Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Kalorické Tabulky: Mít „zelená kolečka“ nestačí?

Existují pravidla pro sestavení vhodného jídelníčku?

Nebo prostě stačí, že naplním denní příjem jednotlivých nutrientů a je to v pořádku?

Dost často si lámeme hlavu nad tím, jak si naplánovat náš jídelníček, aby se nám vše tzv. zelenalo. To znamená, že si hlídáme, abychom za den přijali správné množství bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny. Všichni sledujeme hlavně množství a čísla.

Kalorické Tabulky: Mít „zelená kolečka“ nestačí?

ilustrační obrázek

Abychom vše lépe pochopili, pojďme si uvést trochu extrémní příklad. Například si někdo může dát 300 gramů hranolek a smažený sýr, půl litru sladké limonády a večer kopeček zmrzliny a latté. Vše si pečlivě zapíše do aplikace Kalorické Tabulky a vyjdou mu třeba i zelená kolečka, tudíž na 100 % splněný denní příjem. I když tušíme, že takto vyvážený jídelníček nevypadá, dotyčný může být přesto spokojený, protože se kolečka zelenají.

Ale zásadou zdravého stravování je samozřejmě jíst pravidelně a hlavně kvalitně.

Jídelníček si plánujeme právě proto, abychom přijali nejen dostatečné množství makroživin, ale hlavně z kvalitních zdrojů. Pravděpodobně sacharidy ze smažených hranolek nebudou stejně výživné jako z vařených brambor či kuskusu. Bílkoviny z půllitrového latté nebudou ty samé jako z pečeného tvarohu ke svačině. Prosím, opravdu jde jen o ilustrativní případ, není třeba polemizovat o tom, že by kolečka u takové „hrůzy“ stejně zelená nebyla.

Při plánování si musíme dát pozor nejen na množství, ale i na to, jaké potraviny budu konzumovat. Musím hledat kvalitní zdroje a kombinovat takové potraviny, které mi pomohou docílit můj denní příjem kalorií.

Při zapisování do aplikace Kalorické Tabulky si mohu dát cokoliv, co budu chtít, ale rozumně to rozložit a propojit i s jinými potravinami.

Ale pozor. Není to o tom si ty hranolky nedat, ale myslet na to, že to není ideální. Chutě je zapotřebí střídat a chuťové pohárky uspokojit. Člověk má mít požitek z jídla a radost ze života. Při zapisování do aplikace Kalorické Tabulky si mohu dát cokoliv, co budu chtít, ale rozumně to rozložit a propojit i s jinými potravinami.

Pokud si chci dát smažený sýr, mohu také popřemýšlet, jakým zdravějším způsobem ho mohu připravit než tím klasickým. Použiji pečení v troubě nebo v horkovzdušné fritéze. Pokud si chci dát zmrzlinu, rozhodně zvolím vhodný čas ke konzumaci a ne večer před spaním. Ke hranolkům zvolím krůtí maso, velmi bohaté na bílkoviny. Také se pokusím nejíst všechny tyhle věci v jeden den, ale rozložit je do delšího období.

V redukčním režimu se pak snažím o plánování svého jídelníčku o dost rafinovaněji a důmyslněji než v udržovacím režimu.

Když si sestavíte sebelepší jídelníček, ale nebudete mu věnovat čas nebo nebudete jíst pravidelně bez ohledu na složení, nepolepšíte si. Díky aplikaci Kalorické Tabulky uvidíte nejen množství, denní příjem a potřebné gramy přijímaných nutrientů, ale také z čeho jednotlivé živiny přijímáte. Je důležité naučit se jíst takové potraviny a připravovat si takové pokrmy, ze kterých budu mít požitek chuťový, vizuální a ještě to bude mít pro mě výživový benefit.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Hellča Vávrová
https://cobuduzasvarit.cz

  • Certifikovaný poradce pro výživu a suplementaci.
  • Pomůže vám, jak zhubnout nebo nabrat svaly zdravě a udržitelně.
  • Ukáže, jak se stravovat vyváženě a jednoduše.
  • Ráda vás nasměruje na cestu svého lepšího já a povede po ní.
  • Recepty vkládá na Vaříme zdravě s Léňou a Hellčou
  • Kontakt: vavrovahelena7@gmail.com

20.8.2022 Články, Fitness a wellness, Jak zhubnout, Recepty a výživa

Související články

Sportovní lékařka MUDr. Marie Skalská o výživě mladých hokejistů

Sportovní lékařka MUDr. Marie Skalská o výživě mladých hokejistů

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024: „Tak jsme mistři no a cooo?“ Věřte, že než si naši zlatí hokejoví borci tenhle vítězný popěvek mohli na Staroměstském náměstí s mistrovským pohárem a zlití českým pivem zazpívat, bylo potřeba ujít hodně dlouhou cestu, ke které se protrénovali, projedli a prospali.

Následující řádky jsou určeny převážně rodičům mladých sportovců.

Celý článek 31.5.2024

Saša Rohlíková: Jak hubne ta, co učí hubnout druhé

Saša Rohlíková: Jak hubne ta, co učí hubnout druhé

Cvičím a sportuju celý život. Sport je i součástí mé práce, neboť aktivně vedu jako trenérka lekce pohybu.

Přesto jsem byla poslední roky s vlastním tělem nespokojená. Z mnoha zdravotních, osobních i celosvětových důvodů šla poctivá péče o mne stranou. Byla jsem zvyklá být ve formě, ale ta najednou „zmizela“.

Celý článek 12.2.2024