Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Paleo stravování aneb návrat ke stravě našich předků

Jelikož píši článek na internetový portál, který se zabývá stravováním, předpokládám, že s výrazem paleo stravování (dieta) jste se již někdy setkali.

Nejprve v kostce shrnu, o čem tento alternativní výživový styl je.

Nechci zacházet zcela do detailů, jelikož si myslím, že těchto informací je na internetu již mnoho, ale chtěla bych vám tento výživový směr přiblížit trochu z jiného hlediska a vyvrátit některé mýty, které mezi lidmi (dokonce i mezi odborníky na výživu) kolují.

Julie Zákostelecká, autorka článku

Julie Zákostelecká, autorka článku

Co je paleo?

Je to nový (i když o tomto by se dalo velice polemizovat) alternativní výživový směr, který je inspirován stravou našich předků ještě před příchodem zemědělství. V podstatě je to návrat k přirozeně se vyskytujícím potravinám, na které je naše tělo adaptované. Tento výživový směr učí lidi nad jídlem přemýšlet a využívá především tukového metabolismu.

Jak taková strava vypadala?

Tato strava byla přirozeně bohatá na zdraví prospěšné tuky a vysoce kvalitní živočišné bílkoviny. Zvířata, ze kterých maso pocházelo, se volně pásla. Maso neobsahovalo pesticidy, hormony a ani antibiotika. Sacharidy se v této době konzumovaly minimálně (strava byla tedy nízkosacharidová), pocházely z pestré škály sezónní rostlinné stravy (zeleniny – hlavně listové, kyselého a planého ovoce). Strava zahrnovala také vejce, hmyz, dary moře (ryby i mořské potvory), ořechy a semínka.

Rozdíl oproti běžné stravě

Tato strava neuznává průmyslově zpracované potraviny (zjednodušeně vše, co je zabalené v obalu), cukr, sladidla, alkohol (povoluje ho jen výjimečně), maso z velkochovů, obiloviny, luštěniny, mléčné výrobky a nestabilní průmyslově zpracované tuky.

Jaké potraviny bychom tedy měli zařazovat?

Ty, které:

  • obsahují dostatečné, ideálně mírně nadprůměrné množství vitamínů, enzymů a minerálů
  • mají dostatek kalorií, abychom měli dost síly, ale ne tolik, abychom přibírali
  • zasytí dříve, než se dokážeme nekontrolovatelně přejíst
  • nezpůsobují výrazné výkyvy glukózy v krvi a nenarušují inzulínový mechanismus
  • nedráždí trávicí trakt, nezpůsobují systémový zánět v těle a neobsahují látky, které nedokážeme strávit
  • dobře chutnají
  • nejsou plné jedů (vyhněte se průmyslově zpracovaným potravinám)

Paleo dieta

Jaké výhody tato strava přináší?

Benefitů je opravdu mnoho, zkusím vyjmenovat alespoň pár základních.

  1. Budete jíst skutečné potraviny, které budou vašemu tělu svědčit.
  2. Pokud máte nadváhu, tuk se vám začne redukovat.
  3. Potrava vás dokáže zasytit na delší dobu! (Při konzumování tučných jídel se vždy dostanete do bodu, kdy budete mít dost a tím pádem přestanete jíst.)
  4. Zbavíte se inzulínových propadů. (Jelikož vám přestane kolísat hladina cukru v krvi, zmizí vám neovladatelná chuť na sladké, díky čemuž se hladina cukru ustálí ještě více.)
  5. Pokud jídlo oddálíte nebo vynecháte, nebudete pociťovat intenzivní hlad. (Nový druh hladu bude mít pouze informativní charakter.)
  6. Ucítíte nárůst energie (propady krevního cukru již nebudou způsobovat útlum po jídle) a zvýší se vám výkonnost (mentální i fyzická).
  7. Změní se vám chutě. (Začnete jíst potraviny, které vám do té doby nechutnaly a začnete si jídlo více užívat.)
  8. Zlepší se trávení.
  9. Sníží se vysoký tlak
  10. Sníží se hladina „zlého“ cholesterolu.
  11. Vyčistí se pleť.
  12. Posílí se imunita, vymizí alergie.
  13. Optimalizuje se váš hormonální systém.
  14. Zvýší se svalová hmota.
  15. Zrychlí se regenerace organismu.
  16. Sníží se riziko cukrovky a srdečních onemocnění.
  17. Zlepší se ústní mikroflora
  18. Sníží se zánět v těle.
  19. Zbavíte se závislosti na cukru.
  20. Začnete využívat tuky jako hlavní zdroj paliva.

(pokračování příště: Mýty o paleo stravování)

  • foto autorky: Pavlína Jarošová

Z archivu aneb přečtěte si také:

Jak správně vybrat fitness náramek?

Julie Zákostelecká
paleozdrave.cz

Diplomovaná nutriční terapeutka se skoro desetiletou praxí.
Motto: „Jen jediná cesta vede k dobré mysli, spokojenému žití, zdravému a opravdovému jídlu. Ta cesta jste vy.
Na co se zaměřuji? Výživové poradenství dle nejmodernějších poznatků.Testování potravinové intolerance, DNA test k určení metabolického typu. Komplexní programy sestavené na míru zdravotním problémům, atd.

18.2.2016 Články, Recepty a výživa

Komentáře

1

picuska666

18.2.2016 14:04

„je to návrat k přirozeně se vyskytujícím potravinám, na které je naše tělo adaptované“
Jóóó´, určitě. Jako kdyby se za ty tisíce let jezení zpracovávaného jídla, mléčných výrobků a podobně nestihlo naše tělo adaptovat… Jako jistá forma adaptace je také to, že od doby kamenné člověk začal mluvit komplexními jazyky, psát, počítat a více přemýšlet. Určitě návrat k jezení potravin z doby kamenné člověku jen prospěje. Ale takovému, který má IQ průměrného kromaňonce.

2

Tuli

3.3.2016 21:17

Pro picuska666….ta přezdívka asi nebude náhoda vid?:-D Paleo strava je výborná.Ja si ji sice trochu upravil kvůli posilování tzn.sacharidy az večer po tréninku.Delam na ni zatím nejlepší formu a tuk pomalu jde dolu a svaly nahoru.Nevím co víc bych od stravy mohl ještě chtít.S IQ to určitě moc spojitost mít nebude.Ale jestli patříš mezi skupinu lidí #mojeovesna#fitnesslife apod.tak ti to stejně asi nikdo nevysvětlí

3

Jitka

3.3.2016 21:23

Dobrý den, na paleo stravě jedu rok, teď už i moje blízká i širší rodina a všichni jsme na tom zdravotně mnohem lépe, shodili jsme přebytečná kila a já jsem se zbavila všech léků, na alergii i na vysoký tlak. Výše zmíněný přispěvatel/ka kritizuje něco, o čem nemá evidentně ani šajn, ale může si tím sama pro sebe zdůvodnit, proč se o nic nového ani nepokusit. Takové ty kydy, že by člověk měl jíst všechno, že když máme na něco chuť, tak si o to tělo vlastně říká atp., tak tím se utěšuje spousta lidí. A výskyt cukrovky, obezity a všech tzv. civilizačních chorob nám roste geometrickou řadou. Nic nedělat a kritizovat umí každý. Jen pro úplnost, paleo není primárně o hubnutí, ale právě o celkovém ozdravení organizmu, toho jediného těla, které vám bylo dáno do vínku a o délce a především kvalitě života. To, že je někdo tzv. od přírody štíhlý ještě zdaleka neznamená, že jeho tělo není vnitřně zaneřáděné. A to, že nás dnes lékaři dokáží udržet při životě o mnoho let déle chemií v podobě spousty tabletek je sice pravda, ale kdo stojí o to se od padesátky výše prohekat zbytkem života. To zdaleka není všechno, ale končím :-). Kdo má zájem pro sebe něco udělat, určitě si informace dohledá, je jich na netu již opravdu dost.

4

Markéta

3.3.2016 23:36

Přijde mi zvláštní, že se takové věci píšou na blog „kalorických tabulek“ které využívají princip „příjem – výdej“ a který jedině a prokazatelně funguje pokud chce člověk zhubnout nebo přibrat.Já sama jsem vyzkoušela mnoho směrů ve stravovaní od dělené a raw stravy po atkinsna atd.Všechno zabíralo jen na čas , člověka to desocializuje , nemůže jíst určité druhy potravin atd.Sečteno a podtrženo až když jsem objevila kalorické tabulky tak se mi za rok a půl podařilo takřka bez práce zhubnout 31kg.Váhu si držím ,jím všechno ,piju všechno jen dodržuji rozumné množství abych nepřekračovala denní příjem kcal.Vše funguje.Lidskě tělo je geniálně jednoduché.Pokud není člověk obézní z nemoci – např. se léčí se šťítnou žlázou.Tam by to pak měl řešit lékař.Jinak všichni výživoví poradci by byli bez práce, kdyby lidi už konečně pochopili pravdu…

5

Nutriční poradce

4.3.2016 01:35

No, moc pěkné a toto napíše nutriční terapeut ??? Si děláte srandu ne?
Cituji: Julie Zákostelecká paleozdrave.cz
Diplomovaná nutriční terapeutka se skoro desetiletou praxí.
Motto: „Jen jediná cesta vede k dobré mysli, spokojenému žití, zdravému a opravdovému jídlu. Ta cesta jste vy.“
Na co se zaměřuji? Výživové poradenství dle nejmodernějších poznatků.Testování potravinové intolerance, DNA test k určení metabolického typu. Komplexní programy sestavené na míru zdravotním problémům, atd. No pak se není čemu divit, DNA určení metabolického typu :-))))

Takže prakticky jíst veškeré zdravé maso syrové, no hodně zdaru.

6

Honza

4.3.2016 08:36

Clanek nerika vubec nic – je to jen skryta reklama na stranky autorky!

7

Pavel

4.3.2016 12:56

Paleo strava se zdá být dobrou volbou po stránce výživové, ale kolik lidí si může dovolit ji opravdu dodržovat? Uvědomme si, že bez velkochovů a velkopekáren a jiných velko… by se takové množství lidí, které teď žije, vůbec neuživilo. Těžko bychom mohli všichni vstát od počítačů a jít do lesa na kořínky, maliny a houby a vybírat ptákům vajíčka z hnízd. To by z toho lesa asi moc nezbylo.

8

Lenka

12.3.2016 15:49

…že tu nepíšete o negativech. Nadměrný příjem bílkovin může odbourat ledviny !!!!!!

9

Radkoz

17.3.2016 14:54

Super! Dává to smysl. Píšete: když máte nadváhu… Jelikož ale dělám silové závody a tuku navíc opravdu moc nemám (cca10%) nemám pak bez příjmu sacharidů mimo zeleninu a ovoce dost síly při tréninku(3x týdně). Výkonnost klesla o cca 5-10%. Dovoluji si tedy jen poinformovat o mé zkušenosti. Takže asi to funguje na regulaci tělesné hmostnosti (při přebytku tuků), na zvýšení svalové hmoty (při nedostatku), ale nad standardní úroveň se mi nedaří dostat. Budu na tom ještě pracovat a vychytávat mouchy.
Všem přeji hodně zdaru kdo začínáte jíst jak se má.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Jak si užít dovolenou nejen pod stanem a nepřibrat?

Jak si užít dovolenou nejen pod stanem a nepřibrat?

Na dovolené často opouštíme náš běžný režim a máme tendenci vybočovat z našich pohybových i stravovacích zvyklostí.

Není výjimkou, že se z delší dovolené vracíme s pár kilogramy navíc, které nám po návratu kazí náladu a zastíní příjemné zážitky.

Celý článek 24.6.2019 1