Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Biorytmy a jejich vliv na život

Dnešní doba nám nabízí spoustu možností, zkratek a vychytávek.

Často jsou nám k užitku, ale čeho je moc, toho je příliš, a tak nás někdy trochu deformují a svádějí z té přirozené cesty.

Nikdy v historii jsme neměli takové pohodlí – voda nám teče přímo z kohoutku, jídlo nám dovezou až ke dveřím, lékařská péče je na špičkové úrovni, přes internet jsme online 24/7. Dalo by se toho vyjmenovat určitě ještě hodně. Zní to skvěle, že?

Biorytmy a jejich vliv na život

Pojďme se ale zamyslet i z druhé strany. Je možné, že všechno to moderní, co dnes máme k dispozici, nám může i škodit? Například světlo nás ovlivňuje do pozdních nočních hodin a narušuje kvalitu spánku, nadměrný přísun jídla způsobuje nadváhu, dopravní prostředky omezují pohyb.

Tyto příklady mají společný jeden bod – biorytmy. Ať už se jedná o fyzické či psychické, je potřeba jim věnovat pozornost i v dnešní době.

Co jsou biorytmy?

Můžeme je definovat jako cykly, které se s určitou pravidelností opakují. Příkladem je tep srdce, obnova kůže, plodné a neplodné dny žen, aktivita a odpočinek, střídání dne a noci nebo ročních období.

Každý živý organismus má své specifické cykly, řízené přírodou. Pokud do tohoto nastavení budeme až příliš zasahovat, nastane v organismu nerovnováha.

Co bude dál?

Jestliže svůj organismus dlouhodobě stresujeme a nerespektujeme jeho potřeby, projeví se disbalance. Může být zpočátku drobná, ale postupem let se vyvíjet až v chronickou nemoc (takzvaně “se to naskládá”), nebo akutní nepohodlí pocítíme hned.

  • Ano, každý si určitě přeje být zdravý. Ale tlak moderní doby způsobil, že jsme přestali vnímat své tělo a řídit se tím, jaké má zrovna potřeby.

Respektování biorytmů je jeden z životních faktorů, který ovlivňuje to, jak se cítíme a jak žijeme. Často je velmi náročné změnit nevyhovující okolní podmínky, vztahy. Ale biorytmy máme plně ve své kompetenci. A určitě stojí za to sledovat, jak na nás působí. Jsou sice jen jeden dílek skládačky našeho zdraví, ale naprosto klíčové pro šťastný, zdravý a plnohodnotný život.

Biorytmy a jejich vliv na život

A jak začít?

  • 1,5 hodiny před spaním vypni modré světlo nebo si nainstaluj filtr, nasaď červené brýle.
  • Spánek by měl být ideálně 7-8 hodin.
  • Den začni v klidu, stresu je přes den dost.
  • Jestli je možnost, nasměruj ráno na chvíli tvář ke slunci z důvodů synchronizace.
  • Jez kvalitní a výživné jídlo, vynechej to průmyslově zpracované.
  • Zkus někdy zařadit lehčí formy půstu, například jeden den.
  • Pij dostatek vody.
  • Pravidelně choď do přírody a pohybu se věnuj alespoň 30 minut denně.
  • Dej si procházku v trávě naboso, kdykoliv to jde.
  • Pro ženy – zkus nehormonální antikoncepci.
  • Zařaď technologický detox, je občas zajímavé být jen se svými myšlenkami.
  • Prozkoumej biohacking, třeba si v něm najdeš něco zajímavého.

Biorytmy a jejich vliv na život

Biorytmy nám mohou pomoci lépe pochopit náš tělesný a duševní rytmus. Díky nim pak můžeme získat kvalitnější zdraví. A u něj vše začíná…

Každý z nás je jedinečný a co funguje pro jednoho, nemusí fungovat pro dalšího. Proto zkoušej, zkoumej a dělej pro sebe to nejlepší, co zrovna můžeš. Vše se počítá.

ilustrační foto: cz.depositphotos.com

Z archivu aneb přečtěte si také:

Zuzka Novotná
https://zuzkanovotna.cz

  • Pohyb a zdravý životní styl ji provází celý život. Ráda zkouší vše, co jí přijde do cesty, a nabyté zkušenosti sdílí se všemi, co mají stejný cíl – udržet si pohodu a zdraví co nejdéle.
  • Profesně se zaměřuje na celostní výživové poradenství, intuitivní stravu, prevenci, zdravý životní styl a lektorování.
  • Na jejím webu si můžete zdarma stáhnout e-book Základy pro Tvé zdraví, další věci přidává na Youtube a FB stránku Zuzka Novotná – biorytmy, zdravý životní styl.

22.7.2023 Články, Jak si udržet zdraví

Související články

Anna Nováková: Diastáza břišních svalů

Anna Nováková: Diastáza břišních svalů

Dvě ze tří rodiček trápí vystouplé břicho, necitlivost – „odpojení“ středu těla nebo nevzhledný „převis“, a to i dlouhou dobu po porodu. A nejen je. Ženy podstupující hormonální léčbu, ženy s nadváhou či ženy procházející menopauzou se též potýkají s mnohými tělesnými výzvami.

Pokud se ve svém těle necítíte dobře, stydíte se nosit upnutá trička (natož plavky) a nevíte, kdy, jak a jestli vůbec se vám podaří břicho oploštit do uspokojivé podoby, tento článek je tu pro vás.

Celý článek 20.2.2024

Výživový poradce Pavel Furch: Jak se nenechat nachytat na úspěšné cestě ke zdravé a štíhlé postavě

Výživový poradce Pavel Furch: Jak se nenechat nachytat na úspěšné cestě ke zdravé a štíhlé postavě

Jako dlouhodobý člen skupiny Hubneme a jíme zdravě s Kalorickými Tabulkami roky sleduji nejčastější dotazy uživatelů aplikace Kalorické Tabulky.

A protože se prakticky shodují s tím, na co se ptají moji klienti, připravil jsem stručný edukační přehled, jenž vám pomůže vyznat se v složité spleti pravd, polopravd a mýtů v oblasti výživy.

Celý článek 14.2.2024