Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Renata Daubnerová: Výživa v těhotenství

Nárůst hmotnosti je na samém počátku jen těžce odhadnutelný. Pokud budoucí maminka nejí za dva a zbytečně nemlsá nezdravé sladkosti, jde průměrně o 8 – 12 kg.

Hmotnostní přírůstek však může být i 6 – 40 kg.

V podstatě existují dvě hlavní skupiny maminek –  „žravé maminky“ a maminky trpící nechutenstvím.

První skupinka inklinuje k rychlému nárůstu hmotnosti – užívá si dortíků a vůbec jídel, na které si před těhotenstvím dávala pozor. Zkrátka jí kdy chce, co chce a kolik chce.

Výživa v těhotenství

Často slýchávám „tělo si řekne o to, co potřebuje“. To bohužel ale není tak úplně pravda. Hranolky, čokoláda nebo třeba větrník nepodpoří zdraví těla maminky ani děťátka v bříšku. Naopak nevhodná volba jídla během těhotenství může mít za následek zvýšený sklon ke kožním onemocněním miminka i jeho chutím po narození.

Nehledě na to, že se v tomto případě po porodu může lehce stát, že ženě zůstane až 20 kilo navíc. Tato vysoká hmotnost ji pak zbytečně stresuje a to se samozřejmě promítá i na rodinu a celé její okolí.

  • KOMPROMIS: Na trhu v této době není složité sehnat zdravé čokolády (raw kvalita), zdravé sušenky i třeba brambůrky a jiné slané dobroty, tak proč toho nevyužít?

Často se ve spojení s těhotenstvím hovoří o problematice zácpy. Pravidelné vyměšování je ovlivněno nejen stravováním (zácpu zhoršuje především již zmíněná nadmíra tuků v jídelníčku a nedostatek vlákniny), dalším viníkem, kterého však můžeme ovlivnit, je nedostatek vody – budoucí maminky by neměly pít méně jak 2,5 l neperlivé vody/den, ideálně by však měly zvládnout upít 3 litry tekutin/den.

Bohužel je častým argumentem nedostatečné hydratace běhání na toaletu i z důvodu tlačení miminka na močový měchýř. Pokud však žena dostatečně pije, má více energie a předchází i částečně případným otokům a chutím.

Co do jídelníčku zařadit, aby nejen peristaltika fungovala tak, jak má?

  • Chia semínka (skvělé zastoupení tuků, minerálních látek, vlákniny a bílkovin)
  • lněná semínka – doma čerstvě mletá
  • kvalitní chlorellu (opět vysoké procento vitaminů, minerálů a vlákniny, která nedá zácpě absolutně šanci)
  • ke každému jídlu kousek čerstvého ovoce nebo zeleniny, čerstvé ovocné a zeleninové freshe či smoothies.

K tomu každodenní procházky.

Druhá skupina maminek trpí část – někdy i celé těhotenství – narušením chutí a nevolnostmi. Tyto maminky sice přiberou max. 12 kilo za celé těhotenství, do jídla se ale musí doslova nutit, což je velmi nepříjemné, protože 9 měsíců je dlouhá doba.

Jak zmírnit nevolnosti?

  • Jíst často malé porce, před ulehnutím již velmi střídmě. Jídlo si rozdělit třeba i na každou hodinu v průběhu dne a vyvarovat se tak většímu naplnění žaludku, vyvarovat se dlouhých jídelních prodlev (3 a více hodin)
  • Zařadit do jídelníčku lehká jídla plná čerstvé zeleniny a ovoce
  • Vyvarovat se konzumace tučných jídel – opatrně i při dochucování zeleninových salátů panenskými oleji
  • Vyvarovat se silně aromatických jídel
  • Omezit silné černé a zelené čaje, silnou kávu
  • Dbát na pestrost  jídelníčku
  • Dostatečně spát
  • Nepolehávat na zádech – zejména ve třetím trimestru
  • Často větrat a být na čerstvém vzduchu

Doplňky stravy – za předpokladu pestrého jídelníčku plného čerstvého ovoce a zeleniny postačí kyselina listová a železo.

Co není absolutně třeba?

  • Přemíra mléčných výrobků, zejména ne slazených a smetanových
  • Vepřové maso a uzeniny
  • Psyllium
  • Vědomé navýšení energetického příjmu, pokud tělo bude mít potřebu jíst více, každá žena to zaručeně pocítí kručením v bříšku a jídlo automaticky –  přirozeně navýší.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Iva Málková: Nebuďte otroky sami sebe ani toxického prostředí a zhubněte zdravě a přirozeně

Bc. Daubnerová Renata
www.fitarian.cz

Nutriční terapeut (Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta), výživový poradce a sportovní dietolog – rekvalifikační kurz Mahra, sportovní dietolog, masér a lektor TRX.
Odpůrce jakýchkoli léků a umělých doplňků, které slibují zázračné účinky na zdraví

2.2.2015 Články, Recepty a výživa

Související články

Tipy, ako ušetriť čas pri varení a ako jesť zdravšie

Tipy, ako ušetriť čas pri varení a ako jesť zdravšie

Nedostatok času je u mnohých z nás snáď hlavným faktorom, prečo sa nám nedarí udržateľne jesť zdravo.

Preto som pre vás spísala zopár tipov, ktoré mne samej pomáhajú udržať si zdravé stravovanie dlhodobo a viem si pomocou nich ľahko pripraviť zdravé a nutrične hodnotné jedlá efektívne a v krátkom čase.

Celý článek 23.9.2022 0