Velikonoce – nejlepší recepty
Jídlo je radost, ne starost.
A to samozřejmě platí i během svátků. Připomeňme si, jak si užít velikonoční čas – a to včetně tradičních i nových pochoutek. A nezbytných vajec.
Celý článek 28.3.2024
Opět zde máme velikonoční čas. Vloni jsme si jej připomněli v článku Jarní jídla našich předků. Letos jsem původně chtěl napsat podobné téma, jakým bylo to vánoční, tedy co se jedlo v Izraeli v době Velikonoc.
Než mi došlo, že nic, protože se držel půst, a od oné Poslední večeře do úst nevzal ani Ježíš.
Velikonoce jsou křesťanským svátkem, přičemž datum, kdy se slaví, se pohybuje v rozmezí od 21. března do 25. dubna. Má se totiž slavit v neděli následující po prvním jarním úplňku.
Existují teorie, že křesťanské Velikonoce jen kopírují pohanské svátky svěcení jara, jarní rovnodennost, vynášení Morany apod. Nebo se různé esoterické stránky předhánějí v důkazech o souvislostech velikonočních událostí s egyptským bohem Osirisem.
Těmito spekulacemi se však nechceme dnes zabývat (uf!), ale spíše si povíme o tom, jak symbolika ukřižování a zmrtvýchvstání Ježíše ovlivnila dějiny jídla a dala vzniknout některým novým pokrmům.
Hostie – jakési kulaté oplatky, které přijímají věřící během mše – mají původ ve zmíněné poslední večeři. Chléb ve starém Izraeli nebyl žádný naducaný, kvašený bochník, ale prostě kulatá placka, podobná nejvíce současnému pita chlebu. Původně se také při obřadech prvních křesťanů používal tento nekynutý chleba, jenž si jednotliví účastníci tajných mší nosili s sebou a z něhož si každý ulomil kousek na znamení jednoty.
Ale zpět k hostiím. Když už časem přestalo být kynuté pečivo zakázanou potravinou, objevily se první kynuté chleby a bochánky i u křesťanů nebo u židů, kteří na křesťanství konvertovali. Dodnes se uchoval zvyk značit chleba, jakožto Boží dar, znamením kříže.
V anglosaských zemích se před přijetím křesťanství dělaly na svátky jara bochánky, jakési sladké, mákem, medem, povidly nebo tvarohem plněné buchty, kterými se uctívala bohyně jara, Eostre (odtud Easter jako název Velikonoc v angličtině) neboli Ostara. Podobný zvyk panoval i v jiných evropských zemích.
Po přijetí křesťanství zvyk zůstal – jen se na buchty polevou vytvořil kříž. Bochánky sypané hrozinkami a mandlemi nebo buchty mniši rozdávali na Velikonoce chudým. Odtud pak je již jen krůček k nám tak dobře známému mazanci, přičemž správný mazanec by měl mít nahoře rovněž kříž, buď udělaný nožem před pečením, nebo formou polevy.
Typickým českým pečivem jsou jidáše – jde o formu výše zmíněných sladkých bochánků, stočených však do podoby provazu, na němž se oběsil Jidáš. Paradoxně mělo snězení jidášů za svítání na Zelený čtvrtek zaručit dlouhý život.
V mnoha zemích je tradičním velikonočním pokrmem jehněčí maso (Ježíš symbolizoval beránka, obětujícího se za všechny lidi, navíc šlo o tradiční židovské jídlo), v USA pak šunka z podzimních porážek, která vydržela zimní období a dojídala se.
Jak je v dnešní marketingem prosáklé době zvykem, supermarkety se předhánějí již od půlky ledna ve velikonoční nabídce. Ta obsahuje třeba i různé mlsy nebo velikonoční vajíčka z čokolády.
Asi jste nevěděli, že od 4. století církev nedovolovala ve svatém týdnu (tedy před slavnostním Božím hodem velikonočním) jíst vajíčka. Týkalo se to nejenom skutečnosti, že se před Velikonoci držel 40denní půst, ale rovněž to souviselo se zmrtvýchvstáním Ježíše, jímž symbolicky z mrtvých vstává a rodí se i celá příroda.
Díky tomu se musela přebytečná vajíčka nějak využít, protože se nesměla dávat ani do polévek, omáček či jiných pokrmů. A tak se vařila natvrdo, aby déle vydržela, a z doby kolem 13. století máme záznamy, že je lidé začali barvit, kreslit na skořápky – a tak vznikly kraslice. Přebytek vajec se také různě daroval, většinou pohanům, nebo se nabarvená prodávala na trzích.
Jak se šířila sláva čokolády po Evropě (o čokoládě jsme psali podrobně v jiném článku), napadlo v 19. století výrobce ve Francii a Německu udělat i velikonoční vajíčka z čokolády – na ně se zákaz nevztahoval. První čokoládová vajíčka byla hořká a tvrdá, jak tomu ostatně u pravé čokolády bez mléka a cukru bývá. A také těžká, neb ještě neměla dutý vnitřek.
Popularita velikonočního zajíčka se rovněž rozšířila až v 19. století, jde tedy o zvyk novodobý. Jak se vůbec přišlo na králíčka jako symbol velikonoc? S křesťanstvím nemá nic společného, spíše šlo opět o zvýšení prodeje cukrovinek dětem, a zdůvodnění bylo takové, zkrátka dnešními slovy marketingové. Králíček dává na jaře život malým králíčkům, je to tedy symbol nového života.
Vymyslel se kolem toho hezký příběh o tom, jak králíček maluje vajíčka, schovává je dětem, a ta je musejí na velikonoce hledat, reklamní příběh pronikl – podobně jako dříve rovněž jen reklamní Santa Klaus – i do knih, pohádek, televizí a do filmů. Abychom nebyli nepřesní – děje se tak spíše v amerických zemích. Třeba ve Švýcarsku nosí velikonoční vajíčka kukačka, v některých částech Německa liška.
Mám takový dojem, že se symboly skutečných Velikonoc, natož nějakým postem, už tohle přejídání nemá nic společného.
6.4.2015 Články, O kaloriích nevážně
Jídlo je radost, ne starost.
A to samozřejmě platí i během svátků. Připomeňme si, jak si užít velikonoční čas – a to včetně tradičních i nových pochoutek. A nezbytných vajec.
Celý článek 28.3.2024
S rostoucí popularitou indických restaurací začínáme i víc používat indické názvy jídel.
Asi není problém zapamatovat si, že slovo „aloo“ znamená brambory, „palak“ špenát, „chana“ že je cizrna, „dhál“ čočka, „rajma“ fazole, „mattar“ hrášek, „paneer“ je sýr, „raita“ jogurt, „gobhi“ květák „malai kofta“ opečené noky z bramborového těsta.
Celý článek 24.3.2024
Vždycky, když opakují film Jak básníkům chutná život, zaujme mne příprava hostiny podle knihy Připravujeme vejce.
Šimon Šafránek v podání Pavla Kříže čeká dámskou návštěvu Píšťalky v podání Evy Vejmělkové, a tak právě podle knihy Připravujeme vejce chystá vaječný raut. Jenž mu překazí, jak jinak, jeho kamarád Kendy se dvěma dívkami z televizního štábu.
Celý článek 14.3.2024