Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Září je tu: Ocukrujte si život – zdravě a s láskou

Radit vám tohle na webu věnovaném hubnutí a zdravé stravě? Ano, a tentokrát to vezmeme z pohledu východní medicíny.

Navíc se naučíte cvik na podporu sleziny a slinivky, orgánů, o které je potřeba v září hodně pečovat. Taky jsem si pro vás připravila pár informací o tom, jak žít svůj dolce vita. Sladký život – bez výčitek.

Září, to je pozdní léto a náleží k němu sladká chuť. Nepleťte si však cukr a přirozeně sladkou chuť. Cukr je bohužel nejvíce škodlivou látkou, kterou můžeme do těla dostat. Jak říkají lékaři tradiční čínské medicíny: „Cukr je zloděj životodárné energie čchi.“ Do těla přináší vlhkost a hleny, které blokují slezinu. A právě slezině, která má ráda sucho, a také slinivce patří měsíc září.

Září je tu: Ocukrujte si život - zdravě a s láskou

Když už sladit, tak…

…vyměňte cukr za obilné slady a med. Nejlíp ale pro sebe, svoji slinivku a slezinu uděláte, když si od nepřirozeně sladké chuti budete odvykat a začnete si vychutnávat to, co je sladké přirozeně. Slezinu posilují třeba jáhly, kroupy, rýže nebo pohanka. Začněte den kaší z celozrnné rýže a obilí, doplňte ho lehce povařeným ovocem, ochuťte skořicí, muškátovým oříškem nebo kardamonem.

Prospívají jí i plody babího léta: mrkev, dýně, rajčata, cukety, jablka, hrušky, švestky a hrozny. Plodiny, které jsou žluté nebo oranžové a kulaté, tak po těch sahejte nejvíc. Všechny jsou zdravé a ideální do vyváženého jídelníčku. A pozor, hodně všechno kousejte, docílíte tak harmonizace v dutině ústní a trávicí soustavě.

Jak podpořit energii slinivky a sleziny, aby se nedostaly z rovnováhy?

Příčinou oslabení sleziny a slinivky, které tradiční čínská medicína považuje za jeden orgán, bývá zahlenění a vlhkost v těle. Vyhněte se masu, mléčným potravinám a cukru. Také smaženým a pikantním pokrmům, které vlhkost a zahlenění podporují. To jsou rady pro fyzickou rovinu našeho těla.

Na té energetické se zaměřte na to, abyste se příliš neupínali na problémy a starosti druhých. Nejde o to být lhostejný, ale je potřeba nezanedbávat sebe na úkor druhých. Jakmile tohle činíte, oslabujete slezinu. Přílišná starostlivost nebo návraty do minulosti jí zkrátka vůbec nedělají dobře. Slinivka odráží lásku, s níž přistupujeme k životu. Je důležité, abychom si žili svůj sladký život, svůj „dolce vita“.

Mějte se rádi, myslete na sebe, protože lásky je zapotřebí. Té vůči sobě i té vůči druhým. Dělat to, co vám přináší radost, by pro vás mělo být v září naprostou prioritou. A protože maximální aktivitu vykazuje slinivka a slezina mezi 9. a 11. hodinou dopolední, nepijte v této době alkohol, ale určitě si dejte ovoce a med. V tomto čase strávíte sladkosti nejlépe. Budete mít také dobře našlápnuto v intelektuální činnosti, budete hezky soustředěni.

Cvik na podporu sleziny a slinivky

Cvik na podporu sleziny a slinivky

Výchozí pozice začíná v sedu na patách. Následně, pokud to dolní končetiny dovolí, usedněte mezi paty. Jakmile se uvelebíte, pomalu přecházejte do lehu na zádech. Nejprve přejděte na předloktí a pak se pozvolna položte na záda. Prsty na rukou vzájemně propleťte. Vzpažte nahoru a ruce obraťte dlaněmi vzhůru. Následuje mírný záklon. S každým nádechem se protáhněte, s výdechem uvolněte. Po třetím výdechu vyslovte dlouze slabiku „hu” (můžete několikrát zopakovat) a vraťte se do výchozí pozice, popřípadě zopakujte ještě třikrát. Případně využijte pomůcek a uvelebte se v odlehčené pozici – viz foto níže.

Cvik na podporu sleziny a slinivky

Z archivu aneb přečtěte si také:

Chorvatsko v srdci a v žaludku: Na čem si tam pochutnat a co si přivézt jako vzpomínku domů

Šárka Simonidesová
https://svethormonalnijogy.cz

Vyhledávaná lektorka hormonální jógové terapie dle Dinah Rodrigues, jejímiž kurzy prošlo už přes 7 000 žen. Šárka učí nejen tuto harmonizující sestavu, ale otevírá různá ženská témata, například role pánevního dna v životě ženy. Je autorkou Orgánové sestavy dle Šárky Simonidesové. Své dlouholeté poznatky jak z kurzů, tak vlastního života shrnula do knihy Jóga pro holky ze Západu, která vyšla v roce 2021 (Albatros). Miluje život, barvy, zvířata, ráda plave a cestuje.

28.8.2022 Články, Jak si udržet zdraví

Související články

Krev, dřina, pot a slzy aneb Celý příběh proměny mého těla

Krev, dřina, pot a slzy aneb Celý příběh proměny mého těla

Bylo 11. května 2017, měsíc po mých 26. narozeninách. Vážil jsem šílených 152 kilogramů a seděl na recepci fitness Euforie v Praze, v obklopení krásných a vyrýsovaných těl, a čekal na první schůzku s osobním trenérem Vladimírem Hirkou.

Připadal jsem si tam naprosto nepatřičně a trpěl vsugerovaným pocitem, že mě určitě pozorují úplně všichni. Přesto jsem věděl, že je to den, který mi změní život, první krok z cesty dlouhé tisíc mil, o němž kdysi mluvil Konfucius.

Celý článek 29.9.2022 0

Říjen: Snídejte teplé kaše a pozitivní zprávy

Říjen: Snídejte teplé kaše a pozitivní zprávy

Když se vás zeptám, který orgán je podle vás citlivý na to, co prožíváme, většinu z vás možná jako první napadne srdce.

Ale pozor, emočně velmi citlivým je i náš žaludek – orgán, jenž podle TČM náleží k měsíci říjnu a je tím pádem v tomto období nejzatíženějším.

Celý článek 21.9.2022 0