Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Pozor na cukr! Tělo ho vyžaduje, i když mu škodí

Chceme být štíhlí, a přitom konzumujeme dvojnásobné množství cukru, než je doporučováno.

Jíme nepřiměřeně velké porce, přichucujeme si jídlo různými omáčkami, kečupy, tatarkami a po obědě plném sacharidů a tuků si rádi dáme „něco dobrého“. Tedy zase sacharidy, jednoduché cukry a tuky.

Příjemné pocity dlouho nevydrží

Proč saháme po sladkém, slaném a tučném jídle, když víme, že nám škodí? Protože při konzumaci sladkého, ale i tučného jídla se nám vyplavují hormony, které způsobují příjemné pocity, klid a pohodu.

Ing. Petr Havlíček

Ing. Petr Havlíček

Ale pozor – tento pocit trvá jen chvíli, pak nastává propad v náladě a startuje začarovaný kruh, kdy už zase saháme po sladkém…

Později nastává fáze, kdy se nám přebytečný tuk začne ukládat kromě do podkoží také do vnitřních orgánů. A tento orgánový tuk je už pro naše zdraví skutečně nebezpečný. Bývá příčinou řady zdravotních selhání. A jsme u nebezpečí kardiovaskulárních chorob, včetně infarktu či mozkové mrtvice.

Prvním krokem k nastartování změny je použití „zdravého selského rozumu“. Mimochodem, odborníci tvrdí, že cukr patří k potravinám, které omezují fungování mozku. Takže, pokud ho ještě máme, vezměme ho do hrsti a vyhoďme si z jídelníčku sušenky, dortíčky, čokolády, zmrzliny, přeslazené limonády, kečupy, tatarky, grilovací omáčky, ale také brambůrky, konzervované potraviny, polotovary a pokud možno smažené pokrmy.

  • Omezme pivo a alkohol.

Pryč ze začarovaného kruhu

Navíc, sladká chuť je návyková, takže když už se ocitáme v začarovaném kruhu, začínáme vlastně bojovat se závislostí. Dobrou zprávou je, že když sladké z jídelníčku vyloučíme, této závislosti se poměrně rychle zbavíme.

Ing. Petr Havlíček

Ing. Petr Havlíček

Chcete se dostat z tohoto začarovaného kruhu a konečně už jednou provždy pochopit, co vám škodí, a co naopak prospívá? Motivaci, inspiraci, rady a tipy naleznete na stránkách Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra České republiky www.zdravijakovasen.cz. Zde se pod vedením a kontrolou známého specialisty na zdravou výživu Petra Havlíčka dozvíte, jak nastartovat zdravý životní styl, zbavit se nebezpečného tuku, ochránit své zdraví a začít se radovat ze zdravého a aktivního života.

PR článek

Z archivu aneb přečtěte si také:

Jak vypadaly kalorické Vánoce našich předků

redakce
www.kaloricketabulky.cz

5.9.2016 Články, Jak si udržet zdraví

Komentáře

1

Božena

5.9.2016 17:43

Zdravím, tak by mě vážně zajímalo co poradíte lidem ve věku át! Je mi 64 let a jím opravdu zdravě a méně cca 1400-1500 kcal. Nic tučného, denně 45 min.cvičím pilátes+v létě hodně plavu, v zimě rotoped a 10kg nadváhy stejně nesundám!!! 163-73kg.Příroda je mocnější, vše se zpomaluje a ubývá jen ne váha! Stejně ale 10 kg nadváhy se mi zdá moc. Ještě vloni sem měla v tomto čase o 3kg méně než teď. Přitom jím naprosto stejně. Pokud poradíte, děkuji a příjemný zbytek dne.

2

DarkEye

6.9.2016 15:10

Reagujem na 1. Bozena:
1400 – 1500 je docela malo ak sa pravidelne hybete. Skuste do stravy pridat viac tuku a ubrat sacharidov – najma sladkeho, co viacmenej odporucaju aj v clanku. Takisto by som skusil pridat na jedle. Je mozne, ze vase telo hladuje. V takom pripade by si drzalo co najviac tuku co sa mu da, kedze je stale v stresovej situacii.

3

FKus (65 let)

7.9.2016 12:51

Něco děláte špatně. Jsem diabetik 2. typu a tak snížení váhy a její udržení je pro mě zásadní. Možná lépe rozdělit stravu, striktně dodržovat stanovené limity množství sacharidů, resp. cukru a tuků (ne více , ne méně) a dalších látek. A cvičit třeba 2 x denně, ale podle návodu a sledovat tepovou frekvenci a tělesný tlak. Není možné, abyste nezhubla. Já jsem měl kdysi 120 kg a dnes mám 77 – 78 kg a váhu si dlouhodobě držím. Je fakt, že jídlo beru jako nutnost nikoliv jako radost (Bohužel – rád jsem kdysi jedl a musel jsem změnit životní filosofii. Dokonce, když jsem začínal s dietou před cca 15. lety, začal jsem jídlo až nenávidět, což psychologové také odmítají, ale mně to pomohlo. A sport a pohyb je pro mě drogou. Každý si musí najít svou vlastní metodu, ale snadné to není).

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Lucie Křivinková: Jak nám může ublížit nadbytek cukrů?

Lucie Křivinková: Jak nám může ublížit nadbytek cukrů?

Nejde zdaleka jen o potíže s nadváhou nebo riziko rozvoje cukrovky, jak napadne asi většinu lidí.

Moje zkušenosti s tím, jaké zdravotní potíže může nadbytek cukrů ve stravě způsobit, vás snad postrčí k tomu, abyste zvážili, jestli i vy nesměřuje díky složení své stravy k podobným problémům jako jsem mívala já. A opravdu nejde jen o bílý cukr…

Celý článek 29.9.2019 0

Jan Vyjídák: Jak setřepat diabetes 2. typu? Praktické tipy na úpravu jídelníčku

Jan Vyjídák: Jak setřepat diabetes 2. typu? Praktické tipy na úpravu jídelníčku

Diabetes 2. typu, také diabetes mellitus 2. typu (DM2), onemocnění dříve známé jako tzv. stařecká cukrovka, neboť se týkala převážně starších osob na sklonku života, dnes postihuje i děti a náctileté. Jen v ČR trápí přes jeden milion pacientů.

Ještě docela nedávno bylo považováno za tzv. chronické a progresivní, tedy bez možnosti vyléčení a s postupně se zhoršujícími symptomy, včetně srdečních infarktů, mozkových mrtvic, slepoty či amputací.

Celý článek 15.9.2019 1