Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Alexandra Fraisová: Jak na cvičení v horku

Cvičení nám všichni pořád doporučují. Protože nám prospívá. Dělá dobře tělu i duši. Zlepšuje pohyblivost, pružnost, sílu, vytrvalost i náladu.

Ale co dělat, když jsou venku tropy a náročný trénink je najednou ještě náročnější?

Lidé, kteří cvičí, lépe spí, chrání se před nárůstem váhy a snižují si riziko vzniku vysokého krevního tlaku, mrtvice, cukrovky 2. typu, dokonce i deprese. Cvičení prokazatelně chrání před rozvojem několika typů rakoviny (a vlastně před rakovinou obecně). Také pacientům po infarktu se dnes už nenařizuje dlouhodobý klid na lůžku, nýbrž pozvolná rehabilitace začínající procházkami. Cvičení pak obecně pomáhá při rekonvalescenci – samozřejmě jakmile to tělo dovolí. I já měla po náročné operaci předepsané procházky, abych se lépe hojila.

Když chcete zařadit cvičení do běžného života, nemusíte se bát, že strávíte denně dlouhé hodiny namáhavým cvičením, abyste dosáhli na všechny výhody. Stačí mírné cvičení 5 – 6 x týdně.

  1. Rozložte si nejméně 2 hodiny 30 minut fyzické aktivity v průběhu týdne.
  2. Vyhýbejte se dlouhým obdobím neaktivnosti. Je lepší hýbat se trochu a často, než všechno dohánět za jediný den v týdnu.
  3. Nejméně 2 x do týdne zařaďte vedle aerobního cvičení (od procházek po náročné kardio) také něco, čím zatížíte svaly a kostru: posilujte s vlastním tělem, nebo časem i s činkami.

Co dělat v horku?

Ale co máte dělat, když je venku třicet a vy se potíte už vsedě a srdce vám buší z horka? Je lepší cvičit, nebo počkat? Pokud netrpíte závažnějším onemocněním, především kardiologickým, kdy námaha v horku opravdu nemusí udělat dobře, cvičit můžete i v létě. Většinou přece býváme plní energie a chceme ji nějak vybít. A plavky, které schnou na šňůře, nám připomínají, že bychom se hýbat měli.

Hýbat se můžeme, ovšem je dobré přitom dodržet několik základních zásad:

  1. Dobře si to načasujte. Ideálně na brzké ráno nebo večer. Trhat rekordy v 35 stupních vám neprospěje. I když nejste ranní ptáče, asi stejně v horkých nocích moc nenaspíte. Tak toho ráno využijte a jděte si zachodit, zajezdit nebo zaběhat, anebo si zacvičte, než začne parno.
  2. Hodně pijte. To je bez debat. Ve vysokých teplotách máte pít víc. A pokud se u toho hýbete, ještě přidejte. Nebojte, žbluňkat nebudete. Když už máte pocit, že vás samotná voda „tlačí v žaludku“, ochuťte si ji citronem, mátou, okurkou, melounem, nakrájeným ovocem – co vás napadne.
  3. Sledujte si tep! V horku bude vyšší, i když zátěž snížíte. Sama vysoká teplota už klade na organismus větší nároky, takže zase platí – netrhat rekordy. Asi dost z vás zaznamenalo, že ve vysokých teplotách vám i obyčejná procházka dá zabrat. Zkrátka když meteorologové hlásí zátěž na trojku, odložte ten výběh na deset kiláčků na jindy a zvolte něco méně namáhavého.
  4. Oblékněte se vhodně.
  5. Používejte opalovací krémy, když jste venku. Ano, i před chůzí, během nebo vyjížďkou na bruslích či na kole.

A pokud je na vás horko opravdu moc velké a k vodě se nedostanete, ale nechcete jen sedět na gauči, jděte na procházku. I chůze se přece počítá! A já slibuju, že se k ní toto léto ještě určitě vrátím. Ale teď už si jdu zacvičit!

Z archivu aneb přečtěte si také:

Křen, česnek, celer a kremžská hořčice: Nezapomínáte na chutné a zdravé pochutiny?

Alexandra Fraisová
https://www.rohlikovka.cz

Výživová poradkyně, osobní trenérka a trenérka tanečních sportů, která se specializuje na práci s klienty s obezitou a nadváhou. Po letech působení v mezinárodních obezitologických uskupeních při EASO pracuje opět s českými klienty. Potkat ji můžete například ve skupině Hubneme a jíme zdravě s Kalorickými tabulkami nebo samozřejmě na jejích stránkách.

22.6.2017 Články, Fitness a wellness

Komentáře

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Čtení nejen pro diabetiky: Pohyb je lék!

Čtení nejen pro diabetiky: Pohyb je lék!

Pohyb má blahodárný vliv na náš fyzický i psychický stav.

Dramatické snížení přirozeného pohybu v posledních desetiletích se významně podílelo na nárůstu obezity a s ní spojených nemocí – od cukrovky, chorob srdce, pohybového aparátu až po deprese.

Celý článek 29.8.2021 0

Vanda Mikušová pro ženy: Jak zhubnout a cítit se dobře

Vanda Mikušová pro ženy: Jak zhubnout a cítit se dobře

Pokud ještě někdo neobjevil kouzlo pravidelného pohybu, třeba vás k nějaké té pohybové aktivitě navnadí „5P funkční pravidla podle Vandy“.

Sepsala jsem je na základě dlouholetých zkušeností, které jsem nasbírala díky klientkám za 20 let mé lektorské praxe. Všechny je mám dlouhodobě ozkoušené i na sobě a mohu s jistotou říci, že fungují spolehlivě.

Celý článek 8.8.2021 0

Desatero bezpečného a příjemného domácího cvičení

Desatero bezpečného a příjemného domácího cvičení

V posledním roce se cvičení z tělocvičen, fitnesscenter a sportovišť přesunulo do online světa, čímž se zvýšily nároky na naši vlastní motivaci a disciplínu.

Na druhou stranu se nám ale otevřela nečekaná příležitost mít naše oblíbené lektory přímo „pod nosem“, v našich domácnostech.

Celý článek 6.5.2021 0