Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Proč říci ne dietě orientované na vysoký obsah živočišných bílkovin

Mnoho lidí miluje maso, vejce a bez sýru či tvarohu si nedokáží život vůbec představit. A tak najíždějí s chutí na keto/paleo/low carb programy, které jsou navíc poslední dobou IN.

Pojďme se podívat na bezpečnost těchto vysokoproteinových diet.

Dieta “masožravců“ se těší v posledních pěti letech až neuvěřitelné oblibě. Tento přístup ke stravování však může negativně ovlivnit zdraví střev a následně pak celého fungování organismu. Velmi často se totiž potlačuje konzumace ovoce, luštěnin, občas i škrobových druhů zeleniny.

Proč říci ne jakékoli dietě orientované na vysoký obsah živočišných bílkovin

Každá dieta/ změna jídelníčku nějak ovlivňuje střevní mikroflóru, mikroorganismy přítomné v zažívacím traktu. Tyto organismy ale hrají v těle klíčové role – od podpory imunitního systému a metabolismu, podpory hormonální rovnováhy, řízení nálady až po udržování funkce mozku.

Zdraví každého člověka začíná ve střevech

Nejde „jen o trávení“. V roce 2018 studie zahrnující více než 11 tisíc lidí z pětačtyřiceti zemí zjistila, že tělo potřebuje rostliny k udržení dobrého zdraví střev. Velká rozmanitost ovoce a zeleniny hraje tedy  nemalou roli v otázce zdravého střevního mikrobiomu.

Všichni tak nějak povětšinou víme, že zelenina, ovoce, celozrnné výrobky, ořechy a luštěniny poskytují základní vitamíny a minerály. Z rostlin získáváme ale také vlákninu. A vláknina je základní složkou potravy pro zdravé střevo. Střevní mikroby konzumují vlákninu k produkci mastných kyselin s krátkým řetězcem (SCFA), které pomáhají posilovat dobré střevní mikroby a bojovat proti zánětlivým organismům.

Přítomnost SCFA také pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi, snižovat hladinu cholesterolu a posilovat imunitní systém. Tyto výhody pak snižují riziko srdečních onemocnění, mrtvice a rakoviny.

Protože ve stravě jedlíků orientovaných zejména na živočišné složky potravy chybí rostliny, které (jak už bylo zmíněno) jsou hlavním zdrojem vlákniny, mohou mít lidé na této stravě nižší hladiny SCFA. Rozmanitost rostlin v jejich pokrmech je mnohdy téměř „nulová“ (úplný základ je 30 různých druhů zeleniny + další druhy ovoce), což má za následek to, že střevo neprospívá tak, jak by mělo.

  • V roce 2014 vědci zjistili, že lidé, kteří konzumovali pouze živočišné produkty, měli ve střevním mikrobiomu významné změny za méně než 24 hodin po zahájení stravy. Za pouhých pět dní na stravě složené zejména z živočišných bílkovin studie odhalila, že lidské tělo začalo nahrazovat “dobré “ protizánětlivé bakterie“ špatnými “ zánětlivými bakteriemi.

Co k tomu dodat?

Buďte opatrní! Moc doporučuji, než se vůbec pustíte do nějaké diety, nechte si udělat rozbor krve, moči a změřit tlak. Výsledky následně konzultujte s praktickým lékařem nebo ještě lépe s nutričním terapeutem. Velmi často se mi v praxi stává, že klienti mnohdy ani netuší, že mají zvýšený cholesterol, celkové tuky či kyselinu močovou. Strava orientovaná na živočišné bílkoviny tyto parametry ještě zhoršuje a za pár měsíců, při hodně dobré vůli, let, člověk odchází z lékařské ordinace s receptem na léky, které bude brát do konce života. V drtivé většině případů úplně zbytečně.

foto: designer491/cz.depositphotos.com

Tip redakce

Hlídejte si množství vlákniny pomocí aplikace www.kaloricketabulky.cz.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Renata Daubnerová: Inspirace na zdravé denní menu od nutričního terapeuta

Bc. Daubnerová Renata
www.fitarian.cz

Nutriční terapeut (Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta), výživový poradce a sportovní dietolog – rekvalifikační kurz Mahra, sportovní dietolog, masér a lektor TRX.
Odpůrce jakýchkoli léků a umělých doplňků, které slibují zázračné účinky na zdraví

8.6.2021 Články, Jak zhubnout, Recepty a výživa

Komentáře

1

Jana

16.6.2021 12:51

Promiňte, ale co je to za dezinformaci? Paleo ani low carb nejsou vysokoproteinové diety. Paleo nevyužívá mléčné výrobky, tedy ani tvaroh. Low carb není high protein dieta, ale high fat a to jen do té míry, do jaké nahrazuje energii chybějící snížením sacharidů. Navíc klade důraz na používání kvalitních tuků, kvalitních a co nejméně průmyslově zpracovaných potravin. Využívá velké množství zeleniny i ovoce. Při low carb, pravda, většinou méně sladké druhy, ale je na každém jedinci, jak vysoký podíl sacharidů mu při tomto stravování vyhovuje. Při přípravě mnoha pokrmů se navíc přidává kvůli odlišné technologii při pečení a vaření vláknina dodávající některé vlastnosti chybějící díky absenci obilovin. Pokud někdo sklouzne ke špatné skladbě potravin, není to o stylu jako takovém, ale o lenosti kontrolovat si, co jím nebo o tom, že třeba zeleninu prostě nerad.
Možná by spíš stálo za to zmínit, že v žádném stravovacím stylu by neměl být přítomen fanatický prvek „tohle nesmíš, jinak jsi selhal a do našeho stravovacího stylu nepatříš. To už totiž není o paleu ani o low carb, ale o neschopnosti používat zdravý rozum a touze po univerzálním stravovacím náboženství 😉 Navíc ke kontrole výživových hodnot lze použít například aplikaci Kalorické tabulky 🙂 kterou ráda využívám a kontroluji si orientačně příjem bílkovin, sacharidů i tuků a vlákniny. A jasně, že někdy ujedu. Třeba v rámci týdne, kdy člověk leze z jedné oslavy do druhé. Není důvod, aby si dotyčný občas nezamlsal, nezařadil do salátu nebo do polévky trochu luštěnin, nedal si k masu rýži, pokud ji má rád, neudělal si banánový koktejl nebo smoothie, vyloučil se sociálně od obědů s rodinou, kamarády nebo kolegy, pokud jdou všichni zrovna do restaurace, kde toho k výběru v jeho okruhu zájmu mnoho není. Za sebe mohu říct, že pokud mě přemůže pohled na zmrzlinu nebo dortík, mé zažívání občasným zpestřením netrpí, čímž nemyslím přizabít se kýblem smaženého kuřete a hranolek s několika pytlíky podivné omáčky plus nálož sladkých bublin.
Na závěr bych chtěla poznamenat, že v článku zmíněná zánětlivá onemocnění mne provázela celý život a odezněla vyřazením přemíry cukru a pekárenských výrobků na low carb jídelníčku. Při dočasném přechodu zpět ( čistě z lenosti si pro sebe zvlášť vařit, když byla s příchodem covidu doma najednou celá rodina) se vrátily i problémy se zažíváním a záněty, takže šup zpátky. Je to ale čistě moje zkušenost. Nic neplatí univerzálně pro každého.

2

Igor

19.6.2021 07:22

Je to fakt treba jesť striedmo a obmedziť priemyselné vyrobené potraviny. Mäso obsahuje ATB (antibiotikum), hormón ktorý nepôsobí priaznivo. Ovocie a zelenina samá chémia. Ak chcete zdravo jesť dopestujte si ovocie a zeleninu vychovajte si zajace,kurence… Napr.čo to je za jogurt ak vám vydrží na základe konzervantov tak ako pivo aj rok. Zásah človeka na predĺženie trvanlivosti a čerstvosti napr jabĺk a to spôsobom kde sa zničia aj prospešné baktérie takže to jablko je prázdne.Plyn zničí všetko a preto sa nejazdia.

3

Svatava

2.7.2021 12:07

Vetsi hloupost, ze lidem, kteri ji zivocisne produkty chybi ve strave rostliny, jsem necetla uz dlouho. Rozdelovani lidi na jedliky masa a dalsich zivocisnych produktu a jedliky rostlinnych produktu a dohadovat se, kdo se lepe stravuje je rekneme hloupe. Clovek je vsezravec. Nejsme od prirody ani vegani, ani vegetariani a velke restrikce v jidelnicku prinesla az moderni doba, byt zeleny za kazdou cenu. Dobre slozeny a pestry jidelnicek muze byt i low carb a bude obsahovat dostatek zeleniny, zdravych tuku, vlakniny a presto minimum sacharidu. A pak veganske a vegetarianske diety mnohem vice pouzivaji prumyslove zpracovane potraviny, takze vlastne az tak zdrave nejsou, i kdyz te vlakniny maji fakt dost, ale chybi jim jine dulezite prvky. A pak nezamenovat dietu masozravcu za keto, to jsou dve rozdilene veci. A paleo / low carb (25-30% sacharidu v jidelnicku a se zvysenym mnozstvim tuku) jsou mnohem zdravejsi, pokud ty tuky jsou ty spravne, nez napr. super vegansky syr, ci jine mnamky, ktery mi se radoby trendy no meat lide krmi, a stejne je to s lidmi, kteri v honbe za stihlosti se pusti do keto diety a prelivaji flak masa slehackou a smahem vylouci z jidelnicku skoro vsechnu zeleninu a ovoce ci zarazuji kreativne jidla, ktere by normalni smrtelnik nepozrel.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Hubnutí pomocí „cyklické diety“

Hubnutí pomocí „cyklické diety“

Ten, kdo se už někdy v životě snažil hubnout, tak ví, že existuje mnoho různých diet, forem, metod a strategií.

Někdo vyřadí sladké, někdo alkohol, jiný ozdraví svůj jídelníček a začne jíst pravidelně, atd. A hubnutí se nastartuje.

Celý článek 14.9.2021 0

Spánek a hubnutí: Co byste měli vědět?

Spánek a hubnutí: Co byste měli vědět?

Možná už jste někde slyšeli, že chcete-li zhubnout, je třeba se vyspat. Je to pravda?

A jestli ano, můžeme něco udělat, abychom svůj spánek (a tím i hubnutí) vylepšili? Ano a ano. Pojďme si říct, jak to funguje.

Celý článek 1.8.2021 0