Cesta ke zdraví
a pohodě
App store rating

Cesta ke zdraví
a pohodě

David Slevinský: Lehké zamyšlení o těžkém rozhodování – aneb jak se vyznat v suplementaci

Internet a časopisy na nás chrlí spousty reklamy na všelijaké doplňky výživy.

Často u nich najdeme grafy, ve kterých nás výrobci a prodejci upozorňují na vysokou účinnost oproti jiným produktům. Srovnávací grafy se nám líbí a marketéři to vědí.

Dnešní život zrychluje, už nás nebaví číst sáhodlouhé odstavce, co všechno produkt umí, z čeho všeho je složen, co „špatnýho“ tam – na rozdíl od jiných produktů – není apod. Na většinu lidí platí pěkný graf, titulky jako „jedinečný“, „nejlepší“, „bezkonkurenční“. A když se doplní pěknou fotkou, kde je „svalovec“ či „hezká holka“ PŘED a  PO, je rozhodnuto. Ano, to jsou největší stimuly pro naše rozhodování. Jak snadné…

jak si vybrat nejlepší suplementy

Ještě „lepší“ je, pokud daný produkt „používá“ nějaká celebrita. U doplňků výživy, prodávající se v lékárnách, je vhodná herečka, zpěvačka apod. Na facebooku či instagramu v oblasti fitness jedou jiné hvězdy.

Tady by se komerční popová hvězda s typem reklamy „1 tobolka a 5 kg tuku týdně dole“ nechytala. Tady by se jí vysmáli.
Fitness fanoušci se považují za znalejší a jen tak na něco neskočí. Tady doporučují pomůcky a produkty závodníci, většinou „bikinky“ a „kulturisté“. Jsou to sympatičtí hezcí lidé a nějak se živit musí, tak jim to nemějme za zlé.

Někteří i udané produkty opravdu používají, některé i fungují. V horším případě tomu nerozumí (omlouvám se, ale do této skupiny spadají spíše ty „bikiny“) a doporučí, co po nich sponzor chce.

Problém je, že je sleduje velké množství dívek, žen či mladých mužů, kteří často tápou v terminologii suplementace, nehledě na základní principy fungování těla. Proto právě pro ně nemusí být daný produkt vhodný nebo třeba stojí až na konci fronty toho, co potřebují.

Ve své praxi se často setkávám s tím, že lidé nevědí, které skupiny výrobků upřednostnit, co je to hlavní, bez čeho se pro další zlepšování neobejdou, bez čeho naopak ano a jak se v tom vyznat.

David Slevinský a Michal Suda
David Slevinský a Michal Suda

David Slevinský a Michal Suda

Chtějí kreatin nebo nějaké „enóčko“ (nakopávače před tréninkem) a celý jejich příjem energie a živin se skládá z ranního kafe, meníčka k obědu a večeře, co lednice dá. Poznám celkem rychle, jestli má cenu takovému nadšenci dál vysvětlovat, že by se ta „pětistovka“ hodila spíš na jinou věc. Znám i takové, kteří do doplňků výživy dávají celkem slušné peníze, ale jejich suplementace nemá hlavu ani patu – a např. proteinový koktejl v jejich jídelníčku nenajdete, protože jejich vzor ještě na něj nedělal reklamu.

Samozřejmě je dost odborných webů se spoustou článků o výživě, suplementaci a tréninku. Píší je vzdělaní a chytří lidé, kteří o daných věcech vědí mnohem víc než já. Ale vysoké procento lidí je nečte nebo čte jen zběžně.

Nerozumí jim. Proto další komplikaci vidím v tom, že se dotyční autoři nechtějí podepsat pod nějaký jednoduchý článek bez odborných výrazů. Aby toho nebylo málo, tak navíc i tyto články přinášejí celou řadu protichůdných doporučení a tvrzení, podepřených výzkumy renomovaných univerzit.

Teď si říkáte: Dobře, nenechám se ovlivnit reklamou. Co má tedy dělat? Zaplatit si trenéra či nutričního specialistu? Ale ten bude zase určitě nějak motivovaný nějakou značkou, aby nabízel jejich produkty! Ano, nebudu nalhávat, že to tak není. Ale ty rozdíly mezi zavedenými značkami jsou malé a je šance, že vám trenér poradí správné pořadí důležitosti a vysvětlí, proč to či ono používat.

suplement

A jak takového člověka najít? Řiďte se rozumem, auto si také nekoupíte v prvním bazaru, který máte cestou z práce. Dejte na doporučení, trenéra si prolustrujte na internetu, projděte si jeho výsledky s jinými klienty, najděte si někoho, kdo je vám blízký svým „naturelem“. A nezapomínejte na to, jaký máte cíl. Některý trenér může být super na nabrání svalů, ale nemá „šajn“ o tom, jak dostat do kondice atleta po operaci kolene.

A ve chvíli, kdy budete mít toho správného trenéra, který vám poradí s výživou a případnou suplementací, budete mít za sebou ten hlavní krok k tomu, abyste se příště trochu lépe zorientovali v té záplavě „výhodných“ nabídek už sami!

Abych neházel všechny do jednoho či dvou pytlů (úsměv), je skupina lidí, kteří důkladně prolezou informace k danému výrobku, vyhodnotí si ho od A po Z a až pak se rozhodnou pro koupi. Chvála jim.

David Slevinský

www.natur-sport.cz

  • výživový poradce a jednatel Natur Sport s. r. o.,
  • provozovatel eshopu www.natur-sport.cz
28.7.2016 David Slevinský Články, Recepty a výživa

Z archivu

Je lepší zimní, nebo letní čas? A co ve skutečnosti ovlivňuje opravdu naše životy a zdraví?

Zrušit, nebo ponechat letní čas?

Existuje vůbec něco jako zimní čas? A mají neustálé změny vliv na náš biorytmus?

Celý článek 4.11.2018

Související články

Bc. Martina Rusňáková Korejčková, DiS.: Jste s hubnutím neustále na začátku? Vyzkoušejte tipy, jak se konečně posunout vpřed!

Když člověk začne hubnout, obvykle to doprovází silná motivace, snaha o změnu a odhodlání „něco konečně dělat“.

Jenže výsledky nejsou vždycky hned rychlé a reálný život s sebou přináší spoustu práce, aktivit, povinností, překážek i návraty ke starým návykům. Proto pokud jste se snahou o zhubnutí stále na začátku, můžou vám pomoct následující tipy, které vás podrží na cestě vpřed.

Celý článek 9.11.2025

O kaloriích nevážně: Jídla v těstíčku

Kdysi dávno lidstvo přišlo na to, že smícháním mouky a vody vznikne těsto, a začalo z něj péct chleba. A potom někoho napadlo dát do těsta náplň, zabalit a těsto uvařit či osmažit.

Časem dokonce vznikly i nové varianty těsta jako listové nebo odpalované.

Celý článek 6.11.2025

Veronika Mayová: I pozitivní myšlenky mohou být nechtěné a kazit nám hubnutí

Četl/a jste článek „Nechtěné myšlenky – tichý sabotér naší snahy zhubnout“?

Pokud ne, nezapomeňte se na něj později juknout. Teď se podíváme opět na myšlenky – tentokrát na první pohled pozitivní, jež mají ovšem také své ale…

Celý článek 3.11.2025

Gen Z delikatesa Gochujang

Gochujang, možná znáte pod slovním spojením „pasta z červené chilli papričky“. Je to sladko-slané fermentované koření velmi oblíbené v korejské kuchyni.

V poslední době začíná být velmi populární nejen kvůli svému exotickému názvu, ale také pro zajímavé spektrum chutí, které dodá běžným pokrmům.

Celý článek 31.10.2025

Ing. Barbora Karásková: Proč řešit ultrazpracované potraviny v jídelníčku?

Dnešní potravinářský průmysl dokáže hotové zázraky. Umí vyrobit potraviny, které vypadají skvěle, chutnají božsky a ještě se tváří jako něco, co prospěje našemu zdraví.

Krásný obal, lákavé slogany, sliby o zdraví, a to s hlavním cílem – přesvědčit nás, že kupujeme něco dobrého pro naše tělo.

Celý článek 28.10.2025

Dostupné všude, kde potřebuješ

Kalorické Tabulky jsou dostupné na webu, telefonu, tabletu i na chytrých hodinkách jako Garmin nebo Apple Watch.

App Store Google Play

Dine4Fit Banner Dine4Fit Banner