, Jeho využití na vyrovnání energetického deficitu v procesu hubnutí je jiná věc.

2

Hattori Hanzo

1.5.2015 15:49

Presne tak, nie váha ale percento telesného tuku je dôležitý parameter, ktorý má vplyv na hormonálnu rovnováhu a je jedným z dôležitých ukazovateľov zdravého tela. Škoda len, že váhy schopné merať celkový a viscerálny tuk s potrebnou presnosťou sú dosť drahé. Každopádne pokiaľ stačí orientačná hodnota, meranie obvodov (pás, boky atď.) to dokáže plne nahradiť.

„Pokud si nenastolíte extrémní vzpěračský či kulturistický trénink, opravdu nemusíte mít strach z nadměrného nárůstu svalové hmoty.“

To je veľká pravda. Mnohé ženy sa boja nárastu svalov, no pravda je, že zbytočne. Ani pri náročnom silovom tréningu väčšina žien nenaberie svaly tak, aby to bolo nejak zvlášť poznať. Genetická výbava im to jednoducho nedovolí. Osvalené dámy, ktoré vidno vo fitnes časopisoch, sa kŕmia anabolickými steroidmi, bežný naturálny cvičenec toto nikdy nedosiahne. To platí mimochodom aj o mužoch 😉 rozdiel medzi naturálnym cvičencom a steroiďákom je obrovský. Prečo asi… http://www.builtlean.com/2011/03/30/how-much-muscle-can-you-gain-naturally/

Poznám ženy, ktoré majú obrovskú silu, vo fitku drepujú s 1.8 násobkom vlastnej váhy, žahajú viac ako dvojnásobok a pritom vyzerajú úplne normálne, žiadne veľké svaly. Skôr tenké štíhle, pokiaľ by som nevidel, nikdy by som také silové výkony to do nich nepovedal.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Petra Krajčinovič: Co je biohacking

Petra Krajčinovič: Co je biohacking

Biohacking není futuristický jev, ale forma hlubšího sebepoznání a snaha o vytvoření lepší verze sebe samotného.

Biohacking vyjadřuje vědomý a aktivní přístup k vlastnímu životu v širším kontextu.

Celý článek 15.10.2020 0

Proč je výhodné hubnout pomalu, ale jistě?

Proč je výhodné hubnout pomalu, ale jistě?

Hubnutí je téma věčné a neustále se opakující napříč všemi generacemi.

Lidé, kteří chtějí zhubnout pomocí vhodně řízené redukce, tedy pomocí upravení jídelníčku a celkové změny životního stylu, by měli mít na paměti důležitou věc…

Celý článek 8.10.2020 3