Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Kalorie a kalorický deficit – mýty vs. fakta

Ačkoliv to zní neuvěřitelně, i v dnešní době se stále můžeme setkat s různými „guru“ na výživu, kteří tvrdí, že kalorický deficit je nesmysl.

A že pro hubnutí jsou nejdůležitější například bílkoviny, trojpoměr makroživin, případně kvalita potravin…

Další pak tvrdí, že kalorie nemá smysl při hubnutí vůbec počítat a hlavní pro hubnutí je např. vyřadit sacharidy. Bohužel takové věci říkají nejen fanatičtí příznivci některých alternativních výživových směrů, ale dokonce i lidé, které považuje část veřejnosti za seriózní odborníky, trenéry a zdroje informací.

Kalorie a kalorický deficit – mýty vs. fakta

Pokud totiž doktorka farmacie s desítkami tisíc sledujících v médiích prohlásí, že hubnutí podle kalorií funguje pouze v laboratoři, pak takový nesmysl samozřejmě ohromně přispívá k informačnímu chaosu o výživě a hubnutí u široké veřejnosti.

Pojďme si tedy vysvětlit, jak je to ve skutečnosti s počítáním kalorií, rolí makroživin i s tím, že „zdravá“ potravina nemusí být nutně nízkokalorická, a proto pokud si dáte něco „zdravého“, automaticky to neznamená, že po tom zhubnete.

Kalorie vs. počítání kalorií

Omezování kalorií (a dosažení kalorického deficitu) a počítání kalorií jsou DVĚ ODLIŠNÉ VĚCI. Nikdo nemusí POČÍTAT kalorie proto, aby zhubnul, ale žádný člověk NEZHUBNE bez kalorického deficitu (ať už kalorického deficitu dosáhne omezením sacharidů anebo tuků ve stravě, navýšením pohybových aktivit, omezení času ke konzumaci jídla apod.).

  • Člověk se MUSÍ dostat do kalorického deficitu proto, aby přinutil svoje tělo vyrovnat tento deficit ze svých energetických (tj. hlavně tukových) zásob.

Pokud člověk různými způsoby omezí příjem energie ve stravě a dostane se do kalorického deficitu (ať již vyznává vegetariánskou stravu anebo low-carb dietu), tak zhubne, a to bez ohledu na to, zdali si vědomě počítá kalorie či nikoliv. Problém je ten, že většina lidí se do kalorického deficitu bez počítání kalorií nedostane, protože mohou např. se zdravým životním stylem teprve začínat a teprve si budují povědomí o tom, kolik ty které potraviny obsahují energie. Velká část laické veřejnosti totiž vůbec netuší, co jsou bílkoviny nebo sacharidy a kolik daná potravina obsahuje energie.

Pro většinu lidí má tedy velký význam si alespoň dočasně kalorie v jídelníčku počítat a zaznamenávat, aby se z toho staly dlouhodobé návyky a člověk už od oka věděl, kolik ve svém jídelníčku a v jednotlivých jídlech přijímá energie. Stejně tak, pokud se v redukční dietě zastaví úbytky tuku, je nutné jídelníček přepočítat, protože pokud člověk nebude v kalorickém deficitu, nebude hubnout, i kdyby jedl jen bílou rýži a salát, ale v nevhodném množství.

Kalorie vs. makroživiny

O tom, JESTLI budeme hubnout, rozhoduje kalorický deficit, o tom, JESTLI budeme nabírat, rozhoduje kalorický nadbytek (neboli pozitivní energetická bilance). Samozřejmě, že je důležitý i trojpoměr makroživin a dostatek kvalitních bílkovin, protože ten rozhoduje o tom, Z ČEHO budeme hubnout v kalorickém deficitu (zda z tuků, anebo ze svalů), případně CO budeme nabírat v kalorickém nadbytku (zda tuky, anebo svalovou hmotu). Stejně tak jsou v tomto směru velmi důležité pohybové aktivity a zejména silový trénink, který pomáhá pálit tuky a udržet svalovou hmotu v kalorickém deficitu, anebo naopak nabírat na svalové hmotě s minimem tuku v kalorickém nadbytku.

Kalorie vs. makroživiny

Zároveň je dostatečný příjem bílkovin rozhodující i pro pocit sytosti v dietě, a tím pro udržitelnost celé redukční diety a dosažených výsledků. Trojpoměr makroživin je tedy bezesporu také důležitý. Nicméně, pokud někdo tvrdí, že v redukční dietě jsou důležité jen makroživiny a kalorie nehrají roli, je to velmi hloupé. Pokud budete mít dostatek těch nejkvalitnějších bílkovin, ale nebudete v kalorickém deficitu, NEBUDETE hubnout. Pokud omezíte sacharidy (při low-carb, ketodietě, paleodietě), ale celkový energetický příjem bude stále vyšší než váš výdej (např. kvůli konzumaci ořechů, ořechových másel, tučných potravin apod.) a vy nebudete v kalorickém deficitu, NEZHUBNETE. Stejně tak pokud vyřadíte při sacharidových vlnách prakticky všechny tuky a pojedete striktní „clean eating“, ale celkové množství přijaté energie z bílkovin a sacharidů bude vyšší než váš výdej, můžete „vlnit sacharidy“ až do smrti, ale nikdy NEZHUBNETE.

Kalorie vs. „zdravé“ potraviny

V médiích se často můžeme setkat s tvrzením, že „není kalorie jako kalorie“, ale my si musíme uvědomit, že je nutné se vždy zamyslet nad tím, z jaké perspektivy se na toto tvrzení díváme, zdali z perspektivy hubnutí anebo dlouhodobého zdraví. Z perspektivy HUBNUTÍ je kalorie zkrátka kalorie – ať již pochází z rafinovaných sacharidů anebo třeba ze zdravých tuků, organismus přijaté kalorie využívá dle aktuální energetické potřeby a to (zjednodušeně řečeno) buď pro metabolické procesy v organismu, anebo při nadbytku přijaté energie ze stravy tuto energii uloží do energetických zásob v organismu (ve formě glykogenu a tukových zásob). Jinými slovy, pokud usilujete o hubnutí, tak MUSÍTE být v kalorickém (energetickém) deficitu cca 15–25 % (např. o 300–500 kcal za den dle vaší hmotnosti atd.).

(…)

Ideální redukční dieta je taková, která je současně ZDRAVÁ i efektivní na HUBNUTÍ. To znamená, že obsahuje maximum zdraví prospěšných potravin, minimum těch průmyslově zpracovaných a současně celkové množství kalorií je v tomto redukčním jídelníčku pouze takové, abyste se skutečně nacházeli v kalorickém deficitu. A ze všeho nejlepší je pak to, když taková dieta není žádným nárazovým a krátkodobým řešením, ale díky vhodně nastavenému redukčnímu jídelníčku si vytvoříte i nové a zdravější nutriční (a pohybové) návyky.

foto: NinaMalyna, Syda_Productions/cz.depositphotos.com

Tip redakce Kalorické Tabulky: Chcete zhubnout? Mohlo by se vám hodit:

Z archivu aneb přečtěte si také:

O mýtech, šarlatánech a informačním chaosu ve výživě s Lukášem Roubíkem, autorem best-selleru Moderní výživa

Ing. Bc. Roubík Lukáš
https://www.institutmodernivyzivy.cz

Výživu člověka vystudoval na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně, technické vzdělání má z Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT v Praze v oboru Klinická a biomedicínská technika. Ve výživě má 17 let praxe a to především v oblasti vrcholového i rekreačního sportu. V mladí se stal dorosteneckým a později i juniorským mistrem ČR v kulturistice, později byl 8 let předsedou Trenérsko-metodické komise a mládeže a členem Výkonného výboru Svazu kulturistiky a fitness ČR. Je autorem dvou knih, hlavním autorem bestselleru „Moderní výživa ve fitness a silových sportech“, a spoluzakladatelem Institutu Moderní Výživy, který se zabývá vzděláváním v oblasti výživy na základě vědecky podložených informací.

17.4.2021 Články, Jak zhubnout

Komentáře

1

Vera

17.4.2021 23:04

Ty reklamy na diety jsou dost kontraproduktivní

2

Ing. Macáková Marcela

18.4.2021 13:28

Děkujeme za názor, bohužel reklamy jsou pro nás zdrojem příjmů, protože aplikaci využívají lidé zdarma. Viz Proč obsahují Kalorické tabulky reklamy?. Děkujeme za pochopení a samozřejmě budeme rádi, když většina upřednostní k využívání za pouhých 42 kč měsíčně naše PREMIUM (bez reklam a s řadou benefitů). Pěkný den. P.S. Jinak pokud se nemýlím, tak reklamy jsou nabízeny dle osobních preferencí. Takže když jsem například po vašem komentáři (jako editorka blogu) článek kontrolovala, zobrazovaly se mi v něm převážně reklamy na e-shopy s oříšky. Pokud někdo pravidelně vyhledává na internetu diety, budou se mu zobrazovat diety. Ten, kdo zase momentálně touží po novém kole, může se připravit na nabídku cyklo věcí. Samozřejmě kdybyste narazila na nějako podvodnou reklamu (zázračné produkty na hubnutí, atd.), budeme rádi, když nás na to upozorníte, např. na e-mail support@dine4fit.com. Nic závadného tam opravdu nechceme. Velmi děkujeme.

3

Andrea

30.4.2021 12:38

Máte v placené verzi například možnost synchronizovat si aplikaci s hodinkami? většinou google aktivity špatně odečítají vynaložený pohyb za den a kdyby to bylo spojené se sportovními hodinkami kde se dá počítat jakou aktivitu člověk za den dělá, tak by to bylo super!

4

Lukáš

30.4.2021 17:44

Dobrý den, chtěl bych se zeptat na jednu věc k tomuto článku. Týká se to makroživin o kterých se píše, a zajímá mě, co se stane, pokud dodržím kalorický (Energetický)deficit, tzn. Přijmu o nějakých 300-500kcal méně. Bílkoviny dodržím také nějakých 80-90% dejme tomu, ale ať už sacharidy nebo tuky přesáhnu a dám si více, dejme tomu 130-140%, co se stane v tomto případě? Energický deficit mít budu, ale jednu z těchto makroživin, ať už sacharidy nebo tuky přesáhnu. Díky moc za odpověď

5

Anna

3.5.2021 11:57

Lukáši,
hodně bude záležet na tom jaký jste typ, všechny poměry bílkovin, tuků a sacharidů jsou nastavené průměrně, ale každý člověk je individuální a nemusí na něho takto nastavená procenta makroživin sedět. Je tedy velice pravděpodobné, že pokud některou makroživinu přesáhnete, ale budete v dobře nastaveném kalorickém deficitu, tak budete hubnout.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Eva: Takmer 60 kíl je dole!

Eva: Takmer 60 kíl je dole!

Další krásnou proměnu, jež vznikla i tak trochu díky Kalorickým Tabulkám, nám zaslala paní Eva. Děkujeme za ni.

A věříme, že vás bude inspirovat a motivovat na vaší cestě.

Celý článek 19.6.2021 6