Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Proč je dobré hlídat nasycené mastné kyseliny pomocí aplikace Kalorické Tabulky?

Tuky jsou základní živinou a v našem jídelníčku by měly být obsaženy z 30% z celkového denního příjmu.

Základní stavební složkou tuků jsou mastné kyseliny. Dělíme je na nasycené a nenasycené. A tady bychom měli zbystřit…

Proč je dobré hlídat nasycené mastné kyseliny pomocí aplikace Kalorické Tabulky?

Nasycené mastné kyseliny

Pokud jich přijímáme vysoké množství, škodíme svému zdraví. V našem jídelníčku by měly být zastoupeny maximálně z 1/3 z celkového příjmu tuků. Nadměrná konzumace zvyšuje riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění, rozvoji některých typů nádorů a přispívá k obezitě.

  • Nasycené tuky najdeme především ve výrobcích živočišného původu. Například v uzeninách, tučných mléčných výrobcích, sýrech, másle, sádle, tučném mase, vaječném žloutku. Ale vyskytují se i v rostlinné říši v tzv. tropických tucích (kokosový a palmový tuk).

Tuky rozdělujeme na živočišné a rostlinné. Živočišné tuky považujeme za nezdravé a rostlinné tuky za vhodnou variantu. Není to ale tak černobílé. Některé rostlinné tuky (kokosový, palmový) nám mohou škodit více, než živočišné (mléčný tuk) a zvyšovat hladinu LDL cholesterolu a tím přispívat k problémům kardiovaskulárního systému. Proto bychom měli hlídat nejen množství, ale také kvalitu tuků a zastoupení jednotlivých mastných kyselin. Nasycené tuky by neměly tvořit více jak 10% z celkového příjmu energie.

Abychom si to dokázali lépe představit: Pokud máme nastaven jídelníček v Kalorických Tabulkách na hodnotu 8000 kJ, měli bychom za den sníst maximálně 20 g nasycených mastných kyselin. Pokud sníme k obědu 100 g sýru hermelín nebo si dáme 100 g sušenek, množství nasycených tuků máme za den vyčerpaný.

Ač má většina populace problém s nadměrným příjmem tuků, nemůžeme je z jídelníčku vyškrtnout. Nedostatečné množství tuku našemu zdraví také neprospívá. Tuky jsou zásadní pro vstřebávání vitamínů (A, D, E, K). Při nedostatku tuků může docházet k poruchám růstu, poruchám reprodukce, ke zhoršení kvality vlasů, suchá kůže,…aj.)

Proto nemusíme tuky z jídelníčku vyškrtnout, ale stačí si jen pohlídat správné množství.

Proč je dobré hlídat nasycené mastné kyseliny pomocí aplikace Kalorické Tabulky?

Nenasycené mastné kyseliny

Nemají tendenci ukládat se do tukových zásob, proto je hrozba tloustnutí menší. Jsou také bohaté na minerály a vitamíny. Působí na náš kardiovaskulární systém příznivě a pomáhají udržovat normální hladinu cholesterolu. Mezi nejdůležitější nenasycené mastné kyseliny řadíme omega 3 a omega 6.

  • Patří sem například: řepkový a olivový olej, semínka, ořechy, avokádo. Výjimkou z živočišných tuků jsou ryby (losos, makrela, tuňák, sardinky…) a mořské plody.

Rybí tuk ale bohužel konzumujeme až pětkrát méně, než bychom měli. Kyseliny omega-3 v něm obsažené jsou nezbytné pro vývoj mozku už v útlém věku, prospívají našemu srdci a u mužů pomáhají při tvorbě testosteronu. Pokud se tedy snažíme zhubnout nebo udělat něco pro své zdraví, měli bychom se zaměřit na snížení konzumace tuků celkově. A nasycené tuky nahraďme spíše těmi rostlinnými.

I přesto jsou ale všechny tuky zásadní pro běžné fungování našeho těla. Sledováním jejich správného množství si udržíme svůj zdravotní stav v dlouhodobě dobrém stavu bez drastických diet a razantního odpírání oblíbených pokrmů.

  • foto: alex9500/cz.depositphotos.com

Z archivu aneb přečtěte si také:

Co vše nabízí jedinečná kuchařka Kalorické tabulky a jak vám QR kódy pomohou se zapisováním do aplikace

Martina Jandová
www.martina-jandova.cz

Výživová poradkyně, jež mimo jiné radí:

  • Zapomeňte na slovo dieta!
  • Naprogramujte se na nový životní styl, který nikdy neskončí!
  • Mějte se rádi a změnu dělejte pro sebe, ne pro nikoho jiného!

Najdete ji také na facebooku a Instagramu.

10.7.2021 Články, Jak si udržet zdraví

Komentáře

2

HattoriHanzo

27.7.2021 16:12

LDL cholesterol a jeho vplyv na kardiovaskulárne ochorenia bude asi trochu komplikovanejšia záležitosť. Vyššia hladina podľa niektorých odborníkov nemusí znamenať problém a nižšia hladina nemusí znamenať, že problém nemáme. Kľúčovým faktorom je vraj pomer medzi triglyceridmi a HDL zložkou cholesterolu. Väčšina meraní cholesterolu ale toto vôbec nerieši, v labáku zmerajú celkovú hladinu a ak je nad normou, predpisujú lieky. Lenže celkový cholesterol nie je smerodajný údaj, môže sa stať, že celkový cholesterol je v norme, ale hladina triglyceridov môže byť kritická, alebo opačne – vysoký cholesterol, nízke triglyceridy a riziko nízke, brať lieky by bolo zbytočné.

Pani Martina, môžete o tom dať nejaké informácie? Je to tom toho zverejneného dosť málo. Tiež do konceptu problematiky nasýtených tukov príliš nezapadajú niektoré štúdie a javí sa, že nasýtené mastné kyseliny problém byť nemusia, toto tvrdenie mnohých výživárov pretrváva od 70-tych rokov minulého storočia, no javí sa byť nesprávne.

Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM.: Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the
association of saturated fat with cardiovascular disease. Children’s Hospital, Oakland Research Institute Oakland, CA, USA. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46.

Ravnskov, U.: Ignore the Awkward.: How the Cholesterol Myths Are Kept Alive. CreateSpace
Independent Publishing Platform (January 10, 2010). ISBN-13: 978-1453759400

Nanji, A.A., C.L. Mendenhall, and S.W. French, Beef fat prevents alcoholic liver disease in the rat.
Alcohol Clin Exp Res, 1989. 13(1): p. 15-9.

Ronis, M.J., S. Korourian, M. Zipperman, R. Hakkak, and T.M. Badger, Dietary saturated fat reduces
alcoholic hepatotoxicity in rats by altering fatty acid metabolism and membrane composition. J Nutr, 2004. 134(4): p. 904-12.

Nanji, A.A., K. Jokelainen, G.L. Tipoe, A. Rahemtulla, and A.J. Dannenberg, Dietary saturated fatty acids reverse inflammatory and fibrotic changes in rat liver despite continued ethanol administration. J Pharmacol Exp Ther, 2001. 299(2): p. 638-44.

Hwang, J., Y.H. Chang, J.H. Park, S.Y. Kim, H. Chung, E. Shim, and H.J. Hwang, Dietary saturated and
monounsaturated fats protect against acute acetaminophen hepatotoxicity by altering fatty acid composition of liver microsomal membrane in rats. Lipids Health Dis, 2011. 10: p. 184.

Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM.: Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the
association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46. doi:
10.3945/ajcn.2009.27725. Epub 2010 Jan 13.

Ravnskov, U: Fat and Cholesterol are Good for You, GB Publishing, 2009, ISBN-13: 978-9197555388

Byrnes S.: Are Saturated Fats Really Dangerous For You? Forum: Diet & Nutrition, 2004 http://curezone.com/forums/am.asp?i=11524

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Domáca starostlivosť o nohy (nielen) v letnom období

Domáca starostlivosť o nohy (nielen) v letnom období

Naše nohy nosia váhu nášho tela po celý život, bez prestávky. Zaslúžia si teda vhodnú a pravidelnú starostlivosť, ktorá by mala byť samozrejmosťou po celý rok.

Priznajme si však – viac nás vzhľad našich nôh trápi v lete, keď nosíme otvorenú obuv, alebo sa prechádzame pri vode, na dovolenke naboso.

Celý článek 20.7.2021 0

Jak zvládat premenstruační syndrom

Jak zvládat premenstruační syndrom

Premenstruační syndrom (dále PMS) je soubor příznaků, který doprovází první fázi menstruačního cyklu.

Gynekologové uvádějí, že je to vlastně fáze nula, po které neprodleně přichází menstruace.

Celý článek 17.7.2021 0