Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Hanka Kynychová: Zdravý jídelníček a cvičební program pracující matky je každodenní boj, ale zvládnout se dá

Cvičitelku Hanku Kynychovou zná díky jejímu dlouholetému působení v televizi snad každý. Na svém kontě má několik videoprogramů a řadu článků v časopisech.

Možná méně se už ví, že je maminkou tří dětí, a tak spadá do kategorie pracujících matek, které věčně sužuje nedostatek času.
Právě proto jsem si řekla, že se Hanky zeptám na její osvědčené tipy ohledně stravování a pohybového režimu. Navíc jako dlouholetá instruktorka má nejen vlastní zkušenosti, ale také řadu poznatků z praxe díky zpětné vazbě od svých klientek.

Dvacet let v akci

Já si Hanku pamatuji ještě z doby, kdy přijela z rodné Kroměříže do Prahy a působila u paní Heleny Jarkovské, legendy českého aerobiku. Byla jsem svědkem jejího kariérního vzestupu a díky svým stránkám o aerobiku www.aerobic.cz sledovala prakticky každý její krok.

Hanka Kynychová

Hanka Kynychová

V současné době se Hanka věnuje naplno své rodině, ale samozřejmě stále cvičení – a také charitativní pomoci dětským domovům. Pro ně pořádá různé pohybové akce a motivuje děti – skrz zájem o cvičení – k jejich cestě za samostatným životem. Jak vidíte, má toho tedy na práci celkem dost.

Navzdory obrovskému vytížení vypadá oblíbená instruktorka stále skvěle a srší optimismem. Svůj podíl na tom jistě má notná dávka endorfinu a smysluplná práce, ale Hanka se netají ani tím, že velmi pečlivě ve své milované rodině dbá na zdravou výživu.

Bezlepkovou stravou ke zdraví a štíhlosti

Ráno si radši přivstaneme, abychom měli alespoň patnáct minut klid na snídani. To je pro mě základ, i když na to mnoho lidí zapomíná,“ vypráví o důležitosti svého každodenního rituálu sportovkyně.  „S manželem vstáváme o něco dřív než děti a vaříme jim také rychlé obědy, které dětem ohřejí ve školní jídelně. Snažíme se stravovat bezlepkově a bezmléčně, protože lepek ani laktóza našemu tělu neprospívají,“ vysvětluje.  „Když děti vyzvedávám ze školy, už jim vezu svačinu. Čeká nás totiž náročné odpoledne, všechny děti mají kroužky. A co se týká mě, já cvičím 2 – 3 hodiny denně, plus se věnuji osobním tréninkům,“ popisuje svůj všední den s úsměvem cvičitelka.

Základem zdravého jídelničku je správně naplněná lednička. Co v ní má Hanka? A jaké další zásoby se u ní najdou například v komoře? „Nesmí chybět bezlepková mouka, ovoce, zelenina, vajíčka, bílé maso – králík, krůta, kuře, žervé a my s manželem tam máme dobré suché bílé víno,“ směje se sympatická žena, která když se do něčeho pustí, svého cíle vždy dosáhne s elegancí.

Hanka Kynychová

Hanka Kynychová

Nakupuji tam, kde mi dovolí čas, ale brambory, zeleninu, ovoce a maso si vozím z Moravy od rodičů či známých. Koření a drobnou zeleninu si zase pěstuji na své zahrádce. Navíc nově od jara chováme čtyři slepice, takže máme čerstvá bio vajíčka,“ pochvaluje si výhody venkovského života cvičitelka.

Jakmile vidím farmářský trh, tak neodolám a nakupuji tam. Jinak samozřejmě kromě klasických potravin i navštěvuji bioprodejny a prodejny zdravé výživy,“ říká Hanka, která s bezlepkovou stravou začala kvůli synovi, ale postupně na ni přešla celá rodina.

Stejně tak to má v oblasti výživy. V jejím jídelníčku byste nenašli knedlíky, smažené věci, kupované sladké pečivo, lepek a mléko… Naopak mezi potraviny, na které nedá dopustit, patří červená řepa a zeleninové šťávy (řepa, jablko, mrkev…), krůtí maso, ryby, brambory a rýže.

Hanka Kynychová má za sebou téměř dvacet let praxe bohaté zkušenosti s hubnutím svým klientek. Co tedy podle ní zabírá nejvíce? „Zaručeně platí, že váha jde dolů, když se vynechává lepek a nahrazuje se bezlepkovými produkty – rýže, kukuřice, brambory. Co dále funguje je pravidelnost jak v jídle, tak ve cvičení. Pomáhá také zařazení co nejvíce porcí zeleniny do jídelníčku,“ opakuje více méně známé věci, které se snadno řeknou, hůře občas někdy dodržují, matka tří dětí.

A jak vypadá takový jídelníček v rodině Hanky Kynychové?

  • Snídaně – sázená vejce, bezlepkový toast, rajče
  • Svačina – kukuřičný chléb s žervé nebo se šunkou, paprika
  • Oběd – Lečo s kuřecím masem
  • Večeře – Pražma se zeleninou v parním hrnci
Hanka Kynychová

Hanka Kynychová

Rychlé a zdravé recepty od Hanky

Salát z červené řepy

Řepu uvařím, oloupu, nakrájím a přidám olivový olej. Trošku osladím sladidlem panela, osolím, opepřím, přidám tymián a je hotovo.

Placky z fazolí mungo

Fazole musí být 12 hodin předem namočené. Potom je vařím, přidám česnek, vejce, mouku z hroznových jader, sůl a udělám placičky, které peču na plechu pokrytém pečícím papírem.

Kokosové sušenky

Složení je: bezlepková mouka, mouka z hroznových jader, kokos, sladidlo panela, dvě vejce, kakaové máslo a kakaová hmota (doporučuji například od Čokoládovny Troubelice).  Postup pak velmi jednoduchý. Z uvedených surovin zpracujete těsto a vytvoříte sušenky dle vlastní fantazie. Pečete na plechu s pečícím papírem.

Kontakt: www.kynychova.cz

Foto: archiv Hanky Kynychové, děkujeme za možnost zveřejnění

Z archivu aneb přečtěte si také:

Fitness trendy 2019 podle trenéra Petra Dostála: Vše, co byste měli vědět, aby byl váš trénink přínosný

Ing. Macáková Marcela

Studium na VŠCHT ji inspirovalo k zájmu o výživu a zdravý životní styl. Po promoci (1993) psala na toto téma pro řadu časopisů – Vlasta, Fit styl, Longevity, Moje zdraví, aj. Vedle blogu Kalorických tabulek, kde pracuje jako editorka a správce facebooku, provozuje již téměř dvacet let vlastní webík www.aerobic.cz. Tam si přijdou na své všichni, které baví jakékoliv skupinové cvičení (aerobik, jóga, pilates…)

26.1.2015 Články, Jak zhubnout

Komentáře

1

Iva Scholzeova

3.2.2015 14:00

Správný životní styl je základ krásy a zdraví.

2

brona

4.2.2015 20:30

No super už se těším Hanku miliju,

3

Božena

5.2.2015 13:25

Zdravím, děkuji za několik dobrých rad. Za mě tedy, tyto rady platí pouze pro mladé než nastane věk át. Do 60 let jsem měla celý život pod výšku 2-3 kg. Pak se hormony zbláznily a mám 10 kg nad výšku, tedy nadváhu! 3x týdně svižně jezdím na rotopedu v létě hodně plavu , jím velmi zdravě a malé porce. Piji pouze vodu a večer než syrovou zeleninu. Váha se nehne ani omylem. Takto kdybych jedla a pohybovala se v mládí, tak by ze mě byla anorektička. K snídani mám 50g celozrný chléb se sýrem nebo šunkou,k obědu bílé maso +50 g těstovin,rýže v syrovém stavu nebo 150g brambor.Svačina bílý jogurt+jablko,večeře 50g opět chléb+vejce nebo šunku. Pak už než syrovou zeleninu. Denně větší čtvereček 74% čokolády a 50g kousek nějaké buchty ale to pouze ráno ke kávě. Je to boj s větrnými mlýny. Už více dělat nemám sílu. Ty ženy co si udrží váhu v 60 a více štíhlou postavu bez nadváhy je jako šafránu.Hezký den.

4

Lucka

5.2.2015 17:40

Reaguji na komentář paní Boženy „Ty ženy co si udrží váhu v 60 a více štíhlou postavu bez nadváhy je jako šafránu.“ Doplnila bych, že jsou štíhlé, protože mají v 99 % nějaký problém se zažíváním. Po 30 letech v ordinaci vím, o čem mluvím. To zbývající 1 % žen jsou ty, které neomezují žádné bolesti a denně se tak mohou věnovat nějaké pohybové aktivitě a skutečně tak činí. Pouhá úprava stravování prostě nestačí.

5

Hanka

8.2.2015 21:15

Na oběd lečo a na večeři rybu se zeleninou, tak budu šilhat hlady.

6

Monika

9.2.2015 14:25

Také musím reagovat na paní Boženu, je mi sice o něco méně, neměla jsem v životě problémy s nadváhou, ale teď bojuji také s povánočními kily. Dostala se mi do ruky kniha dieta každý druhý den a s tou to jde lépe. Vzhledem k tomu, že nemám hodně kil navíc, tak to jde velmi pomalu, ale jde to. Dieta spočívá v tom, že jeden den jíte vše bez omezení a druhý den pouze 500kcal. Doporučuji, není to nijak drastické.

7

Petra

10.2.2015 09:03

Take reaguji. Má maminka měla obezitu celý muj život. Je mi 34. Pořad držela diety a prala se s tim a nic. Ted držela zdravou stravu pod dohledem dietoložky, bez cviceni a po pul roce ma 25 kilo dole. Je ji 56 let. Snad ji to vydrží.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Petra Krajčinovič: Co je biohacking

Petra Krajčinovič: Co je biohacking

Biohacking není futuristický jev, ale forma hlubšího sebepoznání a snaha o vytvoření lepší verze sebe samotného.

Biohacking vyjadřuje vědomý a aktivní přístup k vlastnímu životu v širším kontextu.

Celý článek 15.10.2020 0

Proč je výhodné hubnout pomalu, ale jistě?

Proč je výhodné hubnout pomalu, ale jistě?

Hubnutí je téma věčné a neustále se opakující napříč všemi generacemi.

Lidé, kteří chtějí zhubnout pomocí vhodně řízené redukce, tedy pomocí upravení jídelníčku a celkové změny životního stylu, by měli mít na paměti důležitou věc…

Celý článek 8.10.2020 3