Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Zuzana Klingrová: Jóga a dech aneb naučte se správně dýchat

Proč vlastně praktikovat dechové techniky v józe? Pro některé lidi, kteří se věnují józe, jejich praxe končí jen u jógových pozic.

Dechové techniky či meditace jim přijdou příliš dlouhé a nudné…

Když toto slyším, vždy se ptám, co je tedy pro vás ve vaší jógové praxi důležité? Odpovědi jsou různé. Od oblíbené pozice přes pocity po lekci až po místo či podložku, na které cvičí. Upřímně, bez těchto věcí zvládnete žít den, týden, měsíc i klidně rok. Bez dechu vám dávám maximálně minutu.

Zde vidíte, jak důležité je věnovat se dýchání. Začneme tou úplně nejjednodušší dechovou technikou.

Plný dech (hluboký dech) – nácvik

Lehněte si na záda, uvolněte dolní končetiny.

  • Pokud trpíte bolestmi v oblasti bederní páteře, pokrčte dolní končetiny a vtočte špičky dovnitř, paty ven, kolena opřete o sebe.
  • Pokud trpíte na bolesti krční páteře, podložte si hlavu složenou dekou, ručníkem, aby krční páteř byla v rovině s hrudní a bederní.

Jako první zkuste břišní dech – brániční dýchání

Položte si ruce na břicho a vnímejte, jak se s nádechem břicho zvedá a s výdechem vtahujte pupík k páteři. Ucítíte, jak se s výdechem bederní páteř spojuje se zemí (opakujte desetkrát).

Následuje hrudní dech

Položte si ruce na hrudník (pod prsa). Vnímejte, jak se s nádechem hrudník rozpíná do všech stran a s výdechem klesá (opakujte desetkrát).

A pak podklíčkový dech

Položte si ruce na klíční kosti a vnímejte malý pohyb horní části hrudního koše. Máte pocit, že s každým výdechem vaše ramena padají níž a níž. (opakujte desetkrát).

Plný dech

Spojíme všechny tři typy dechu.

Nádech:

Břicho se zvedá, hrudník se rozpíná, nádech stoupá pod klíční kosti. Máte pocit, že nádech stoupá až do temene hlavy.

Výdech:

Pupík vtahujeme dovnitř, cítíme výdech z hrudníku – zapojení svalů mezi žebry, výdech z podklíčků – zapojení prsních svalů.

Zkuste si nádech představit jako vodu, kterou lijeme ze džbánu do sklenice. Tak, jak voda naplňuje sklenici, nádech naplňuje naše tělo. Výdech si představujeme jako tubu se zubní pastou, kterou vytlačujeme od konce tuby vzhůru (opakujte desetkrát).

Až zvládnete plný dech vleže na zádech, přejděte do sedu. Klidně pro začátek zvolte židli, pokud je pro vás obtížný lotosový květ (nebo jakákoliv jeho varianta), případně sed na patách (pozice hrdiny).

Pozor:

V každé variantě sedu je vaše páteř kolmo k zemi. Vždy srovnejte ramena a kyčle do jedné roviny a nechte bradu v rovině se zemí.

Možná vás překvapí, že po praxi dechových technik ucítíte některé svaly, o kterých jste netušili, že existují.  Zpočátku se také může dostavit jemné motání hlavy při praxi dechových technik – i to je naprosto normální. Buďte opatrní při vstávání.

Nezapomeňte, že praxe jógy vás mimo jiné učí trpělivosti. Nikam nespěchejte a užijte si cestu sebepoznání.

foto: Lucie Čermáková

Jóga v aplikaci KalorickéTabulky.cz

Jak KalorickéTabulky.cz fungují?

Z archivu aneb přečtěte si také:

Přemýšlíte nad změnou zdravotní pojišťovny?

Zuzana Klingrová
www.zuzanaklingrova.cz

Program Director ve společnosti Resort Svatá Kateřina
Co-Owner ve společnosti JÓGA FIT SHOP
Yoga Teacher ve společnosti Yoga Lounge
Studovala na škole Hindu University of America
VIDEA NA YOUTUBE

9.11.2017 Články, Fitness a wellness

Komentáře

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Andy z FITFAB Strong: Nikdo naše tělo nezná tak dobře jako my sami

Andy z FITFAB Strong: Nikdo naše tělo nezná tak dobře jako my sami

Vystudovala právo a tím se také živí. Před lety začala psát blog Fit & Fabulous a dnes je autorkou a hlavní tváří populárního projektu FITFAB Strong.

Jde o unikátní fitness program, který je výjimečný nejen tím, že je zdarma, ale že se na něj nabalují rozličné aktivity, výzvy, kniha, diář a nyní také pracovní sešit. Žít život podle Andy a jejího týmu je teď zkrátka IN.

Celý článek 14.5.2020 0

Martina Fallerová: Trpíte bolestmi zad a kloubů? Přečtěte si devět důvodů, proč se zaměřit na fascie

Martina Fallerová: Trpíte bolestmi zad a kloubů? Přečtěte si devět důvodů, proč se zaměřit na fascie

Neznám ve svém okolí člověka, který by si nestěžoval na bolest zad a kloubů. Jsem pohybový specialista a řešení bolesti je mým denním chlebem. Většina mých klientů je pracovně vytížená.

Na mě je tedy najít co nejkratší cestu, která je zbaví bolesti a umožní opět jejich plné soustředění na práci a návrat k oblíbenému sportu.

Celý článek 4.5.2020 0

Jak se udržet v kondici nejen po dobu karantény? Zkuste názorná videa jógy s logem KalorickéTabulky.cz

Jak se udržet v kondici nejen po dobu karantény? Zkuste názorná videa jógy s logem KalorickéTabulky.cz

Trávíte většinu času doma u televize či monitoru? Tak klidně pokračujte! Jen si u toho podle té „televize“ také občas v soukromí svého domova zacvičte.

I když mohou být od 27. dubna 2020 otevřena fitcentra, cvičení s rouškou, které je tam přikázáno, není bohužel nic, co by většina lidí zvládla. A tak zřejmě dál budou mnozí pokračovat v omezeném pohybovém režimu.

Celý článek 25.4.2020 0