Jak jsem zhubnul 70 kg aneb strava, pohyb a intenzita vaší touhy dokáží zázraky

Velké změny PŘED a PO. Dlouho jsem si myslel, že to jsou jen pohádkové příběhy vyplňující obsah společenských časopisů, že nejsou pro běžného jedince dosažitelné.

Pak jsem ale pochopil, že svůj život si řídíme sami a že když si člověk něco zamane a trpělivě, vytrvale a odhodlaně za tím kráčí, na světě není síla, která by ho mohla zastavit. A začal jsem si plnit svoje přání.

Když jsem se 11. května 2017 poprvé setkal s Vladimírem Hirkou, osobním trenérem, výživovým poradcem a odborníkem na čínskou medicínu, pomyslné ručičky vah ukázaly číslo ještě hrozivější, než jsem se obával. 152,1 kilogramu.

152,1 kg?!

To přece není možné! Ze zásady jsem se nikdy nevážil, jen když mě k tomu donutil lékař. Vždyť mám přece pořád stejně, ano, jsem tlustý, ale už nepřibírám. Touhle milosrdnou lží jsem se roky balamutil. Až když jsem zjistil, že kalhoty, ve kterých jsem maturoval a byly mi tehdy volné, už nezapnu, pochopil jsem, že se pletu a že nemám nad svým tělem vůbec žádnou kontrolu.

PŘED (únor 2017) a PO (červenec 2018)

PŘED (únor 2017) a PO (červenec 2018)

Nechci vytvářet žádné obecné pravdy, sám nemám rád, když mě někdo škatulkuje. Ale nejspíš se nebudu mýlit, když napíšu, že většina obézních lidí si jídlem vynahrazuje to, že jim v životě něco chybí. Navenek možná vypadají spokojeně, buclaté tvářičky se na vás jen smějí. Ale duše takového člověka bývá často křehčí než tělo padesátikilové modelky. Bylo tomu tak i u mě, až jsem si zkrátka řekl dost a zatoužil svůj život změnit. Pochopil jsem, že nejde jen o úbytek hmotnosti, ale i o psychologickou vzpruhu, kterou vyvolá.

  • A především že se přede mnou najednou otevřou i ty dveře, na které jsem se dosud ani neodvážil zaklepat.

NIC NEZKOUŠEJTE, ROZHODNĚTE SE

Věděl jsem, že nechci nic zkoušet. Že zhubnu teprve tehdy, když se pro to ROZHODNU. Šel jsem do toho s vědomím, že změna mých návyků je trvalá, protože jinak by celé snažení postrádalo smysl a po absolvování redukčního maratonu by se dostavil mnohými tak obávaný JOJO efekt. Na to, abych o úspěchu svého snažení pochyboval, mě poháněla až příliš silná euforie, vidina toho, za čím kráčím. Byla to moje první dieta a jsem přesvědčen, že i poslední, protože zpátky svá kila už opravdu nechci.

  • Možná právě fakt, že jsem se o ztrátu kil nikdy dřív nesnažil, byl důvodem toho, že moje tělo na razantní změnu životního stylu – revoluci z hlediska stravování i pohybových aktivit – reagovalo tak skvěle.

Za měsíc sedm kil dole, za tři měsíce dvacet, za půl roku pětatřicet. Sedmdesáti zbytečných kil jsem se zbavil za čtrnáct měsíců. Lidé mi říkají: „Vždyť jsi zhubnul strašně rychle, ne?“ Pro mě to ale byla zatraceně dlouhá doba, protože čím víc se mi v mém úsilí dařilo, tím větší požadavky jsem na sebe kladl. Shazoval jsem systematicky kolem pěti kil měsíčně, víc by zřejmě bylo za hranicí zdravého úbytku, což mi mnohokrát zdůrazňoval můj trenér, zmíněný Vláďa Hirka.

Se zpěvačkou Lenny před hubnutím (únor 2017)

Se zpěvačkou Lenny před hubnutím (únor 2017)

Žijeme v době internetu, a tak si dnes každý může svůj redukční program poskládat sám, článků na toto téma visí na síti mraky. Pro mě ale měla spolupráce s odborníkem hned dva významy – zaprvé jsem měl jistotu, že nade mnou někdo drží dohled a že nejdu za hranici toho, co moje tělo unese. Ten druhý faktor byl psychologický – člověk zkrátka potřebuje parťáka, někoho, kdo ho motivuje, kdo s ním jeho cestu prožívá a je mu oporou. Vždycky když zrovna váha neukázala číslo, jaké jsem si přál, přišel Vláďa na hodinu cvičení a začal vykládat o tom, jak budu za rok jako proutek, a moje srdce zaplesalo. Nenechte se ale zmýlit – pokud chcete dojít k vytyčenému cíli, jen sebelepší trenér nestačí, ten největší bič musíte nad sebou stejně držet vy sami.

Se zpěvačkou Lenny nyní (srpen 2018)

Se zpěvačkou Lenny nyní (srpen 2018)

ZÁZRAČNÁ METODA NEEXISTUJE

Chci zdůraznit, že můj recept na „ztrátu celého člověka“ opravdu není nijak zázračný. Jestli čekáte, že vám poradím nějakou revoluční metodu, čtete tyto řádky marně.  Pokud vám v hubnutí nebrání nějaký zdravotní problém, jde jen o kombinaci tří faktorů: stravy, pohybu a intenzity vaší touhy.

Takže jsem začal jíst spoustu zeleniny, ovoce, kuřecího či rybího masa, cereálií, luštěnin, ale i vhodně zvolených mléčných výrobků, jako jsou tvaroh nebo výživově hodnotnější jogurty. Dokonce i dříve neoblíbeným vejcím jako výbornému zdroji bílkovin jsem dal šanci.

  • Skoncoval jsem s večerní mísou brambůrek, dvěma litry coly za den i každoodpoledním sladkým dezertem, snížil jsem porce příloh a začal jíst pravidelně pětkrát denně.

Místo sladkých limonád jsem přešel na vodu. Dieta by se ale neměla stát posedlostí, takže je dobré ji občas porušit a dát si to, na co máte chuť. „Dva dny v týdnu si klidně dopřej něco, co bys jinak neměl, tělo musíš neustále překvapovat, pak o to líp tráví,“ říkával mi vždy Vláďa. Díky tomu jsem výjimečně okusil i pizzu, burger z fastfoodového řetězce, milované chipsy, a dokonce i pouťový koláč se šlehačkou. Důležité je znát rovnováhu a být si jist sám sebou, že když náhodou nějaké to deko přiberete, zase ho shodíte a plynule budete ve svém snažení pokračovat dál. Z hlediska psychologického je to rozumný tah, není vůbec třeba si striktně nařídit, že si svou oblíbenou hříšnou pochoutku už NIKDY nedáte. Naopak, když po ní sáhnete jen svátečně, o to víc si ji pak vychutnáte.

  • Velkým pomocníkem mi byla také aplikace Kalorické tabulky, která zobrazuje nutriční hodnoty jednotlivých potravin.

U těch balených je najdete i na etiketě, u volně prodávaných musíte pátrat právě v aplikaci, jako je tahle. Ze začátku jsem přitom neplánoval počítat kalorie, přišlo mi nepřirozené si před obědem procvičovat matematiku. Nakonec jsem ale zjistil, že mi tato informace dodává na klidu. Můžu si klidně dát zmrzlinu, když má nějakých 150 kalorií a vím, že se do svého denního limitu vejdu. Je-li řeč o limitu, nastavil jsem si ho na 2 000 kalorií, což je doporučený denní příjem dospělého člověka. Vím však, že jako zdravý mladý muž s dostatkem pohybu dnes potřebuji energetický příjem o něco vyšší, než je tento průměr, a tak pozvolna přidávám.

 s trenérem Vladimírem Hirkou během redukčního programu (březen 2018)

s trenérem Vladimírem Hirkou během redukčního programu (březen 2018)

Časem jsem se už nespokojil s prostou informací o počtu kalorií, ale začal se pídit i po složení potravin. Po tom, kolik které jídlo obsahuje bílkovin, sacharidů a speciálně cukrů, tuků, obzvlášť nasycených mastných kyselin, i vlákniny.  A po tom, kolik a v jakém poměru jich mám za den přijmout. Díky tomu jsem měl jistotu, že nehubnu svalovou hmotu, ale přebytečný tuk. A je dobré zmínit ještě jedno pravidlo – jídlo vám musí chutnat. Nikdy jsem do sebe necpal nic, co by mým chuťovým pohárkům nebylo příjemné, to cílem diety rozhodně není.

ZA SPORTEM JEDINĚ S RADOSTÍ

Co se cvičení týče, zvolili jsme s Vláďou model dvou tréninků týdně. Jejich náročnost i složení se postupně proměňovaly.

  • Pamatuji si, že první hodinu jsem ztěžka oddychoval i z obyčejného protažení.

Dnes po prostorách posilovny skáču, běhám, ohýbám své tělo do dříve nepoznaných poloh a občas si i zaboxuji. Vše s radostí, jak mi pokaždé Vláďa klade na srdce. Začínali jsme u cviků rehabilitačních a stabilizačních, pracovali s vlastní vahou těla, postupně zařazovali více kondičních tréninků a v poslední době i stále víc silových cvičení.

Rád si také chodím minimálně jednou týdně zaplavat, podle chuti urazím někdy 1500, někdy 2000 metrů. A zamiloval jsem si chůzi, vždyť večerní několikakilometrová procházka vám nejen pomůže spálit nějakou tu kalorii, ale navíc si ještě pročistíte myšlenky. Přesto vím, že je přede mnou ještě hodně práce. S cvičením totiž rozhodně nekončím, naše spolupráce s Vláďou pokračuje dál.

  • Od začátku jsem věděl, že netoužím „jen“ zhubnout, ale že chci být se svým tělem a fyzickou i duševní kondicí dlouhodobě spokojen.

Spoustu lidí od změny životního stylu odradí strach z nežádoucích vedlejších efektů. Moje kamarádka Jarka, která před lety sama tento proces podstoupila a zbavila se třiceti kil, mě varovala: Dej si pozor na povislou kůži, na to, aby ti nevypadaly vlasy nebo se nezkazily zuby. Ale moje tělo zatím statečně zvládá vše. Asi mu bude ještě chvilku trvat, než získá tvary, jaké si přeji, ale stejně jako jsem nepochyboval o úspěchu svého váhového úbytku, jsem přesvědčen, že i další práci sám se sebou zvládnu.

Když dnes potkám starého známého, který mě od zahájení mé proměny ještě neviděl, stává se, že chvíli váhá, zda jsem to opravdu já. A někteří si dokonce myslí, že jsem nemocný. Můžu ale všechny ubezpečit, že moje tělo i duše je nyní nejzdravější za celých sedmadvacet let ode dne, co mě maminka porodila. Na srdci mě hřeje i to, jak pyšná by na mě byla, kdyby se mého procitnutí dožila.

  • Váha před: 152 kg
  • Váha nyní: 82 kg
  • Obvod pasu před: 143 cm
  • Obvod pasu nyní: 84 cm

Vzorový jídelníček pro jeden den:

  • snídaně: míchaná vejce (2 ks), tmavé pečivo (1 ks), zeleninová obloha, sklenice pomerančového džusu
  • oběd: pečené kuřecí prso (150 g), vařené brambory (200 g), dušená zelenina (250 g)
  • svačina 1: mix ovoce dle chuti a sezóny (banán, meloun, mandarinky, hroznové víno, jahody…), tvarohová tyčinka
    svačina 2: bílý jogurt, musli tyčinka
  • večeře: kvalitní vepřová šunka – 90 a víc % masa (100 g), tmavé pečivo (1 ks), syrová zelenina (rajče, okurka, kedlubna, ředvičky, paprika….)

Začněte si také hlídat svůj jídelníček

Poznámka redakce: Josef Martínek hubnul a cvičí pod dohledem trenéra a výživového poradce Vladimíra Hirky v Praze.

  • První tři fotky pořídila fotografka Lucie Levá, foto s trenérem Michal Schmutzer 

Josef Martínek musicserver.cz/autori/josef-martinek

Autor je novinář na volné noze, zabývá se především hudební žurnalistikou. Spolupracuje s online (iREPORT, musicserver, Kultura iDnes) i tištěnými médii (Interview, Týden: Historie, Autor In ad.), od roku 2013 je členem Akademie populární hudby, která uděluje Ceny Anděl.

Komentáře

1

Erik
29.8.2018 12.10

Muzu jenom potvrdit, ze to co pise Martin funguje. Ja v lednu zacinal na 153 kg, kazdy den jsem si poctive psal a za 3 mesice jsem zhubnul na 135kg a jedu dal. V lete jsem si udelal pauzu abych se naucil se vahu udrzet i bez pocitani kalorii, co se povedlo a ted jedu dal. Muj recept je naucit se obchodovat, tj. vymenit pulku bulky v hamburgru za dalsi platek masa a hranolky nahradit salatem..a clovek se pak nemusi bat ani fastfoodu.

2

Honza
31.8.2018 19.14

Nevěřím ničemu v tom článku. Srandu si dělejte z někoho jiného.
Honza Václavík, Praha 4 (186cm/trvalá váha 113kg/příjem 1700 – 1800 kcal denně).

3

Radek
10.9.2018 9.20

Věřím každému slovu, jenom ten příjem, pokud ho proháněli v tělocvičně se mi zda malý. Než sníst 100g šunky na jedno jídlo, to raději nějaká kombinace, 50g šunky a dva tvarůžky, nebo něco jiného – zavináč apod.
Honza Václavík -> jestli jíte 1800 kcal při váze 113kg tak je to naprostá katastrofa, minimálně 1000 kcal přidat a 3x týdně pul hodiny pohyb s tepem okolo 140 (pokud nejste nějak nemocny).
Já jím okolo 3000 kcal a mám 85 kg.

4

Martin
10.9.2018 9.45

Funguje,10.1.17 .119.7.dnes na vahe 98.

5

Vojta
10.9.2018 10.01

S článkem zcela neztotožňuji – některé informace o stravování „nezdravými“ jídly vnímam jinak. Nicméně Kalorické tabulky jsou skvělý pomocník pro ty, kteří to myslí s optimalizaci příjmu potravy vážně, a to bez nějakého vážení potravin a podobných aspektů, které nelze dlouhodobě udržet. Jinou aplikaci mám na cvičení a funguje to – od začátku jara jsem zhubl ze 126 kg na 107 kg. V létě jsem stagnoval, ale za to může hlavně pivíčko. Teď už zase pokračuji a uvidíme.

6

Jana H.
10.9.2018 14.26

Moc blahopřeji k takové parádní změně. Muselo to stát spoustu úsilí a sebeovládání.

7

Milena
10.9.2018 18.17

věřím že autor článku napsal pravdivě všechny informace o svém hubnutí, a počet kalorií mi přijde adekvátní k tomu aby snaha o hubnutí měla efekt

8

Michaela
11.9.2018 7.45

Z mého profesního hlediska (poradce) vím, že množství energetického příjmu pro několik „identických“ jedinců, co se týče tělesných parametrů a život. stylu, nelze paušalizovat. Hodně záleží, nakolik jsou optimalizované hormony, odpovědné za spalování a ukládání tuku. Proto někomu zde (muž), nejde hubnout ani na 1700 kcal. Podle mého má Honza kliku, že je mladý, diety nedržel, akorát se přežíral. Podle mého je vzorový jídelníček špatně nastavený a vypovídá o úzkých znalostech ohledně výživy od trenéra (typická fitness restriktivní redukce, kde tělo není dostatečně živeno a není schopno kvůli vysoké hladině inzulinu ( ovocné svačiny, všude housky, málo tuku a bílkovin) sahat po celý den do zásobního tuku jako zdroji energie. Hubnout se daří jen na základě vysoké kalorické restrikce (katabolismus), což tělo poškozuje, ač zatím nic Honza nepozoruje. Zajímalo by mě, kdy česká fitness scéna a „normální“ poradci opustí modely mýtů ve stravování, které se v Čechách drží již 40 let. Mě je 57, takže jsem toto celé zažila. Honza výsledky má, ale ještě netuší, za jakou cenu do budoucna. Mohl by hubnout snadněji a s více jídlem jinak poskládaným (jin poměry maker a více kaloriích), tj. lépe živený a se zdravotními benefity, nejen s tím, že se sníženou váhou se mu zlepší některé ukazatele. Jinak např. fitness tyčinku už dnes považuji za nutriční úlet, není ani fitness, ani zdravá, je to jen ultraprůmyslově zpracovaná potravina. Ovšem abych jen nekritizovala, Honzův kouč jako trenér mě připadá podle popsaného jako schopný a také dobrý psycholog. Celé jsem to psala proto, aby si těžce hubnoucí uvědomili, že když jim nějaká dieta nefunguje, chyba nemusí být v dietě jako takové, ale v jejch hormonálnm nastavení, do jakého se v průběhu života dostali (stres, opakované diety, léky, některé doplňky hormonální dysruptory…).

9

Michaela
11.9.2018 7.49

Omlouvám se velmi, Josefa jsem přejmenovala na Honzu, mrzí mě to. Jinak velmi obdivuji Josefovu cílevědomost a systematičnost.

10

Iva
13.9.2018 17.05

Gratulujem, naozaj veľmi veľká premena. Stal sa z teba fešák , ale doporučujem tú poobednú tyčinku vymeniť za niečo vhodnejšie. Ak je ale občas, potom v pohode. Tak dva dni v týždni voľnejšie? Hmm

11

Petr
14.9.2018 11.58

Moc blahopřeji k takové velké změně, stálo to určitě spoustu úsilí a sebeovládání, což můžu posoudit z vlastních zkušeností. Vzorový jídelníček je ale špatně sestavený – už to tu někdo psal, tak se nebudu opakovat. U mě to bylo trochu jiné v 49 letech ze 116 kg na 83 kg – tedy 33 kg jsem zhubnul za 11 měsíců (2016-2017). Prošel jsem kurzem „Jídlo jako radost“ v Centru radosti ve Frýdku Místku a získal úplně jiný pohled na potraviny a stravování Současnou váhu 83 kg si bez problému držím. Aby to vše fungovalo musí se skloubit STRAVA – PSYCHIKA – POHYB.

12

Richard
24.9.2018 13.29

I já se přidávám s gratulací. Patřím také do klubu. Ze 102,5 kg v září 2016 jsem klesl na 79 v srpnu 2017 a dnes mám 71,7 kg. Teď jenom vydržet.

13

Ing. Macáková Marcela
24.9.2018 17.07

Děkujeme všem za komentáře a gratulujeme k vašim úspěchům. Máme radost, když naše aplikace může pomoci.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články