Jarka Matoušková: Vytvořte si pravidla pracovního provozu, která vám umožní dodržovat zdravý životní styl a nenabrat nadbytečné kilogramy

Jak všichni víme, obezita neprospívá nikomu. Vedle zdravotních rizik jsou tu bohužel i další nevýhody, kterých si je vědom také každý zkušený zaměstnavatel.

Jak si otestovat, zda nepatříte do ohroženého druhu, jsme si ukázali v předchozím díle. Dnes se zaměříme na praktické rady, které nám pomohou nepropadnout se pod svou váhou tam, kde bychom nechtěli být.

Fanoušci rodinky Simpsonových si možná vzpomenou, jak se Homer snažil přibrat padesát kilogramů, protože jako obézní chtěl získat „nálepku“ postiženého, aby už nemusel chodit do práce. Jenže tento institut v běžném životě tak úplně neplatí (i když v evropských právnických kruzích se již začíná  mluvit o tom, že obezita, pokud pro zaměstnance znamená omezení vyplývající především z fyzických a psychických postižení, která v kombinaci s dalšími překážkami může bránit plnému a účinnému zapojení do profesního života – a pokud je toto omezení dlouhodobé, by mohla spadnout pod pojem „zdravotní postižení“ ve smyslu o evropském rovnoprávném zacházení).

Ovšem zaměstnavatelé ví, že obezita snižuje výkon a zvyšuje nemocnost, takže jsou velmi obezřetní už i při přijímání nových zaměstnanců a také při personálních restrukturalizacích firem. Přitom se striktně a velmi šikovně vyhýbají jakýchkoli odkazů na fyzický vzhled a obezitu. Zkušený personalista ví, jak zaslat uchazeči co nejstručnější odmítnutí a nebo mu dát třeba výpověď z nadbytečnosti, aby se vyhnul jakýmkoli narážkám na vzhled a fyzičku potenciálního nebo stávajícího zaměstnance.

Jak se nepřevážit? Odstranit výmluvy a konat.

Vytvořte si pravidla pracovního provozu:

Oujéé, ta si zase vymýšlí, řeknete. Máme v práci tolik pravidel a řádů, které musíme dodržovat. To je sice fakt, tomu se zaměstnanec nevyhne. Ale s vlastními pravidly pracovního provozu budete mít jistotu, že se vám baňatost vyhne. Na začátku to chce trochu přemýšlení a organizace, hledání nových způsobů a pomůcek. A taky nějaký peníz, ale tento investovaný čas i peníz se rozhodně vyplatí.

Řešte hladové situace dopředu

Když zjistíte, že máte hlad ve čtyři odpoledne a jste někde na D1, je celkem jasné, co se stane. Zastavíte na benzínce, v lepším případě v motorestu. Když hlad přijde v kanceláři, dílně, na meetingu, při čekání na výjezd ….. a nebude nic po ruce, po návratu domů vypleníte lednici.

Takže udělejte následující:

  • Zásobte si doma lednici tvrdou a trvanlivou zeleninou –  papriky, ředkvičky, kedlubny, mrkev, okurky, cherry rajčata.
  • Pořiďte si plastové krabičky a zavírací pytlíky a zeleninu do nich ráno naskládejte.
  • Do kabelky, šuplíku a přihrádky auta vložte kvalitní tyčinku a směs nesolených a nepražených  oříšků a nepřislazovaného sušeného ovoce.
  • Když nemáte v práci zdravé bistro či jídelnu (ani v okolí), připravte si krabičku s obědem doma. Po konzumaci zbytek pauzy na oběd využijte ke krátké procházce.

Používejte vylučovací metodu

Uvědomte si, jak některé potraviny působí na naše tělo i výkonnost, a proto je vylučujte. Vynechejte sladké a bílou mouku, které mají negativní vliv na naši koncentraci a míry pasu. Vyměňte bílé pečivo za celozrnné a celkově snižte konzumaci výrobků z bílé mouky. Používejte možná pro vás nové potraviny: celozrnná rýže, quinoa, ovesné vločky, pohanka, polenta nebo sladké brambory. Vynechejte průmyslově zpracované potraviny a sycené a slazené nápoje. Alkohol předpokládám nikdo v práci nesmí, tak ve vylučovací metodě není na pořadu dne. Mezi pěkně prohnané zloděje vitality a energie patří také smažená jídla, smetanové omáčky a tučné maso, hlavně v kombinaci se sacharidovými přílohami.

Slezte z inzulínové houpačky

Cukr a škrob ve stravě významně zvyšují hladinu inzulínu, který pak ukládá přebytečnou energii do tukových zásob a brání tukové zásoby využít. Inzulín je šetřílek, střádavý hormon, který má snahu veškeré přebytky živin ukládat do zásob. Jako na houpačce vypadá naše křivka hladiny krevního cukru po sušenkovém náletu. Když je nahoře, je nám chvíli blaze, když je dole, spadne s ní i naše schopnost soustředění a rozhodování. A rozhoupe nejen energii ale i náladu.

Bojujte týmově

Při přípravě několikahodinových porad a meetingů neobjednávejte koláče, sušenky a chlebíčky, ale ovoce, zeleninu, oříšky, sýry a celozrnné pečivo. V míře rozumné, při nadměrné konzumaci se pas roztáhne i po zdravých potravinách. Na běžné porady stačí voda a případně ovoce.

Při společenských akcích používejte zdravý rozum a naučte se říkat ´ne, děkuji´

Když jsme ve společnosti, ztrácíme přehled o tom, kolik toho sníme. Jíme déle, bavíme se, nebo taky ne, ale k dobrému vychování přece patří neodcházet dřív. Co by tomu řekl šéf a ostatní. Tu nebo toho potkáme, dáme si skleničku, přidáme na talířek trocha sýra, šunky, salámku, zakousneme jednohubku, přátelsky poklábosíme. Pak nás někdo dotáhne ke stolu se zákusky a kávičkou, cestou narazíme na další rautový stůl, jehož poklady jsme ještě neochutnali. Hurá, teplá kuchyně! Tak si necháme uříznout kousek šunky, ochutnáme nějakou těstovinku, řízeček…… Věděli jste, že když jíte se skupinou deseti a více lidí, sníte toho skoro dvakrát tolik, než byste snědli normálně? A přitom si myslíte, že jenom uzobáváte.

Voda je pohonem na mlýn štíhlosti

Rad, kolik vody je třeba vypít, najdete hodně. Dokonce i vědci se stále ještě přou, kolik množství je třeba, abychom si zachovali optimální zdraví. Já říkám HODNĚ. Jsme-li dehydratovaní, máme sklon se spíš najíst než napít. Tak se radši napijte, ne nadarmo se říká, hlad je převlečená žízeň.

Teď už je to na vás. A nezapomeňte, že za své zdraví jste nakonec zodpovědní nejvíc jen vy sami.

Test: Zjistěte, zda jste ohrožený druh!

Mgr. Matoušková Jaroslava www.fitalita.cz

  • Majitelka výživové poradny Fitalita
  • Kouč pro zdravé stravování
  • Autorka metody Synergie potravin
  • Nepřítel univerzálních jídelníčků, všech extrémů, vnucování doplňků stravy a pochybných zázraků

Přidat komentář

Související články