Nízkosacharidová dieta na vlastní tělo po vzoru Zuzky Light

O výživu se zajímám delší dobu, ale poslední dny jsem byla taková znuděná, nic se mi nechtělo, potřebovala jsem nový impulz.

Tím impulzem byla nová kniha slavné americké trenérky původem z Čech Zuzky Light a osobní setkání s ní.

Řekla jsem si, že zkusím její metodu. O nízkosacharidové stravě jsem toho už dost přečetla, ale neodvažovala jsem se vyzkoušet sama na sobě. Až přišel ten okamžik, kdy jsem si řekla, ano, jsem připravená a chci to zkusit.

Nízkosacharidová dieta na vlastní tělo po vzoru Zuzky Light

V prvé řadě chci říct, že nejsem zastáncem žádných extrémních výživových směrů. Naopak zastávám názor, že nejlepší je zdravý a vyvážený jídelníček, nic nevynechávat, ale všeho s mírou. Proto pro mě lowcarb strava byla výzvou.

Lowcarb strava spočívá v omezení sacharidů. Ne vyřazení, pouze omezení a nikde není řečeno, o kolik přesně je máte omezit. To je individuální. Já nechtěla žádné extrémy, proto jsem omezovala postupně a sledovala reakce těla.

Spousta lidí si myslí, že při low carb vlastně člověk jí méně než normálně, protože vyřadí sacharidy, a tak se bojí jojo efektu. Jenže to je pouze mýtus, protože při lowcarb nejde o omezení kalorií, ale pouze o omezení sacharidů.

Nízkosacharidová dieta na vlastní tělo po vzoru Zuzky Light

Stále jíte stejný počet kalorií jako před tím, pouze ubíráte sacharidy a chybějící sacharidové kalorie tedy musíte doplnit navýšením bílkovin a tuků, abyste dosáhli stejného celkového denního kalorického příjmu. Jinými slovy, jíte pořád stejný počet kalorií, omezíte sacharidy, navýšíte bílkoviny a tuky. Cílem této stravy je, aby se tělo tak nějak přeorientovalo a jako zdroj energie mělo převážně tuky a ne sacharidy.

Můj manžel se rozhodl nízkosacharidovou stravu  dodržovat už dříve, protože se od jednoho kolegy doslechl, že se po tom rychle hubne. Snažila jsem se mu to rozmluvit, ale měl svou hlavu a díky tomu tak nyní máme možnost porovnat lowcarb stravu z pohledu muže i ženy.

Protože jsem měla docela dost informací nastudovaných, věděla jsem, na co se připravit, jaké reakce těla mohu očekávat a šla do toho připravená na vše. Ze začátku jsem si nechala sacharidy ke snídani, protože jsem prostě měla pocit, že tělo po dlouhé noci potřebuje nakopnout.

Nízkosacharidová dieta na vlastní tělo po vzoru Zuzky Light

A měla jsem také sacharidy v ovoci a zelenině. Před tím jsem jedla běžně cca 220 g sacharidů, po omezení cca 100 g.

Při omezení sacharidů se může objevit únava, bolest hlavy, podráždění, nespavost a další nemilé věci, které by ale po třech až sedmi dnech měly ustoupit. U mě se nic z toho neobjevilo. Žádná velká změna, nic se neprojevilo.
První týden jsem si zvykala a připadalo mi velmi divné jíst jen maso se zeleninou, bez přílohy. Měla jsem vždy po jídle pocit prázdného žaludku, ne přímo hlad, ale prázdnota.

Pátý a šestý den přišla krize a doběhly mě chutě na sladké. Nechtěla jsem nic konkrétního, chtěla jsem cokoliv, kde by byl cukr.

Vydržela jsem a dál čekala na nějakou zásadnější změnu. Hodně jsem bojovala s pitným režimem, mám s ním problém i normálně, při low carb je ještě více důležité hlídat si ho, s čímž jsem bojovala celých třicet dnů.

Ve třetím týdnu jsem vážně přemýšlela, že s low carb skončím, protože mě přepadla bolest žaludku a křeče do břicha. Musela jsem si dát dva rohlíky a vše ustalo.

Nízkosacharidová dieta na vlastní tělo po vzoru Zuzky Light

V tu chvíli jsem uvažovala, že skončím. Nakonec jsem si ale řekla, že už jsem za půlkou a že těch pár dnů dám. Zbytek dnů už byl relativně v pohodě.

Když můj manžel začal s low carb stravou, tak prvních pět dnů byl na tom dost zle. Trápila ho únava, bolest hlavy, malátnost, neměl energii, byl podrážděný. Absťák se u něj projevil v plné míře. Trápil ho pocit hladu a o chutích ani nemluvím.

Po těch pěti dnech se to ale zlepšilo a den ode dne to bylo lepší a lepší. Manžel se takto stravuje asi tři měsíce, i když teď už ne tak striktně a několikrát týdně hřeší. Ale podařilo se mu za poměrně krátkou dobu shodit 10 kg, z velikosti XL přešel na M, v pase má o 19 cm méně. Manžel tuto stravu dodržuje hlavně proto, že vidí, že může být hubený a při tom si občas zahřešit.

Celkové zhodnocení:

  • Na začátku mi připadalo strašně divné jíst jen maso a zeleninu a žádnou přílohu, ale bylo to jen o zvyku.
  • Pocit prázdného žaludku po jídle zhruba po čtrnácti dnech zmizel. Jedna věc, která mě překvapila, ale která prý s tím souvisí, byla, že u mě došlo k vynechání menstruačního cyklu.
  • Do té doby jsem měla vždy pravidelně, teď zatím stále nic (už 3 týdny zpoždění). V první chvíli jsem se lekla i možného těhotenství, ale těhotná nejsem, tak jsem se pídila, kde je chyba a zjistila jsem, že omezení sacharidů může u žen způsobit vynechání cyklu. To se může zdát fajn, ale určitě to není žádoucí ze zdravotního hlediska. Nezaznamenala jsem žádné výrazné změny, ať už k lepšímu nebo k horšímu.

Snažila jsem se na tom způsobu stravování najíst něco pozitivního, nedívala jsem se na to jako, že nebudu si dávat přílohy, nemůžu pečivo a sladkosti. Ale snažila jsem se zkoušet nové potraviny a vymýšlet nové recepty.

Můj názor na low carb stravu je, že pokud to někomu vyhovuje a přináší mu to super výsledky, pak je fajn, že si našli něco, co jim sedí. Rozhodně to ale není způsob stravování vhodný pro všechny, může přinést i zdravotní problémy a rozhodně není vhodný pro začátečníky. Já jsem ráda, že jsem si tuto stravu vyzkoušela, ale nezůstanu u ní. Necítím se při ní dobře. Postupně začnu zase sacharidy zařazovat, občas si dám den bez sacharidů, ale ne pravidelně a ne často.

Zdenka Vlasáková doboje.blogspot.cz

Komentáře

1

Stanislava
25.7.2016 9.49

Dobrý den. Pravdou je, že strava s omezením sacharidů přispívá k rychlému úbytku váhy ale na mě nefunguje. Opak je pravdou. Snížila jsem na minimum tuky a sacharidy jsem ponechala(okolo 180 g) denně a funguje to skvěle. Sice pomalu ale bez jakých koliv stresů a hlavně, nemám hlad ani chuť na sladké. Za tři měsíce mám dole 9,5 kg a cítím se skvěle. Každý si musí najít svůj způsob stravování a hlavně nedrzet žádné nesmyslné diety. Přeji všem hubnoucím aby jim to šlo tak jako mě a byli spokojeni a šťastni. Lidi NETRAPTE SE! Jezte ale s rozumem.

2

Tomas Horak
25.7.2016 17.36

Ja si nizkosacharidovou stravu nemuzu vynachvalit, nemam chut na sladke a zadne neprijemne vyse popisovane stavy se u me nekonaly. Vic tuku a bilkovin, sacharidy jenom ze zeleniny, trochu ovoce, orechy. Jednou za tyden refeed, jednou za tyden az 14 dni cheat, pohoda. Zadna unava, naopak, spousta energie, ctyrikrat tydne silovy trenink ve fitku, pracuju jako cisnik, bude mi padesat.

3

ludmila
26.7.2016 7.27

Dobrý den. je mi 55 let a mám cukrovku 2 typu. O bezsacharidové dietě jsem nevěděla, ale sama jsem si po prohledání netu a mnoha hodin strávených porovnáváním vytvořila vlastní dietu založenou na vyvážené stravě s omezením sacharidů. Kvůli mé cukrovce jsem se snažila mít příjem sacharidů nad hranicí 130 g na den. Za 8 měsíců jsem shodila z 95 kg na 72 kg. Největší úbytek byl v první části( 3 měsíce). „Dietu“ nemám ráda tohle slovo používám spíš změna způsobu stravování jsem doplnila pohybem. Cukrovka i tlak se mi upravili a já se cítím velmi dobře. Na závěr jezte úplně všechno ale v množství ,které potřebuje vaše tělo a nezapomínejte se hýbat.

4

LuciJe
26.7.2016 20.30

I já jsem vyzkousela nizkosacharidovou dietu, a rekla bych, ze to chce pevnou vuli a vydrzet az do konce. Telo se krasne odvodni a citite se jako pirko behem par dnu…ALE…je to opravdu jen pro nekoho…. I ja jsem spise ubrala TUKY a sacharidy si udrzuju na 170-175g/denne 😉 Do toho nejaky to CARDIO+CORE WORKOUT a tuky mizi jeda basen 😀 Takze je dulezity si to vyzkouset SAM a poslechnout SVE TELO , protoze jedine TO, je rozhodujici 😉 Drzim palce tem, co u teto diety vydrzi 😉

5

DarkEye
27.7.2016 18.04

Ja som uz par mesiacov v ketoze. Denny prijem sacharidov si drzim cca pod 50. Cely cas som si udrziaval kalorie tak aby sedeli podla kalorickych tabuliek a chudol som. Posledne 2 tyzdne vsak robim experiment, kde prijmam velke mnozstvo kalorii (stale ale drzim hodnoty tak, aby som ostal v ketoze -> cize menim hlavne mnozstvo tuku v strave). Denny prijem kalorii mam cez 3000 mnohokrat prevysuje 4000 kcal. V pase mam zatial od pocatia experimentu cca centimeter dole 😀 Co je vzhladom na neuveritelne mnozstvo jedla ktore prijmam docela zaujimave. Podrzim si experiment este dalsie 2 tyzdne a po mesiaci pojdem na premeranie. Zatial to vypada, ze si mozem dovolit chudnut aj s o dost vacsim kalorickym prijom nez som povodne mal.

6

Dana
27.7.2016 18.51

Prosim o radu, mohl by mi nekdo prosim ,na email napsat par receptu? Nemam zadny napad jak to drzet.Prosim ,kdo uz ma nejake zkusenosti. Diky vsem za pomoc pri hubnuti.Dana Email dana1402@centrum.cz

7

Eliška
15.8.2016 11.18

Já jsem na nízkosacharidové dietě 2 týdny, takže bych minimálně už týden měla být v ketóze a zatím nemám dole ani gram. Držím se pod 50 g sacharidů denně a denní příjem v kaloriích mám max. do 2000 kcal. Evidentně to není pro každého 🙂 Velké pozitivum ale je, že jsem se odnaučila jíst pečivo a přílohy. Vůbec mi to nechybí, takže vracet se k tomu už nebudu.
Zkusím se ale vrátit k sacharidům, ubrat tuky a nechat si proteinové snídaně.
Máte někdo taky zkušenost, že i přes minimum sacharidů se nic nestalo?

8

Lucka
15.8.2016 18.27

Ono holt každé tělo funguje jinak. Mně fungovala (a vlastně ještě pořád funguje, i když už jsem v udržovacím režimu a častěji si zahřeším – nicméně když vidím, že má váha tendenci jít maličko nahoru, zase na pár dní trochu sachrů uberu – tedy žádný extrém – a ono se to zase srovná – víceméně stejnou váhu si udržuju od zhubnutí už druhý rok, výkyvy plus mínus kilo). Ale fakt je, že jsem to nikdy zase až tak precizně neřešila – kdysi v začátcích jsem si podle Kalorických tabulek spočítala, kolik bych měla jíst čeho, zjistila jsem, že mám dost velký nadbytek sacharidů (ani ne tak sladké jako spíš pečivo a přílohy) a nedostatek tuků a bílkovin, a že obecně jím spíš příliš málo než příliš mnoho, a tak jsem sacharidy omezila asi na polovinu a postupně ještě víc. Plus jsem časem najela na přerušovaný půst – hlavně tedy proto, že jsem v něm rozpoznala svůj přirozený stravovací režim z dávných dob, kdy jsem se ještě nenechala zblbnout řečmi, jak člověk musí snídat a jíst x menších porcí denně – já tenhle systém nezatracuju, ale prostě nefunguje každému). Z omezení sacharidů jsem žádné průvodní problémy neměla, naopak, zažívání se mi spíš upravilo,, asi to zčásti bylo způsobeno tím, že jsem se nikam nehnala a šla na to postupně. A hlavně jsem se učila poslouchat vlastní tělo, když si po prvních pár týdnech/měsících odvyklo přemíře sacharidů, začalo si samo říkat, kdy je třeba přidat a kdy ubrat, aniž by z něj mluvila závislost na sladkém/na sacharidech obecně. Ale samozřejmě každý máme potřebu sacharidů jinou, navíc může být rozdílná v různé dny. (Nicméně někdy bývá těžké rozlišit, kdy člověk jenom má na něco chuť a kdy to fakt potřebuje). Podle mě je pak důležité tyhle věci nehrotit, já bych asi při těch průvodních jevech, co popisuje autorka článku, v začátcích trochu zdravých sacharidů oproti zvolenému množství přidala a ubírala bych ještě pozvolněji, aby to pro organismus nebyl takový šok. Však to nejsou závody, je důležitější hubnout zdravě a s dobrým pocitem než hubnout co nejrychleji.

9

Pája
15.8.2016 18.33

Taky jsem v minulosti nízkosacharidovou dietu držela, ale stalo se mi přesně to samé, na několik měsíců mi úplně vynechala menstruace, tak jsem ji pak pracně zase pak srovnávala do normálnu což teď když se snažíme s manželem o miminko není zrovna žádoucí. Jinak co se týče výsledků, tak jde opravdu během krátké doby zhubnout dost kilo, ale chce to rozhodně pevnou vůli nejen při držení diety, ale hlavně po ní, jojo efekt na sebe nenechá dlouho čekat..

10

Lucka
15.8.2016 18.38

A ještě poznámka – podle mě nízkosacharidová strava nerovná se ketóza, většinou je i při nízkosacharidové dietě to množství sacharidů vyšší, takže se organismus do ketózy nedostane. Ketóza už je docela extrém – tím neříkám, že je špatná, spoustě lidí pomohla, ale asi bych si ji netroufla dlouhodobě držet jen tak podomácku bez dohledu odborníků a bez opakovaných krevních testů. Nicméně ty dva týdny jsou na to, jaký je to zezačátku pro organismus šok, celkem málo, mně se i ta pozvolná nízkosacharidová pořádně nastartovala až tak po měsíci – ale pak už to šlo jako po másle (teda samozřejmě s nějakým tím cvičením, ale to jsem dělala i předtím a výsledky zdaleka nebyly takové jako při nízkosacharidovce).

11

Jana Krošláková
25.8.2016 21.29

Já si nízkosacharidovou dietu nemůžu vynachválit.Já ale počet sacharidů měním den po dni.Jak se píše sacharidové vlny.Poradila mi to kamarádka.Vyzkoušela jsem několik diet a žádná nefungovala tak skvěle.Vůbec po porodu.Záleží také hodně na tom zda přidáte nějakou fyzickou zátěž to jdou kg vůbec rychle dolů.Ale není to zapotřebí.Ano v prvních dnech jsem pociťovala únavu a bolest hlavy ale to pak odeznělo a cítila jsem se super.Zhubla jsem za cca 3 měsíce 8kg a hodně mi v tom pomohli kalorické tabulky.Úbytek váhy opravdu není až tak o pohybu ale z velké části o úpravě stravy.Hodně pomůže vyloučit bílé pečivo.A podle mých zkušeností neexistuje žádná zázračná dieta.Člověk musí dodržovat nějaké zásady a když poleví jdou kg opět nahoru.Mě se na této dietě líbí že mohu kontumovat vlastně vše,jen se prostě musím vejít do denní dávky sacharidů.Nedržím ji stále ale tak 1-2x do roka si zavlním 🙂

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články