Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Bc. Martina Rusňáková Korejčková, DiS.: AI (umělá inteligence) jako pomoc při navrhování jídelníčků?

Zažíváme další technologický přerod. Do našich každodenních životů začíná vstupovat umělá inteligence (AI). Řada z nás ji asi již vyzkoušela v podobě platforem na tvorbu textů, obrázků, návodů, ale i pomoci ve stravování.

Možná jste si i vy již nechali od umělé inteligence (AI) sestavit jídelníček, navrhnout recepty nebo zodpovědět dotazy týkající se výživy. Proto jsem se – jako nutriční terapeutka – rozhodla napsat, jak jsem si s ní hrála já.

Ohledně stravování jsem si nechala radit od platformy Chat GPT. Také jsem si od této AI nechala sestavit různé jídelníčky. Mnoho odborníků na výživu se obává, že s nástupem AI už jejich služby nebudou třeba. Ale tak schválně, pojďme toto téma rozebrat a podívat se na to, zda rady a návody ve stravování od Chatu GPT jsou smysluplné a jestli se my, nutriční poradci a terapeuti, této technologie máme obávat.

Nutriční terapeutka Bc. Martina Rusňáková Korejčková, DiS.

Jak jsem testovala AI

Dovolte mi, abych nejdřív uvedla své vstupní informace. Jsem nutriční terapeutka a svoji nutriční poradnu v Plzni vedu již devátým rokem. Výživa a stravování jsou mojí radostí a vášní. Mám za sebou stovky sestavených jídelníčků a zkušeností s klienty, kteří hubnou nebo nabírají tělesnou hmotnost. V mé péči jsou klienti s poruchami příjmu potravy a s mnoha různými zdravotními potížemi.

Vždy se dívám na člověka jako na celek a vím, že řešit „jen“ výživu mnohdy nestačí. Proč to zmiňuji? Protože největší obzor mi nedaly knihy a vzdělávací semináře v oboru. Největší rozhled jsem získala prací s klienty. Za celou éru jsem neměla dva stejné klienty. Každý člověk je originál, a tak s pokorou přijímám, že univerzální návody jsou jen vodítko. Každý člověk se svým příběhem potřebuje jiný „balíček“ rad, doporučení, přístup…

A přesně na základě těchto letitých zkušeností chci pro vás zhodnotit, jestli je AI relevantním přínosem v oblasti navrhování jídelníčků a stravování.

Jak jsem již zmínila výše, osobně testuji Chat GPT (budu uvádět jen zkratku „AI“) ve free verzi, protože je uživatelsky nejdostupnější. Ta čerpá data z internetu do roku 2021. Placené verze pak už mají aktualizované údaje i ze současnosti. Funguje to tak, že AI zadáte do chatu nějakou vaši otázku, přání, požadavek, téma ke komunikaci. Osobně jsem k AI slušná, vždy ji pozdravím a poděkuji (chci mít s umělou inteligencí dobré vztahy, kdo ví, kam se tohle v budoucnu zvrtne).

Požadavek by měl být konkrétní a je vhodné zadat veškerá vstupní data, se kterými operujete. Po odklepnutí se vám pak začne generovat text, jenž bere v potaz informace kolující na internetu (v mé free verzi informace do roku 2021). A dál si s ní chatujete dle potřeby. Můžete mít výtky k tomu, co vygenerovala, můžete jí oponovat, můžete své požadavky více specifikovat, doplňovat dalšími otázkami, zkrátka rozvíjet komunikaci směrem, který chcete a potřebujete. AI se v průběhu komunikací s vámi učí vašemu stylu psaní, formulaci požadavků, potřebám, a proto na stejnou otázku může každý uživatel dostat od „své“ AI jinou odpověď. Stejně tak, pokud se vám odpověď nezamlouvá, můžete požádat AI o vygenerování odpovědi nové.

V čem může být AI v oblasti stravování pro vás prospěšná:

AI se mi v oblasti stravování osvědčila v mnoha požadavcích. Tady máte několik příkladů z praxe. AI může být nápomocná v tom, když potřebujete navrhnout třeba nějaký recept. Takže můžete zadat něco v duchu:

  • „Ahoj, navrhni mi prosím vegetariánský recept na večeři s obsahem parmazánu, který nebude obsahovat cibuli. Prosím i o gramáže.“
  • „Prosím, navrhni mi tři různé sladké snídaně bez obsahu přidaného cukru a jiných sladidel.“
  • „Měla bys prosím pro mě tip na to, jak upravit hovězí zadní maso, aby vzniklo opravdu chutné jídlo?“

Další oblastí, kde vám může dát AI potenciálně relevantní informace, jsou obecná výživová doporučení nebo obecné informace týkající se výživy.

  • „Můžeš mi prosím jednoduše vysvětlit, co je to glykemická nálož?“
  • „Prosím tě, můžeš mě informovat o tom, jaké nutrienty obsahují jablka a jaké jsou příznivé účinky jejich každodenní konzumace?“
  • „Prosím tě, můžeš mi vysvětlit, jaký je rozdíl mezi smažením a fritováním?“

Můžete se třeba nechat i inspirovat a rozšířit si obzory v mnoha praktických záležitostech:

  • „Mohla bych tě poprosit o sepsání nákupního seznamu na týden pro dvě dospělé osoby? Potřebovala bych, aby nákupní seznam obsahoval jen základní nebo minimálně průmyslově zpracované potraviny.“
  • „Prosím tě, AI, dokážeš mi poradit, jak nejlépe uchovat uvařené jídlo v domácích podmínkách, aby mi vydrželo déle čerstvé?“

Je to super rychlé a praktické. Tady AI můžu doporučit. Vždy ale použijte i svůj rozum a nebojte se informace ověřovat. Nebuďme zaslepení a zůstaňme pořád hlavy otevřené.

V čem se mi současná verze AI neosvědčila a na tyto účely bych ji nedoporučila:

AI se mi doposud neosvědčila na relevantní sestavení jídelníčku na míru. Dokáže velmi dobře navrhnout obecné formy jídelníčků, ale to je tak vše. Opět vám uvedu na příkladech.

  • „Ahoj, mohla bys mi prosím navrhnout třídenní jídelníček pro ženu 45 let, 173 cm vysokou, s hmotností 70 kg a nízkou fyzickou aktivitou? Potřebuji racionální jídelníček na udržení tělesné hmotnosti.“

Tady AI navrhla obecný racionální jídelníček rozdělený do pěti jídel. Pokud potřebujete navržený jídelníček poupravit, dále jí uveďte další potřebné požadavky:

  • „Děkuji. Nicméně jíst 5x denně je pro mě nereálné, můžeš mi to prosím rozdělit jen do čtyř denních chodů? A potřebovala bych uvést konkrétnější gramáže a recepty. Děkuji.“

V tomto případě to ještě šlo. Šla jsem ale dále. V čem AI již tolik nedoporučuji slepě následovat, je, pokud už máte velmi specifické požadavky. Ani po několika různých testováních se mi v tomto ohledu neosvědčila, neboť údaje byly zčásti nepřesné či chybové. Jednoduše nedokázala vzít v potaz vše, co jsem potřebovala. Opět vám uvedu různé příklady:

  • „Ahoj, prosím navrhni mi třídenní jídelníček pro ženu 45 let, 173 cm, 70 kg. Potřebuji, aby jídelníček vycházel 7950kJ/1900kcal, 100 g bílkovin, 200 g sacharidů a 75 g tuků za den. Jídelníček prosím rozlož do čtyř chodů a použij přirozeně bezlepkové potraviny.“

AI již dělalo potíž zohlednit všechny požadavky. Navrhla mi jídelníček na tři dny, ale s pěti chody a bez gramáží.

  • „Děkuji, potřebovala bych však jídelníček i s přesnějšími gramážemi.“

AI rozepsala gramáže a zachovala pět denních jídel.

  • „Děkuji, nicméně potřebovala jsem jen čtyři denní chody.“

Na to AI vysunula jednu svačinu, vznikly tedy čtyři denní chody, ale gramáže se nezměnily.

  • „Ale ty gramáže u jídelníčku se čtyřmi jídly jsou stejné jako u jídelníčku s pěti jídly, jen tam jen vyloučena ta jedna svačina a ostatní gramáže se nezměnily.“

…Abych to zkrátila – tady jsme se ani později neshodly a mě to pak přestalo bavit se s ní domlouvat. Zkrátka požadavků již bylo hodně a nedokázala mi navrhnout takový jídelníček, kde vše sedělo. Zkoušela jsem i jiný požadavek:

  • „Ahoj, prosím sestav mi dvoudenní jídelníček o třech jídlech, v energetické hodnotě 6500kJ/1555kcal a hodnotami živin 65 g bílkovin, 185 g sacharidů a 60 g tuků bez obsahu vepřového masa a laktózy.“

Navržený jídelníček byl opět rozdělen do pěti denních chodů. Když jsem požádala o úpravu do třech chodů, tak to, co mi poté i s gramážemi vygenerovala, jsem kontrolně vyhodnotila v aplikaci Kalorické Tabulky, a požadované hodnoty neodpovídaly. V energetické hodnotě byl první navržený den jídelníčku nižší dokonce o 1500kJ/360kcal a obsah nutrientů vyšel následovně: 95 g bílkovin, 79 g sacharidů a 52 g tuků (místo požadovaných 65 g bílkovin, 185 g sacharidů a 60 g tuků).

Deset tipů na nevšední snídaně od výživové poradkyně

Závěrem

Moje příklady berte prosím jako názornou ukázku, a ne jako dogma. Je možné, že někomu z vás dokázala AI navrhnout jídelníček, který „vychází“ a se kterým jste spokojeni. Jedině dobře! Ale dokážu si i představit, že je tu mnoho lidí, kteří si vhodnost navrženého jídelníčku nedokážou ověřit nebo nedokážou zhodnotit relevanci navrženého řešení. Tak jsem chtěla poukázat na to, že to může být chybové. Je mi však jasné, že je otázkou času, než se AI vyšperkuje a bude zvládat i tyto úkony.

A co my „výživáři“? Přijdeme kvůli AI o práci? Troufnu si tvrdit, že se nutriční poradci a terapeuti v budoucnu naučí AI využívat a zefektivní celý proces práce s klientem. Osobně vidím, že AI práci kvalitního a zkušeného nutričního poradce nedokáže zatím nahradit (a doufám, že ani nenahradí), protože jí chybí mega důležitý aspekt, kterým je osobitý přístup. Že tobě, kliente, by mohlo sedět tohle, potřebuješ slyšet tohle, a naopak tohle ti nedoporučuji. Že zkušený nutriční poradce vidí to, že jen řešit stravu nebo zaměřit se jen na pohyb nestačí. Že zdraví a vývoj postavy člověka je komplex stovek faktorů, což dobrý nutriční poradce dokáže postupně odhalit a dát do souvislostí. S tím pak umí člověka – klienta vysoce individuálně směrovat.

Osobně si nemyslím, že by mě klienti vyhledávali jen proto, že jim dokážu sestavit funkční jídelníček nebo že jim dokážu hezky povídat o všech těch souvislostech v celém jejich životním stylu. Pro co si ke mně klienti chodí? No pro ten kontakt face to face. Pro tu lidskost. Pro vlídné slovo, pochopení, motivaci nebo pošťouchnutí. Protože když „tohle“ nefunguje, tak navrhnu vyzkoušet „něco jiného“. Znám možnosti a mám zkušenosti. Protože to celé není jen hra s potravinami nebo nějakými čísly. Je v tom hloubka vztahu mezi námi (vztah poradce – klient). Celé je to o společném testování, nacházení možností, ladění, podpoře. Dokud tohle bude pro lidi hodnota, tak do té doby o práci nepřijdeme.

foto: archiv autorky

Z archivu aneb přečtěte si také:

Valerie Peclová, instruktorka body and mind a matka čtyři dětí: Jak má vypadat nejlepší školní svačina

Bc. Martina Rusňáková Korejčková, DiS.
www.martinakorejckova.cz

  • Nutriční terapeutka a výživová poradkyně
  • Poskytuje individuální jídelníčky na míru, stravovací programy, on-line jídelníčky a celkové poradenství v oblasti životního stylu
  • S radostí píše články na svůj blog i webové portály
  • Působila i jako výživová poradkyně pro finalistky České Miss
  • Stravování s radostí na Facebooku

23.6.2023 Články, Recepty a výživa

Související články

Obiloviny v teplé kuchyni

Obiloviny v teplé kuchyni

Jíme ovesné vločky zalité studeným mlékem či rozmíchané v jogurtu, veškeré druhy pečiva jak běžného, tak celozrnného, které se z obilnin vyrábějí…

A to vše samozřejmě proto, že obiloviny jsou významným zdrojem vlákniny, bílkovin, vitamínů skupiny B včetně riboflavinu, minerálních látek, především železa, ale také zinku, jódu, mědi, manganu, vápníku, draslíku a hořčíku, a rovněž jsou zdrojem antioxidantů (selen, vitamín E).

Celý článek 25.1.2024

Dá se jíst zdravě – a přitom levně?

Dá se jíst zdravě – a přitom levně?

Panuje obecně rozšířený názor, že zdravá jídla jsou příliš drahá. A aby člověk mohl jíst zdravě, musel by utratit hromadu peněz.

Jako každý názor, také tento v něčem pravdivý je, v něčem nikoliv. Pravda je, že kvalitní a skutečně bio potraviny z farem jsou drahé, stejně tak jako maso z farem. O mořských plodech ani nemluvě.

Celý článek 6.1.2024