Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Osm největších chyb v hubnutí a zdravém stravování a jak je snadno odstranit

Snažíte se zhubnout? Nebo jen rádi jíte zdravě? Tak to vám fandím.

Jste si ale jisti, že hubnete zdravě a jídlo, které si kupujete, je opravdu zdravé?

V současném světě najdete na internetu nejrůznější diety, rádoby účinné návody, tipy a rady na hubnutí. Bohužel mnoho z nich se zhubnutím příliš nepomohou. A když, tak jen krátkodobě.

A tak nejen, že hmotnost či míry naberete zpátky, ale můžete si poškodit zdraví nebo psychiku. A že takových případů je!

Nejčastější chyby při hubnutí

Pojďme se proto podívat na nejčastější chyby, které doprovází cestu za vysněnou postavou, a tipy, jak se jim v hubnutí vyvarovat.

1. Chcete zhubnout rychle

Našli jste na internetu způsob, jak rychle zhubnout? Nebo vám to poradila kamarádka, která za 2 týdny zhubla 6 kilo?

  • Ruce pryč od takových diet! Chcete-li zdravě a dlouhodobě zhubnout, nepůjde to rychle. Prostě nepůjde – s tím se smiřte.

Zhubnout rychle by uměl teoreticky téměř  každý. Můžete 2 týdny jíst jenom ovoce a zeleninu nebo se cpát prášky na hubnutí. Za drastickou dietu vám tělo rozhodně nepoděkuje. Není to zdravé a dlouhodobě udržitelné.

Takže jak na to?

Hubněte maximálně 0,5 – 1 kg za týden. Jezte pravidelně – a co nejpestřeji. Hodně zeleniny, bílkovin, ovoce, vlákniny a nevyhýbejte se ani sacharidům a zdravým tukům.

  • Hýbejte se, sportujte nebo choďte pěšky. Pijte hodně vody, dostatečně spěte, zkuste se nestresovat, radši více plánovat a vařte co nejvíce doma.

Jen tak dosáhnete dlouhodobých výsledků. A pozor! Až zhubnete na svou vysněnou váhu, nepřestávejte ve svém úsilí. Čím déle povedete zdravý životní styl, tím více si budete zvykat a den bez pohybu či zdravého vaření už si nebudete umět představit.

Pište si jídelníčky, plánujte si dopředu jídlo a tréninkový plán.

2. Držíte dietu a zakazujete si oblíbená jídla

Nic si nezakazujte. Máte nějakou sladkost, bez které nedokážete být? Tak si ji v rozumné míře občas dejte. Pokud se snažíte zhubnout, nesmíte u toho trpět.

  • Odpíráním si vašeho oblíbeného zákusku si hubnutí akorát znechutíte a moc dlouho to nevydržíte.

Jak na to?

Zkuste si přesně určit časy, kdy si nějakou tu nezdravou drobnost občas dovolíte. Může to být třeba třikrát týdně po snídani nebo k dopolední svačině. A pro ještě lepší pocit si ten den běžte zacvičit.

3. Vynecháváte jídla a večer to doháníte

Nestíháte ráno do práce a zmizíte z baráku bez snídaně? Máte přes den stresy a vynecháváte oběd? A mávnete rukou, protože vlastně hubnete a čím míň jídla sníte, tím lépe?

  • Omyl! O to větší budete mít hlad večer, kdy spořádáte cokoliv, na co v lednici narazíte.

Co s tím?

Vstávejte dříve. Vyplatí se to. Snídaně je základ dne. Tělo potřebuje z něčeho čerpat energii. To samé oběd. Pokud víte, že vás čeká náročný den, kdy nebudete v práci stíhat, připravte si oběd do krabičky s sebou.

Večer samozřejmě jezte, ale nepřejídejte se a nedohánějte jídlo za celý den.

4. Myslíte si, že po cvičení můžete sníst cokoliv

Kdepak! Pokud chcete zhubnout, musíte kombinovat zdravou stravu a cvičení dohromady. Jedno bez druhého nejde.
Není od věci se občas po cvičení odměnit nějakou drobností, ale nemůžete se cpát, čímkoliv se vám zachce. Existují lidé, kteří z fitka míří rovnou do fast foodu.

  • To byste peníze za fitko rovnou mohli hodit do kanálu.

Jak na to?

Po cvičení, běhání nebo jiné sportovní aktivitě tělo potřebuje energii. Ale něco zdravého a hodnotného. Vždyť byste ani neměli radost, kdybyste se nacpali něčím nezdravým a celé cvičení tak ztratilo význam.

Otázkou je, zda večeřet, pokud chodíte cvičit večer. Rozhodně se najezte. Po cvičení nemůžete jít rovnou spát.

Pokud chcete hubnout, pijte nejlépe čistou vodu.

5.  Věříte nízkotučným potravinám

Sáhnete v obchodě radši po nízkotučném jogurtu? Obvykle na něm bývají nejrůznější obrázky štíhlé postavy, různé „fit“ nápisy a podobně.

Takový nízkotučný jogurt není zdaleka tak fit, jak vypadá. Nízkým obsahem tuku ztrácí svou chuť a musí být nahrazován nejrůznějšími sladidly a dochucovadly.

Co s tím?

Tuky z jídelníčku nemůžete vyřadit. Kupujte si klasické polotučné jogurty. Tuky nejsou žádným nepřítelem hubnutí. Jen musíte jíst ty správné.

Ideálně jezte ryby, různá semínka, oříšky, avokádo nebo olivy. Patří do skupiny nenasycených tuků, které jsou pro tělo prospěšné.

6. Nejíte pečivo

Nejen z nejznámějších mýtů hubnutí vůbec je, že když nebudeme jíst pečivo, zhubneme. Na jednu stranu je pravda, že v obchodech narazíte většinou na bílé pečivo, které chutná spíše jako guma a absolutně vás nezasytí. Takovému pečivu se opravdu vyhněte.

Které tedy ano?

Máte dvě možnosti, kupovat si pečivo kvalitní (dražší, ale vyplatí se) nebo si péct vlastní v domácí troubě. Jezte celozrnné pečivo, které obsahuje více než 80 % celozrnné mouky. Cokoliv pod touto hranicí není celozrnným pečivem.

7. Pijete rádoby dietní nápoje

Dáte si dietní colu a všechno bude oukej? Ani náhodou. V dnešní době už není zdravá ani většina ovocných džusů, které ovoce často ani neviděly.

  • Obsahují velké množství cukru (často také pochybných sladidel) a mají jen příchutě nějakého ovoce.

Co tedy pít?

Pokud chcete hubnout, pijte nejlépe čistou vodu. Dochutit ji můžete citronem, limetkou, okurkou nebo malinou.
Doporučuje se také zelený čaj, který pomáhá zrychlovat metabolismus.

8. Myslíte si, že na všechny funguje to samé

Jednou z nejčastějších chyb, které nás nakonec od hubnutí odradí, je srovnávání se s jinými.

Jednou z nejčastějších chyb, které nás nakonec od hubnutí odradí, je srovnávání se s jinými.

Pamatujte si, že každý je jiný, na každého funguje něco jiného a jinak rychle. Pokud se podporujete s kamarádkou či kamarádem navzájem a oni při stejném cvičení a stejné stravě hubne rychleji, nepropadejte panice.

Hubnutí vyžaduje trpělivost, sílu a trochu rozumu. Odlišujeme se pohlavím, metabolismem, životním stylem nebo zaměstnáním.

Jak na to?

Hubněte s radostí, těšte se na nové výsledky a srovnávejte se jen sami se sebou. Klidně si veďte deníček s mírami či hmotností.

Udělejte z hubnutí svůj životní styl. Nemusíte na hubnutí myslet od rána do večera, brzy si na zdravý způsob stravy a pohyb zvyknete. Chce to jen pevnou vůli a chuť něco změnit. Tak hodně štěstí!

Z archivu aneb přečtěte si také:

Pít, či nepít letní drinky aneb Řekni mi, co piješ, a já ti povím, kolik jsi přijal kalorií!

Andrea Pavelcová
fitfab.cz

Fitness bloggerka, lektorka a tanečnice.

Autorka blogu o zdravém životním stylu Fit & Fabulous

Miluje cvičení, běh, vaření a dobré víno.

31.10.2016 Články, Jak zhubnout

Komentáře

1

Marie

31.10.2016 12:59

Již 78 dní zapisuji do kalorických tabulek, je to velmi pohodlné a velmi účinné, zhubla jsem tedy pouze 4 kg, ale mám před sebou ještě 4 kg. Hodně se pohybuji a někdy jím i nevhodné jídlo jako 1 strips a hranolky, ale přesto jsem zhubla. Nevadí porušení zdravého jídelníčku, jen se musí jíst méně. Největší je má snídaně. V tabulkách máte přehled kolik chybí sníst vlákniny, tuků apod. Měla jsem již různé diety, ale toto je naprosto super.

2

Ing. Macáková Marcela

31.10.2016 15:34

Děkujeme za pochvalu a přejeme, ať se daří!

3

Petra

1.11.2016 14:56

Já mám od července dole 17kg a kalorické tabulky doporučuji všem známým kteří se mě ptají jak sem to udělala

4

Ing. Macáková Marcela

2.11.2016 19:00

pro Petra: to je úžasné, gratulujeme.. a pokud byste se chtěla o svůj příběh podělit veřejně, napište prosím do zpráv přes facebook: https://www.facebook.com/KalorickeTabulky/, děkuji

5

romana

2.11.2016 21:02

Kalorické tabulky využívám již 4 půl roku. Je to můj pomocník v zapisování a hlídní bílkovin, tuků sacharidů. Tento program je součástí mého zdravého životního stylu. od dubna 2016 mám dole 22kg a těším se ještě na dalších 10kg. Vím, že to nepůjde tak rychle jako prvních 15kg a věřím že kalorické tabulky mi v tom pomůžou .

6

Ing. Macáková Marcela

2.11.2016 21:08

pro Romana: krásná práce, gratulujeme.. a pokud byste se chtěla o svůj příběh podělit veřejně, napište prosím také do zpráv přes facebook: https://www.facebook.com/KalorickeTabulky/, děkuji

7

Jarmila

2.11.2016 22:37

Kalorické tabulky využívám od února letošního roku, zhubla jsem sice jenom 5 kilo, ale víc ani nechci. Hlavně že už konečně vím, kolik jídla moje tělo ve skutečnosti potřebuje, dřív jsem totiž jedla mnohem méně a váha dolů nešla.

8

Pavla

8.11.2016 10:13

Velká chvála,této webové stránce, od 8.8. mám 15,5 kg dole a 57 cm na těle.První měsíc jsem si psala všechno, tudíž jsem měla možnost zjistit, kde ubrat, či přidat.teď už jen občas zapíši váhu a míry.Každopádně, s touto stránkou, to bylo jednodušší a motivující.Děkuji

9

Ing. Macáková Marcela

8.11.2016 17:25

pro Jarmilu: Děkujeme za komentář a přejeme, ať se daří!

10

Ing. Macáková Marcela

8.11.2016 17:26

pro Pavlu: Děkujeme za pochvalu. A kdybyste měla chuť se o svůj příběh podělit formou článku, prosím, napište přes zprávy na facebooku: https://www.facebook.com/KalorickeTabulky/

11

Karolína

3.12.2016 21:12

Dobrý den. Včera jsem si stáhla tuto aplikaci. Chtěla jsem se zeptat, zda mohu jíst prakticky vše (samozrejme s vynechanim fastfoodu,hodne sladkeho a slazenych napoju), ale jde hlavne o to, abych se vesla do predepsanych hodnot do tabulky? (Napr. do 5833kj?) A co kdyz mam vecer pouze 58% u kj? Je mi jasne, ze vecer do sebe nemuzu dohazet cokoli, abych mela do 100%. Ale sama ani nevim, jak mam jist, co hlavne hlidat, jak spravne to delat, atd. 🙁

12

Ing. Macáková Marcela

4.12.2016 10:45

pro Karolínu: Dobrý den, je samozřejmě prospěšné, když si jídelníček hlídáte i co se týká jeho kvalitativního složení – viz článek: http://blog.kaloricketabulky.cz/2016/10/katerina-dobesova-rozebira-dva-odlisne-jidelnicky-aneb-kdyz-dva-delaji-totez-nemusi-to-byt-totez/

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Co nejvíce brání v hubnutí lidem s vysokým stupněm obezity? Přečtěte si příběh muže, jenž se zbavil sedmdesáti kilogramů!

Co nejvíce brání v hubnutí lidem s vysokým stupněm obezity? Přečtěte si příběh muže, jenž se zbavil sedmdesáti kilogramů!

Pro lidi s vysokým stupněm obezity je velmi těžké přebytečná kila shodit. Kromě dodržování jídelníčku a zařazení pohybových aktivit totiž často musejí překonat především své vnitřní obavy.

Pro některé bývají bariérou, která jim brání s nezdravým životním stylem skoncovat. O svém příběhu se rozepsal novinář Josef Martínek, který se už před rokem se čtenáři blogu Kalorických tabulek podělil o to, jak se zbavil sedmdesáti kilogramů.

Celý článek 18.8.2019 0