Ideální pitný režim během dne a při sportu: Vypij, co můžeš?

Asi každému se už někdy stalo, že si na sportování vzal málo pití. Mně zrovna včera…

Odpolední procházka s dětmi. Cesta domů ještě cca 20 min. Vedro. Starám se, ať je voda hlavně pro děti, abych ještě v noci nelítala kvůli jejich úpalu. Domů jsem se dopotácela vysušená jako křížala - s jazykem nalepeném na patře.

„A to jsi instruktorka,“ pomyslela jsem si při vzpomínce, jak klientům stále připomínám, ať dostatečně pijí, ať nejsou dehydrovaní a není jim špatně, ať nemají křeče, ať je nebolí hlava a tak podobně a stále dokola.

Ale kolik vlastně máme vypít za den, případně během tréninku. A hlavně co pít? Názorů a rad je jak máku, takže se to pokusím shrnout a přidat nějakou vlastní zkušenost.

Kolik vypít tekutin za den a při sportu

Průměrně by to mělo být za den cca 2 – 3 l, pokud zrovna nejdete cvičit. Při intenzivním tréninku či ve vedrech je to samozřejmě ještě více. Mluvím pochopitelně o nealko nápojích – ideálně o vodě.

Zarytým kafařům, kteří vypijí 2 litry za den (pressa), asi moc radost neudělám, protože káva se do toho fakt nepočítá. Má totiž spolu s colou, černým čajem a alkoholem (i pivo je alkohol) opačný efekt. A to ten, že vodu z těla odvádí (tedy dehydruje).

Voda, voda a zase voda

V naší zemi je v podstatě nejlepší neperlivá obyčejná voda z kohoutku. Dále málo sycené minerálky, bylinkové nebo lehké ovocné čaje. Ale jestli si musíte to kafe dát (jinak ten projekt neodevzdáte včas), vypijte k němu sklenici vody (a zase ta voda).

  • Víte, že v pracovním procesu pít zapomínáte? Stáhněte si do mobilu aplikaci, která vám bude připomínat, že se máte napít. Nebo si prostě našiďte budíka. Jak prosté…

Pokud víte, že vás ten den čeká intenzivní trénink, můžete se tzv. „předpít“. Asi 2 hodiny před cvičením byste měli vypít okolo 0,5 – 1 litru tekutin, během tréninku ideálně také doplňovat tekutiny a po tréninku tzv. „dopití“, což je dalších asi 0,5 l do hodiny.

  • Z vlastní zkušenosti mohu doporučit, že pokud není zátěž delší než 60 minut, bude vám stačit neperlivá voda nebo neperlivá minerálka.

Jestli vás čeká třeba běžecký závod a počítáte, že vydržíte dýl než hoďku, doporučuji přidat nějaký ten ionťáček nebo hypotonický nápoj.

Stačí si jen vybrat nějaký sportovní nápoj, které se dělí do tří skupin podle osmolarity a koncentrace iontů:

  • Hypotonický – má nižší koncentraci než krev, je nejvíce ředěný a nejlépe zavodňuje. Doporučuje se pro aktivity střední intenzity, které trvají déle než 60 minut.
  • Isotonický – má stejnou koncentraci jako krev. Doporučuje se pro aktivity s vysokou intenzitou a dobou trvání do šedesáti minut.
  • Hypertonický – má větší koncentraci iontů než krev. To znamená, že odvodňuje, vytahuje z okolního prostředí (z těla) vodu do žaludku. Tělo se snaží o udržení stejného prostředí v celém organismu.

Z toho vyplývá, že nejpoužívanější jsou hypotonické a isotonické nápoje.

Radka Neubertová www.neubertova.cz

Lektorka jógy, Pilates a kompenzačního cvičení.
Vede skupinové i soukromé lekce pro dospělé i děti.
Spolumajitelka firmy Fit Way, která dováží značku Nessi Sportswear.

Komentáře

1

Roman
3.8.2017 10.58

Viděli jste někdy nějaké tupé zvíře v naší přírodě jak pamatuje na pitný režim?Pes,který chlempá povinné 3 litry,jen aby dodržel pitný režim.Srnku,co si odskočí co dvě hodiny doplnit tekutiny?A jak to dělali před sto lety?Kosit šest hodin a pak džbánek vody.
takže si změřte tep a pokud je zvýšený oproti normálu,napijte se.Vyhpít 3 litry vody denně,to nedávám.Ale výrobci minerálek by ze mne měli radost.

2

Petr
3.8.2017 11.18

Dobrý den,

na konci píšete „Z toho vyplívá, že nejpoužívanější jsou hypotonické a iontové nápoje.“ – předpokládám, že je tím myšleno hypotonické a isotonické nápoje, nebo se pletu? 🙂

Díky

3

Tomáš
3.8.2017 16.31

Pane Romane, dokonce i v případě, že nesportujete a celý den sedíte, troufám, si říct, že 3 litry vody jsou minimem, který byste měl za den vypít, aby v budoucnu nenastaly zdravotní komplikace. S dostatek tekutin probíhá v těle lepší látková výměna, máte víc energie, pleť a vlasy vypadají zdravější, člověk má menší hlad. Nedostatečný pitný režim či pitný režim plný „kvalitních“ hydratujících nápojů typu Coca Cola je jednou z příčin, proč je většina populace vyžraná jak prasata. V mém případě velmi aktivního životního stylu je 6 litrů vody naprostým minimem, který tělu každý den dopřávám už mnoho let.

4

Lukáš
3.8.2017 17.34

Dneska může dělat odborníka každej, co to je za článek 😀

5

Chytrá
4.8.2017 16.38

Ráda bych paní odbornici upozornila, že je rozdíl mezi denním příjmem tekutin a pitím vody. Denní příjem tekutin může být třeba kolem 2,5l (záleží ale na mnoha faktorech: věk, poměr sval/tuk v těle, žena/muž, práce…). Ale do denního příjmu se započítávají všechny tekutiny, tedy i ty, které nezískám přepíjením: zeleniny, polévky, aj. Takže pokud jím dostatek zeleniny a ovoce, tak nemusím ještě chlemtat 3l vody, nejsem velbloud. Pitný režim tak, jak je popsán v článku není nutný a také už je dávno vyvrácený, žádná novější studie neprokázala, že by třeba zvýšený pitný režim nějak pomáhal v redukci hmotnosti, jak se často mylně uvádí. Při zvýšeném pitném režimu dokonce dochází k vyplavování pro tělo důležitých látek, při jejichž nedostatku může dojít až ke kolapsovému stavu, a selhání organismu.

6

Alex
16.8.2017 21.20

To je pěkná pitomost. Běháma jezdím na kole denně 10 km nebo 30 na kole. A piju tak jak potřebuji. Kdybych měl vypít 2,5 litru vody denně tak se učurám k smrti. Myslím že pít se má dle potřeby každého člověka a je to individální. Moje žena pije při běhu každých 5 km já při maratonu taky, ale jinak fakt až po treninku třeba 250 ml minerálky. A večer nealko nebo i alko pivo. A přes den dle chutí. A že bych měl problémy s ledvinami nebo nechodil na záchod tak v tom není problém.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články