Úspěšné hubnutí – jak nám může pomoci meditace?

Současná společnost na nás klade velké požadavky v různých aspektech našeho života. Od perfektního rodiče, který dokáže zpracovat všechny vnitřní emoce, přes pracovní úspěch a kariérní postupy, až po tělesný vzhled a zdraví.

Tyto nároky se nás dotýkají a jejich tlak pociťujeme každý v jiné míře. Jak se tomu bránit? Jak naladit svou mysl na pohodové hubnutí?

Občas může výše zmíněný tlak přejít až do pocitů viny, když nesplňujeme to, co se po nás žádá. Z výzkumů například vyplývá, že jen 11% žen hodnotí své sebevědomí jako vysoké. Zdravé sebevědomí nám přináší vnitřní vyrovnanost a klid. Všichni přece toužíme po tom cítit se dobře a zdravě ve vlastním těle.

Mnohdy je to ale těžké. Při cestě z práce několikrát projdeme kolem pekáren, které voní na míle daleko. Po únavném dni stráveném sezením u počítače prostě neodoláme a koupíme si ten koblížek sypaný jemným sněhobílým cukrem (mimochodem, den strávený sezením je pro mě osobně nejnáročněji stráveným dnem a večer se cítím unavenější než po dni stráveném chůzí a aktivním pohybem).

Všude kolem nás je obrovské množství dostupného jídla, málokdo se v práci hýbe víc než procházkou od počítače ke kopírce. Tato vražedná kombinace má dva možné důsledky – smířit se s nabývající váhou, nebo se postavit tomuto údělu a bojovat.

Pozitivní naladění mysli při hubnutí

Co pro nás vlastně znamená snížit svou váhu? Především vidinu sebetrýznění, neustálé sebekontroly, odříkání a stresu. Představa o hubnutí je obecně spjata s negativními pocity. Musíme přenastavit náš denní režim, změnit obsah našeho talíře, být k sobě přísnější, omezit to, co nám přinášelo pocit uspokojení, co nám pomáhalo uvolnit pocity napětí.

Hubnutí a diety jsou navíc spojeny s představou donucování se. Nutit se do hubnutí a prožívat nepříjemné nepohodlí při dietě sebou nese navíc nejisté výsledky, které s každým dalším neúspěšným pokusem nabývají na významu. Odpor k dalšímu pokusu pak může být tak silný, že to vzdáme předem.

Pokud vám také selhávají pokusy a stále se zužuje počet možností, jak dosáhnout vysněné váhy, zkuste na pomoc přivolat vaši mysl. Aby šla kila opravdu dolů a abyste si vytouženou váhu udrželi, je třeba se v mysli pozitivně naladit a zároveň ji vnuknout svou představu.

Co je sankalpa?

Sankalpa je sanskrtský výraz pro formulku nebo předsevzetí, které nám pomáhá v sebeovlivňování a sebesměřování. Řečeno jinak – transformuje naše vnitřní slova, myšlenky a představy do reality. Formulka má své zásady: musí být vyslovena v pozitivní podobě, v přítomném (nejlépe průběhovém) čase a musí být opakována pravidelně po delší dobu. K sankalpě můžete využít vnitřní řeč (v duchu pro sebe sama) a vnitřní zrak (vnitřní představy).

Propojení těla a mysli

Nedaří-li se vám snížit váhu a máte pocit, že jste již využili všechny možnosti, můžete zkusit zavolat na pomoc vaši psychiku. Psychika je mocná čarodějka a dovede zařídit to, že nám v noci nedá spát nebo způsobí roztřesení celého těla při napínavé scéně v kině, i když nám osobně vlastně žádné nebezpečí nehrozí. Psychika a emoce jednoduše ovládají naše tělesné (somatické) procesy.

„Vymeditujte“ si ideální váhu

  • Krátkou meditaci bychom měli provádět opakovaně a pravidelně, jen tak dosáhneme příznivých účinků.
  • Před každou meditací připravme prostor kolem nás i sami sebe.
  • Měli bychom meditovat v čistém a vyvětraném prostoru.
  • Neměly by nás rušit zvuky z okolí (v opačném případě se skvěle osvědčily špunty do uší). Důležitý je i čas a vnitřní naladění.
  • Zkuste si vybrat dobu, kdy se můžete nejvíce uvolnit.

Večer těsně před usnutím nebo ráno bezprostředně po probuzení je naše vědomí nejblíže k podvědomí a může ho účinně ovlivnit. Meditujte tedy klidně vleže. Velmi důležité je uvolnění celého těla.

Jak meditovat? Začněte dechem

  • Zavřete oči. Plnou pozorností přejděte k dechu. Pozorujte pomalý nádech a pomalý výdech, jak prochází skrze vaše nosní dírky.
  • Každý dechový cyklus se stává hlubším, pomalejším, uvolněnějším. Takto se pětkrát až desetkrát nadechněte a vydechněte.
  • S každým výdechem máte pocit, jako by se z vašeho těla zároveň uvolňovaly pocity tenze. S každým výdechem pozorujete, jak se současně s uvolňováním dechu uvolňují i všechny svaly vašeho těla.
  • Nezapomeňte uvolnit i svaly v obličeji, ústní koutky, spánky, obočí a čelo. Uvolněte jazyk v ústech, rty navlhčete jazykem.
  • Zvláštní pozornost věnujte svalům okolo očí a očním víčkům, prostoru za vašima očima.
  • S uvolňováním dechu a těla postupně přichází i uvolnění mysli, snížení mozkové aktivity. Věnujte se důkladné relaxaci těla, dechu a mysli alespoň několik minut.
  • Na závěr relaxace si můžete v nitru říct: „Jsem uvolněný/á, vnímám pocit vnitřního klidu a pohody.“ V další fázi v nitru formulujte svou sankalpu. Nezapomeňte na to, aby byla pozitivní.

Příklad špatné sankalpy: „nebudu jíst, nebudu přibývat na váze…“, taková sankalpa se může realizovat jako: „jíst, přibývat na váze…“ Místo toho zkuste třeba: „cítím se zdravý/á a štíhlý/á, chutnají mi zdravé věci, baví mě se hýbat.“ Sankalpa by zároveň měla být formulovaná jako uskutečňující se postupně, například: „Každý den se cítím víc a víc fit.“

Pevně věřte tomu, co vnitřní řečí vyslovujete. Představujte si vnitřním zrakem sebe sama ve vašem novém těle. Meditaci provádějte každý den nejméně tři minuty. Opakujte denně, pravidelně, po delší dobu. Účinnost sankalpa nabývá právě dlouhodobějším vlivem. Přeji příjemné a úspěšné meditování.

foto: Jan Mrlík

Karolina Racková www.yogakarolina.com

Karolina studuje obor Sociální pedagogika na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. Její oblast zájmu leží hlavně v psychohygieně a terapii. Studovala také v Londýně a absolvovala semináře v Německu (Heidelberg). Jako lektorka jógy vede lekce Hatha jógy a Vinyasa flow jógy v pražských jógových studiích. Jógové zkušenosti nabyla v Německu, na Srí Lance i u nás.  Karolina je maminkou dvou krásných dětí.

Přidat komentář

Související články