Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Velmi osobní zpověď Jany Najbrtové: Jak jsem našla perfektní jídelníček

Těší mě znova se zde s vámi setkat. Jmenuji se Jana Najbrtová.

Ráda bych se s vámi podělila o svůj příběh, jenž by mohl snad někomu pomoci v uvědomění si, že není ostuda si říci o pomoc. Člověk opravdu nemusí všechno zvládnout sám. A to platí i v jídle.

Momentálně mám na vizitce programová ředitelka nadace Seniorem s radostí, školitelka Lektorské Akademie a lektorka jógy. V průběhu života se moje role měnily, jen času ubývalo a ubývalo.Velmi osobní zpověď Jany Najbrtové: Jak jsem našla perfektní jídelníček

Kolikrát jsem nebyla schopná se ani najíst. Ale jídlo bylo mým nepřítelem už v dětství. Táta mě totiž neustále hlídal, abych nejedla moc. Na gymnastice, kam jsem chodila, to bylo tvrdé. Kdo se neuhlídal, mohl to zabalit.

  • S jídlem jsem tedy měla velmi komplikovaný vtah.

Pocit viny i slasti po snězení zakázaného jídla ve mně vyvolával morální kocovinu. Žila jsem rychle a zběsile:

  • Střídání období neřízeného obžérství vs. režim o dvou rýžových chlebíčcích denně.
  • Střídání období motivace vs. apatie.
  • Střídání období, kdy jsem běhala třikrát denně, a následně se válela v posteli bez energie a chuti do života.

Takto to pokračovalo i po skončení školy, kdy jsem se naplno vrhla do světa jógy a sportu. A byla jsem zase ztracená.

Ve čtyřiadvaceti letech se ručička na váze přenesla trvale daleko za hranici 60 kilogramů, kolem kterých jsem se do té doby pohybovala. A nechtěla klesnout, ať jsem pro to dělala, co jsem mohla. Zkusila jsem paleo, keto, vegan, vegetariánskou nebo jakoukoliv jinou „hubnoucí“ stravu.

Jediná období, kdy ručička začala klesat, byly mé několika měsíční studijní pobyty v Asii, které jsem poslední čtyři roky podnikala. Když vypadl stres z toho, co vše musím stihnout, jak u toho vypadat a co si uvařit, tělo se začalo vzpamatovávat a vše šlo jako po másle.

  • Po všem, čím jsem si v životě prošla (zvracení na gymnastice, nesmyslné diety jako je třeba jablečná) jsem si musela přiznat, že to sama nezvládnu. A říct si o pomoct.

A tak jsem zkusila systém krabičkové diety, která dává člověku řád v jídle. Dodržuje pravidelnost, a není třeba myslet stále na to, co vše musíte pro správné jídlo připravit. A to mi opravdu vyhovuje. Dostanete snídani, svačinu, oběd, dezert a večeři. Konkrétně u mé „značky“ jsou jídla navíc vařena z lokálních surovin a splňují i moje požadavky na ekologii. Dbám poslední dobou totiž na to, aby byly obaly, které kupuji, vyráběny z rostlin, a papírové tašky, v kterých mi jídlo vozí, se mohly vrátit.

Na den mi naprosto stačí 1200 kcal, abych se cítila sytě a měla dostatek energie. Ale to je samozřejmě individuální. Každému vyhovuje něco nového. A je třeba zohlednit životní styl.

Velmi osobní zpověď Jany Najbrtové: Jak jsem našla perfektní jídelníček

Momentálně je tohle má cesta. A ač doufám, že jednoho dne si budu sama schopná sestavit a uvařit vhodná jídla, konečně jsem došla k poznání, že říct si o pomoc není ostuda. Naopak. Čím dříve, tím lépe. A to platí pro všechna životní témata.

Článek není zamýšlen jako reklama na krabičkovou dietu, proto ani nejmenuji firmu, od které beru jídla já. Chci jen dodat inspiraci na řešení těm, kteří mají třeba s jídlem a časem stejné problémy jako já, a chtějí se stravovat správně.

Držím vám palce na vaší cestě a těším se na viděnou třeba někde na lekci, školení či charitativní akci.

Poznámka redakce:

Janu jsme oslovili s prosbou o sepsání výše uvedeného sepsání příběhu ze dvou důvodů. Jednak abychom upozornili na fakt, že když se chcete zdravě stravovat, nemusíte si jídla připravovat sami. Ano, někoho to baví a je to samozřejmě dobře. Ale pokud se někdo raději věnuje něčemu jinému, nemusí se kvůli tomu cítit špatně. Druhým důvodem pak bylo poukázat na to, že nikdy není pozdě udělat čáru za svou minulostí a začít jinak. A nejlepším dnem pro změnu je vždy dnešek.

(foto: archiv autorky, Ivan Šonský – na cestě v lese)

Z archivu aneb přečtěte si také:

Jana Najbrtová: Cvičení pro seniory aneb Ve zdravém těle zdravý duch

Jana Najbrtová
https://www.najbrtova.eu

17.6.2019 Články, Jak si udržet zdraví, Jak zhubnout

Komentáře

1

Hanka

26.6.2019 15:14

Nepochopím jak může někdo propagovat 1200 kcal jako zdravý, udržitelný způsob hubnutí 🙁 Toto je hluboko pod bazálním metabolismem většiny lidí, tím pádem důsledkem bude zaručené zpomalenií metabolismu a následný jojo efekt jak víno.

2

Tereza Ulrichová

26.6.2019 17:28

Stoprocentně souhlasím s komentářem výše, 1200kcal při aktivitách, které Jana dělá, jakože vím, že jich je dost, tak nechápu absolutně, mám hmotnost kolem 53 kg a basal se mi hýbe kolem 1250-1300 kcal a to si myslím, že stejně u mě nesedí, kdy během zkouškového jsem jedla kolem 2300 kcal a prakticky se hlavně učila a hmotnost šla dolu. yoptimal u sebe vidím 1800-2200 kcal dle aktivity.

3

eli

6.8.2019 14:11

ahoj, mne tiez Kalorice tabulky vyratali bazalny metabolizmus 1235kcal a kedze chcem schudnut, tak mi to znizili na 1194kcal… Ale aktivit nemam tak vela, ako p. Jana. Chudnut sa mi az tak nedari, kedze nie vzdy sa clovek ,,trafi,, uplne presne do tychto cisel…

4

Hana

20.8.2019 09:54

Při hubnutí by vám příjem energie pod bazál neměl vůbec klesnout, to je nesmysl, to je jako rovnou si podat žádost o jojo efekt. Korekce příjmu potravin ano, ale důležitý je pohyb, tím ovlivňovat poměr příjem – výdej. (A nemusí to být hned maraton či hodiny v posilovně – chůze a drobné domácí posilovací cviky jsou, pokud jsou pravidelné a poctivé, účinné naprosto dokonale.)

5

Bohunka

21.8.2019 18:47

Zdravím, mě bazál ukázal 1740 kcal. To kdybych měla sníst tak za chvíli neprojdu dveřmi. Snažím se nepřekročit 1350-1450 kcal denně a tím si váhu držím. Nehubnu ani netloustnu i když bych potřebovala 3-4 kg zhubnout ale jíst pouze 1200 kcal bych hladověla a byla nervózní. Přitom jsem četla několikrát kdo chce zhubnout nemá jít pod 1200 kcal ale ani více, dokonce mám od dietoložky Málkové zobrazené talířky co jíst a kolik a ty nepřesahují 1200 kcal. A teď babo raď.

6

Ing. Macáková Marcela

26.8.2019 12:22

Všem, kteří tápají ohledně nastavení tabulek, doporučujeme naše video https://www.kaloricketabulky.cz/manual a také uzavřenou skupinu na facebooku, kde si naši uživatelé radí a sdílejí recepty: https://www.facebook.com/groups/1930539063903667/. Přejeme, ať se daří.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Jana Najbrtová: Seniorem s radostí?

Jana Najbrtová: Seniorem s radostí?

V posledních letech se slovo senior stalo strašákem. Při vyslovení, nedej, bože, oslovení tímto přízviskem se lidé blížící se kalendářnímu věku, který označujeme seniorským, bouří a odmítají se do této kategorie nechat škatulkovat.

A není divu. Přitom v minulosti bylo postavení stařešiny ve společnosti hodno úcty a respektu. Co se tedy stalo?

Celý článek 4.11.2019 3

Petr Bavlšík: Jóga pro chlapy

Petr Bavlšík: Jóga pro chlapy

Že je jóga jen pro ženy? Ani náhodou!

Nejpopulárnějšími lektory jsou přece chlapi! Dnes si navíc budeme povídat o speciálním cvičení pro muže – a to samozřejmě s mužem, který si na vlastní tělo vyzkoušel blahodárné účinky „kouzelné“ sestavy.

Celý článek 20.10.2019 0