Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Proč jdou kila při hubnutí někdy nahoru?

Stává se to poměrně často (jak jsem posléze zjistil), ale samotného mne to v první chvíli vyděsilo…

Jíte o něco méně, dodržujete pohyb, vydáte více kalorií, než přijmete, a stejně jdou najednou po měsících snižování váhy kila zase nahoru. Jak je to možné?

V určité fázi mého hubnutí se mi náhle pokles kilogramů zpomalil, poté zastavil. A pak mi váha skočila o kilo nahoru, o dvě, pak zas o kilo dolů… Možná to také znáte a možná jste jako já podnikli cestu za poznáním, proč tomu tak je. Pro ty, kteří se po odpovědi nepídili, bych rád shrnul své laické poznatky.

Nejprve nutno říct pár slov úvodem. Během hubnutí hraje roli hodně faktorů – kdy se vážíme, jak často, jestli jsme před vážením nic nejedli a nepili, jinou hmotnost máte ráno, a jinou večer.

  • Ale předpokládejme, že se vážíte vždy ráno po návštěvě WC, váha stojí vždy na stejném místě, takže veškeré podmínky se nemění a jsou stabilní. Jíte, jak máte, cvičíte. I tak ale máte při dodržování všech rad pro snižování váhy o kilo, dvě víc.

Zdravotní problémy

Jedna z prvních věcí, jež jsem se na internetu dočetl o tomto fenoménu přibírání dvou tří kil při procesu hubnutí, mi připomněla knížku Tři muži ve člunu. Tam se hrdina diví, proč netrpí samovolnými potraty. A já zjistil, že podobné výkyvy váhy má na svědomí třeba menopauza. Tak to prr, jak by u mne mohla hrát roli menopauza? Ale ono existuje oněch zdravotních možností daleko víc.

Jestliže vezmeme v potaz zdravotní rizika, pak za přibírání na váze by mohla i nemocná štítná žláza. Případná kila navíc mohou mít na svědomí i léky na deprese, tlak, antikoncepce, hormony.

Zadržování vody

Jednou z možností je, že jíte moc slaná jídla a tělo pak zadržuje vodu. Poznáte to tak, že méně často chodíte na malou (což pány s prostatou může sice na čas potěšit, ale zadržování vody v těle taktéž není žádný plezír) a máte pocit, že vám otékají nohy – voda se samozřejmě dostává pod vlivem gravitace dolů do nohou. Zde stačí omezit sůl.

Existuje však i druhý důvod, proč tělo zadržuje vodu. Paradoxně proto, že hodně pijeme. Každé tělo je nastaveno jinak, a pokud do něj přichází více vody, začne ji tělo ukládat. Jistě, všude se dočtete, že máte vypít za den dva až tři litry vody. Je to nesmysl. Vypijte jen tolik, abyste se necítili přepití. Některým lidem stačí za den litr, litr a půl tekutin a tělo jim funguje v oblasti využití a vylučování vody skvěle. Najděte si svou optimální rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin, bez ohledu na „třílitrová“ doporučení.

Nadměrná aktivita

Stejně jako s nadbytkem vody je tomu i s nadbytkem cvičení. Tělo by mělo mít čas na odpočinek a při nadměrné námaze hrozí, že se do těla začne vyplavovat tzv. hormon stresu, kortizol. Tělo se pak cítí v ohrožení z neustálého napětí a připraveno na boj začne ukládat tuky nebo jen tuky přesouvá z místa na místo. Ve větší míře pak může i ničit svalovou hmotu, bránit účinkům testosteronu, odvápňuje kosti.

  • Jakmile tedy začnete pociťovat po nadměrných cvičeních delší pocit únavy, nechuť ke sportování, bolí vás svaly, šlachy a klouby, je načase cvičení omezit, více odpočívat, dát si den dva od cvičení pauzu. (Někde radí i týden odpočinku od namáhavějších aktivit.)

Tvorba svalů

Jedna ze základních pouček, jež mi hned nedošla, zní, že svalová hmota něco váží a rozhodně váží víc než tuk. Při patřičném pohybu (a při dodržení vaší optimální tepové frekvence – každý ji žel má jinou) se zjednodušeně řečeno tuk v těle přeměňuje na svaly. V určité chvíli se pak může stát, že nabýváním svalové hmoty v podstatě přiberete, že svaly váží víc než doposud odbouraný tuk. Proto se většinou na sledování postupu při hubnutí nedoporučuje vážení, ale měření – v pase a přes boky. Tam nejlépe zjistíte, zda tuk mizí.

Časté vážení a počítání kalorií, stres

Ano, i to může být důvodem nabírání kil. Dostanete se do stavu stresu, a v něm opět tělo funguje podobně, jako při nadměrné námaze. Začne tuky ukládat. Ovlivňuje nás ale i stres z okolí, nervozita, spěch.

Nedostatek spánku

Ze stejného ranku jako stres je i dlouhodobý nedostatek spánku. Pak se totiž opět zvyšuje hladina inzulínu a kortizolu v krvi, a jak jsme se již poučili, způsobuje to co? Způsobuje to ukládání tuků. A navíc nárůst hormonů podporujících chuť k jídlu. Takže když budete málo spát, budete mít častěji hlad, méně energie a zpomalený organismus.

Alkohol

Ach ano, všude se mluví o metle alkoholu při hubnutí. Ano, jde o prázdné kilojouly navíc, ale všimněte si, že se vždy píše jen obecně alkohol, aniž by se rozlišovalo. On je totiž rozdíl, jestli si dáte pivo desítku, víno, nebo tvrdý alkohol. Jako je rozdíl, jestli si dáte deset piv, nebo jen dvě, či zda vína vypijete litr za večer, případně jen dvě deci.

Někteří doktoři dokonce doporučují pravidelnou konzumaci malého množství alkoholu (Znáte to jako vtip z Limonádového Joea: „Alkohol podávaný v malých dávkách neškodí v jakémkoliv množství.“) – pro muže doporučují tři, pro ženy dvě piva denně, nebo (nikdy současně, prosím!) dvě až čtyři decinky vína, případně (jenom) štamprličku likéru, či slivovičky.

Závěr

Takže nám z toho suma sumárum vyplývá staré dobré a známé – všeho s mírou. Jak při cvičení, tak v jídle (kdy je důležitý pravidelný stravovací režim), alkoholu, při odpočinku, spánku, ale i při měření se.

  • Místo každodenního vážení se zkuste vážit se jednou týdně, ve stejný den po ránu – nebudete hnedle vystresovaní, když vám váha poskočí nahoru a dolů. Vězte, že skoky ve váze o dvě tři kila nahoru nebo dolů jsou normální a určuje je více faktorů.
  • Rovněž pak jednou týdně měřte svůj pas a boky – na tom totiž nejlépe poznáte, zda jdou tuky pryč a tvoří se svaly, nebo je problém někde jinde.
  • Nesmíme zapomínat na pravidelný odpočinek – jak po cvičeních, kdy se doporučuje třeba i den dva bez cvičení, tak co se týká pravidelného spánku.

Inu, tolik asi jsem vyčetl. Jak se kdo prakticky zařídí (včetně mě), to už je na každém z vás (nás).

Z archivu aneb přečtěte si také:

Vánoční kalorie podle přírody

Jan Lipšanský

Absolvent scenáristiky, novinář, spisovatel, spolupracovník České televize, v současné době si užívající svých dvou synů a výletů s nimi.

4.5.2017 Články, O kaloriích nevážně

Komentáře

1

Veronika

4.5.2017 13:44

Dobrý den,
já se po tomhle nepídila, ale trápila se s tím. Nyní jsem se v tom přesně našla. Díky za článek a rady :).

2

Radek

8.5.2017 18:42

Pri optimalnim rezimu tepu se tuk meni ve svaly? Domnival jsem se, ze je to skoro nemozne, ze takto funguji sacharidy.

3

sphx

9.5.2017 01:05

Telo zadrzuje vodu ked je jej nedostatok, nie naopak. Naco by zadrziavalo vodu ked mu ju stale davame?

4

dilong

9.5.2017 08:18

Radek: Tuk sa na svaly menit nemoze. Je to biologicky nemozne, Ide o nespravne pochopenie ubytku tuku vo vztahu k svalom. V podstate ide o to, ze telo nabera svalovu hmotu a zaroven spaluje tuky (obrazne povedane tuk sa premenil na svaly).

5

Petr

9.5.2017 12:14

Jejda. Proč se vždy najde tolik rejpalů. Samozřejmě že není biologicky možné aby se tuk měnil ve svaly To je určitě jasné i autorovi článku. Napsal že zjednodušeně řečeno se mění tuk ve svaly a pointa toho odstavce byla že svaly jsou těžší než tuk.

6

Peterson

10.5.2017 16:40

Tělo si určitě nezadržuje vodu při jejím přebytku. Jak píše SPHX, je to přesně naopak. Při nedostatečném pitném režimu si tělo zadržuje vodu, protože jí má nedostatek a a tvoří jakoby zásoby na horší časy. Je to stejné jako s jídlem. Paradox …

7

Lord Agresor

15.8.2017 09:44

Sval váží víc než tuk?? To jako, že kilo svalu váží víc než kilo tuku? Fyziku pro 2. třídu by to chtělo trošku zopakovat. A jen taková hádanka nakonec. Co váží víc? Kilo peří nebo kilo zlata?

Hezký den hňupové.

8

Honajz

15.8.2017 17:02

Milý hňupe lorde Agresore,
to jen abych dodržel vámi nastavený smysl pro slušnost. Kde se v článku píše, že kilo svalů rovná se kilo tuku? Tam se myslím píše, že tuk ubývá, svaly přibývají. Pokud ubude třeba 300 g tuku, může jít svalovina pravidelným cvičením nahoru třeba o půl kila. Což už je 200 gramů nahoru. A o to jde, milý hňupe.

9

Karolína

30.8.2017 08:38

Já začala přibírat velmi rychle v období menopauzy a musela jsem hodně změnit své životní návyky.

10

Slavicek

26.1.2020 21:34

Z vlastni zkusenosti vim, ze mi staci vypit litr az litr a pul vody. Kdyz vypiju vic nebo mene, okamzite se mi voda uklada. Takze zadne fantasmagorie autor nepise.

11

Lenka

12.2.2020 07:04

Skvělé čtení. 🙂 Prospěšný článek. Zajímavé komentáře. 🙂 Děkuji. Pomohlo.

12

Žanet

14.4.2020 18:23

Po tomhle článku jsem přestala ke cvičení myslet negativně 😀 kdybych se cítila zas blbě, tak si ho přečtu.. je to asi jediný článek, co jsem našla a je pro mě aspoň teda pozitivní. Až na ty komentáře, lidi, nečtěte komentáře 😀 akorát vás to naštve a odradí, takže pokud čteš tohle, jsi sebevrah nebo masochista 😀 já mám spíš problém tenhle: je mi 15, měřím 159 cm a momentálně vážím 53-54 a chtěla bych zhubnout, protože mám lehkou nadváhu a jde to na mě vidět 😀 dneska je to asi bůhví kolikátý den, ale od 12.4.2020 (dnes 14.4.2020(ha dnes jsem měla psát přijímačky :DDD)). A nevím, kdy je nejlepší cvičit(hodina) kolikrát denně, jak jíst(jakože v kolik hodit atd.(nejím 5x denně, protože moc jídla mi nedělá dobře a jak je karantéta, vztávám na oběd :d)) a nebo jak dlouho bych měla cvičit(třeba půl hodiny atd). Kdyby se někdo ozval a poradil mi, byla bych moc ráda❤️

13

Nex

18.5.2020 17:32

Žanet, většinou se doporučuje mít pravidelný pohyb týdně alespoň 150 minut. Jíst 5x denně nemusíš, ale je třeba mít splněné všechny makroživiny v průběhu dne. Cvičit můžeš klidně i 10 minut denně a nebo 20-30 min (např. kardio či procházka) a rozdělit si to na celý týden. Kdy začneš cvičit je zcela na tobě, někdo cvičí hned z rána a někdo zase odpoledne či večer, spíš je to o tom donutit se. Když cvičíš ráno, tak máš zase celý den klid a můžeš se věnovat svým věcem a nemusíš myslet na to kdy začneš cvičit (je hodně časté, že lidi už odpoledne po škole nebo po práci jsou vyčerpaní a častěji prokrastinují).

14

Kate3

20.5.2020 15:23

Píšu si jídelníček asi tak měsíc, možná trochu déle. Sleduji hodnoty, občas se zvážím. Z počátku jsem poměrně rychle dala dolů 3kg, ale o pár dní později jsem je měla zpět. Pak znovu 3 kg dolů a teď několik dní stále stejná váha. Limit živin nepřekračuji, spíše naopak, zpravidla se mi nedaří naplnit denní limity. Pohyb mám – třikrát denně ze třetího patra se psy na procházku, jednou týdně trénink tance a šermu, k tomu občas nějaké to posilování, ale to mě moc nebaví, takže to fakt minimálně. Potřebuju dát dolů tak 20kg a fakt už si nevím rady.

15

Ing. Macáková Marcela

20.5.2020 20:04

Děkujeme za všechny komentáře a doporučujeme navštívit naši uzavřenou skupinu na facebooku, kde najdete nejen příjemnou společnost, ale také skvělé rady, tipy a recepty! https://www.facebook.com/groups/1930539063903667/

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Fyzika v kuchyni – škola hrou pro děti i dospěláky

Fyzika v kuchyni – škola hrou pro děti i dospěláky

I když se to nezdá, při vaření v kuchyni jste fyzikem.

Toto oddechové zamyšlení vzniklo poté, co jsme měli doma odbornou a veledůležitou debatu na téma, na jak velké kousky nakrájet brambory, aby se uvařily rychleji. Jedni byli zastánci velkých kusů, jiní menších.

Celý článek 30.4.2020 0