Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Blogerka radí: Jak se z toho všeho nezbláznit

Žijeme v době, kdy se nemůžeme na příliš mnoho věcí spolehnout. Aktuální situace nás doslova naučila žít ze dne na den.

Často nevíme, jak se změní nařízení, jaké budou naše finanční situace ani časové  možnosti. Ale i v tom zdánlivém chaosu se dá vybudovat řád.

Plánování je běžnou součástí života většiny lidí. Těšíme se na Vánoce, co budeme dělat o víkendu, na jakou dovolenou pojedeme a co vše nás v následujících týdnech či měsících čeká. Bohužel místo plánování teď spíše žonglujeme mezi prací (často v domácím prostředí), starostí o domácnost a staráním se o děti (které jsou povětšinou rovněž doma).

Blogerka radí: Jak se z toho všeho nezbláznit

Je to náročné. Bez diskuse. Ale snad vám přijde vhod několik rad, jak si situaci aspoň trochu ulehčit:

Určete si priority

Valí se toho na nás hodně. A ať chceme, nebo ne, nemůžeme vše stihnout nebo udělat perfektně. Sepište si proto seznam priorit. Nejprve si jen sepište pojmy – rodina, sociální kontakt, zdraví, vzhled, zázemí, seberozvoj, odpočinek, psychická pohoda, domácnost apod.

Z nich vyberte tři, které můžete v životě aktuálně trochu upozadit. Potřebujete teď opravdu hubnout? Nebo vám bude stačit, když si udržíte váhu a budete se soustředit na své zdraví a psychickou pohodu? Potřebujete mít doma perfektně uklizeno? Nebo raději dáte přednost jiným činnostem?

Dále vyberte tři pojmy, které jsou pro vás nejdůležitější. Pokud budete v psychické pohodě a dopřejete si každý den chvilku odpočinku, nezlepší to náhodou i zvládání ostatních vašich povinností?

  • Položte si návodné otázky, které vám pomůžou stanovit si priority a podle nich pak jednejte. Naučte se říkat ne věcem, které pro vás v tuto dobu nejsou tak podstatné.

Najděte si režim

Častokrát je vás v domácnosti více, a tak je těžké sladit aktivity všech členů. Zaveďte diskuzi na toto téma a domluvte se, kdy bude doma klid (na práci, soustředění, vlastní odpočinek) a kdy je možné provádět věci, které by mohly rušit ostatní (praní, hra s dětmi, TV, …).

Buďte k sobě ohleduplní. I když to máte sami těžké, tím, že si budete vybíjet zlost na ostatních ničemu nepomůžete. Pokud budete korigovat, co vše na okolí vypustíte, třeba si mezi sebou nebudete předávat tolik negativní energie a budete vše zvládat aspoň o trochu snadněji.

  • Dodržujte režim doma tak, jako byste měli klasický pracovní den. Vstávání v 10 hodin a dopolední flákání se vám zkrátí aktivní část dne. Čas vám pak proteče mezi prsty. Stanovte si, kdy přesně budete pracovat.

Pokud je to možné, mějte místnost určenou čistě na práci, kde vás nebude nikdo rušit. Zároveň se snažte dodržovat pracovní dobu tak, abyste nepracovali celý den (a přitom toho ve skutečnosti zase tolik neudělali, protože na to není ten správný klid). A také nenechávejte práci až na pozdní hodiny (pokud vám to váš režim a okolní podmínky dovolí).

  • Hned ráno si sepište seznam úkolů, které chcete přes den zvládnout a stanovte si tři nejdůležitější. Proč? Budete mít jasnou představu o tom, co je potřeba ten den udělat, a nebudete stále přemýšlet o tom, co se na vás valí.

Stanovte si klidně i přesný časový plán, co budete dělat dopoledne, odpoledne a večer. A po odškrtnutí tří nejdůležitějších úkolů budete moct večer s klidem a s pocitem uspokojení sednout na gauč a říct si, že jste možná nestihli úplně vše, ale to nejdůležitější je za vámi a vy máte nárok si v klidu odpočinout.

Ranní a večerní rituály

Pro mnohé jsou podzim a zima velmi chmurným obdobím. Zkuste se proto probouzet pomalu a příjemně. Nevstáváte obvykle hned po zazvonění budíku? Nenuťte se. Místo brouzdání sociálními sítěmi myslete na pozitivní věci, které vás ten den čekají. Zkuste si v hlavě projít věci, za které jste právě teď vděčni.

Pohybem ku zdraví. Ideální je hned ráno se aspoň na 10 minut protáhnout. Zapalte si u toho třeba svíčku a pusťte nějakou příjemnou hudbu. Nebo si přečtěte pár stránek nějaké knížky. Zkrátka věnujte pár minut sobě před tím, než se vrhnete do koloběhu každodenních starostí. Notebook a mobil zapněte až po snídani. A vymezte si aspoň část dne jen pro sebe.

Blogerka radí: Jak se z toho všeho nezbláznit

Stejně tak si uzpůsobte večerní rutinu. Neprojíždějte už večer pracovní maily, ale věnujte čas rodině, povídejte si a odpočívejte. Dobré je připravit si věci i na příští den, abyste ho mohli zvládnout snadněji a s větším klidem. Večer už používejte jen tlumené osvětlení, vyhněte se kofeinovým nápojům, příliš těžkým jídlům a raději si uvařte meduňkový čaj. Vyhýbejte se i větším diskuzím, aby váš mozek přešel do klidového režimu. Do postele neuléhejte s mobilem nebo notebookem. Vyvětrejte si, zatemněte co nejvíce ložnici. Zkuste chodit spát v pravidelnou dobu, abyste načerpali síly na další den. Vhodná je také meditace, která vám pomůže pročistit si mysl.

  • Do svého života vědomě zapojte několik malých návyků, které vám dodají pocit, že aspoň něco ve svém životě máte pod kontrolou. Zažijte si ranní a večerní rutinu, na kterou se budete těšit, jděte se odpoledne pravidelně projít nebo si zaběhat. Pomáhá i věnovat se něčemu kreativnímu.

Informační embargo

Zkuste si uvědomit, kolik informací ohledně koronaviru je kolem vás a snažte se je omezit na nezbytné minimum. Důležité je vědět aktuální nařízení, a pak už se o situaci nezajímejte. Především pokud jste citlivější, prospěje vám to. To, že budete vědět přesný počet nakažených, přečtete si článek o zaručené prevenci proti nemoci nebo si pošesté přečtete článek „Jak poznat, zda je to chřipka, nebo COVID“ vám na klidu během dne nepřidá. Zbytečně se vystresujete a vaše hlava začne generovat ty nejčernější scénáře.

  • Raději si přečtěte zajímavý článek, který se týká vašich zájmů, podívejte se s rodinou na nějaký pohodový film.

Také s přáteli a známými si povídejte o tom, co jste zažili, co vás zajímá, co máte společného. Zasmějte se spolu, pobavte se, a řešení politiky a neustále ztěžování na smysl vládních nařízení raději nechte v šuplíku.

Nezapomínejte se smát a radujte se z maličkostí

Využijte toho, co nás aktuální situace učí – žít v přítomném okamžiku. Soustřeďte se na to, co děláte. Občas se necháme strhnout jen automatickým prováděním věcí – uvařit si kafe, sníst snídat, pracovat, postarat se o děti a domácnost…

S novým přístupem můžete začít hned ráno. Uvařte si čaj. A než vám vychladne, dívejte se z okna – uvědomovat si, jaký je dnes den, jaké je počasí a pozorovat okolí. Stejným způsobem můžete přistupovat i při společném stolování. Místo sledování televize nebo bezduché konzumace jídla vnímejte, co jíte, povídejte si s ostatními a uvědomujte přítomný okamžik.

Připálil se vám oběd? Oblékli jste si tričko naopak nebo na něco zapomněli? Zasmějte se tomu. Dělejte si legraci z obyčejných věcí a pouštějte si místo vážných filmů raději komedie, které vás pobaví. Radujte se z maličkostí. Pochvalte partnera za to, co se mu dnes povedlo. Před usnutím si projděte, co jste ten den zvládli a pochvalte se za to. Ano, mohlo se vám třeba povést víc věcí, ale proč nebýt vděčná za to, co jste dokázali? Když si začnete vážit drobností, zjistíte, že vás život není tak hrozný, jak se vám může na první pohled zdát. A třeba tím nakazíte i své okolí budete mít doma příjemnější atmosféru.

Tip redakce Kalorické Tabulky

Mezi příjemné rituály může patřit i plánování jídelníčku do aplikace www.kaloricketabulky.cz. Od uživatelů, kteří s aplikací zhubli, víme, že k tomu stačí opravdu pár minut. A ještě si u toho stihnou vypít třeba svou oblíbenou kávu či čaj.

  • foto: denisismagilov, ufabizphoto – cz.depositphotos.com

Z archivu aneb přečtěte si také:

Jak se udržet v kondici nejen po dobu karantény? Zkuste názorná videa jógy s logem KalorickéTabulky.cz

Lenka Zelená fazolka
https://www.zelenafazolka.cz

26.11.2020 Články, Jak si udržet zdraví

Komentáře

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Příběh z diabetologické ordinace: Stačilo upravit jídelníček a začít trochu chodit

Příběh z diabetologické ordinace: Stačilo upravit jídelníček a začít trochu chodit

V našem volném cyklu článků pro blog Kalorických Tabulek jsme začali úvahou, zda může diabetik správným jídelníčkem zlepšit svoji cukrovku. Pokračovali jsme doporučeními na úpravy jídelníčku z hlediska příloh (včetně receptů) a vysvětlili si, proč se říká, že pohyb je lék.

Dnes si působení všech těchto obecných doporučení ukážeme na příběhu jednoho našeho pacienta.

Celý článek 2.9.2021 0

Čtení nejen pro diabetiky: Pohyb je lék!

Čtení nejen pro diabetiky: Pohyb je lék!

Pohyb má blahodárný vliv na náš fyzický i psychický stav.

Dramatické snížení přirozeného pohybu v posledních desetiletích se významně podílelo na nárůstu obezity a s ní spojených nemocí – od cukrovky, chorob srdce, pohybového aparátu až po deprese.

Celý článek 29.8.2021 0