Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Zdravější vánoční pečení s Makytou

Vánoce se nesou především v duchu sladkého, smaženého a tučného jídla. Dostává zabrat nejen slinivka, ale i játra.

Jak tomu předejít, a přeci si pochutnat? Upečte si zdravější cukroví.

Základem je mít kvalitní ingredience – nežluklé ořechy, máslo a kvalitní čokoládu z kakaového másla. Zde se vyplatí připlatit si a udělat raději i méně kvalitního cukroví.

Zdravější vánoční pečení s Makytou

Jakou volit mouku

Klasickou bílou mouku nahraďte moukou špaldovou a bezlepkovými moukami (pohanková, rýžová, kukuřičná, ovesná bez lepku). Mouku pšeničnou celozrnnou smíchejte s moukou špaldovou celozrnnou nebo ječmennou. Mouka špaldová navíc neobsahuje tolik lepku jako mouka pšeničná, a proto je zdravější. Tolik vám „nezalepí“ střeva. Celozrnné varianty mají více vlákniny, nižší glykemický index a více minerálů a vitamínů.

Cukr

Bílý rafinovaný řepný cukr nahraďte medem v kombinací se stévií. Neslaďte jen stévií, pokud nejste diabetik. Zařadit můžete také třtinový cukr napůl s kokosovým cukrem nebo stévií, xylitolem nebo erythritolem, což jsou alkoholové cukry vhodné pro diabetiky. Dále můžete využít pouze sušené ovoce / nedoslazované/ nebo obilné sirupy. Otázka slazení je závislá na tom, co budete preferovat, zda nízký glykemický index nebo proces výroby sladidla.

Máslo

Moje rada zní: pečte cukroví z másla a nešetřete. S margarínem nikdy nedocílíte tak dobré chuti jako s poctivým máslem. Ve finále bude i cukroví s máslem podle určitých kritérií zdravější – a to i přes to, že je plné nasycených tuků.

Vejce

Vejce můžete nahradit rostlinou náhradou, která se jmenuje VAJAHIT. Pokud nepotřebujete, ze zdravotních důvodů nahrazovat slepičí vejce, tak si dopřejte do cukroví vajíčka domácích slepic.

Čokoláda

Nekvalitní čokolády a polevy obsahují nekvalitní tuky a minimum kakaa, žádné kakaové máslo nebo jen minimum. Dopřejte si do cukroví kvalitní hořkou čokoládu s vysokým obsahem kakaa nebo vytvořte vlastní z kakaového másla.

Ořechy

Kontrolujte ořechy, aby nebyly žluklé a plesnivé. Dbejte na jejich původ. Stravitelnost cukroví, které je složené z kvalitní celozrnné mouky, kvalitního másla a minima cukru, jiného než rafinovaného bílého, je vyšší než u klasického cukroví. Takové cukroví má totiž nižší glykemickou hodnotu a organismus se tak neodvrací od rovnováhy. Samozřejmě vždy záleží na tom, kolik toho cukroví sníme. I zde platí stále střídmost.

Kokosky s bílou čokoládou

Kokosky s bílou čokoládou

Uveďme si jeden příklad – recept na cca 90 kusů o průměru cca 1,3 cm:
6 bílků pokojové teploty vyšlehat se špetkou růžové himalájské soli, přidat špetku vanilky bourbone , 80 g kokosového cukru a zašlehat. Ne moc dlouho, ať nespadne pěna- přidat opatrně 200 g kokosu kvalitního. Doporučuji bio z filipínských kokosů. Opatrně vmísíme do sněhu a necháme chvilku odležet, asi 10 minutek. Poté tvarujeme lžičkou na plech vyložený pečícím papírem malé hrudky.

  • Pečeme na 170°C cca 10 až 15 minut (dle typu trouby). Až kokosky začnou zlátnout, vytáhneme je a necháme vychladnout na plechu.

Příprava bílé kokosové čokolády:
100 g kakaového másla, 30 g třtinového cukru, 4 pl kokosové smetany či plechovkového mléka, 2 pl plnotučného nebo polotučného sušeného mléka a špetka vanilky bourbone. Kakaové máslo roztavíme, přidáme cukr a kokosovou smetanu či mléko a opatrně vymícháme, přidáme vanilku a sušené mléko a vymícháme do hladka.

Vychladlé kokosky máčíme v čokoládě, zdobíme libobolně pistáciemi a sušeným ovocem a necháme ztuhnout v lednici. Uchováváme v lednici.

Tip redakce KalorickeTabulky.cz

Zaujaly vás výše uvedené rady a inspirace? Objednejte si e-book Fit s Makytou, kde najdete řadu receptů a doporučení. Autorku mnozí znají z naší skupiny Hubneme a jíme zdravě s Kalorickými tabulkami, kde pravidelně publikuje ukázky ze své kuchyně.

Fit s Makytou

 

 

 

Z archivu aneb přečtěte si také:

Nejlepší bramborový salát: Jak chutná ten váš?

Markéta Matyášová
https://www.facebook.com/fitmakyta

  • výživová poradkyně a vášnivá kuchařka, co miluje zdravější vaření i pečení a vytváření nových ojedinělých receptur
  • absolventka půlročního kurzu o výživě a suplementaci s celostním zaměřením
  • životní krédo: Být Fit a šťastná a milovat celou cestu, která k tomu cíli vede. A to samé chci naučit i svoje klienty a všechny, co chtějí změnit svůj život
  • můj instagram

19.12.2019 Články, Recepty a výživa

Komentáře

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Jak se na krizi připravovala Kuchařka ze Svatojánu

Jak se na krizi připravovala Kuchařka ze Svatojánu

Krize, o které mluvili jen někteří z ekonomů, politologů nebo přírodovědců, se nakonec dostavila v té nejméně očekávané podobě.

Pandemie koronaviru, a s ní spojené ekonomické propady, sociální izolace, nejistota, deprese a strach měly určitý vliv téměř na každého z nás…

Celý článek 5.7.2020 0