Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Nikola Kněžourová z FITFAB: Jak s pohybem nejen začít, ale hlavně u něj s chutí setrvat

Posun času tím nesprávným směrem, brzká večerní tma, vlastně i ranní dlouhá tma, venkovní sychravo…

A když tohle všechno spojíte dohromady, vznikne vám nejen aktuální roční období, ale i instantní snížení motivace tak nějak pro všechno (vyjma zachumlání se s knihou pod deku s teplým čajem).

Za tyto pocity netřeba se stydět. Máme je totiž alespoň někdy opravdu všichni. Asi jsme se nesetkali s nikým, kdo by během zimních měsíců v 6:30 nadšeně vyskočil z postele motivovaný pohledem z okna ven. Pokud někoho takového znáte, držte se ho, entuziasmus ho asi opustí málokdy.

Nikola Kněžourová z FITFAB: Jak s pohybem nejen začít, ale hlavně u něj s chutí setrvat

Pojďte se nyní začíst do pěti tipů, které vám pomohou u pohybu, se kterým začnete, vydržet, a to nejen se zatnutými zuby, ale především s chutí a nadšením.

1. Lehký výstup z komfortní zóny je třeba, ale…

Zcela na rovinu, pokud se chcete posouvat, pokud s pohybem začínáte nebo jakékoli jiné pokud, pohyb je do určité míry výstupem z komfortní zóny. Nutí vás, abyste ze své pohodlné bubliny vykročili a pár desítek minut se věnovali něčemu, co v průběhu možná není nejpříjemnější, ale dopady to má blahodárné.

A právě v tento moment zvedáme pomyslný ukazováček. Lehký výstup z komfortní zóny je v pořádku a víceméně nutný, každopádně hranice mezi tím, kdy vás tento nekomfort motivuje a kdy naopak ohrožujete v horším případě své zdraví, je velmi tenká.

Každý jsme jiný, každý máme jiné hranice a každý reagujeme na jednotlivé sportovní aktivity a podněty, které dáváme našemu tělu, jinak. Proto nedělejte kroky mílové. Spíš je jen lehce protáhněte tak, abyste si vždy byli jisti, že se cítíte dobře a motivovaně do kroků dalších.

2. Svěřte se do rukou odborníků

Možná nad tímto bodem mávnete rukou a řeknete si, že okoukat správně pohyb přece není tak těžké či že přece víte, jak se dělá například dřep. Ano, možná ano. Ale taky možná ne a věřte nám, že špatně technicky prováděné cviky se po určité době velmi špatně přeučují. Riskujete tím dříve nebo později přetížení nebo zranění, nehledě na to, že nejspíš ani neposilujete partii, kterou byste měli, nevidíte výsledky, přijde demotivace… A dál to znáte.

Nestyďte se a najděte si odborníka. A to pro jakoukoli pohybovou aktivitu, u které si nejste na 100 % jistí správností provedení. Stačí pár lekcí s profíkem a svému tělu a psychice prokážete velkou službu.

3. Využijte možností ve vašem okolí

Určitě jste už slyšeli, že ve dvou se to lépe táhne a ať si najdete parťáka. Ale co když ve vašem okolí pohybu, který vás baví, zrovna nikdo neholduje? Pokud bydlíte na průměrně velkém městě, prozkoumejte možnosti skupinových aktivit, proveďte motivační proslov k sobě samým před zrcadlem a vyrazte. Nejen, že na to nebudete sami, najdete si ale možná i nové přátele do života se stejnými zájmy.

Nikola Kněžourová z FITFAB: Jak s pohybem nejen začít, ale hlavně u něj s chutí setrvat

Prozkoumejte tzv. social runs v místních běžeckých komunitách a klubech, většina z nich nabízí výběhy i pro úplně začátečníky, najděte netradiční skupinové lekce, mrkněte, zda nejbližší plavečák neotevřel kurzy pro ty, kteří měli plavání naposledy na základní škole, atd. Možností je nespočet, stačí mít pouze otevřené oči.

4. Plánování jako stavební kámen úspěchu

Dnešní doba je uspěchaná. Všichni máme moc práce, moc povinností, chceme se vídat s přáteli, trávit čas s rodinou a občas nás z toho všeho chytne lenora, drží se nás zuby nehty a pohyb se odloží na den další a pak na ten den potom a pak na ten další.

Abyste předešli zacyklení tohoto typu, doporučujeme plánovat si pohybové aktivity ideálně na týdenní bázi. Vyčleňte si nedělní večer, sportovní aktivity/pohyb si naplánujte a ideálně do diáře zapište. S aktivitou tak budete počítat a nepřekvapí vás popracovní nerozhodnost.

Ideální je volit diář či notes s týdenním nebo měsíčním rozložením, abyste rozvrh vždy viděli celý a měli ho neustále na očích.

5. A co když vás fakt nic nebaví?

To už jen z hlediska počtu sportů zákonitě není možné. Druhů sportů je totiž zhruba ke 400, a to není málo. Ano, můžeme tu spolu debatovat nad jejich dostupností na území České republiky, ale nevěříme vám, že se nenajde alespoň jeden jediný, který…

…by vás štval nejméně ze všech.

Teď vážně. Nedělejte si násilí, pokud vás nebaví běhat, jezdit na kole, jezdit na bruslích, chodit na silový trénink, cvičit jógu nebo cokoliv dalšího, co dělá vaše sousedka.

Nikola Kněžourová z FITFAB: Jak s pohybem nejen začít, ale hlavně u něj s chutí setrvat

Vyberte si sport, který svou náročností, tempem, časovou dotací a finanční dostupností sedí do vašeho stylu života a bude vás bavit. Protože pokud vás pohyb nebaví, šance, že u něj vydržíte, je minimální. A právě radost z pohybu je ten nejdůležitější aspekt úspěšné rutiny!

Tip redakce Kalorické Tabulky

Pokud ještě nemáte diář pro rok 2024, mrkněte na nový počin týmu FITFAB Strong – FITFAB Diář 2024, který nabízí nejen dostatek prostoru na všechny vaše aktivity, ale i sestavené fitness výzvy s online lekcemi zcela zdarma na celý rok a edukační a motivační stránky pro každý měsíc. Dostupný je na e-shopu Sportisimo a bude to jeden z vašich nejlepších papírových přátel.

FITFAB Diář 2024

 

foto: Anna Turková

Z archivu aneb přečtěte si také:

Nikola Kněžourová
https://www.instagram.com/_nikol_k

  • Trenérka FITFAB Strong
  • Motto: Sport by měl hlavně bavit, a tak motivuju k pohybu decentně sarkastickou formou

9.12.2023 Články, Fitness a wellness, Jak zhubnout

Související články

Sportovní lékařka MUDr. Marie Skalská o výživě mladých hokejistů

Sportovní lékařka MUDr. Marie Skalská o výživě mladých hokejistů

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024: „Tak jsme mistři no a cooo?“ Věřte, že než si naši zlatí hokejoví borci tenhle vítězný popěvek mohli na Staroměstském náměstí s mistrovským pohárem a zlití českým pivem zazpívat, bylo potřeba ujít hodně dlouhou cestu, ke které se protrénovali, projedli a prospali.

Následující řádky jsou určeny převážně rodičům mladých sportovců.

Celý článek 31.5.2024

Saša Rohlíková: Jak hubne ta, co učí hubnout druhé

Saša Rohlíková: Jak hubne ta, co učí hubnout druhé

Cvičím a sportuju celý život. Sport je i součástí mé práce, neboť aktivně vedu jako trenérka lekce pohybu.

Přesto jsem byla poslední roky s vlastním tělem nespokojená. Z mnoha zdravotních, osobních i celosvětových důvodů šla poctivá péče o mne stranou. Byla jsem zvyklá být ve formě, ale ta najednou „zmizela“.

Celý článek 12.2.2024