Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Kvalifikovaný výživový poradce a matka dvou dětí radí, jak správně řešit dětskou obezitu

Dětská obezita v posledních desetiletích raketově vzrůstá a předpoklady pro další roky nejsou o nic optimističtější.

Sama jsem matkou dvou holčiček, a tak se mě téma dětské výživy dotýká profesně i osobně.

Ve skupině Hubneme a jíme zdravě s Kalorickými tabulkami se často řeší téma nastavení aplikace Kaloricketabulky.cz pro děti. A protože děti mají jiné výživové nároky na příjem živin, vznikl tento článek, který upřesní některá důležitá fakta.

Kvalifikovaný výživový poradce a matka dvou dětí radí, jak správně řešit dětskou obezitu

Je jasné, že jako rodiče chceme pro naše děti to nejlepší. Obézní děti to mají ve společnosti těžké a je fajn, že o své děti máme takový zájem, že pokud vidíme, jak se nám kulatí, tak se snažíme zasáhnout. Ale, prosím, zastavte se a zkuste neudělat chybu.

  • Hubnutí dětí je velice specifická disciplína ve světě výživy a patří do rukou lékařů nebo zkušených nutričních terapeutů se specializací na dětskou výživu.

NELZE tedy jen tak dítěti nastavit Kalorické Tabulky podle hodnot, které aplikace vypočítá (jako to děláte u sebe). Největší chyby pro výpočet živin u dětí se dělají u bílkovin a vlákniny. Dítě NENÍ MENŠÍ DOSPĚLÁK a pro každou věkovou kategorii se doporučuje jiná hodnota bílkovin na kg váhy. Bílkoviny nad tyto hodnoty se zvyšují, jen pokud je dítě AKTIVNÍ SPORTOVEC. Pak ale výživu řešíme se sportovním lékařem, který má dítě pod dohledem.

U dětí ani v redukci nezvyšujeme bílkoviny nad danou hranici pro určitou věkovou kategorii (jako se to dělá u dospělého, kde tím využíváme sytícího efektu a zajišťujeme ochranu svalové hmoty při redukci), ale vždy je základní makro složkou sacharid (55 – 60% denního příjmu). A to i při REDUKCI.

Jak postupovat při podezření na obezitu dítěte

Něž začnete zasahovat do jeho jídelníčku, udělejte pár základních kroků:

Zaprvé si zjistěte, zda má dítě opravdu problém, nebo se vám to jen zdá. K tomu použijte BMI kalkulačku PRO DĚTI. Pokud kalkulačka píše, že je vaše dítě optimální, pak vám gratuluji. Dál dítě vychovávejte v duchu zdravého jídla a přiměřeného pohybu – je to v pořádku. A každému takovému rodiči tleskáme.

Pokud i tak máte pocit, že je vaše dítě kulatější než vrstevníci, tak ho vezměte na měření InBody (pozor ne každé fitness studio toto dělá, předem se informujte), ať má vaše rodičovská duše klid. Berte, prosím, na vědomí, že stejně jako dospělí lidé jsou i děti různé. A každé dítě vypadá jinak. I když máte dvě děti, tak jedno může být opticky štíhlejší a druhé robustnější. Každé dítě má jiný poměr aktivní svalové hmoty, každé dítě jinak distribuuje tuk. Ale to neznamená, že bude dítě obézní. Dnes se vám může zdát silnější, ale za dva roky už bude štíhlé.

Když kalkulačka ukáže, že má vaše dítě problém, zařaďte víc pohybu. Domluvte se s dítětem, že budete denně chodit na vycházky, a vhodnou komunikací zjistěte, co by ho bavilo. Nenechávejte ho denně sedět X hodin s mobilem v ruce! Pomalu (a po domluvě s dítětem) vyřazujte sladkosti. Není potřeba 100%, stačí 80:20 jako u dospěláka, ať dítě není pod tlakem diety.

NEMLUVTE O DIETĚ! Zařaďte víc ovoce a zeleniny, luštěniny, u starších dětí i celozrnné pečivo, kvalitní bílkoviny, oříšky, ryby, naučte se pít doma čistou vodu… Vhodné je s dítětem si společně vysvětlovat, co a proč jíme, a co a proč třeba nejíme. Sama mám s tímto přístupem dobré zkušenosti. Dítě rychle pochopí, že bílkoviny (masíčko a fazole) jsou na svaly, že cukřík v sušenkách až tak nepotřebujeme, že čokoládka nemusí být každý den.

Dítě nějaký čas sledujte – třeba podle oblečení, ať jej nestresujete vážením a měřením. Dítě až do věku cca šestnácti let prudce roste, postava se rychle mění, takže za několik měsíců může být po problému. Pokud se vám režimová opatření nedaří, zajděte za vaším pediatrem. Ten dítě zná, umí posoudit, jak rychle se váha změnila, co už je třeba řešit, a co ještě ne. Udělá vyšetření krve, třeba u dívek se v pubertě často objevuje například porucha štítné žlázy.

Hlavně, prosím, nedržte dítě v dietě! Nestresujte ho hlídáním a počítáním jídla. Dívky od deseti let jsou citlivé na to, jak vypadají, a pokud jim budete hlídat každé sousto, může se u nich později rozvinout porucha příjmu potravy.

Časně zachycená dětská obezita se dá zvládnout jednoduchými opatřeními v rodině. Možná se vám to nebude líbit, ale dětská obezita začíná a končí v rodině. Pokud obézní dítě pošlete do ozdravovny a ono tam zhubne, tak po návratu do rodinného prostředí, kde se nic nezměnilo (sedavý způsob života, nadmíra nezdravých potravin), zase najede do starých kolejí.

Kvalifikovaný výživový poradce a matka dvou dětí radí, jak správně řešit dětskou obezitu

Pokud se přece jen rozhodnete (po poradě s pediatrem), že budete požívat aplikaci Kalorické Tabulky pro záznam jídla vašeho dítěte, tak dodržujte dvě základní zásady:

  1. Výpočet příjmu a rozložení živin by měl dělat dětský lékař se zaměřením na dětskou výživu, nutriční terapeut či kvalifikovaný výživový poradce se specializací na dětskou výživu.
  2. Na dítě netlačte, v podstatě o vašich záznamech nemusí ani vědět.

foto: cz.depositphotos.com

Z archivu aneb přečtěte si také:

Osm důvodů, proč je důležité při hubnutí cvičit

Miluška Burdová
https://www.fitschuti.eu

  • Kvalifikovaný výživový poradce – profesní kvalifikace zakončená státní zkouškou
  • Člen Aliance výživových poradců ČR
  • Výživová poradkyně od roku 2016. Sestavování individuálních výživových plánů, online poradenství.
  • Originální články i recepty najdete na FB stránce Fit s chutí
  • Jídlo nás provádí po celý život, a nelze jej vyřadit ze života jako jakoukoliv jinou závislost. Proto je mottem stránky Fit s chutí „Žádný jídelníček vás nenaučí správně jíst. Jídlo je třeba pochopit a milovat“.

2.5.2022 Články, Recepty a výživa

Související články

Tipy, ako ušetriť čas pri varení a ako jesť zdravšie

Tipy, ako ušetriť čas pri varení a ako jesť zdravšie

Nedostatok času je u mnohých z nás snáď hlavným faktorom, prečo sa nám nedarí udržateľne jesť zdravo.

Preto som pre vás spísala zopár tipov, ktoré mne samej pomáhajú udržať si zdravé stravovanie dlhodobo a viem si pomocou nich ľahko pripraviť zdravé a nutrične hodnotné jedlá efektívne a v krátkom čase.

Celý článek 23.9.2022 0