Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Marcela Janischová: Proč si myslíme, že budeme zdraví, krásní, štíhlí a ve formě bez práce?

Jedu ráno tramvají do práce a tu na zastávce na poslední chvíli přiskočí rudý gentleman, který dobíhal, aby dopravní spoj stihl. Evidentně je v horší kondici, než by si po pár lekcích tréninku přál…

Nebo možná vůbec cvičit nechodí a diví se, že mu dech nestačí…

Lidi někdy uvažují zvláštně. Každou chvíli třeba ve svém okolí slyším, jak někoho bolí záda. Ale cvičit samozřejmě nepůjde, to raději polyká prášky a diví se, že já jsem v pohodě. Podobné je to v poledne: „Prosím, já si dám svíčkovou,“ objednávám si jednou za čas. „Ty jíš svíčkovou? Taková sportovkyně? Ještě si dej k tomu pivo,“ slyším na svou adresu ironické komentáře. Dobrý nápad, pomyslím si. A objednám si jedno malé pivečko. „Tvůj metabolismus bych chtěla mít,“ letí ke mně další poznámka a v duchu si říkám: „Však já si také nedávám svíčkovou denně a hlavně  pravidelně cvičím!“

  • Nahlas to neříkám, protože vím, že tohle slyšet dotyčné dámy nechtějí… A co tedy děláme často ještě špatně? Možná to bude zajímat vás!

Marcela Janischová
Trendem dnešní doby je zdraví, ale …

Pročítáme magazíny zvučných světových jmen, kde nám radí zaručeně dobré recepty jak být fit. Ve svých představách o tomto sníme a vysníme si, že budeme vypadat jako ty slečny na fotografiích.

  • Dneska máme sice ještě odpočinkový den, ale zítra určitě začneme. Také tomu věříte?

Proč si raději stěžujeme, jak nemáme čas utratit čtyři procenta našeho dne (hodina cvičení) pro sebe? Proč chceme vše bez většího úsilí a nenajdeme si to dobré v tom, že pro sebe něco uděláme a budeme mít ze sebe dobrý pocit? Je tak krásné sledovat své úspěchy a radovat se z nich! Stačí jen chtít.

Chvála pohybu

Kdybychom stěžování si a hledání důvodů, proč to nejde, vyměnili za tu jednu hodinu denně, kterou využijeme jen a jen pro sebe, pak bychom lépe chytili dech při dobíhaní tramvaje, záda by nás nebolela a oběd bychom si mohli dopřát občas i naši milovanou svíčkovou. A to úplně bez výčitek!

  • Bylo by nám lépe, hodně věcí by přestalo být pro naše tělo nemožných, stíhali bychom našim dětem na odrážedlech…  A to vše díky kondici a porci endorfinů!

Cvičení vyvolává vyšší sekreci antistresových hormonů. Opakované rytmické pohyby – například při aerobiku, tanci, plavání, cyklistice a dalších sportovních aktivitách – uvádějí do stavu odpočinku levou hemisféru (ta je odpovědná za logickou rozumovou činnost) a naopak povzbuzují k činnosti pravou mozkovou hemisféru, centra kreativních a abstraktních činností. Odpočinete si tak tedy od problémů, které právě v hlavě nosíte, a ještě si zlepšíte kondici.

Ten neviditelný tam vzadu

Podivným úkazem v českých tělocvičnách, na skupinových lekcích, který dlouhodobě sleduji, je strategie  “poslední řady a slepého lektora”. Tady ten sloup a tamten tmavý kout vypadá skvěle – tam mě lektor neuvidí, tak zřejmě uvažují lidé, kteří se vrhají co nejdál od člověka, který vede lekci a měl by je případně i opravovat, aby si neublížili.

Otázkou je, proč platíme takové vstupné za lekci, kde nechceme být vidět a mít možnost „růst“.  Vždyť opravením chyby a naučením se správné techniky cvičení se posuneme blíže k našemu cíli! To je to, za co si přece platíme!

  • Pro uklidnění je dobré se podívat i kolem sebe – nikdo vás opravdu nesleduje, protože každý má co dělat sám se sebou.

Buďte hrdí na to, že chcete na sobě pracovat a že vám na svém těle a pohodě záleží. Tmavé kouty nechte neobsazené! Jděte k lektorovi nejblíže, jak se dá. Ta třímetrová mezera mezi lektorem a prvními odvážnými klienty, kterou často na lekcích vídám, je naprosto zbytečná….

Špatnou strategií je i věrný sparing partner

Jsem tady na hodině nová, chci se pustit do změny a chci opravdu chodit pravidelně cvičit! Jen najít nějakou kámošku jako sparing partnera, protože sama to nedokážu. Na tohle vážně zapomeňte! Proč věříte tomu, že kamarádka vás “dokope” chodit pravidelně cvičit, když si v první řadě nevěříte sami, že to zvládnete?

Co když kamarádka onemocní? Přestanete chodit cvičit? Nesmysl. Navíc na každé skupinové lekci – ať už aerobiku, bodystylingu, pilates, power jogy, Port de Bras nebo čehokoliv jiného, na vás čeká dalších x sparing partnerů, se kterými si můžeme popovídat a možná tak nalezneme i nové přátele.

Další výmluva: Cvičit mě nebaví

Skupinových lekcí je dnes mnoho druhů a můžeme si zvolit opravdu to, co nás bude bavit a co vám bude sedět. Vybrat si můžete z aerobních posilovacích hodin (Bodystyling, Bodyforming, FatBurner), choreografických hodin (Dance Aerobic, Step Aerobic, House Moves…), pomalých hodin Body&Mind (Pilates, Power joga, Strečink, Port de Bras, AY FLY Training, BOSU Slow, BOSU Core…) nebo intenzivních tréninků (kruhové tréninky, Total Body Workout, Tabata Training, HIIT…) a je toho mnohem více.  Není možné, aby vás aspoň něco z toho nebavilo.

Nezvládnu to

Pro začátek si zkuste zajít do blízkého cvičebního studia a zjistěte si, jak je to s obtížnostmi na lekcích. Zvolte si lekci pro začátečníky, pokročilá lekce by vás akorát odradila. Nebojte se na recepci nebo lektora zeptat na cokoliv, co vás zajímá.

  • Nikoho tím neobtěžujete, ti lidi jsou tam pro Vás!

Jako motivaci si rovnou vyřiďte registraci na vámi vybranou hodinu a informujte se, co vše budete na ni potřebovat mít s sebou,  jaké oblečení je nejvhodnější, jaká obuv (jestli vůbec) apod.

Dneska by to (ne)šlo

Nedívejte se na předpověď počasí. Ve většině případů je ve studiu příjemně  – v létě se schováte na hodinu před sluníčkem, v zimě se ohřejete a při lijácích na hodinu vyjdete z těch promočených věcí a možná vám na topení i proschnou. A třeba také do hodiny přestane pršet (smích). Na vámi vybranou lekci jděte v jakémkoliv počasí!

Marcela Janischová
Žádný učený z nebe nespadl

Na lekci se nebojte s lektorem komunikovat a pokud nevíte jak cvik provést, zeptejte se ho při pauze na pití, když vás přijde opravit nebo po skončení lekce. Profesionální lektor vám velmi rád poradí a všichni chápou, že začátky jsou těžké u všeho – taky začínali.

Malé lsti proti lenosti

  • Kupte si permanentku s omezenou dobou platnosti, která vás bude motivovat k tomu ji vyčerpat. A  po každé hodině se objednejte rovnou na další hodinu. Neodkládejte to na potom!
  • Kombinujte dynamické cvičební lekce a klidnější lekce Body&Mind (Pilates, joga, Port de Bras, AY FLY Training), které vám poskytnou potřebnou kompenzaci.
  • Pokud chcete snížit svou váhu, přestaňte s dietami z oněch zmiňovaných magazínů a sjednejte si schůzku s kvalifikovaným výživovým poradcem, který vám správně poradí.

Přestaňme se litovat a hledat důvody proč to nejde. Po pár lekcích  už na sobě poznáte, že to byl dobrý krok a dobrá investice do vlastního zdraví.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Skočte si pro krásnější zadeček aneb jak zábavně vymodelovat hýžďové svaly

Marcela Janischová
www.aerobicstudioostrava.cz

Lektor, trenér, provozní a tajemník klubu

13.8.2015 Články, Jak zhubnout

Komentáře

1

alice

19.10.2015 23:20

Setkala jsem se několikrát s lektory, kteří nebyli ochotni respektovat začátečníky, místo aby nabízeli řešení, řešili moji váhu a ne jak se jí zbavit. Já přece vím, že jsem tlustá, a že to není dobře, proto jsem tam přišla, protože to už sama nezvládnu, ale zatím jsem nenarazila na profesionála, který by si zasloužil moji důvěru a bez té to asi nejde.Žádný výživový poradce mi nenabídl nic, co by mělo stejný příjemný sedativní účinek jako jídlo. Většinou chtěli prodat svůj produkt a ne mi pomoci. deklarovali začátečnické lekce ale komumikovali jen s pokročilými. Nebo dělali elementární chyby lektora,neuměli mluvit, mluvili o něčem, čemu nerozuměli, vadilo jim, když jsem si cviky modifikovala např. přidala k nohám ruce, nebo si cvik zjednodušila abych ho zvládla nebo je nenapadlo při vypadnutí muziky začít počítat. Za velké peníze nesnesli srovnání s cvičitelkami ze sokola, které to dělaly jako hobby zadarmo a výborně. Kde je jim konec. Nebo nade mnou spráskly ruce a řekly, no to je Vaše vina, že jste tlustá, jak jste to mohla dopustit, to je vizitka Vaší neschopnosti. Měla byste s tím něco dělat. I když je to pravda, tak mě to bohužel nemotivovalo chodit na jejich lekce s dívkami velikost 38, které jsou pružné jako proutek, a pro staré a tlusté mají jen to pohrdání. Nesetkala jsem se s laskavou komunitou cvičenek a cvičitelek, a tak necvičím. Měla bych cvičit doma ale vždycky najdu něco pro svět důležitějšího než cvičit, co bych mohla udělat. Třeba Vám napsat komentář o mé zkušenosti s cvičitelkami a výživovými poradci.Je mi to líto, chodím aspoň na procházky. Tam jsem oblečená, a nikdo mě netrápí, když se do kopce zadýchám, je to moje věc a nikdo to pejorativně nekomentuje.
Přeji mnoho spokojených cvičenek a klientek. Mně se to nepodařilo. Zdravím.

2

Marcela Janischová

21.10.2015 08:13

Alice:

Dobrý den,
moc mě mrzí, že jste se setkala s takovým přístupem a to co popisujete určitě není profesionální.Chápu, že pak to člověka odradí. Je úžasné, že jste se odhodlala cvičit pro své lepší zdraví. Tak jak popisujete, obvykle se doma člověk nedonutí cvičit sám. Neklesejte na mysli a vyzkoušejte jiné lektory, jiná studia. Jsem přesvědčena o tom, že svého lektora, který vám bude vyhovovat najdete! Bohužel nepíšete odkud jste, pokud by jste byla z okolí Ostravy, rádi vás přivítáme u nás ve studiu a pomůžeme vám vybrat ty správné lekce pro začátek. Neztrácejte odhodlání! Držím pěsti!

Mějte se hezky.
Marcela.

3

Hattori Hanzo

21.10.2015 13:40

Alice:
V Tvojom prípade by som sa zameral hlavne na vlastú snahu, mentálne nastavenie, fyzickú aj psychickú vytrvalosť a neriešil vôbec skupinové tréningy. Absolútne stačí jogging, nordic walking, rýchla chôdza alebo pomalší beh, prípadne striedať pomalší beh s rýchlou chôdzou. Tenisky, oblečenie do chladu, prípadne palice pre nordic walking a nič viac netreba. Chce to len pravidelnosť, neviazať sa na nikoho, žiadny sparingpatneri, cvič sama. Ale pozor, nie 20–30 minút. V nízkej intenzite tomu treba dať aspoň hodinu, ideálne hodinu a pol, tak aby výdaj na jeden takýto tréning dosiahol aspoň polovicu hodnoty bazálneho metabolizmu. Vtedy sa budeš môcť aj poriadne najesť, čo je pri diéte obrovská psychická vzpruha a robí to dobre aj nastaveniu metabolizmu. Po tréningu ješ pocitovo fakt veľa a pritom váha ide dole! 😉 Neskôr stačí menej času a pridávať na intenzite hneď ak to telo a zdravotný stav dovolí. Čas na to sa musí nájsť. Musí, jednoducho toto je základný predpoklad a všetko okolo sú výhovorky. Ja som pre nedostatok času vstával skôr a behal ráno za tmy. Výkon v práci a celý deň bol potom o toľko lepší, že som stíhal viac a aj toho času som potom mal nakoniec viac ako keď som netrénoval. Všetko je to o mentálnom nastavení.

Tieto skupinové srandy ako aerobik, zumba a pod. nevyhovovali nikdy ani mne, aj keď z iných dôvodov. Ak by niekto chcel odo mňa pohyb na nejakú choreografiu, poslal by som ho niekam a také „cvičenie“ rovno zabalil. 🙂 Každý sme iný a také niečo mi absolútne nevyhovuje.

Ja som začal s behom, kúpil si k mobilu zariadenie na meranie tepovej frekvencie, nastavil hodnoty a behal tak, aby som to udržal v nízkej intenzite (pod aeróbnou zónou). Na schudnutie to absolútne stačí, ak po takomto tréningu pridáš pár základných kompenzačných cvikov a cvikov na rozvoj sily, si za vodou. Ostáva už len strava a metabolická flexibiliba. Nezabúdaj, že základ je naozaj tá strava, pohyb je nadstavba. Ak by som Ti mohol poradiť, kašli na skupinu, nájdi motiváciu a čas na takýto tréning 3-5 krát do týždňa. Stačia 3 náročnejšie tréningy týždenne. Navyše – ak beháš sama, má to obrovské benefity na psychiku, krásne to vyčistí myseľ, zresetuje hlavu… To v skupine nikdy nedosiahneš.

Čo sa týka stravy, treba zladiť tréning s príjmom jednotlivých makier. Ideálne keď sú v diéte aj dni, v ktorých je aj kalorický nadbytok. Mmne sa osvedčil IF protokol Lengains (prerušovaný pôst) so striedaním stravy pre tréningové a netréningové dni, ale akákoľvek rozumne zvolená diéta založená na FLEXIBILNOM STRAVOVANÍ (IIFYM) s počítaním kalórií je dobrá. A úplne NAJLEPŠIA je… …je tá, ktorú DLHODOBO DODRŽIAVAŠ. Čiže je to zas o tom mentálnom nastavení a vytrvalosti. Držím palce v individuálnom trénigu.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Co nejvíce brání v hubnutí lidem s vysokým stupněm obezity? Přečtěte si příběh muže, jenž se zbavil sedmdesáti kilogramů!

Co nejvíce brání v hubnutí lidem s vysokým stupněm obezity? Přečtěte si příběh muže, jenž se zbavil sedmdesáti kilogramů!

Pro lidi s vysokým stupněm obezity je velmi těžké přebytečná kila shodit. Kromě dodržování jídelníčku a zařazení pohybových aktivit totiž často musejí překonat především své vnitřní obavy.

Pro některé bývají bariérou, která jim brání s nezdravým životním stylem skoncovat. O svém příběhu se rozepsal novinář Josef Martínek, který se už před rokem se čtenáři blogu Kalorických tabulek podělil o to, jak se zbavil sedmdesáti kilogramů.

Celý článek 18.8.2019 0