MUDr. Marie Skalská: Tloustneme a umíráme kvůli stresu? A jak tomu předejít?

Ve spojitosti se srdcem a jeho zdravím se čím dál častěji skloňuje také slovo STRES.

Ovšem kromě toho, že škodí srdci, životně důležitému orgánu, ovlivňuje také naše metabolické pochody, takže nám dokáže přidat až pět kilo, aniž bychom zvýšili energetický příjem.

Jak je to možné?

Stresová reakce ovlivní naší hormonální osu a tím se spirála roztočí. Pozmění se metabolické pochody, začneme čerpat energii trochu jinak a je to tady.

Rizikovým faktorem obezity je i nedostatek spánku. Průměrně jako optimum vychází ze studií osm a více hodin jako dostatečné množství, ale zase to nemůžeme brát úplně 100%. Někdo funguje na šesti hodinách bez obtíží.

MUDr. Marie Skalská

Praktické rady, jak můžeme snížit stres

1. Snažte se neprokrastinovat, neodkládejte povinnosti.

Na druhou stranu pozor na „teror příležitostí“, kdy nic neumíte odmítnout.

2. Je důležité reálně vnímat své možnosti a schopnosti, odlišovat důležité od nedůležitého.

Napište si své povinnosti na papír a reálně zhodnoťte, které opravdu musíte udělat.

3. Jezte zdravě!

Racionální jídelníček s pravidelnou stravou s dostatkem všech potřebných živin a také dostatečný pitný režim je nedílnou součástí dobré psychické pohody.

4. Trávíte většinu pracovního týdne v kanceláři? Vytvořte si kolem sebe příjemné prostředí, potěšení pro oko.

Použijte harmonické barvy, květinu, připomínku z cest či z vaší chalupy, fotky svých milých.

5. Všímejte si svých úspěchů, schopností.

Nezaměřujte se na své nedostatky. Umíte se pochválit? Zkuste si napsat na papír pět věcí, které vám jdou, jste v nich dobří. Jste dobrá v tom, co děláte, umíte vyslechnout kamarádku/kamaráda, organizovat chod rodiny, řídit stovky lidí pod sebou či umíte upéct skvělou kachnu? Lísteček si schovejte a klidně dopisujte další vlastnosti či dovednosti a občas si ho přečtěte.

6. Buďte otevření novým věcem, neodmítejte se učit obsluhovat nové přístroje, zkoušet nové druhy sportu.

Nikdy není pozdě začít se učit třeba nový jazyk.

7. Smějte se, kdykoliv to jen jde!

Víte, jak je to s tím životem a kořením? Solit není potřeba, zato kořenit je nutné.

MUDr. Skalská Marie www.profitinstitut.cz

Kouč aktivního životního stylu, lékařka, lektorka, fitness instruktorka a sportovní labužnice.
Zakladatelka Pro Fit Institutu, přednášející na FTVS UK, členka mezinárodních odborných společností.
S nadšením vám pomůže vyladit stravu a pohyb podle vašich potřeb, možností a chutí.

Komentáře

1

Martin Novotný
1.9.2015 18.24

Omlouvám se, ale článek mi přijde nekompletní a velmi laický. Když již je v názvu článku slovo „stres“, jedním z bodů by určitě mělo být „interní přehodnocení toho, co jako stres vnímáme“ – je to (v naší době a našich podmínkách) otázka nastavení mysli. To, že jako stres vnímáme zpoždění autobusu o 5 minut nebo že jsme připálili maso na grilu je jen a jen naše vlastní rozhodnutí. Doporučení? Předtím, než spustíte kolotoč tvorby dopaminu, adrenalinu, noradrenalinu a spol. si položte otázku „Co nejhoršího se může stát?“ a odpověď si položte vedle „Stojí to za ten stres?“. Druhá poznámka – bez stresu nelze žít – jde ale o to, abychom měli hormony sympatetické i parasympatetické části nervové soustavy v rovnováze a pokud jde o sympatetickou část, dávali si pozor na chronický nízkoúrovňový stres-nestres (viz výše) – na simulaci situace, kdy „vás honí šavlozubý tygr“ není nic špatného. To je i důvod, proč se čím dále více lidí uchyluje k extrémním závodům a adrenalinovým sportům.

2

Marek
2.9.2015 20.50

Můžete mi vysvětlit, co je to: neprokrastinovat a „teror příležitostí“? Šlo by prosím psát srozumitelně a česky, nebo máte ráda to „COOL“ 🙁

3

František Bürger
3.9.2015 0.55

Solit není třeba ? Pohádku Sůl nad zlato znáte ? Asi ne …

4

Vlado
3.9.2015 6.28

Pane Novotný, ale ten článok je písaný pre laikov. “ interní přehodnocení toho, co jako stres vnímáme“ a
aké sú hormóny sympatetické a parasympatetické mňa ako laika vôbec, ale vôbec nezaujímajú.
A hneď Marek pod Vasim komentárom mi dáva za pravdu. Je to článok zrozumiteľný a jasný
pre každého.

5

Jirkaaa
3.9.2015 7.34

Vazeny pane Marku,
Prokrastinace je odkladani cinnosti, jenz se „musi“ udelat – nejde o nijak cizi slovo. Kdyz to hodite do Google dostanete vysvetleni presnejsi.
Terror prilezitosti snad ani netreba komentovat – zda se, ze vam chybi trocha predstavivosti.
Zkuste se priste zamyslet nad sebou, nez budete kritizovat druhe.

Souhlasim s panem Novotnym (a dekuji za jeho prispevek) clanek je plytky a obecny. Na druhou stranu, pro nektere lidi je i tak slozity 🙂

6

Martin
3.9.2015 7.54

Obávám se už první dvě doporučení se vzájemně vyvracejí. Jak se dá odlišit situace, kdy neprokrastinuji, jen jsem zcela reálně zhodnotil, že tu či onu konkrétní činnosti prostě nemusím udělat?? A to ostatní je takový humorný výběr posbíraný z článků na internetu za posledních 10 let.. Příště doporučuji reálně zvážit své možnosti a raději článek obdobného tipu nepsat! 🙂

7

Marie Skalská
3.9.2015 13.11

Dobrý den milí pánové,
dovoluji si napsat pár subjektivně zabarvených poznámek k vašim reakcím na můj článek.

ad p. Novotný článek je psán jako blog, jehož smyslem bylo dát hlavní prakticky uchopitelné rady, které je možné ihned využít v praxi. Obávám se, že pokud bych začala rozepisovat, jakým způsobem reaguje inzulinová senzitivita na vzestup katecholaminových hormonů, tak čtenář přestane číst hned u prvního odstavce. Tím samozřejmě nepopírám informaci doplnění stran nízkoúrovňového stresu. Dovoluji si poznamenat, že periferní nervový systém se nazývá sympatický a parasympatický (ty zkomolené názvy jsou trochu legrační v kontextu vaší spíše negativní reakce), píši, pokud byste dále s těmito výrazy sám dále pracoval, abyste užíval odborně správné.
ad p. Marek na vyhledavači Google mi aktuálně vyjede při slovu „prokrastinace“ 230 000 odkazů a myslím, že výraz je hned v následujícím slovním spojení vysvětlen.
ad p. Burger – pohádku mám moc ráda. Mé závěrečné doporučení počítalo s edukovanou populací, která vnímá i médii šířená doporučení stran množství soli. Doporučené množství soli dle WHO je 4-5g denně, spotřeba v České republice je aktuálně děsivých 16g!!! denně. Pračlověk měl pravděpodobně necelých 0,5g denně. Doufám, že po těchto údajích mi dáte za pravdu, že solit opravu v současné době není nutné. 80% soli přijímáme v již hotových výrobcích pečivu, cereáliích atd…
p. Jirkaaa- ono srozumitelně pro širokou vrstvu populace je dle mých zkušeností nemožné. Pro odbornou veřejnost se píše mnohem snáze, protože počítáte s určitou hladinou znalostí. Publikoval jste někdy něco pro širokou veřejnost? Nejde mi nenapsat reakci na vaší závěrečnou větu „ Ona je tak trochu těhotná.“
Pozoruhodné je, že reakce jste napsali samí muži, a téměř všechny negativní… i když stran srdečně-cévního rizika vychází stres jako mnohem silnější rizikový faktor pro ženy než pro muže….že by ženy byly právě v tom stresu a neměly čas reagovat? Přeji příjemné babí léto
MUDr. Marie Skalská

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články