Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Šárka Simonidesová: Každá emoce se otiskuje do tlustého střeva

Psát o střídmosti ve vánočním čase je asi trochu risk.

Ale jelikož je prosinec z hlediska tradiční čínské medicíny měsícem tlustého střeva, připomeňme si, jak o něj pečovat – fyzicky i emočně.

Věděli jste, že tlusté střevo je centrem našich nejhlubších obav? Pokud chcete adventní čas pojmout tradičně velkým úklidem, je dobré vysmejčit všechno i ze svých útrob. Tolik času, kolik věnujete péči o své domovy, byste měli věnovat i sobě, protože vaše tělo je váš chrám a potřebuje, abyste se o něj starali vědomě a s láskou.

Šárka Simonidesová: Každá emoce se otiskuje do tlustého střeva

Nedělejte ovšem nic na sílu. A jestli prostě víte, že se teď omezovat v jídle a pití nebudete, zkuste být střídmější alespoň ve svých emocích. I tím svému tlustému střevu prospějete, protože všechno souvisí se vším. Ajurvéda totiž učí, že negativní emoce snižují trávicí oheň agni, který má na starosti nejenom naše trávení, vstřebávání a přeměnu stravy, ale hlavně zpracování emocí. Každá emoce, pozitivní i negativní, se otiskuje do vašeho tlustého střeva.

Nelpěte na minulosti a urovnejte vztahy

Naše střeva jsou propojena s rozsáhlou strukturou nervů. V tlustém střevě je usídlené tedy i tak nějak naše podvědomí, nejhlubší obavy. Proto je potřeba se neustále čistit i emočně. Vždy, když se zbavíme něčeho, co nechceme, uděláme místo něčemu novému, čerstvému, hezkému, voňavému. Pro zdraví tlustého střeva je důležité nelpět na minulosti a staré nevyřešené události nezametat pod koberec, resp. do našeho podvědomí, ale vše urovnat a vztahy pročistit.

  • A kdy jindy by to mělo jít lépe než v tomto magickém čase?

Šárka Simonidesová: Každá emoce se otiskuje do tlustého střeva

Jak odlehčit tlustému střevu jídlem?

Vánoce, nevánoce – pokud chcete střevu odlehčit jídlem už nyní, tak mám pro vás pár jednoduchých rad. V prvé řadě zkuste omezit nadměrnou spotřebu cukru a obilnin obsahujících lepek, také pasterizované mléčné výrobky a geneticky modifikované potraviny. Vybírejte si potraviny s co nejmenším obsahem chemických látek. I v běžném supermarketu dnes seženete zeleninu a ovoce v bio kvalitě, šunku bez dusitanů či přirozeně bezlepkové potraviny. Když to řeknu úplně obyčejně, zkuste se více zamyslet nad tím, jak jedli naši předkové. Často se lidé mylně domnívali, že babičky vařily jídla nezdravá a tučná. Pravdou ale je, že dříve lidé jedli častěji než my vařené obilniny nebo luštěniny. Ty se správně upravovaly namáčením, kvašením a nakličováním. Ze zeleniny to pak na podzim a v zimě byly uskladněné dýně, kedlubny, kapusta a zelí. Životní energii udržovali také pokrmy z masa – z krůty, králíka, husy a zvěřiny. To si však dopřávali většinou jen v neděli.

Očista střev může probíhat na více úrovních. Proti nejrůznějším parazitům vytáhněte zbraně v podobě koření – hřebíček, ořešák, kurkuma či mateřídouška. Střevo doslova vymydlíte yuccou. Spolu s ní je důležité do těla dostat i dostatek vlákniny, která tzv. kartáčuje střevní stěny od nánosů nevstřebaných látek. Velice účinné jsou zelené potraviny, zejména chlorela.

Šárka Simonidesová: Každá emoce se otiskuje do tlustého střeva

A hybaj se trochu hýbat, třeba jen víc chodit

Po zdravé trávení je nezbytný pohyb. V základu stačí chůze, protahovací a dýchací cvičení nebo cviky na břicho. Já mám pro vás na závěr cvik z orgánové sestavy, který posiluje právě energetickou dráhu (meridián) tlustého střeva: Postavte se rozkročmo a zapažte ruce, které následně spojte pomocí ukazováčků. Předkloňte se s rovnými zády. Paže v loktech propněte a vytahujte je z ramen směrem vzhůru. Hlava je v jemném záklonu. S každým nádechem paže zapažujte výš a výš. S výdechem můžete jít hlouběji do předklonu. Pozor – s rovnými zády! Po třetím výdechu se navraťte do původní pozice.

Příjemné adventní dny.

  • foto a obrázky – archiv autorky

Tip redakce: Ženy, přečtěte si také:

Proč je zdravé pánevní dno důležitější, než si myslíte?

Z archivu aneb přečtěte si také:

Václav Krejčík: Dejte si pozor na urputnost!

Šárka Simonidesová
https://svethormonalnijogy.cz

Vyhledávaná lektorka hormonální jógové terapie dle Dinah Rodrigues, jejímiž kurzy prošlo už přes 7 000 žen. Šárka učí nejen tuto harmonizující sestavu, ale otevírá různá ženská témata, například role pánevního dna v životě ženy. Je autorkou Orgánové sestavy dle Šárky Simonidesové. Své dlouholeté poznatky jak z kurzů, tak vlastního života shrnula do knihy Jóga pro holky ze Západu, která vyšla v roce 2021 (Albatros). Miluje život, barvy, zvířata, ráda plave a cestuje.

27.11.2021 Články, Jak si udržet zdraví

Související články

Nejčastější omyly ve snaze o zdravý životní styl

Nejčastější omyly ve snaze o zdravý životní styl

Ve své ordinaci se setkávám s různými nešvary – některé jsou nešvary v pravém slova smyslu, kdy člověk na svou tělesnou schránku vůbec nedbá – nehýbe se, kouří, jí potraviny, které mu rozhodně nesvědčí.

A potom tu máme další nešvary – ty, o kterých si člověk myslí, že jsou to zvyky dobré, dokonce žádoucí, a provozuje v upřímné snaze udělat něco pro své zdraví.

Celý článek 23.11.2022 0

Veronika Žilková: Neobětujte své tělo péči o ostatní

Veronika Žilková: Neobětujte své tělo péči o ostatní

V souvislosti s uvedením komorního snímku Spolu do kin přinášíme krátký rozhovor s oblíbenou a výjimečně všestrannou herečkou Veronikou Žilkovou, která v něm exceluje v roli matky autistického syna (Štěpán Kozub).

Zajímalo nás, kde tato vitální žena bere energii, jak se stravuje a zda vůbec někdy odpočívá.

Celý článek 23.11.2022 0

Jak nastavit aplikaci Kalorické Tabulky pro těhotné ženy

Jak nastavit aplikaci Kalorické Tabulky pro těhotné ženy

Těhotenství je kouzelné období, kdy se v bříšku nastávající miminky stane neuvěřitelný zázrak, díky kterému se za 9 měsíců objeví na světě nový člověk.

To nejdůležitější, co můžete pro toho malého človíčka udělat, je to, že se nebudete stresovat a budete řešit stravování selským rozumem.

Celý článek 19.11.2022 0