Eliška Růžičková: Běh v chladném počasí

Co mě přimělo napsat tento článek? Jelikož nejsem příznivcem běhacích pásů a zvedání železa, tak snad těchto pár odstavců přiměje k zamyšlení ty, kteří zanevřeli na podzimní a zimní  běhání, protože je venku chladno nebo dokonce mrzne.

Shrnu to do tří základních bodů. Proč vyběhnout a jak se na běh připravit?

Jako u každé pohybové aktivity je potřeba dbát na individuální zvláštnosti každého z nás. Měli bychom samozřejmě odhadnout svůj momentální zdravotní stav a úroveň trénovanosti a odolnosti. Pokud si nejste jisti, vyhledejte odborníka a nechte si poradit.

běhání v zimě

1. Co na sebe?

S botami je to jako s pneumatikami. Rozhodně ze zkušenosti doporučuji  „crossovky“ s hrubším vzorkem podrážky, mají lepší přilnavost k povrchu než silniční obuv. Nejen volba správné obuvi, ale i vhodného oblečení je nezbytnou součástí příjemného běhání.

Přirovnala bych to k oblečení, které patří na běžky. Nemělo by být extrémně teplé, ale ani moc tenké nebo dokonce profukující v oblasti beder. Zároveň by vám nemělo v běhu překážet nebo dokonce nějakým způsobem omezovat v pohybu. Velmi záleží na materiálu, díky němuž by měla být zajištěna prodyšnost. To znamená, že dobře odvádí vlhkost na vnější stranu, což zamezuje buď nadměrnému PŘEHŘÁTÍ nebo OCHLAZENÍ svalů, tudíž mohou svaly bez problému fungovat a váš výkon bude o to lepší. Snižuje se riziko prochladnutí, přehřátí nebo dokonce nějakého zranění.

Jak je to s VRSTVENÍM? Pokud je opravdu veliký mráz, tak je vrstvení velmi důležité. Výhoda je ta, že každá vrstva vám vytvoří vzduchovou „bublinu“, která tepelné a izolační účinky zvyšuje. Je vhodné jako spodní vrstvu použít funkční prádlo a navrch vrstvu, která vás ochrání před větrem a vodou. V mrazech si berte rozhodně teplé ponožky nebo podkolenky.

  • Každý si musí najít svůj osobní komfort.

2. Zdraví

Co bychom měli dodržet, abychom předešli prochladnutí? Důležité je, krom důsledného rozcvičení před samotným během, udržet v teple některé části těla, jako jsou např. achilovky, klouby, bedra, ruce, krk (hl.zátylek), hlava (dutiny), dýchací cesty, akrální části těla (prsty, ušní boltce, brada).

Zajímavostí je, že hlava a zátylek jsou místa, jimiž uniká až 40% tělesného tepla. Záleží na aktuálním počasí, dle toho by měl běžec zakrýt ty části těla, které by mu mohly prochladnout nebo nějakým jiným způsobem ho ohrozit na jeho zdraví.

Na všechny části těla již existuje mnoho sortimentu od bezpočtu značek s různými technologiemi, střihy a designem, které vám usnadní váš běh. To už záleží na každém, kolik je ochoten investovat a s čím se spokojí. Vše se dá modifikovat tak, aby to nestálo mnoho peněz, ale rozhodně je zde nějaká investice vhodná. K základnímu vybavení bych asi zařadila tenčí rukavice, čepici, čelenku nebo tunel, funkční prádlo (triko nejlépe s dlouhým rukávem), kvalitní ponožky, teplejší elasťáky, funkční mikinu, běžeckou větrovku.

Eliška Růžičková

Autorka článku v akci

Dalším bonusem pro tělo je otužování. To znamená, že tělo si zvykne vypořádat se s většími nárazovými výkyvy teplot. Takové vyběhnutí do chladnějšího počasí lze brát jako otužovací trénink pro vaše tělo. Termoregulace vašeho organismu bude  flexibilnější a tělo se stane odolnějším.

ALE! Tady je velmi důležité, jak je vaše tělo zvyklé na zimu a chlad. Pokud jste doteď neběhali v chladnějším počasí, tak OPATRNĚ. Je to dlouhodobější proces, než si tělo zvykne. Doporučuji tento trénink podpořit i občasnou návštěvou sauny nebo páry s dodržením pravidel, které se dozvíte u každého kvalitního provozovatele saun.

3. Psychika

Zde hraje velikou roli psychosomatický aspekt. Spojení prožitku se sportovním výkonem je dle mého názoru nejlepší kombinací, jaká může být. Pokud nemáte z pohybu radost nebo je to dokonce pro vás za trest, tak vám to nepřinese žádné veliké výsledky. Mluvím z vlastní zkušenosti. Pokud překonáte prvotní lenost vykopat se z domu, budete na sebe náležitě pyšní a hned budete mít lepší den. Vyčistíte si hlavu a váš pohled na svět je hned pozitivnější.

  • Jak se cítíte a jak vypadáte spolu úzce souvisí.

Není to až taková věda, jak to vypadá, rozhodně to ale stojí za to, protože běh nebo svižná chůze, patří mezi jedno z nejefektivnějších základních pohybových dovedností, které vám zvyšují jak vaši fyzickou kondici, tak i odolnost organismu vůči vnějším vlivům. Protože není nad to vyčistit si hlavu a udělat něco pro sebe a to ZADARMO.

Za mě…. Počasí by nemělo být překážkou ani výmluvou pro sportování.

Eliška Růžičková www.eliska-fitness.cz

Absolventka VŠ University Karlovy v Praze obor Tělesná výchova a biologie

Lektorka Aerobics Body Balance Hip Hop, Interval Training, Kalanetika, kondiční cvičení, latinsko-americký tanec, plavání, zdravotní cvičení,  Zumba fitness

Komentáře

1

sveejk
30.10.2014 15.01

Hezká čepice!

2

Eliška
31.10.2014 12.41

Hezkej koment !

3

michal
5.11.2014 20.20

Mě by zajímalo do jak silných mrazů je vhodné běhat a jestli jsou krosové boty vhodné i na asfalt, když nejsou moc odpružené. Díky

4

Eliška
6.11.2014 9.35

Pokud člověk není zvyklý na běhání v mrazu, tak určitě nedoporučuji. Já osobně nevybíhám, pokud je pod -5 stupňů…. Ale použila bych přes ústa tunel nebo šátek. Znám i běžce, co v mrazu dýchají bez krytí dýchacích cest. Každy je jiný a zvyklý na něco jiného.
Krosovým botám na asfaltu dříve odejde hrubá část podrážky, takže tím pádem i jejich protiskluzové vlastnosti. Pokud běhám terén, vzala bych si krosovky, pokud silnice, vzala bych nějakou silniční botu. Záleží na tom, jaké je venku počasí a povchu, který poběžíte. I když je zima, není podmínkou mít vždy krosovky…. Toť můj názor.

5

Ráďa
6.11.2014 14.40

Pěkný článek, díky za něj.

6

jaroslav
6.11.2014 17.17

Ahoj běhám 4 roky a běhám max do -20 pokud nefouká moc studeně jinak mám bod běžeckou atd.termo prádlo klapky na uši šátek na plešce a šátek pres usta a krk snad jsem trošku pomohl jsem asmatik od narození hodne mi deních 10km pomáhá zapojil jsem schody které mám v terénu a ok

7

Runnig racetiger
6.11.2014 18.28

Běhám do -10 a mám cyklistickou čepici s windstoperem a cyklistickou bundu. pod ní klasika termoprádlo různé síly podle síly chladu a bavlněné tričko. Na obličej si natáhnu tunel, abych nehltal studený vzduch. Pod běžecké kalhoty taky obleču termo různé síly, záleží na mrazu. Na sněhu běhám v krosovkách a když není, tak obouvám silniční boty. U bot mi nezáleží na teplotě, ale na povrchu. Zatím spokojenost bez nachlazení a pádů.

8

Karel
11.11.2014 21.29

Nemohu běhat, mám problém s kolenem a tak jezdím i v mrazech na kole. Beru si s sebou termosku s teplým bylinkovým čajem, kvalitní oblečení a mohu přísahat, že nic na světě mi nedělá větší radost. Pohyb, zvláště na čerstvém vzduchu je nejlepší relaxace. Je mi líto lidí, co se „válejí“ doma u televize. 🙂

9

marika
23.2.2015 18.04

Zdravím Eliška, fajn článok povetrnostne podmienky pre mna nikdy neboli problém čo len pri behu mne robí problém je horúčava a vietor inak mrznut môže koľko chce ale my dlhoročný bežci na dlhé trate toto dobre poznáme 😉 mimochodom 15.3 mňa čaká pol maraton prvý! Presedlala som z mojich trail a cross po lokty v blate na asfalt tak uvidíme 🙂

10

Eliška
23.2.2015 22.38

Mariko…. Držím Vám palce…. Též mě ted čeká 1/2maraton koncem března v Praze… Takže se budu taky trochu trápit na betonu a dlažebních kostkách, což mě vždycky dost bolí… 🙁 Ale poladím kvalitní botky a snad to půjde i bez bolesti 🙂
Takže good luck 🙂

11

marika
16.3.2015 10.13

Ďakujem aj ja držím palce a želám krásny športový zážitok.
ja to mam už za sebou.bolo to super ani nohy až tak nebolia takže všetko ok.manžel a dcérka fandili takže pre mňa rozhodne skvelý zážitok.
Teším sa na vaše ďalšie články ktoré vždy potešia

12

Vierka
29.2.2016 8.56

Ja behám celoročne, za každého počasia. Maximálne ak vonku leje ako z krhly, tak to nie, ale normálny dáždik nevadí. Inak, behala som keď bolo mínus 16 a bolo to fajn. Mráz nie je problém, horší je vietor. Podľa mňa do 30 km/h sa dá v pohode. Najkrajší je beh ak je okolo nuly a slnečno, sneh vŕzga pod nohami …balada.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články