Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Hubnutí s jistotou: Devět otázek, na které si odpovězte, než se pustíte do hubnutí

Hubnutí je zejména „o hlavě“. Teoreticky všichni víme, jak bychom měli jíst, že je třeba se více hýbat a zejména u nově nastoleného životního stylu vydržet.

Tak proč skoro jen pouhá desetina zhubnuvších neprojde obávaným jo-jo efektem?

Jste také mezi těmi téměř 90% „jo-jo zkušenými“? Což se pro tentokráte na hubnutí opravdu pečlivě připravit?

Co je psáno, to je dáno

Vezměte si papír a tužku. A sepište, opravdu SEPIŠTE, odpovědi na níže uvedené otázky. Věřte, že těch pár minut zamyšlení k plánovanému hubnutí vám může velmi pomoci k ujasnění si správné cesty a zmapování případných překážek, na které se takto předem připravíte, a už vás nepřekvapí.

Otázka č. 1 – PROČ HUBNU?

Nejsilnější motivace k hubnutí dle mé zkušenosti jsme přímo my sami. Z mé osobní zkušenosti lékařské a lektorské je vůbec nejsilnější motivací zdravotní stav. Kam se hrabe hubnutí do plavek. Hubnutí kvůli někomu jinému, hubnutí, abych se vyrovnala kamarádce, kolegyni, připoutala si zpátky muže, je většinou bez efektu. Nejsilnější motivace k hubnutí je vnitřní motivace, která vychází z nás.

Vaše sepsané důvody, proč hubnete, si vyvěste na viditelné místo nebo si seznam důvodů dejte do peněženky. Až přijde slabší chvilka, připomeňte si, proč to děláte.

Otázka č. 2  – CO, KOLIK, DO KDY?

Co nejkonkrétněji si prosím definujte:

  • Čeho chci přesně dosáhnout? Chci zhubnout? Mít lepší fyzickou kondici? Zlepšit krevní cukr nebo zlepšit hladinu krevních tuků? Chci se připravit na závod?
  • O kolik přesně chci zhubnout? Jak se dá to, co chci změnit, kvantifikovat? Změřit?
  • Do kdy to chci uskutečnit? Jaký je můj časový plán?

Otázka č. 3 – JAK TO UDĚLÁM?

„Budu se více hýbat.“ „Budu lépe jíst.“ To jsou téměř nic neříkající prohlášení, které vás vnitřně k ničemu nezavazují. Napište si přesně, co to znamená více se hýbat. Je to cvičení 2x týdně ve fitness centru ve vaší čtvrti? Je to pravidelná chůze, monitorovaná chytrým telefonem? Kolik kroků denně to přesně je?  Je to cvičení doma podle videa 3x týdně? Do jaké aplikace si budu zaznamenávat jídelníček? Kalorické tabulky se přímo nabízejí. Čím konkrétněji si naplánujete „jak“, tím snáze odhalíte případné „technické a časové“ překážky, kterých se můžete vyvarovat.

Otázka č. 4 – KDY?

Čas je to nejdražší, co máme. Napište si, odkud si ukousnete čas na zvýšení pohybové aktivity. Budete trávit méně času s přáteli? Budete méně surfovat na internetu? Budete mít méně času na své blízké a na odpočinek? Počítáte s tím? Nebude vám to vadit? Kdy si budete připravovat jídlo? Stihnete to večer nebo až ráno? Kdy budete nakupovat? Jak budete doplňovat čerstvou zeleninu a ovoce? Věta „Cvičil bych, ale nemám čas“ v reálu znamená „Mám jiné činnosti, které jsou pro mě důležitější než cvičení.Každý máme den se čtyřiadvaceti hodinami, je jen na nás, čím ho vyplníme.

Otázka č. 5 – S KÝM?

Parťák je záruka výdrže. Máte kamarádku/kamaráda, kteří půjdou do změny životního stylu s vámi? Nebo využijete sociální sítě a skupiny? Vzájemná podpora je až okouzlujícím motivátorem.

Otázka č. 6 – KDO MI MŮŽE POMOCI?

Většině z nás vyhovuje dozor. Což zkusit pár hodin cvičení s trenérem? Běžné jsou kurzy běhu, in-line bruslení, plavání pro dospělé. Stejně tak popřemýšlejte o pomoci s těmi přízemnějšími starostmi.

Kdo mi může pomoci, když budou nemocné děti a já si budu chtít jít zacvičit? Kdo může místo mě uvařit, dojít nakoupit? Na koho se mohu obrátit, když budu potřebovat pomoct? I když ve skutečnosti nakonec pomoc ani nevyužijeme, je velmi příjemné mít vědomí, že kdyby byl problém, mám záchranný bod.

Otázka č. 7 – KDYŽ TO NEVYJDE?

Záložní plán B nám dodá klidu. Co budu dělat, když bude venku pršet, a já jsem chtěl jít běhat? Jak to udělám, když budu muset zůstat déle v práci a nestihnu cvičení?  Vymyslete si varianty, kdyby náhodou neběželo vše podle plánu. Kdyby situace nastala, budete připraveni.

Otázka č. 8 – ČÍM SE ODMĚNÍM?

Když budeme naše nové chování pozitivně zpevňovat, tj. budeme se odměňovat, je velká šance, že vydržíme. Vymyslete si odměny, které jsou lehce dosažitelné, alespoň 1x v týdnu. Může to být dobrý film, káva s přáteli, koupel v bylinkové lázni, masáž, kino… Je to jen na vás. Seznam průběžně doplňujte a hlavně plňte.

MUDr. Marie Skalská, autorka článku

MUDr. Marie Skalská, autorka článku

Otázka č. 9 – JAK TO UDRŽÍM? (Jo-jo efekt výhodou!)

Využijeme jiný úhel pohledu na tu samou věc a to přímo na minulé neúspěšné hubnutí. Zamyslete se nad tím, proč to minule nevyšlo, kde byla slabá místa. Přestali jste cvičit, protože jste měli plno pracovních povinností? Pravidelný režim vám rozhodila all-inclusive dovolená? Dostali jste se do stresových situací a hubnutí „vypustili?  Bravo, vyzkoušeli jste si slepé uličky, víte, kde jsou rizika. Berte si z minulých chyb poučení. Jak by se to dalo nyní udělat jinak? Jaké byly varovné příznaky blížícího se selhání? Nikdo není dokonalý, ale vy máte trumf v ruce –  o svých nedokonalostech a slabinách víte.

Prosba závěrem, buďte, prosím, k sobě laskaví a mějte ke svému tělu úctu. Je to váš nejvěrnější parťák. Často a upřímně mu děkujte, klidně nahlas, že to s vámi stále táhne v dobrém i zlém. Uvidíte, jak se vám odvděčí.

Z archivu aneb přečtěte si také:

MUDr. Marie Skalská: Jak poznám, zda je můj pitný režim dostatečný a jak mi jeho dodržování pomůže v hubnutí?

MUDr. Skalská Marie
www.profitinstitut.cz

Kouč aktivního životního stylu, lékařka, lektorka, fitness instruktorka a sportovní labužnice.
Zakladatelka Pro Fit Institutu, přednášející na FTVS UK, členka mezinárodních odborných společností.
S nadšením vám pomůže vyladit stravu a pohyb podle vašich potřeb, možností a chutí. V ambulantní praxi v Centru sportovní medicíny se zabývá sportovní medicínou a nutricí od dětí až po vrcholové sportovce.

21.1.2019 Články, Jak zhubnout

Komentáře

1

Martin

9.2.2019 18:08

Podle mě největším problémem lidí je fakt, že oni hubnutí berou jako jednorázovou věc, typu „teď nebudu měsíc jíst, zhubnu 30kg, a pak se konečně můžu dlabat jak se mi zachce a být hubený“, vidím to dnes a denně.

Úplně mě dostávaj ty reklamy na hubnutí typu: „zhubněte 15kg za 3 týdny“. Proboha proč? Kam ty lidi tak spěchaj? Důležité je pochopit, že hubnutí je celková změna životního stylu, která chce svůj čas. On když člověk změní životní styl dlouhodobě a nedívá se na to tak, kdy to skončí, ale že tak prostě chce žít, tak se žádný jo-jo efekt nedostaví.

2

Dáša

16.2.2019 10:54

Víte, já přibrala v momentě kdy jsem se dostala do velmi velkých psych. problémů, jak ve vztahu s partnerem, rodině, s dětmi a v práci. Pak přišla nemoc která mě omezila navíc v pohybu. Pak se to táhlo a táhlo, až se dostanete do kruhu. Všechno vás bolí, protože jste tlustá, dostávate se tím do dalších problémů které zajídáte. U mě je to hodně o psychice , užírám jí. Každý feťák se má na koho obrátit, ale vám jen řeknou u lékaře zhubněte, když jdete do placené poradny, tak vám nacpou potravinové doplňky, ale kolektivní cvičení, rehabilitaci, pravidelné i kolektivní setkání s psychologem ani omylem. Hrozně těžko překročíte vlastní stín zděděných zlozvyků. Pamatuji si že máma když jsme šli na očkování, nebo k zubaři, nebo jsme si rozbili kolena, hned přispěchala s něčím dobrým. Zrovna, tak každá oslava byla jen a jen o hromadách jídla, kamkoli jsme jeli, bylo to o jídle, pořád se mluvilo o jídle, až se z něj stala droga. Nejhorší na tom je, že když třeba kouříte, nebo máte nějaký jiný zlozvyk který ale není potřebný k životu. Stačí pevná vůle a je. Přestala jsem kouřit ze dne na den, moje mamka taky, ale s jídlem je to složitější, protože jíst musíte. Je to jako když by člověk zvyklý na drogu si řekl, že si bude dávat každý den 3x denně minidávku. Nikdo to nevydrží bez pomoci. Hledala jsem nějaký program, buď od pojišťovny, nebo i příspěvkový na změnu životního stylu a právě zlomení psychického nutkání řešit problémy jídlem, prostě přeprogramovat. Nic neexistuje. Klidně bych odjela na rok někam, kde by mi pomohli. Já ani neumím vařit pro jednoho, zkoušela jsem i krabičkovou dietu, ale to nefunguje dlouhodobě, ani finančně. Nehledě na spousty plastů co tu zůstalo. Abych to uzavřela. Jsem po operaci srdce a mám poslední šanci na život. Děti odrostly, partner utekl a já zůstala totálně sama a vím, že jestli se něco nezmění umřu na tlouŠŤku nepotřebná, k ničemu a už si nic neužiju, nikam se nepodívám, nikdo se se mnou nechce kamarádit. Jsem zoufalá. Teď se pokusím stravovat podle vašich tabulek. Škoda, že nemáte i nějaké pobyty se specialisty, s pohybovou aktivitou pro tlusťošky třeba i se spoluúčasí na vaření, abych se naučila lehká zdravá jídla v přiměřeném množství na osobu, pomoci jak změnit způsob špatných nálad jídlem, ale jiným způsobem???

3

anna

16.2.2019 14:23

tak pekny a pravdivy clanok som uz davno necitala ale nezufajte pani daska ani neviete kolko zien je s podobnym osudom drzme si palce

4

Tereza

16.2.2019 20:43

Dášenka, držím vám palce. Tabulky sú skvelé, ale hýbať sa musíte. A klidne i sama, keď nie je s kým. Nudu pri chôdzi môžete zaháňat slúchadlami nie s hudbou, ale stiahnite si do mobilu nejaké hovorené slovo. Mňa uz dlhodobo baví Deník ostraváka. Ale je v archíve ČR plno zábavných „pořadů“. Neviem ako ste na tom s kolom, ale bicyklovanie vie byť zdrojom veľkej radosti.
Majte sa

5

Hanka

17.2.2019 14:30

Dášo, obdivuji Vás za velkou upřímnost sama k sobě. Zkuste mrknout na STOB. Pochopila jsem, že tam nabízí druh podpory, který by se Vám hodil.

6

Ing. Macáková Marcela

17.2.2019 22:25

Děkujeme za komentáře a všem přejeme, ať se /nejen s Kalorictými tabulkami/ daří.

7

vendula

19.2.2019 11:59

Zdravím, také se snažím neustále znovu a znovu nastavit si zdravý životní styl a bojovat s váhou. Sport mě baví a našla jsem ten nejlepší pro všechny. Doporučuji ho tedy nejen paní Dáše. Jde o NORDIC WALKING – neboli severskou chůzi – neboli chůzi s holemi. Důležité je mít správné hole a znát správnou techniku jak s nimi chodit. V Česku už je ale spoustu instruktorů, kteří vás vše naučí a ne všichni jsou drazí. Já bych vás to klidně naučila zdarma – jsem také instruktorka.

8

Renata

14.3.2019 10:04

Dobrý den,
je mi 50 let. Mám za sebou vážné psychické potíže ( vážné potíže v původní rodině – psychické i fyzické týrání). Dřív jsem jídlo neřešila. Byla jsem štíhlá, ale v posledních 10 letech jsem jak na houpačce. Myslela jsem si, že to zvládnu sama. Jak píše paní Dáša, tak kuřáci , feťáci a další dostávají velkou bezplatnou pomoc. Při potížích s váhou to tak není. Zaplatila jsem si výživovou poradkyni. Za ty peníze ( 4000 kč) mi prakticky jen poradila, ať se sem zaregistruji. No za neznalost se platí a já se na paní nezlobím. Ráda bych tu našla přátele na společnou podporu při hubnutí. Jsem z Klatov. Ráda bych se potkala s paní Dášou = můžeme si vzájemně pomáhat a motivovat se a s paní Vendulou bych se ráda sešla a naučila se Nordic walking. Hole jsem dostala od přítele a používám je vždy , když jdu na výlet. Telefon na mě je 737 133 608. Renata

9

Ing. Macáková Marcela

16.3.2019 14:45

Renato, držíme palce. Aplikace www.kaloricketabulky.cz je ZDARMA a věříme, že vám při hubnutí pomůže. Spřízněné duše jistě najdete v naší UZAVŘENÉ skupině na facebooku, kde si všichni vzájemně radí a dodávají motivaci. Tady je na ni odkaz: https://www.facebook.com/groups/1930539063903667

10

Dáša

20.3.2019 21:30

Dobrý večer Renato, Vendulo, Hanko, Terezo , Anno přihlásila jsem se do uzavřené skupiny https://www.facebook.com/groups/1930539063903667 tak jak zveřejnila paní Marcela- děkuji všem za podporu. Opravdu to nemám s kým probrat, tak se přihlaste také 🙂

11

Eva

2.4.2019 15:33

Dobrý den Dášo,
já jsem měla a vlastně ještě mám podobný problém s váhou. Psych. problémy jsem řešila jídlem, nejdříve mi zemřela sestra, potom jsem se rozváděla, pak mi zemřel přítel (v období mnoha let) a vždy jsem měla problémy se žaludkem, jakmile jsem se najedla tak problémy přestaly. Mezitím jsem držela různé diety, také jsem byla v kurzu, kde mě to stálo 9000,- sice jsem zhubla, ale dál to nepokračovalo, žádná motivace, kontrola atd. Bylo mnoho jojo efektů. Mám problém zdravotní – reumatoidní artritida a tak mám potíže se více hybat. Ale teď už jsem si řekla dost. Nejdříve kalorické tabulky, podle kterých jsem zjistila, že vlastně jím málo a tělo si to ukládá, když ví, že zase dostane málo. Tak jsem začala jíst víc, abych dosáhla bazalního metabolizmu ( to zjistíte v kalorických tabukách).Ale jím vyváženěji a zdravěji. A také chodím s hůlkami to co zvládnu i když to není moc, ale vše se počítá. Každý rok mám nějakou operaci dolních končetin už nejméně 10 let , proto se nemohu tak hýbat. Cvičím alespoň cviky vleže a vsedě s gumou. Vím, že je to cesta na dlouhou trať, ale musímto vydrže. Jsem také v uzavřené skupině a je tam mnoho nápadů na stravování a hodně podpory. Tak vydržte! Zkuste také internetový kurz Zhubni chytře – sice něco stojí – není to zase ta moc a jsou tam dobré informace , jídelníčky i nákupní seznamy. Ten kurz jsem si koupila a snažím se to tak dodržovat. A tam si můžete koupit i internetový kurz cvičení. Paní Dašo zkuste to, vydržte, nejste v tom sama. Je nás víc, co máme takové problémy samy se sebou. Držím palce a třeba se v uzavřené skupině objevíme. ! Já jsem v uzavřené Hubneme s Katchabou! A je to super. Tak hodně štěstí a pevné nervy. !

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články