Renata Daubnerová: Výživa v těhotenství

Nárůst hmotnosti je na samém počátku jen těžce odhadnutelný. Pokud budoucí maminka nejí za dva a zbytečně nemlsá nezdravé sladkosti, jde průměrně o 8 – 12 kg.

Hmotnostní přírůstek však může být i 6 – 40 kg.

V podstatě existují dvě hlavní skupiny maminek –  „žravé maminky“ a maminky trpící nechutenstvím.

První skupinka inklinuje k rychlému nárůstu hmotnosti – užívá si dortíků a vůbec jídel, na které si před těhotenstvím dávala pozor. Zkrátka jí kdy chce, co chce a kolik chce.

Výživa v těhotenství

Často slýchávám „tělo si řekne o to, co potřebuje“. To bohužel ale není tak úplně pravda. Hranolky, čokoláda nebo třeba větrník nepodpoří zdraví těla maminky ani děťátka v bříšku. Naopak nevhodná volba jídla během těhotenství může mít za následek zvýšený sklon ke kožním onemocněním miminka i jeho chutím po narození.

Nehledě na to, že se v tomto případě po porodu může lehce stát, že ženě zůstane až 20 kilo navíc. Tato vysoká hmotnost ji pak zbytečně stresuje a to se samozřejmě promítá i na rodinu a celé její okolí.

  • KOMPROMIS: Na trhu v této době není složité sehnat zdravé čokolády (raw kvalita), zdravé sušenky i třeba brambůrky a jiné slané dobroty, tak proč toho nevyužít?

Často se ve spojení s těhotenstvím hovoří o problematice zácpy. Pravidelné vyměšování je ovlivněno nejen stravováním (zácpu zhoršuje především již zmíněná nadmíra tuků v jídelníčku a nedostatek vlákniny), dalším viníkem, kterého však můžeme ovlivnit, je nedostatek vody – budoucí maminky by neměly pít méně jak 2,5 l neperlivé vody/den, ideálně by však měly zvládnout upít 3 litry tekutin/den.

Bohužel je častým argumentem nedostatečné hydratace běhání na toaletu i z důvodu tlačení miminka na močový měchýř. Pokud však žena dostatečně pije, má více energie a předchází i částečně případným otokům a chutím.

Co do jídelníčku zařadit, aby nejen peristaltika fungovala tak, jak má?

  • Chia semínka (skvělé zastoupení tuků, minerálních látek, vlákniny a bílkovin)
  • lněná semínka – doma čerstvě mletá
  • kvalitní chlorellu (opět vysoké procento vitaminů, minerálů a vlákniny, která nedá zácpě absolutně šanci)
  • ke každému jídlu kousek čerstvého ovoce nebo zeleniny, čerstvé ovocné a zeleninové freshe či smoothies.

K tomu každodenní procházky.

Druhá skupina maminek trpí část – někdy i celé těhotenství – narušením chutí a nevolnostmi. Tyto maminky sice přiberou max. 12 kilo za celé těhotenství, do jídla se ale musí doslova nutit, což je velmi nepříjemné, protože 9 měsíců je dlouhá doba.

Jak zmírnit nevolnosti?

  • Jíst často malé porce, před ulehnutím již velmi střídmě. Jídlo si rozdělit třeba i na každou hodinu v průběhu dne a vyvarovat se tak většímu naplnění žaludku, vyvarovat se dlouhých jídelních prodlev (3 a více hodin)
  • Zařadit do jídelníčku lehká jídla plná čerstvé zeleniny a ovoce
  • Vyvarovat se konzumace tučných jídel – opatrně i při dochucování zeleninových salátů panenskými oleji
  • Vyvarovat se silně aromatických jídel
  • Omezit silné černé a zelené čaje, silnou kávu
  • Dbát na pestrost  jídelníčku
  • Dostatečně spát
  • Nepolehávat na zádech – zejména ve třetím trimestru
  • Často větrat a být na čerstvém vzduchu

Doplňky stravy – za předpokladu pestrého jídelníčku plného čerstvého ovoce a zeleniny postačí kyselina listová a železo.

Co není absolutně třeba?

  • Přemíra mléčných výrobků, zejména ne slazených a smetanových
  • Vepřové maso a uzeniny
  • Psyllium
  • Vědomé navýšení energetického příjmu, pokud tělo bude mít potřebu jíst více, každá žena to zaručeně pocítí kručením v bříšku a jídlo automaticky –  přirozeně navýší.

Bc. Daubnerová Renata www.fitarian.cz

Nutriční terapeut (Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta), výživový poradce a sportovní dietolog – rekvalifikační kurz Mahra, sportovní dietolog, masér a lektor TRX.
Odpůrce jakýchkoli léků a umělých doplňků, které slibují zázračné účinky na zdraví

Komentáře

1

otázka
2.2.2015 16.38

Proč se nedoporučuje psyllium?

2

Lenka
4.2.2015 16.09

Dobrý den
Chtěla bych se poptat co papat v těhotenství,když mám těhotenskou cukrovku?
Moc děkuji
Lenka

3

Martina
4.2.2015 17.29

Čím nahradit pečivo, když mě v těhotenství hodně nadyma? Snažím se jíst převážně celozrnné, ale to abych dnes v obchodech hledala lupou.

4

Dominika
5.2.2015 13.41

ja som nejako prirodzene vysadila maso, lebo je „vlasate“ ale chutia mi sunky a kuracie stehna a pecienky 🙂
dostala som skvely darcek – mixer na smoothies, takze kazde rano na ranajky, niekedy aj na veceru, sladkosti tym padom vobec nepotrebujem
snazim sa jest listovu zeleninu, lebo z uhoriek a paprik mam kyselinu, celozrnne pecivo som vypustila, pretoze mi robilo kyselinu, jem len biele pecivo (vraj sa to aj odporuca) ale nie dopekane, len cerstve
tiez celkom nechapem mamicky, co jedia vsetko a v akomkolvek mnozstve, pretoze mne to babo jednoducho nedovoli, ani susto naviac…tak ale kazdy sme individualny a to je krasne 🙂
okrem toho jem takmer vsetko, mala som aj zemiakovo kapustove obdobie – 2 mesiace musel moj muz so nou jest kapustu a zemiaky 🙂
som v 6. mesiaci a pribrala som od zaciatku tehotenstva len nieco vyse kila, co ma tesi, lebo nikdy som nepatrila medzi stihle zeny 🙂
Kazdopadne, ak je vsetko s mierou, je to dobre. netreba jest za dvoch ale dvakrat kvalitnejsie

5

Renata
17.2.2015 14.16

Leni, při těh. cukrovce si dejte pozor právě na výše zmíněnou pravidelnost stravování – ať vám moc nekolísá krevní cukr. Dále se vyhýbejte nepřirozeně sladkým jídlům – všemu, co člověk dosladil. Ovoce je tedy v pořádku – ne však kupované pasterované džusy. Nepřejídejte se, úplně vyřaďte vepřové a uzeniny a jezte hodně čerstvé zeleniny, moc vám to pomůže. Jiné změny nejsou třeba

6

Renata
17.2.2015 14.20

Psyllium je hrubá vláknina, která se takto v čisté formě nikdy v přírodě nevyskytuje.Často se stává, že lidé, kteří ho v dobré vůli zařadí do jídelníčku, pak trpí zácpou, protože nenavýší pitný režim a psyllium tak sice nabobtná, ale už neodejde pryč z těla a uvázne ve střevě.
Vláknina je mnohem lepší v rámci čerstvé zeleniny

7

Renata
17.2.2015 14.24

Marti, pečivo můžete nahradit knackerbroty, pufovanými chlebíky, těžkými „fitnes“ chlebíky, raw krekry, případně den starým bílým pečivem

8

Linda
4.4.2015 21.13

Dobrý večer, chci se zeptat zda-li mi neuškodí užívání kyseliny listové a trojkomb. vápník, hořčík, zinek + chlorella? Vstupuji do druhého trimestru a začínám mít problémy se zažíváním a zácpou, proto bych chtěla zařadit i chlorellu, ale před těhotenstvím jsem ji nikdy neužívala.

9

Renata
7.4.2015 8.51

Dobrý den, Lindo,

kyselina listová je určitě vhodná (pokud by se náhodou stalo, že by jí bylo ve spojení s chlorellou a jídelníčkem příliš, nic se neděje, jedná se o vitamin B -případný nadbytek se tedy vyloučí močí).
Kvalitní chlorellu klidně zařaďte, začněte pomaličku, třeba na 2×3 tabletky ráno a večer na lačný žaludek + pořádně zapít vodou. Každý týden zkuste přidávat 2 tabletky, až se pomaličku dostanete na 20 tabletek/den, to by mělo na odstranění zácpy stačit.
Vápník , hořčík , zinek není většinou pří správném jídelníčku nutné nijak suplementovat, záleží však na Vašem zdravotním stavu.
Přeji hodně zdraví Vám i miminku!

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články