Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Psyllium a inulin očima certifikovaného výživového poradce

Všichni víme, že vláknina je velice důležitou součástí našeho jídelníčku. Nese řadu příznivých účinků, o kterých se na blogu Kalorických Tabulek opakovaně píše.

Ale co dělat, pokud nedokážeme přijmout dostatečné množství vlákniny z přirozených zdrojů? Můžeme ji doplnit i jinou cestou?

Podívejme se dnes na dvě možnosti – tolik diskutované psyllium či inulin.

Psyllium je rozpustná vláknina, která se získává z vyčištěných obalů semen jitrocele indického.

Psyllium

Psyllium je rozpustná vláknina, která se získává z vyčištěných obalů semen jitrocele indického. Je běžně dostupné v lékárnách nebo ve zdravých výživách.

Na lidské trávení má psyllium pozitivní efekt:

– prodlužuje dobu vyprazdňování,
– zvyšuje objem jídla v žaludku,
– prodlužuje dobu vstřebávání sacharidů ze střev,
– zlepšuje peristaltiku střev,
– zlepšuje zažívací potíže,
– pozitivní vliv na celkový trávicí proces.

Psyllium můžete přidat například do:

– obilných kaší (ovesné, pohankové, jáhlové…),
– mléčných výrobků,
– pomazánek,
– polévek a omáček jako zahušťovadlo,
– chleba a pečiva,
– sladkého pečiva (buchty, koláče).

Ne každému psyllium chutná jen tak v jogurtu nebo v kaši, protože výrazně ovlivňuje chuť daného jídla.

Večerní chlebík podle Martiny Jandové

Večerní chlebík podle Martiny Jandové

Užívání psyllia:

Jde o přírodní doplněk stravy, je nutné dodržovat výrobcem doporučené dávkování. Obvykle se doporučuje užívat až 5 kávových lžiček denně (cca 12 gramů). Ideální je množství rozdělit do třech dávek užívaných před jídlem nebo spolu s jídlem. V rámci hubnutí a redukčního režimu užívejte psyllium 30 až 60 minut před jídlem.

Je vhodné začít s užíváním menších dávek a dávky navyšovat postupně, aby si organismus na příjem vlákniny zvykl. Vyhnete se tak nepříjemným zažívacím potížím. U lidí citlivějších na příjem vlákniny se mohou vyskytnout křeče v břiše, bolesti břicha, nadýmání nebo plynatost.

Inulin

Inulin je rozpustná vláknina získávaná z luštěnin nebo kořene čekanky. Má přirozeně nasládlou chuť, proto se hodí zejména do sladkých jídel. Asi nejznámějším výrobkem z čekankového kořene je obilná čekanková káva, oblíbená zejména u osob citlivých na kofein.

Na trhu je dostupný (stále populárnější a rozšířenější) také čekankový sirup, který má sladkou chuť podobnou různým dalším sirupům, na rozdíl od nich však obsahuje 95 % vlákniny, a to i přes svou sladkou chuť. Jde tedy o výborný způsob, jak si osladit například obilnou kaši, jogurt, palačinky, lívance nebo jakýkoliv pečený koláč, buchtu, aniž byste navýšili množství cukru ve stravě.

Inulin je rozpustná vláknina získávaná z luštěnin nebo kořene čekanky.

Inulin je v mnoha směrech výhodný pro naše zdraví:

– podporuje správné zažívání,
– ulevuje při zácpě,
– pomáhá při hubnutí a v léčbě cukrovky,
– vhodný při hubnutí,
– vhodný i pro diabetiky,
– má nízký glykemický index, obsahuje minimální množství kalorií,
– zlepšuje imunitu (posiluje obranyschopnost organismu),
– neničí zubní sklovinu.

Ačkoliv je vhodný pro většinu lidí, pozor by si na něj měli dávat lidé trpící některými druhy alergií nebo intolerancí fruktózy. I u tohoto produktu je ale nutné dodržovat doporučené dávkování, které je 10 – 20 g na den.

Možné vedlejší účinky spojené s nadměrným užíváním inulinu:

– otoky,
– plynatost
– průjem,
– střevní a zažívací potíže,
– pálení žáhy,
– křeče.

Důležité informace nakonec

Psyllium i inulin jsou výborní pomocníci, díky kterým se nám lépe plní doporučené množství vlákniny (snadněji docílíme zelené kolečko v aplikaci Kalorické Tabulky). Není to ovšem samospasitelné, potřebujeme totiž vlákninu rozpustnou i nerozpustnou, přičemž poměr nerozpustné a rozpustné vlákniny by měl být přibližně 3:1. Dodržujme proto nejen zlaté pravidlo „všeho moc škodí“, ale hlavně se snažme, abychom převážnou část vlákniny do našeho jídelníčku dostali z přirozených zdrojů (celozrnné výrobky, luštěniny, ovoce, zelenina). A psylliem či inulinem si jen pomůžeme k dosažení optimálního množství.

foto: cz.depositphotos.com a archiv autorky článku

Z archivu aneb přečtěte si také:

Domácí vs. kupované instantní kaše

Martina Jandová
www.martina-jandova.cz

Výživová poradkyně, jež mimo jiné radí:

  • Zapomeňte na slovo dieta!
  • Naprogramujte se na nový životní styl, který nikdy neskončí!
  • Mějte se rádi a změnu dělejte pro sebe, ne pro nikoho jiného!

Najdete ji také na facebooku a Instagramu.

17.12.2022 Články, Jak si udržet zdraví

Související články

Zdeňka (52 let): Má „cukrová“ cesta s Kalorickými Tabulkami

Zdeňka (52 let): Má „cukrová“ cesta s Kalorickými Tabulkami

Byla jsem požádána, abych jako motivaci sepsala svůj příběh. Nedávno mi totiž kontrola u lékaře potvrdila, že se mi podařilo nejen zhubnout, ale úspěšně srazit na kolena strašáka jménem diabetes, lidově cukrovku.

A to vše díky úpravě jídelníčku a životního stylu, ke kterému mě dovedla aplikace Kalorické Tabulky.

Celý článek 25.1.2023 0

75 hard – zázrak na hubnutí?

75 hard – zázrak na hubnutí?

Výzva s názvem 75 hard challenge koluje internetem už nějaký ten pátek. Nejčastěji se vnímá jako nějaký zázračný hubnoucí program, díky kterému budeme fit a štíhlí za dva a půl měsíce tvrdé dřiny, jenž poškozuje zdraví.

Ale jak to s tím je?

Celý článek 22.1.2023 0

Jak pracovat s Kalorickými Tabulkami?

Jak pracovat s Kalorickými Tabulkami?

Na internetu – a rovněž jako mobilní aplikace – je již řadu let dostupná aplikace Kalorické Tabulky. Řada uživatelů se díky hlídání jídelníčku pomocí této aplikace zbavila léků a je zajímavé, že ji využívají ve svých ordinacích i praktičtí a odborní lékaři.

V čem může pomoci vám, podobně jako pomohla již tisícům lidí?

Celý článek 16.1.2023 0