Inspirace osobním příběhem Petry L. Krajčinovič: Hubnutí vás musí bavit
S váhou jsem nikdy problémy nemívala, zato s určitým typem závislosti na jídle už od dětství ano.
Když bylo u nás doma dusno, vlezla jsem si s cukrovinkou „Milou“ pod peřinu…
Vztahové a sociálně kritické momenty řešíme podobně jako u stresu a těžkých životních situací převážně jídlem.
V náhlém přívalu emocí otupujeme nepříjemné pocity přejídáním, případně popíjením alkoholu, kouřením, tlumícími léky a dalšími látkami způsobujícími závislost, nověji i horečnatým nakupováním.
Ze jmenovaných berliček spolehlivě vede přecpávání se a dlouhodobé studie ukazují, že devadesát pět procent případů přejídání souvisí s emočními příčinami. Takovému jedení se říká emoční hlad.

Emoční hlad je reakce na zátěžovou situaci, kdy nutně potřebujeme rychlou kompenzaci – a jídlo přece milujeme všichni. Stává se dočasným úlevným prostředkem. Bohužel se emoční hlad nedá jídlem upokojit, naopak se ještě víc prohloubí, protože se po něm dostaví pocit viny. Ocitáme se tak v bludném kruhu výčitek, hory potravin a tukových polštářů.
Emoční hlad přichází náhle, bez varování. Překvapí vás. Může se vyskytnout po setkání s protivnou osobou jako reakce na nepříjemnou situaci. Nabírá na intenzitě bleskovou rychlostí. Nedá se zastavit jinak než oblíbeným jídlem.
Přichází nejen s nepříjemnými situacemi, ale i s opakovanou špatnou zkušeností – partner si mě nevšímá, potřebuji čokoládu; šéf je na mě hrubý, dám si kelímek vlašáku a dva rohlíky. Emoční hlad se většinou váže ke konkrétním potravinám. Touha se týká určitého typu jídla, které máte rádi. Nejčastěji je to čokoláda nebo podobné potraviny s vysokým obsahem tuků a cukrů a tzv. junk food – levné a rychlé stravování, jež je plné glutamátu a ochucených, byť light, nápojů obsahujících aspartam. U emočního hladu máme pocit, že si potřebujeme dát přesně to „svoje jídlo“, žádné jiné. Jídlo funguje jako droga a centrum slasti v mozku je uspokojeno, až když mu nabídneme, oč žádá.
Bydlí v hlavě. Jde jednoznačně o emočně podmíněné bažení po jídle. Začíná v ústech a v emočním centru mozku, kde se touha po konkrétním jídle vystupňuje natolik, že se neovládnete a musíte si dát to, po čem toužíte. Rozum v tento okamžik zůstává za dveřmi.
Emoční hlad chce jíst okamžitě! Za chvíli neexistuje. Potřebujete svoji emoční bolest hned teď zmírnit jídlem, které k tomu pasuje. Jde o automatické, bezmyšlenkovité jedení. Můžete mít pocit, jako by vám úplně cizí ruka podala zmrzlinu k ústům („automatické“ jedení). Nebo si vůbec neuvědomujete, že jste právě snědl/a celý pytlík chipsů („bezmyšlenkovité“ jedení). Až když vyluxujete ledničku nebo vás rozbolí žaludek, uvědomíte si, co jste vlastně spořádali. Nastoupí výčitky a s nimi není rozumné si zahrávat. Mohou se stupňovat v pocit viny, beznaděj a úzkost.

Inspirace osobním příběhem Petry L. Krajčinovič: Hubnutí vás musí bavit
Nikdy nemá dost. Emoční přejídání vychází z touhy překrýt bolestivé pocity. Cpete se, abyste otupili emoce, které vás trápí. A klidně si několikrát přidáte, i když žaludek velí stop a je z přejedení celý bolavý.
Prokristapána, já už se zase láduju! Paradoxem emočního přejídání je, že jíte, abyste se cítili lépe, a nakonec si nadáváte, že jste snědli dort nebo hamburger. Slibujete si, že to odčiníte (budu cvičit, držet dietu, vynechám jídlo). Nejčastěji si dáte slib, že začnete zítra. Jenže emoce tu s vámi budou i další den a následné výčitky taky.
Toho využívají i zdatní obchodníci – kouzelníci s dietními krabičkami, náhradní stravou v různých myslitelných skupenstvích a tabletách. Vědí, že příslušníci západní společnosti nezvládají emoce. Na tomto faktu je postavený dietní byznys a kvete jako májový sad. Když si uvědomíme, že prapůvodně pro co žijeme, je jídlo, není divu, že se potravinářský průmysl a následně reklamní byznys může přetrhnout, aby k vám doručil novou chemickou směs v parádním obalu. A my denně zaháníme emoce, nudu a nespokojenost chemickými koktejly plnými éček, zas a znova. Přitom stačí tak málo: Zastavit se a zamyslet se nad tím, kde budeme bydlet, když nebudeme mít své tělo!
Malý test emočního jedení. Zkuste si do rovnice dosadit vlastní situaci a vyzkoušet si, jak pracuje emoční hlad u vás:
Sebekoučink přináší i očištění od starých principů a osvobození se od zažitých návyků. Jsem přesvědčená a mám odzkoušeno na stovkách žen, že je koučování ohromným přínosem právě při změně stravovacích vzorců. Právě proto, že neochota měnit zaběhnuté stravovací pořádky je jednou z nejsložitějších, co se změn týče.
16.8.2020 Petra L. Krajčinovič Články, Jak zhubnoutS váhou jsem nikdy problémy nemívala, zato s určitým typem závislosti na jídle už od dětství ano.
Když bylo u nás doma dusno, vlezla jsem si s cukrovinkou „Milou“ pod peřinu…
Celý článek 23.7.2020
Když člověk začne hubnout, obvykle to doprovází silná motivace, snaha o změnu a odhodlání „něco konečně dělat“.
Jenže výsledky nejsou vždycky hned rychlé a reálný život s sebou přináší spoustu práce, aktivit, povinností, překážek i návraty ke starým návykům. Proto pokud jste se snahou o zhubnutí stále na začátku, můžou vám pomoct následující tipy, které vás podrží na cestě vpřed.
Celý článek 9.11.2025
Kdysi dávno lidstvo přišlo na to, že smícháním mouky a vody vznikne těsto, a začalo z něj péct chleba. A potom někoho napadlo dát do těsta náplň, zabalit a těsto uvařit či osmažit.
Časem dokonce vznikly i nové varianty těsta jako listové nebo odpalované.
Celý článek 6.11.2025
Četl/a jste článek „Nechtěné myšlenky – tichý sabotér naší snahy zhubnout“?
Pokud ne, nezapomeňte se na něj později juknout. Teď se podíváme opět na myšlenky – tentokrát na první pohled pozitivní, jež mají ovšem také své ale…
Celý článek 3.11.2025
Gochujang, možná znáte pod slovním spojením „pasta z červené chilli papričky“. Je to sladko-slané fermentované koření velmi oblíbené v korejské kuchyni.
V poslední době začíná být velmi populární nejen kvůli svému exotickému názvu, ale také pro zajímavé spektrum chutí, které dodá běžným pokrmům.
Celý článek 31.10.2025
Dnešní potravinářský průmysl dokáže hotové zázraky. Umí vyrobit potraviny, které vypadají skvěle, chutnají božsky a ještě se tváří jako něco, co prospěje našemu zdraví.
Krásný obal, lákavé slogany, sliby o zdraví, a to s hlavním cílem – přesvědčit nás, že kupujeme něco dobrého pro naše tělo.
Celý článek 28.10.2025