Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Proč je dobré hlídat nasycené mastné kyseliny pomocí aplikace Kalorické Tabulky?

Tuky jsou základní živinou a v našem jídelníčku by měly být obsaženy z 30% z celkového denního příjmu.

Základní stavební složkou tuků jsou mastné kyseliny. Dělíme je na nasycené a nenasycené. A tady bychom měli zbystřit…

Proč je dobré hlídat nasycené mastné kyseliny pomocí aplikace Kalorické Tabulky?

Nasycené mastné kyseliny

Pokud jich přijímáme vysoké množství, škodíme svému zdraví. V našem jídelníčku by měly být zastoupeny maximálně z 1/3 z celkového příjmu tuků. Nadměrná konzumace zvyšuje riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění, rozvoji některých typů nádorů a přispívá k obezitě.

  • Nasycené tuky najdeme především ve výrobcích živočišného původu. Například v uzeninách, tučných mléčných výrobcích, sýrech, másle, sádle, tučném mase, vaječném žloutku. Ale vyskytují se i v rostlinné říši v tzv. tropických tucích (kokosový a palmový tuk).

Tuky rozdělujeme na živočišné a rostlinné. Živočišné tuky považujeme za nezdravé a rostlinné tuky za vhodnou variantu. Není to ale tak černobílé. Některé rostlinné tuky (kokosový, palmový) nám mohou škodit více, než živočišné (mléčný tuk) a zvyšovat hladinu LDL cholesterolu a tím přispívat k problémům kardiovaskulárního systému. Proto bychom měli hlídat nejen množství, ale také kvalitu tuků a zastoupení jednotlivých mastných kyselin. Nasycené tuky by neměly tvořit více jak 10% z celkového příjmu energie.

Abychom si to dokázali lépe představit: Pokud máme nastaven jídelníček v Kalorických Tabulkách na hodnotu 8000 kJ, měli bychom za den sníst maximálně 20 g nasycených mastných kyselin. Pokud sníme k obědu 100 g sýru hermelín nebo si dáme 100 g sušenek, množství nasycených tuků máme za den vyčerpaný.

Ač má většina populace problém s nadměrným příjmem tuků, nemůžeme je z jídelníčku vyškrtnout. Nedostatečné množství tuku našemu zdraví také neprospívá. Tuky jsou zásadní pro vstřebávání vitamínů (A, D, E, K). Při nedostatku tuků může docházet k poruchám růstu, poruchám reprodukce, ke zhoršení kvality vlasů, suchá kůže,…aj.)

Proto nemusíme tuky z jídelníčku vyškrtnout, ale stačí si jen pohlídat správné množství.

Proč je dobré hlídat nasycené mastné kyseliny pomocí aplikace Kalorické Tabulky?

Nenasycené mastné kyseliny

Nemají tendenci ukládat se do tukových zásob, proto je hrozba tloustnutí menší. Jsou také bohaté na minerály a vitamíny. Působí na náš kardiovaskulární systém příznivě a pomáhají udržovat normální hladinu cholesterolu. Mezi nejdůležitější nenasycené mastné kyseliny řadíme omega 3 a omega 6.

  • Patří sem například: řepkový a olivový olej, semínka, ořechy, avokádo. Výjimkou z živočišných tuků jsou ryby (losos, makrela, tuňák, sardinky…) a mořské plody.

Rybí tuk ale bohužel konzumujeme až pětkrát méně, než bychom měli. Kyseliny omega-3 v něm obsažené jsou nezbytné pro vývoj mozku už v útlém věku, prospívají našemu srdci a u mužů pomáhají při tvorbě testosteronu. Pokud se tedy snažíme zhubnout nebo udělat něco pro své zdraví, měli bychom se zaměřit na snížení konzumace tuků celkově. A nasycené tuky nahraďme spíše těmi rostlinnými.

I přesto jsou ale všechny tuky zásadní pro běžné fungování našeho těla. Sledováním jejich správného množství si udržíme svůj zdravotní stav v dlouhodobě dobrém stavu bez drastických diet a razantního odpírání oblíbených pokrmů.

  • foto: alex9500/cz.depositphotos.com

Z archivu aneb přečtěte si také:

Co vše nabízí jedinečná kuchařka Kalorické tabulky a jak vám QR kódy pomohou se zapisováním do aplikace

Martina Jandová
www.martina-jandova.cz

Výživová poradkyně, jež mimo jiné radí:

  • Zapomeňte na slovo dieta!
  • Naprogramujte se na nový životní styl, který nikdy neskončí!
  • Mějte se rádi a změnu dělejte pro sebe, ne pro nikoho jiného!

Najdete ji také na facebooku a Instagramu.

10.7.2021 Články, Jak si udržet zdraví

Související články

Nejčastější omyly ve snaze o zdravý životní styl

Nejčastější omyly ve snaze o zdravý životní styl

Ve své ordinaci se setkávám s různými nešvary – některé jsou nešvary v pravém slova smyslu, kdy člověk na svou tělesnou schránku vůbec nedbá – nehýbe se, kouří, jí potraviny, které mu rozhodně nesvědčí.

A potom tu máme další nešvary – ty, o kterých si člověk myslí, že jsou to zvyky dobré, dokonce žádoucí, a provozuje v upřímné snaze udělat něco pro své zdraví.

Celý článek 23.11.2022 0

Veronika Žilková: Neobětujte své tělo péči o ostatní

Veronika Žilková: Neobětujte své tělo péči o ostatní

V souvislosti s uvedením komorního snímku Spolu do kin přinášíme krátký rozhovor s oblíbenou a výjimečně všestrannou herečkou Veronikou Žilkovou, která v něm exceluje v roli matky autistického syna (Štěpán Kozub).

Zajímalo nás, kde tato vitální žena bere energii, jak se stravuje a zda vůbec někdy odpočívá.

Celý článek 23.11.2022 0

Jak nastavit aplikaci Kalorické Tabulky pro těhotné ženy

Jak nastavit aplikaci Kalorické Tabulky pro těhotné ženy

Těhotenství je kouzelné období, kdy se v bříšku nastávající miminky stane neuvěřitelný zázrak, díky kterému se za 9 měsíců objeví na světě nový člověk.

To nejdůležitější, co můžete pro toho malého človíčka udělat, je to, že se nebudete stresovat a budete řešit stravování selským rozumem.

Celý článek 19.11.2022 0