Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Kalorické Tabulky – jak nastavit a kterou kalkulačku na výpočet bazálního metabolismu použít

Jmenuji se Markéta Matyášová a už nějaký čas spolupracuji s aplikací www.kaloricketabulky.cz. Odpovídám na dotazy ve skupině a přispěla jsem i řadou receptů a ukázkovými jídelníčky do jejich knihy.

Ve skupině Hubneme a jíme zdravě s kalorickými tabulkami se točí víceméně dotazy stejného typu, proto neuškodí zopakovat si základy.

Moje dnešní povídání je určeno těm, kteří začínají, neví si rady nebo jsou zmateni z protichůdných doporučení.

Nechte nastavit příjem kalkulačku KT

Osobně doporučuji nechat si příjem nastavit vše přímo od aplikace KalorickéTabulky.cz. Prostě zadejte dle návodu. Svou aktivitu nepodceňujte, ani nepřeceňujte.

Kalorické Tabulky – jak nastavit a kterou kalkulačku na výpočet bazálního metabolismu použít

Buď fit a hubni s Makytou

Hned na začátku pozor. Více lidí znamená více názorů, častokrát se neshodnou odborníci, načež diskutující na internetu. Nemusí to nutně znamenat, že jeden má pravdu, a druhý ne. Oba to mohou myslet dobře, pracovat na základě nějakých svých praktických a odborných znalostí. Nicméně všichni se shodneme na tom, že bez kalorického deficitu prostě není možné trvale a zdravě zhubnout.

Komu věřit

Jaký kalorický deficit potřebujete ke zhubnutí? Čí radu poslechnout? Vždy je dobré si zjistit, kdo vám radí a jaké názory zastává. Ať už se jedná o obyčejného člověka, kterému se podařilo samotnému zhubnout nebo výživového poradce. Pak doporučuji si vybrat jednu osobu a té věřit. Aspoň měsíc, což je minimální doba, jež ukáže, zda to či ono funguje.

  • Zásadní chybu vidím v tom, že někdo si vyslechne rady od x lidí a totálně se do toho zamotá. To samé platí o všech kalkulačkách na internetu a radách různých fitness trenérů, koučů zdravého životního stylu, výživových poradců, nutričních specialistů, klinik na výživu apod.

Kalkulačka

Kalkulačka je nástroj, který počítá dle nějakého vzorečku. A těch vzorečků na výpočet BMR – bazálního metabolismu, od kterého se odráží základní příjem, je několik.

Je tedy logické, že různé kalkulačky, jež počítají s různými vzorci, dávají relativně různé výsledky. Moje rada zní: Když už se rozhodnete využívat aplikaci www.kaloricketabulky.cz, počítejte si ten příjem jen na nich. K tomu můžete požádat ve skupinách (viz níže) o radu. Vyplatí se naslouchat někomu, kdo je vám svými názory blízký a milý.

  • Chce to pročíst pár příspěvků, kterých tam není málo.

Také si pozorně prostudujte návody na youtube a na blogu si přečtěte články o tom, jak to vše funguje. Novým pomocníkem je také kniha, kde najdete nejen stovku receptů s kódem pro snadnější zápis do aplikace, ale také rady řady odborníků. A ukázky jídelníčků, které jsem tam připravila.

Úloha výživového poradce

Že na tohle všechno nemáte čas? Pak se vyplatí zaplatit si pomoc výživového poradce. Od toho tu jsme. Koho si vyberete, je na vás. Ale když už si někoho vyberete, tak mu důvěřujte, prosím. Dávejte mu zpětnou vazbu a konzultujte své pocity. Nehledejte další možnosti někde jinde. Je to stejné jako u lékaře. Dejte mu šanci předvést, co umí.

Mnoho lidí očekává pomoc zdarma a ve skupinách KT (odkazy níže) se jim skutečně pomoci zdarma dostane. V procesu hubnutí lze postupovat jen dle rad zdarma (opět doporučuji kouknout se pořádně na jeho profil, kdo vám to vlastně radí) nebo požádat o placenou pomoc.

Kalorické Tabulky – jak nastavit a kterou kalkulačku na výpočet bazálního metabolismu použít

Pokud já osobně počítám někomu příjem, neberu v potaz jen věk, výšku, váhu a aktivitu, jako vám spočítají kalkulačky, ale řešíme s klienty i jejich zdravotní stav, stresový faktor, životní styl, pracovní i rodinné vytížení, kdy chodí spát, práci na směny, reakci na určité potraviny, intolerance a omezení, funkci zažívání, pohybovou aktivitu, genetické dispozice atd. Je to zkrátka opravdu rozdíl a někdo tuhle podrobnější analýzu zkrátka potřebuje.

Kde je chyba, když nehubnu?

I když máte vše nastaveno správně, nemusíte hubnut. Proč? Protože vy ten příjem správně nedodržujete. Ze své praxe vím, že velmi často mají lidé příjem nastavený špatně (kvůli tomu, že nejsou zcela zdraví, neumí zohlednit správně svůj výdej nebo potřebují více individuální nastavení, které nevytvoří žádná kalkulačka). Jindy mají příjem nastavený sice správně, ale skladba jejich jídelníčku a volba jídel během dne (a hlavně večer) nemůže fungovat na redukci. V takových případech je vhodné zohlednit individuální režim daného člověka. Každý jsme jiný. Proto se někdy dějí  „zázraky“ po malé změně. Například ubrat 20 g bílkovin, 5 g tuku a přidat 20 g sacharidů, upravit příjem na večerní porci, přidat nebo ubrat atd. A to už je úkol individuálního poradenství.

Kalorické tabulky jsou skvělým pomocníkem a vřele je doporučuji, nedám na ně dopustit. Vděčím jim za mnoho. A tím bych chtěla poděkovat i všem, kteří se na chodu aplikace a facebookových skupin podílejí, hlavně jejich tvůrci Tomáši Pětivokému, adminkám Marcele Macákové a Lucii Šafránkové, s kterými jsem nejvíc v kontaktu.

Závěrem

Pokud zadáte vše o sobě dobře, tak vám aplikace příjem nastaví správně. Někdy je třeba jít více do hloubky, ale to není vina Kalorických Tabulek. Detailní osobní zohlednění vám opravdu neudělá žádná kalkulačka na internetu. A nemusíte si tedy příjem nechat počítat na všech dostupných kalkulačkách, jak jsem zmínila v úvodu.

Když máte správně nastavený příjem, stačí jen zkontrolovat, zda opravdu dodržujete zásady pro redukci. Praxe a práce se stovkami klientů mi ukazuje stále víc, že je důležité, kdo jste, co jíte, kdy chodíte spát, jakou máte genetickou dispozici, kdy jíte a jak dlouho, jak máte rozděleny nutrienty během dne, zda jíte dle zásad glykemického indexu, jaké tuky konzumujete, atd. Každý je totiž svým způsobem jedinečný.

Příště: Proč různé kalkulačky počítají jiný BMR a jak si nastavit správně aktivitu.

Chcete také zhubnout? Mohlo by se vám hodit:

Z archivu aneb přečtěte si také:

Na co si dávat pozor při vaření, aby nás nebolela záda, radí pohybový specialista Daniel Müller

Markéta Matyášová
https://www.fitmakyta.cz

    • Kvalifikovaná odborná výživová poradkyně a vášnivá kuchařka, jež miluje zdravější vaření i pečení a vytváření nových ojedinělých receptur. Autorka řady receptů a ukázkových jídelníčků v knize Kalorické Tabulky (Nakladatelství Jota, 2020).
    • Vzdělání: profesní kvalifikace v oboru výživy s vykonanou zkouškou, autorizovaný orgán Ministerstvo zdravotnictví.
    • Životní krédo: Zdravě jít a žít, fit a šťastní být. Své životní krédo chce předávat i svým klientům a pomáhat jim na jejich cestě za zdravím a štěstím. Naučit je, že zhubnout se dá s dostatkem jídla a z běžně dostupných potravin. A že svou váhu a spokojenost si mohou trvale udržet.
  • Instagram
  • Buď fit a hubni s Makytou na facebooku

4.5.2021 Články, Jak zhubnout

Komentáře

1

Markéta P

26.5.2021 15:34

Dobrý den, moc se omlouvám, ale já si prostě nevím rady, jak správně nastavit kalorické tabulky. Jsem zmatená, kolik má být Denní příjem v kJ a kolik má být Vlastní BM v kJ A jaký mají být správně Vlastní nutrienty v g. Jsem si to kdysi ručně nějak upravovala, ale ráda bych to měla cajk

2

Ing. Macáková Marcela

26.5.2021 16:27

Dobrý den, pokud postupujete podle návodu a zadáte všechny vstupní údaje, vypočítá vám to aplikace – viz videonávod. Ruční upravování příliš nedoporučujeme – to se hodí při spolupráci s výživovým poradcem, například. Všechny hodnoty si můžete zase snadno vrátit zpět na původní nastavení od TABULEK :-)) Jinak naši uživatelé si pro doladění dost chválí uzavřenou skupinu na facebooku: https://www.facebook.com/groups/1930539063903667. Přejeme, ať se daří, editorka KT.

3

Dorota

27.5.2021 14:18

Dobrý deň,
ja som si nastavila cieľ schudnúť zo 66 na 60 kg. Meriam 169 a mám 37 rokov. Zamestnanie sedavé ale 3x týždenne cvičím s programom Kyla Itsines cca 28 minút (kardio, silové aj plyometria). Mne to vypočítalo bazálny na 1370 kcal a denný príjem na cca 1600-1700 kcal..ja som to ale znížila na 1350 kcal denne lebo som to pochopila tak že pri deficite treba ubrať zhruba 500 kcal…Urobila som dobre? Schudla som za mesiac 2,3kg na 63,7 zatiaľ. Môžem to tak nechat alebo pridať kcal?
Ďakujem 😉

4

Markéta P

28.5.2021 07:44

Ok. A jak se data dávají zpět? Předem díky moc a mrknu

5

Michaela

23.6.2021 21:34

Dobrý den, nevím si úplně rady jak správně pracovat s KT . BMI je 1352 kcal. Výdej je lehce aktivní v práci + každodenní procházka se psem cca 5km (volné dny více). Pokud si zapíši potraviny s hodnotou např. 1500kcal ale výdej bude 200kcal je to v pořádku abych hubla nebo mám jít pod BMI co se týče aktivit. Pokud by byla hodnota přes moje BMI – logicky asi hubnout nebudu že ? nevím zdali chápu správně tyto hodnoty. Děkuji Míša

6

Fit Makyta

28.6.2021 09:48

Dobrý den přeji milá Markéto P. – jak psala komentář editorka KT – tak s tím souhlasím. Pokud si nastavíte příjem v KT – stačí když zadáte výšku, váhu, věk, zohledníte svou aktivitu – pokud necvičíte a nejste aktivní dejte sedavý režim, pokud se nějak hýbete aktivně aspoň 2-3 x týdně dejte lehkou aktivitu, záleží to ovšem na vaší aktivitě a pracovním vytížení.

7

Fit Makyta

28.6.2021 09:54

Dobrý den Doroto, když zadáte do KT výšku, váhu a věk, tak dejte při vaší aktivitě lehkou aktivitu.
Bazál je minimum co byste měla sníst, k tomu se přičítá aktivita a aktivní životní styl a až od toho se pak odečítá nějaké procento tak 10-15 procent na kolorický deficit. Tedy pokud budte na hodnotě bazálu budete mít vyšší kalorický deficit a také je důležité správně nastavený příjem dodržovat. Pokud hubnete tuky a ne svalovou hmotu, tak je to v pořádku, jestliže máte příliš velký kalorický deficit, můžete hubnout svalovou hmotu spolu s tuky, což není ideální. Máte nějaké měření In body ? Znáte procento svého tuku, asi ne, že? Pak bych buď někam zašla nechat se přeměřit, fitnes centra mívají In body nebo Tanitu také. Nebo sledujte obvodové centimetry, obvod paže také jestli neubývá svalovina a hlídejte si zda ubývají cm v pase a na těle spolu s kily, jestli máte dost energie a nejste vyčerpaná.

8

Fit Makyta

28.6.2021 10:00

Dobrý den Michaelo,
Nastavení bych v první řadě nechala na KT. Pokud máte lehce aktivní výdej, tak si nechte nastavit příjem od KT na tuto aktivitu. Jestli myslíte tedy jen procházky 5 km denně, jsou ve spalovacím rychlejším tempu? Nebo pomaleji? Doporučuji brát spíš rychlejší tempo na spalování na 60% vaší Maximální tepové frekvence, prostě tak, abyste zvládla nějak mluvit při chůzi – rychlochůzi, ale zároveň se už i trochu zadýchávala, ale dáte ještě dohromady souvislou větu 🙂
Dlouhodobě není dobré chodit hodně dolů pod bazál, a navíc záleží jak je tělo zatíženo dietováním atd., takže může také ukládat tuk i při příjmu pod bazál, když nebude hodně nízký ten příjem pod bazál. Při extrémně nízkém příjmu to už zhubne bohužel každý, ale nejen tuk, ale i svaly a není to rozhodně zdravé. Takže to nedoporučuji.
KT nastaví příjem správně, jestliže nemáte nadměrnou obezitu a nebo specifický denní a pohybový režim, který je potřeba zohlednit více individuálně, či zdravotní stav, který je třeba pořešit správným rozvržením živin atd.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Spánek a hubnutí: Co byste měli vědět?

Spánek a hubnutí: Co byste měli vědět?

Možná už jste někde slyšeli, že chcete-li zhubnout, je třeba se vyspat. Je to pravda?

A jestli ano, můžeme něco udělat, abychom svůj spánek (a tím i hubnutí) vylepšili? Ano a ano. Pojďme si říct, jak to funguje.

Celý článek 1.8.2021 0