Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Na co si dávat pozor při vaření, aby nás nebolela záda, radí pohybový specialista Daniel Müller

V rámci zdravého stavování trávíme v kuchyni poměrně dost času.

Na co myslet, aby nás od našich cílů neodradily bolavá záda a špatné pohybové návyky?

Vše jsem detailně rozpracoval do obsáhlé kapitoly v knize Kalorické Tabulky – nejlepší recepty. Přečtěte si malou ochutnávku, abyste věděli, jak o práci v kuchyni přemýšlet…

Na co si dávat pozor při vaření, aby nás nebolela záda, radí pohybový specialista Daniel Müller

Trouba a mikrovlnka

Všichni víme, že správná výška kuchyňské linky je základem pro dokonalý postoj při práci. Co však naše trouba a mikrovlnka? Je taktéž ve správné poloze, abychom se tolik nenamáhali, a pokud ano, namáháme se správně?

Naše maminky měly troubu pod sporákem, což se dneska už tak moc nevidí. Trouba je daleko výše, než bývala. Což je na jednu stranu dobře, nenamáháme tolik naše záda, na druhou stranu se však záda namáhají daleko více u jiného spotřebiče. Výše uložená trouba je pro naše záda opravdovým pomocníkem, nemusíme se hlavně ohýbat, když z ní vytahujeme husu nebo dokonce krocana. Táhnout pekáč vážící několik kilo nejdříve rovně a pak jej zvednout byla opravdová fuška pro naše záda, když jsme měli opět nohy vedle sebe a k tomu ještě záda zakulacená v předklonu.

  • Proto vždycky chtějme mít troubu ve vyšších pozicích, abychom mohli mít záda ochráněná napřímením celé páteře spolu s pánví a hlavou, když pečeme.

Mikrovlnnou troubu máme asi všichni v úrovni kuchyňské linky, což je nejlepší volba pro naše pohybové stereotypy. Pokud je ve vyšších polohách, není to zcela dobrá volba, ať již z bezpečnostního hlediska nebo z hlediska zvedání třeba talíře do mikrovlnky. Málokdo z nás totiž zvedá celé paže a ramena nechává dole. Kvůli pocitu strachu z opaření nebo i z vylití polévky či převrhnutí celého talíře zvedneme spolu s rukama i ramena směrem k hlavě. Tento pohybový stereotyp je bohužel vadný a může časem při neustálém opakování způsobit i nevratné poškození krční páteře spolu s poraněním svalů krku. Proto vždy, když něco zvedáme nad úroveň ramenního kloubu, dbejme na to, že pohyb je veden pouze horní končetinou a ramena zůstávají vždy dole. Tím si ochráníme krční páteř pro správný pohyb hlavy a hrudního koše.

Myčka vs. ruční mytí nádobí

Myčka nádobí je skvělý pomocník do našich kuchyní, každá hospodyňka či amatérský domácí kuchař ji miluje. Vše nastrkáme do krabice, hodíme tabletu, zmáčkneme čudlík a máme hotovo. Umyté jsou talíře, hrnečky, hrnce, příbory a nevím, co ještě. Ještě že ty kuchyňské ostré nože si stále každý myjeme ručně. To je možná jediné, případně ještě někdy připálený hrnec či pánev, které umyjeme ve dřezu.

Avšak každý pomocník je na druhou stranu tak trošku i malý zrádce. Zrádce pro naše pohybové návyky. Dříve se umývalo všechno ručně. Byla to práce navíc oproti dnešku, ale nebylo tolik problémů třeba i s karpálním tunelem či s bolestí hlavy. Neboť krouživý pohyb zápěstí při mytí nebo i utírání nádobí má blahodárný vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na správný a fyziologicky dokonalý pohyb prstů, ruky a celého předloktí. Proto sem tam umyjme nádobí a hlavně talíře, hrnečky v ruce a nechme to ratolesti utřít. Procvičíme si nejen zápěstí, ale i celou paži od lopatky a krční páteř bude správně nastavena. Ještě větším rizikem než samotný karpální tunel je pro naše tělo onen ohyb do myčky, ať již při skládání či vyskládávání z myčky. Rychlým ohybem do myčky se totiž pomalými krůčky nenápadně přibližujeme třeba i k budoucím problémům se zády či s jinými klouby našeho těla.

Na co si dávat pozor při vaření, aby nás nebolela záda, radí pohybový specialista Daniel Müller

V lednici

Většina mužů má tento spotřebič jako televizi. Při otevření do něho kouká a nemůže si hned nic vybrat, protože samozřejmě neví, co všechno tam je. Žena většinou bezpečně ví, co tam je, pokud jí to muž nesní bez jejího vědomí. Oba ovšem dokáží právě u lednice mít to nejhorší držení těla, co snad existuje. Vzniká zátěž na krční segment páteře, neboť do lednice všichni strkáme hlavu, abychom lépe viděli, místo toho abychom pracovali pouze očima ve správném napřímeném držení těla. Hlava tzv. převisu je to nejhorší, co můžeme pro lepší orientaci v lednici udělat naší krční páteři.

Kromě útlaku jednotlivých krčních meziobratlových plotének ještě dostává co proto i naše hlava spolu s čelistním kloubem. Právě při otevření lednice bychom vždycky měli dbát na správné postavení hlavy nad pánví a trénovat tak ostří zrak, který nám umožní nejen rychlou orientaci v lednici, ale i uvolněnost čelistí pro správnou konzumaci potravin z našeho televizního výběru. Uvolněnost hlavových a čelistních kloubů je nedílnou součástí našeho správného držení těla třeba i v kuchyni. A pokud bychom se přesto potřebovali naklonit do lednice a zkouknout, co tam máme, vždycky raději použijme souhru celého našeho těla, a nejenom hlavu nad krkem.

Zaměstnat celé tělo jde v kuchyni velice dobře. Pamatujme, že naše tělo by mělo být vždy správně napřímeno. Napřímení nám pak umožní celkovou integraci těla v akci a my si každodenními úkony v kuchyni nepřivodíme třeba i celkové zhoršené držení těla nebo jen dílčí problémy v jednotlivých segmentech. Na toto musíme převážně pamatovat v etapách života, které nám přinášejí psychickou či nějakou větší fyzickou zátěž, například u maminek na mateřské dovolené.

Pět důležitých zásad na závěr:

  • u linky stůjme vždycky napřímeně na obou nohou
  • u myčky mějme oporu o ruku
  • u trouby integrujme do pohybu celé tělo
  • u lednice používejme více oči než hlavu
  • u práce zaměstnávejme více celé paže

Poznámka redakce Kalorické Tabulky

Výrazně zkrácená ukázka textu pochází z knihy Kalorické Tabulky – nejlepší recepty, která vyšla v Nakladatelství Jota.

Knihu zakoupíte na e-shopu Kalorické Tabulky

ilustrační fota: milangucci, DmitryPoch/cz.depositphotos.com

Z archivu aneb přečtěte si také:

Jak správně sedět v kanceláři s pomocí malého míče?

Daniel Mgr. Müller
www.iqpohyb.cz

Díky dlouholeté praxi v oblasti pohybového zdraví a neustálému studiu moderních pohybových technik je jedním z největších odborníků na pilates, lekce zdravých zad a zdravotně funkční pohyb. Spojením nejmodernějších rehabilitačních metod a vlastně pojatého cvičení pilates vytvořil své koncepty Pilates Clinic Method, Yoga Clinic Method a Strukturální Pohybová Integrace. Nyní působí jako ředitel společností skupiny IQ pohyb v Praze, kde je i hlavním garantem, metodikem a diagnostikem. Mimo to pracuje jako osobní trenér a skupinový instruktor. Zastává také roli školitele rekvalifikací a odborných seminářů. Pravidelně se účastní mezinárodních pohybových kongresů, přednáší o pohybu pro Lékařskou komoru, je autorem odborných i odborně-populárních článků, podcastů, informačních videí o pohybu a online lekcí v oblasti zdravotně – funkčního pohybu.

11.3.2021 Články, Jak si udržet zdraví, O kaloriích nevážně

Komentáře

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články