Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

RNDr. Lucie Svobodová: Nízkosacharidová dieta není správnou volbou

Lidé s touhou po štíhlé postavě zkoušejí spoustu více či méně drastických diet a právě jednou z nich je dieta založená na nízkém příjmu sacharidů.

Proč není pro naše tělo vhodná?

Sacharidy jsou pro nás hlavním (primárním) zdrojem energie. V jídelníčku dospělého člověka by měly tvořit 50-60% denního energetického příjmu. Množství potřebných sacharidů se odvíjí od fyzické aktivity i psychického stavu člověka.

Sacharidy jsou potravou pro svaly, tkáně a také hlavně pro mozek a nervy.  Ani v období redukce váhy bychom neměli množství komplexních sacharidů výrazně snižovat!  Lidské tělo samozřejmě dokáže jako zdroj energie využívat jiných živin – a to tuků a bílkovin. Na tom je mimochodem dieta založena.  Je to však energeticky nevýhodné a z dlouhodobého hlediska i značně nezdravé.

NÍZKOSACHARIDOVÁ DIETA – NENÍ SPRÁVNOU VOLBOU

Atkinsonova dieta

Pokud budeme mluvit o nízkosacharidové dietě v pravém slova smyslu je při ní povolen příjem vysokého (neomezeného) množství tuků (často až 70% denního příjmu) a bílkovin. To vede k zcela nechtěnému zvýšení LDL cholesterolu a s tím ruku v ruce i k rizikům kardiovaskulárních onemocnění, k velké zátěži jater a ledvin a díky zvýšené hladině močoviny v krvi (vzniká při nadbytečném příjmu bílkovin) také k problémům s klouby.

Takto složená strava postrádá důležité vitamíny, minerály a hlavně vlákninu. Výsledkem je dále zácpa, zhoršení pleti a nehtů, únava, menší výkonnost, špatná nálada, větší chuť na sladké.

Co nízkosacharidová dieta způsobí v našem těle?

V těle se po několikadenním sacharidovém půstu jako meziprodukt štěpení tuků začnou tvořit ketonové látky. Ty se v organismu ve zvýšené míře objevují také při metabolických poruchách, diabetu, při stravě s velkým množstvím tuků atd.

Přebytečné ketolátky jsou vylučovány močí a potem, aceton je odstraňován dýcháním – za určitého stavu však produkce ketolátek převyšuje možnosti tkání je zpracovat. Při vysoké koncentraci v krvi mohou narušit acidobazickou rovnováhu v organismu.

Někdy bývá tato dieta upravena tak, že lidé dodržují zásady správné výživy z hlediska bílkovin a tuků, pouze vynechávají sacharidy (přílohy, pečivo, sladkosti). Jedí tedy libové maso, nekonzumují tučné sýry ani jiné tučné mléčné výrobky, máslo, majonézy, jako je to běžné u Atkinsonovy diety.

Přesto nemohu tento způsob redukce doporučit. Energetický příjem je při této dietě velmi nízký. Sacharidy totiž tvoří v normální porci jídla ½ až 2/3 kalorií. Pokud je tedy vynecháme, nastává problém.  I při redukci váhy je běžná energetická hodnota oběda ženy 1800-2000kJ, pokud si nedáme přílohu, jíme najednou pouze 800-1000kJ. To je velice málo.

Nezáleží na počtu shozených kil, ale na tom, jaká kila to byla

Lidé mají tyto diety v oblibě, protože při nich dochází k rychlému úbytku kilogramů. Měli bychom si ale konečně uvědomit, že nezáleží pouze na počtu shozených kil, ale hlavně jaká kila to byla.

Při rychlém hubnutí neodchází z těla pouze tuk, ale velkou část tvoří též voda a co je horší i svalovina. Pokud ztratíme nějaké množství svalové tkáně, velmi si uškodíme, neboť náš metabolismus se velmi zpomalí, postava ochabne, procentuální poměr mezi tukem a svalovinou se ještě zhorší.

Po návratu k běžné stravě na sebe jojo efekt nenechá dlouho čekat. Výsledkem je většinou ještě horší tělesná konstituce než před dietou, protože nazpět nabereme hlavně tuk, takže máme více tuku a méně svaloviny než začátku redukce.

Zapomeňte tedy na diety, které výrazně omezují některé ze základních přirozených složek potravy a změňte raději celý přístup ke stravování a životnímu stylu. To je totiž z dlouhodobého hlediska jediný způsob, jak dosáhnout vysněné postavy i zdraví.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Šárka Simonidesová: Nejsme to, co jíme, ale to, co vstřebáváme

RNDr. Svobodová Lucie
www.svoboda-hubnuti.cz

odbornice na výživu a zdravý životní styl
poradce pro sportovní výživu
absolvent Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, obor biochemie
člen Aliance výživových poradců ČR

13.11.2014 Články, Recepty a výživa

Související články

Výhody plánování a přípravy jídla předem

Výhody plánování a přípravy jídla předem

Kdo mě už chvíli sleduje, mohl si všimnout, že jsem zastánce přípravy jídla předem. Ale často se u klientů i čtenářů setkávám s tím, že přece nemůžou vědět, na co budou mít chuť.

Dá se tedy plánování jídla předem skloubit s tím, že jíme, co chceme?

Celý článek 5.1.2023 0

Čočka na Nový rok přináší peníze…

Čočka na Nový rok přináší peníze…

Podle dávné staročeské pověry bychom si na Nový rok (to je ten den po Silvestru) měli dát čočku, která má zajistit na celý následující celý rok dostatek peněz.

Popravdě řečeno mě nenapadá, proč zrovna čočku (protože dostat čočku nebývá nic příjemného), proč ne třeba hrách, ačkoliv ten se podle jiného přísloví zase nemá házet na zeď. Nebo proč ne fazole či cizrnu.

Celý článek 29.12.2022 0

Těhotenská cukrovka hrozí i mladým, štíhlým a sportujícím ženám

Těhotenská cukrovka hrozí i mladým, štíhlým a sportujícím ženám

Těhotenská cukrovka se v České republice týká 18 – 20 % těhotných žen (tj. má ji každá pátá těhotná).

Zatímco diabetes 2. typu se často spojuje s obezitou a nezdravým životním stylem, těhotenská cukrovka (gestační diabetes = GD) vzniká především pod vlivem těhotenských hormonů a týká se tak všech těhotných žen – i mladých, štíhlých, sportovkyň, vegetariánek, veganek, nízkosacharidově se stravujících…

Celý článek 10.12.2022 0