Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Nikol Maio: Je jóga opravdu pro všechny?

Jóga se v posledních letech stává stále více populární, jelikož nám pomáhá hledat stabilitu v nestabilním prostředí tohoto světa.

Učí nás kotvit naši pozornost pouze v přítomném okamžiku a nacházet v nás hlubokou sílu, spolehlivou oporu a rovnováhu.

Od roku 2000 se v ČR a SR velmi šíří programy jako power jóga, ashtanga vinyasa a jiné dynamické formy jógy, které krom dynamického provádění jednotlivých ásan v krátkých sestavách, zasahují i komplexní přístup k životu. Více se dbá na řízení dechu, ovládání a práci pánevního dna, hlubokého stabilizačního systému páteře a mentální trénink. Zvláště se pak zapojuje plný jógový dech, nebo dech udždžají při cvičení ásan.

Nikol Maio

Motto všech jógových lekcí je: „Nesoutěžte, nedosahujte výkonu, ale respektujte své tělo a možnosti při cvičení, mějte trpělivost a plynule dýchejte! Nechte si čas a mějte vytrvalost, abyste se v ásanách dobře cítili. Každá ásana je správná tehdy, nebolí-li vás nic.“

Bohužel ale opak je pravdou, a proto jdete-li si zacvičit jógu jako začátečník a narazíte na dynamičtější lekci, kde si lektor přišel spíš sám zacvičit na svou lekci, tak se s bolestí většinou po lekci setkáte. Pokud vás bolí svaly a protáhli a posílili jste tělo, pak je vše v pořádku – a cítíte život v těle. Pokud vás však bolí záda, kyčle, ramena, potom je třeba zvážit formu jógového cvičení a volbu lektora, promyslet, zda vám zrovna tento způsob vyhovuje.

Jóga má tisíciletou tradici, avšak původní záměr a lidé, pro které byly ásany vytvořeny, se velmi liší od dnešní uspěchané doby a pohybových stereotypů novodobé populace. Téměř všichni dnes trpíme bolestmi zad, ať už z celodenních sezení v autě nebo u počítačů, máme přetížené karpální tunely z psaní na klávesnicích, z myší, z telefonů, máme zcela jinak zakřivenou páteř, tuhou pánev a hrudník a předsun hlavy.

Představte si člověka, který takto 10 hodin denně sedí, téměř ze stresu nedýchá, je celý stažený a zatuhlý. Rozhodne se, že si půjde zacvičit na jógu, protože slyšel, že to prospívá tělu a protáhne se, avšak má raději dynamičtější formy cvičení, tak raději zvolí dynamickou formu jógy. Dostaví se na lekci a má tam dalších 20 lidí kolem sebe, kteří již znají názvy pozic, jedou v rytmu svého dechu plynule z jedné pozice do další a on se jim chce samozřejmě vyrovnat, protože možná zrovna lektor zapomněl připomenout, že by se každý měl řídit jen svými pocity a dechovou frekvencí (pokud tam nějaká je a zrovna se urputně nesoustředí na vytažení paží a nedýchá).

Tento člověk je schopen se dostat do ještě většího stresu při cvičení, přestává mnohdy dýchat, ale „zničil“ své tělo fyzicky, a proto se v první chvíli cítí dobře, že pro sebe něco udělal… přeci se vypotil a druhý den cítí svaly. Avšak když jde potřetí, začíná se ozývat nepříjemná bolest v rameni, v bedrech, v kyčlích a vlastně neví, co dělá špatně, protože přeci cvičí jógu, která všem pomáhá. Kde je chyba?

Nikol Maio

Asi první otázky, resp. pochybnosti, by měly být spojeny s lektorem:

  • Zeptal se vás na zdravotní stav nebo vaši pokročilost?
  • Věnoval vám nějakou pozornost?
  • Pomohl vám dostat se do nějaké ásany?

Pokud ne, pak byste měli hledat dál, i když jako člověk vám byl sympatický… Zasloužíte si více pozornosti a vaše tělo také.

Ideální je, kdybyste začali s osobním trenérem jógy, který by vás provedl jednotlivými ásanami, připravil tělo na plynulý pohyb a naučil vás pracovat s dechem a koncentrací. Potom byste byli více než připraveni jít do běžné skupinové lekce. V ČR individuální přístup v józe není tak rozšířený jako ve světě, a je to škoda, jelikož stejně nakonec zjistíte, že vaší vlastní osobní praxí dojdete nejdále.

Pokud však tuto možnost nemáte z jakéhokoliv důvodu, je vhodné si první lekce jógy vybírat dle náročnosti – tedy od jemnějších relaxačních (hathajóga, Iyengar), meditačních jóg (jin jóga), přes  powerjogu, kde je čas a prostor na správné nastavení a držení těla, a zároveň se zajímat i o lektory, ke kterým jdete, jelikož jim jdete svěřit vaše tělo i mysl.

Nakonec tedy souhlasím s tvrzením, že jóga pro všechny je, ale musíme přistupovat k našemu tělu s pokorou, nikam se nehnat a vybírat pečlivě.

Přeji hodně štěstí při hledání vašeho jógového lektora, formy jógy, která vás upoutá, a celkově vám zdravotně pomůže …

foto: Jan Tichý (archiv autorky)

Z archivu aneb přečtěte si také:

Lenka Badriyah Zychová: Orientální tanec pro zdraví a krásnou postavu

Mgr. Maio Nikol
maionikol.wix.com/concept

  • absolventka FTVS
  • lektorka odborných seminářů a rekvalifikací IQ pohyb akademie, včetně IQ jógy, kde dbají na správné a postupné nastavení těla dle axiálního napřímení v jednotlivých ásanách
  • osobní trenérka jógy a zdravotního TV
  • terapeutka reiki

21.4.2016 Články, Fitness a wellness

Související články

Tabata – efektivní cvičení pro ženy i muže

Tabata – efektivní cvičení pro ženy i muže

Chcete zvýšit svojí fyzickou kondici, posílit svaly, formovat postavu, zhubnout, ale běžné cvičení vás nebaví?

Ideální variantou je cvičení tabata, což je vysoce intenzivní intervalové cvičení, jež si v pohodě zacvičíte i z domova.

Celý článek 5.5.2022 0

Čtení nejen pro diabetiky: Pohyb je lék!

Čtení nejen pro diabetiky: Pohyb je lék!

Pohyb má blahodárný vliv na náš fyzický i psychický stav.

Dramatické snížení přirozeného pohybu v posledních desetiletích se významně podílelo na nárůstu obezity a s ní spojených nemocí – od cukrovky, chorob srdce, pohybového aparátu až po deprese.

Celý článek 29.8.2021 0

Vanda Mikušová pro ženy: Jak zhubnout a cítit se dobře

Vanda Mikušová pro ženy: Jak zhubnout a cítit se dobře

Pokud ještě někdo neobjevil kouzlo pravidelného pohybu, třeba vás k nějaké té pohybové aktivitě navnadí „5P funkční pravidla podle Vandy“.

Sepsala jsem je na základě dlouholetých zkušeností, které jsem nasbírala díky klientkám za 20 let mé lektorské praxe. Všechny je mám dlouhodobě ozkoušené i na sobě a mohu s jistotou říci, že fungují spolehlivě.

Celý článek 8.8.2021 0