Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Hubnutí není jenom o kilech! Jak správně kontrolovat výsledky vašeho snažení?

Klienti si často stěžují, že zhubli jenom xy kg, nebo že, nedej bože, nehubnou vůbec.

Často je ale zakopaný pes ve špatném měření výsledků. Pokud sledujete jenom hmotnost na váze, nemáte celkový obrázek o tom, co se s vaším tělem děje.

Jak tedy nepropadat panice a správně sledovat pokrok?

Metr je váš přítel

Obzvláště pokud k úpravě jídelníčku přidáte i zvýšenou fyzickou aktivitu, často nejen mizí podkožní tuk, ale zároveň vám rostou svaly. Proto klientům často opakuji a snažím se názorně ukázat, že kilo svalů není kilo tuku.

  • 1 kg tukové hmoty zabírá mnohem více prostoru než 1 kg svalů.

Takže i když nutně nehubnete na váze tolik, kolik byste si představovali, aktivně přeměňujete tuky na svaly. Proto je důležité se nejen vážit, ale také si průběžně sledovat obvodové míry – hrudník, pas, boky, případně také obvod paže a stehna.

Průběžné sledování výsledků při hubnutí

Přibývající svaly nejen lépe tvarují vaší postavu a zlepšují držení těla, zároveň si zaděláváte na lepší metabolismus celého těla. Svalová hmota během dne spotřebuje podstatně více energie než tukové polštáře. Proto se nebojte fyzické aktivity a přirozeného nárůstu svalové tkáně. Pokud si nenastolíte extrémní vzpěračský či kulturistický trénink, opravdu nemusíte mít strach z nadměrného nárůstu svalové hmoty.

Průběžné sledování výsledků

Neočekávejte změny k lepšímu ze dne na den. Určete si jeden den v týdnu nebo jednou za dva týdny, kdy se zvážíte a změříte. Mezi jednotlivými dny mohou být výkyvy způsobené zvýšenou nebo sníženou hydratací, tedy množstvím vody ve vašem těle.

  • Obzvláště u žen v rámci menstruačního cyklu jsou tyto změny velmi výrazné.

Pokud chcete mít vše černé na bílém, dopřejte si u nutričního poradce nebo ve fitness studiu přeměření na speciálním přístroji, který změří i množství tuku ve vašem těle. Srovnávejte ale vždy měření z jednoho přístroje a jeho vývoj, měření s pomocí různých technologií mohou mít mírně odlišné výsledky v konkrétních číslech. Pro vás je ale důležitý váš osobní vývoj správným směrem – tedy například rozdíl 2 % tělesného tuku mezi prvním a druhým měřením. Případně tyto hodnoty umí změřit i některé domácí osobní váhy.

eVito

Na závěr si dovolím malé shrnutí. Pro optimální výsledky doporučuji postupnou úpravu stravování a zvýšení fyzické aktivity. Ani jedna ze změn by neměla být příliš radikální, pak je málo pravděpodobné, že u ní vydržíte. Díky průběžnému sledování a zapisování výsledků – a to nejen v kilogramech, ale také v centimetrech obvodu, získáte motivaci ve vašem snažení vytrvat.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Kolik konzumovat bílkovin? Protein jako doplněk stravy a co o něm potřebujeme vědět

Petra Jarošová, DiS
www.evito.cz

Registrovaný nutriční terapeut

Plánování jídelníčků pro děti i dospělé s různým dietním režimem (gastroenterologické poruchy, metabolické poruchy, redukce váhy, Diabetes mellitus 1. a 2. typu, bezlepková strana, laktózová intolerance, vegetariánství, šetřící strava a další).

30.4.2015 Články, Jak zhubnout

Související články

Hellča z Co budu zas vařit: Je zdravý životní styl výstup z komfortní zóny?

Hellča z Co budu zas vařit: Je zdravý životní styl výstup z komfortní zóny?

Přemýšleli jste někdy o tom, jak často slyšíme frázi „vystoupit z komfortní zóny“? V kontextu zdravého životního stylu toto rčení nabývá zcela nového rozměru, zejména pro maminky s dětmi, které se snaží skloubit rodinný život s péčí o vlastní tělo a duši.

Ale co to vlastně znamená „vystoupit z komfortní zóny“ a je to opravdu nutné pro dosažení zdravějšího života?

Celý článek 26.2.2024

Výživový poradce Pavel Furch: Jak se nenechat nachytat na úspěšné cestě ke zdravé a štíhlé postavě

Výživový poradce Pavel Furch: Jak se nenechat nachytat na úspěšné cestě ke zdravé a štíhlé postavě

Jako dlouhodobý člen skupiny Hubneme a jíme zdravě s Kalorickými Tabulkami roky sleduji nejčastější dotazy uživatelů aplikace Kalorické Tabulky.

A protože se prakticky shodují s tím, na co se ptají moji klienti, připravil jsem stručný edukační přehled, jenž vám pomůže vyznat se v složité spleti pravd, polopravd a mýtů v oblasti výživy.

Celý článek 14.2.2024