Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Jana Divoká: Šest nejčastějších otázek ohledně zdravě strávené dovolené

Nedávno jsem četla upoutávku na seminář, který lidem sliboval, že je připraví na to, jak dobře strávit dovolenou.  

Nejprve jsem se trochu podivila, na co všechno už lidé nevymyslí seminář, ale ta myšlenka mi nedala spát…
A vedla mě k zamyšlení, co taková dovolená může pro řadu z nás z psychického a i z fyzického hlediska znamenat. Z mého „malého filozofování“ na dané téma vzniklo šest otázek a následně šest odpovědí, které vásm snad pomohou si ujasnit, co pro nás „zdravě strávená“ dovolená znamená.

  • Ke každé otázce jsem připojila i svůj pohled nebo obecná doporučení. Důležitější však je, abyste se nad otázkami zamysleli a našli své odpovědi,  které co nejvíce přispějí k poklidné dovolené strávené v dobré duševní a tělesné kondici.

Dovolená snů

1. Kdy zajistit dovolenou?

Jsou lidé, kteří si letní dovolenou promýšlejí již několik měsíců dopředu, protože jsou vázáni na termín dovolené či jim tento postup dává patřičnou dávku jistoty. Někomu nevadí odjezdy na poslední chvíli, což může být z pohledu zajištění všeho potřebného někdy docela stres.

  • TIP: Nejste-li, podobně jako já, dobrodruhy, kterým ke štěstí stačí pár kousků oblečení, plavky, ručník a hygienické potřeby, pak je jistě lepší dovolenou zajistit nějakou tu dobu dopředu a připravit v klidu a pohodě, bez shonu a stresu, vše potřebné.

2. Kam na dovolenou vyrazit?

Každý určitě máme svou představu o ideální dovolené. Ze své psychoterapeutické praxe znám i takové příběhy, kdy se může z komunikace ohledně výběru dovolené stát mezi partnery či celou rodinou velký problém. Pro řadu mužů je například model dovolené na pláži v teplých krajích často velkým sebezapřením. Stejně tak může být pro některé ženy noční můrou dovolená strávená rybařením. Pokud nejedeme na dovolenou sami, je dobré přemýšlet, aby si v rámci dovolené přišli do jisté míry na své všichni.

  • TIP: Abychom si dovolenou nezkazili neshodou na poslední chvíli, nebo dokonce pak přímo na místě („Já jsem sem teda jet nechtěl/a“ apod.), doporučuji  partnerské popovídání u sklenky vína, kdy si můžeme vysvětlit,  jak že to vlastně s těmi dovolenými máme: Co máme rádi, kam bychom chtěli jet, co určitě nechceme ve dnech volna zažívat. A z těchto společných zjištění pak sestavit „pravidla pro výběr rodinné dovolené“.

3. Dovolená v luxusu, nebo pod stanem?

Většinou se naše představy dobré dovolené vážou na zájezdy k moři nebo do různých tuzemských rekreačních středisek. Lidé na dovolenou také nezřídka dlouho šetří a jsou schopni se kvůli ní i zadlužit – půjčit si na ni.

Pár dnů odpočinku v all-inclusive hotelu může jistě přinést pěkný zážitek, avšak ne vždy už je milým zážitkem splácení dlužné částky s úroky.  Zvažujme tedy, zda to za to opravdu stojí.

Znám spousty lidí, kteří nejraději tráví dovolenou pod stanem, v chatičkách nebo i například doma s tím, že podnikají různé výlety.

  • TIP: Ovšem platí – viz bod č. 2.

4. Aktivně, nebo pasivně?

Předpokládám, že čtenáři tohoto článku jsou spíše vyznavači aktivní dovolené. Lidé často jezdí na kolech nebo volí dovolené s každodenním cvičením.  Jsem také více zastánce aktivních dovolených, nicméně některé dny si ráda zalenoším. Myslím si, že se nic nemá přehánět, obzvláště není-li člověk uvyklý na pravidelný pohyb.

Nepřiměřená zátěž bez předchozího tréninku může tělo namísto kýženého odpočinku dosti vyčerpat. Je tedy dobře odhadnout své možnosti, abychom se z dovolené namísto plní sil nevraceli s namoženými svaly a unavení.

  • TIP: V případě aktivní dovolené lze dodržovat tzv. pravidlo odpočinkového dne. Může jít o prostřední den týdne, při dlouhodobější  dovolené  například  každý třetí až čtvrtý den, kdy program  naplníme relaxačními a odpočinkovými aktivitami.

Dovolená snů

5. Jak se nezbláznit v práci před a po dovolené?

Odjezd na dovolenou může předznamenávat také větší zápřah v práci. Snažíme se dohonit všechny resty, připravit vše potřebné pro dobu, kdy v práci nebudeme apod.  Pokud chceme předdovolenkový stres v práci eliminovat, plánujme dopředu. Záležitosti, u kterých to jde, zařiďme s předstihem a nenechávejme na poslední chvíli.

Doporučuje se, pokud to je možné, delegovat akutní záležitosti na kolegy, kterým pak službu můžeme vrátit při jejich dovolené. Předejdeme tak části stresu, který bude následovat po návratu. První den po dovolené je doporučováno nesnažit se vše stihnout. Spíše je vhodné vyřídit akutní záležitosti a k ostatnímu se vracet postupně.

  • TIP: Vyplatí se si vše sepsat a odškrtávat.

6.  Jak si při dovolené skutečně odpočinout?

Umožňují-li to okolnosti, je dobré vypnout pracovní  telefon, odstřihnout se od notebooků a věnovat se odpočinkovým činnostem. Dny zaslouženého volna můžeme strávit velmi zdravě i po stránce jídelníčku.  Dovolená jistě nemusí být od slova „dovolit si vše“, ale dopřát si v rozumné míře tak, aby nám bylo dobře po těle i po duchu. Pro příjemné „strávení“ dovolené je také lepší zacházet opatrně s alkoholem a nevysilovat se příliš nočním flámováním.

  • TIP: Užívejme si každou chvíli zaslouženého volna! Co nám dělá dobře, si dopřejme! A především – nechme doma všechny výčitky určené okolí i sobě samým.

Jak dovolenou trávím já?

Plánuji ji několik málo měsíců dopředu, kdy si zamlouváme ubytování. Největším „stresem“ je pro mě vždy balení, proto se v něm snažím udělat nějaký systém a naplánovat si ho. Dovolenou si nedokážu představit bez rodiny. Jezdíme nejraději do malé chatkové osady s partou přátel. Chodíme na výlety, procházky, některé dny trávíme lenošením u vody, hrajeme karty či jiné společenské hry. Večery pak patří posezení u ohně.  Odpočinek pro mě znamená především vymanění se z každodenního stereotypu, absenci televize a počítače a pobyt v klidu přírody.

Už se na dovolenou moc těším a přeji i vám, aby se povedla tak, jak si ji představujete!

Z archivu aneb přečtěte si také:

Eliška Růžičková: Posilování s vlastní vahou těla – cviky na doma

Jana Divoká
respekton.cz

pedagog, terapeut, poradce a lektor ve skupině RespektON

lektor a metodik kurzů snižování nadváhy STOB

18.6.2015 Články, Jak si udržet zdraví

Související články

Nejčastější omyly ve snaze o zdravý životní styl

Nejčastější omyly ve snaze o zdravý životní styl

Ve své ordinaci se setkávám s různými nešvary – některé jsou nešvary v pravém slova smyslu, kdy člověk na svou tělesnou schránku vůbec nedbá – nehýbe se, kouří, jí potraviny, které mu rozhodně nesvědčí.

A potom tu máme další nešvary – ty, o kterých si člověk myslí, že jsou to zvyky dobré, dokonce žádoucí, a provozuje v upřímné snaze udělat něco pro své zdraví.

Celý článek 23.11.2022 0

Veronika Žilková: Neobětujte své tělo péči o ostatní

Veronika Žilková: Neobětujte své tělo péči o ostatní

V souvislosti s uvedením komorního snímku Spolu do kin přinášíme krátký rozhovor s oblíbenou a výjimečně všestrannou herečkou Veronikou Žilkovou, která v něm exceluje v roli matky autistického syna (Štěpán Kozub).

Zajímalo nás, kde tato vitální žena bere energii, jak se stravuje a zda vůbec někdy odpočívá.

Celý článek 23.11.2022 0

Jak nastavit aplikaci Kalorické Tabulky pro těhotné ženy

Jak nastavit aplikaci Kalorické Tabulky pro těhotné ženy

Těhotenství je kouzelné období, kdy se v bříšku nastávající miminky stane neuvěřitelný zázrak, díky kterému se za 9 měsíců objeví na světě nový člověk.

To nejdůležitější, co můžete pro toho malého človíčka udělat, je to, že se nebudete stresovat a budete řešit stravování selským rozumem.

Celý článek 19.11.2022 0