Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Michaela Bebová: Jak si v době potravinového boomu zachovat selský rozum?

Výživa 21. století nám přinesla nové potraviny, nové technologie, nové pojmy, ale hlavně marketing.

Nabídka trhu je enormní a způsobila to, že jsme nenasytní, neumíme si správně vybrat a neumíme si hlavně vybrat to nejdůležitější a nejpotřebnější.

Neustále se obnovující podoby obalů nás lákají na nové a staronové výrobky, rádoby vylepšené receptury slibují lepší a kvalitnější produkty. Je nám nabízeno tak mnoho, přitom nám stačí tak málo.

jak dobře nakoupit potraviny

Pokud má být výrobek kupován, musí o něm být slyšet co nejvíce, musí být propagován, takže marketingový tlak je cítit ze všech stran. Jak si v tom všem člověk ještě má zachovat zdravý rozum? Jde to?

Vliv reklamy a marketingu

Slyšeli jste již o obchodě, kde se vše prodává bez obalů? Stačí přijít s vlastní krabičkou a pytlíkem, nechat si příslušné potraviny navážit a odnášíte si jen to, co je jádrem nákupu – jídlo. Nikde široko daleko žádná značka.

A nebo si představte, že byste přišli do supermarketu a veškeré potraviny by byly zabalené do průhledných obalů, na které by byl jen štítek s názvem produktu, složením a základními informacemi. Žádné značky, žádné barvy, žádné slogany…. svět potravin čistý jak lilie. Utopie? V téhle době určitě, ale nebylo by to osvěžující a svobodné? Teď se vraťme zpět do reality, která je propastným rozdílem výše uvedeného.

jak nakoupit levně a zdravě

Orientujte se jen na to, co je kvalitní a potřebné

Při nákupu je dobré si u každé potraviny vždy položit otázku: „Co mi tato potravina dá dobrého?“ Pokud si na ni nedokážete odpovědět (v případě barevných lízátek, trvanlivých sušenek plných ztuženého tuku, chipsů…), raději ji do košíku ani nedávejte.

  • Kvalitní potraviny by měly být složeny z co nejmenšího počtu složek, z nichž každá by měla být co nejpřirozenější – tedy jak co nejméně zpracovaná, tak co nejméně „umělá“.

To vše korunuje původ potraviny a podmínky, ve které vznikla. Nekvalitní potravinou může být čokoláda s nicotným obsahem kakaové sušiny, palmovým olejem namísto pravého kakaového másla a dalšími aditivy, které zvýší celkový počet složek na deset.

Kvalitní potravinou naopak může být certifikovaná čokoláda s 80% obsahem kakaové sušiny, bez cukru a dalších zbytečných látek. Základem každé kvalitní potraviny je tedy i adekvátní cena. Nesnažte se proto za každou cenu ušetřit – méně, ale kvalitní je lepší než více, ale nekvalitní! Kupujte reálné potraviny, ne jejich náhražky.

Čtěte a buďte všímaví!

Investujte do sebe o trochu více času a nakupujte jen kvalitní a „zdravé potraviny“. Čtěte etikety potravin, zajímejte se o původ zeleniny a ovoce a také masa. Že se v tom vůbec nevyznáte? Postupným studováním a srovnáváním jednotlivých výrobků se sami naučíte vidět nedostatky, či například v případě soli přebytky.

  • Žijeme v době, kdy potravinám vládne chemie – genetické modifikace, aditiva, nové technologické postupy, to vše tu dříve nebylo a nyní je potřeba tyto faktory sledovat.

jak nakupovat potraviny

Nevěřte všemu, co se říká

Odborníků, kteří nám v médiích radí co jíst a co nejíst je aktuálně víc než dost. Internetem kolují různá tvrzení o nejrůznějších výživových stylech, superpotravinách, zaručených dietách – to vše nejlépe podloženy vědeckými výzkumy.

  • Vždy mějte na paměti, že je vše potřeba brát s jistou rezervou.

Vše lze podat velmi věrohodně a často se setkáváme s reprodukovanými tvrzeními, které nejsou postaveny na správně prezentovaných výsledcích vědeckých studií. Buďte bystří a pamatujte, že každý člověk je individuální a to co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Důvěřujte také sami sobě, zkušenosti s vlastním tělem, co vám dělá či nedělá dobře.

Jídlo na nás křičí ze všech stran a je dobré si získat jistou imunitu. To, co do svého těla dobrovolně (!) přijmeme v dlouhodobém měřítku, ovlivňuje naše zdraví – máme tedy do jisté míry zdraví ve svých rukách a můžeme ho ovlivnit vlastními rozhodnutími a vůlí. Nezneužívejme toho, využijme toho!

Z archivu aneb přečtěte si také:

Sváteční recepty a tipy na poslední chvíli

Michaela Bebová
biochemicka.cz

Výživě a zdravému životnímu stylu se věnuji již více jak 10 let. Studium tak krásného oboru jakým je biochemie mi umožňuje nahlédnout do této problematiky z té nejzákladnější úrovně. Mým úkolem je tedy sloužit jako jakýsi můstek mezi reálnými vědeckými poznatky o výživě a širokou laickou veřejností.

Každý člověk je jedinečný, a tak by se k němu mělo přistupovat. Výživová doporučení, trendy a nejrůznější výživové směry nelze slepě aplikovat na všechny bez rozdílu. Snažím se bojovat proti mediálním bublinám a raději každého navedu selským rozumem ke správnému přístupu a řešení.

7.7.2016 Články, Jak si udržet zdraví, Recepty a výživa

Komentáře

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Jak přistoupit ke změně životního stylu, po které toužíme?

Jak přistoupit ke změně životního stylu, po které toužíme?

Životní styl každého z nás je tím, co krok za krokem a den za dnem vytváří neviditelný prostor, ve kterém se podle toho, jestli tento odpovídá potřebám naší duše, můžeme cítit plní energie, zdraví i inspirace, a nebo přesně naopak.

A patří do něho samozřejmě i řád ve stravování.

Celý článek 25.4.2019 0