Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Jak si udržet zdraví v sychravém podzimu

Když ráno vstanu a vykouknu do podzimního dne (na první pohled vlastně ještě noci), vybaví se mi slova písničky Jiřího Grossmanna: „Podzim, podzim přichází, nadělá nám nesnází…“.  Pravdou je, že ačkoliv žijeme v době tzv. umělého odchovu, kdy na nás celý den svítí ostré a jasné světlo zářivek v kanceláři, cítíme podzim doslova v kostech.

Jsme unavení, podráždění, často nemocní. A pakliže se zima údajně ptá, co jsme dělali v létě, podzim klade mimo jiné nepříjemný dotaz, zda jsme se od jara otužovali a posilovali svou imunitu.

Pokud patříte mezi ty, kteří věci začnou řešit za pět minut dvanáct, věřte, že není vše ztraceno ani teď – i když už nám ten podzim dává pěkně zabrat. Vyzpovídala jsem zajímavé lidi ze svého okolí, kteří mají po ruce vždy nějakou osvědčenou radu… Ale nejdřív si pojďme říct, jak to s tou naší imunitou na podzim vlastně je.

Jak si udržet zdraví v sychravém podzimu

Radujte se z každé hezké chvíle

Imunita z pohledu lékaře

Pro imunitní systém představuje nástup podzimu a zimy významnou zátěž. Dochází ke kumulaci několika faktorů, které negativně ovlivňují imunitu. V první řadě je pro lidský organizmus zátěží snižování venkovních teplot. V důsledku teplotních změn jsou lidé vystaveni jednak venkovnímu chladu, ale i velkým výkyvům při přecházení z vyhřátých místností ven a zpět,“ vysvětluje příčinu nárůstu onemocnění RNDr. Dana Nováková, imunoložka z FN Motol, a pokračuje: „Není také dostatek čerstvé zeleniny a v neposledním řadě má vliv i zkracování délky dne. Ubývání dne má prokazatelně negativní vliv, jak na psychiku, tak i imunitní systém.“

Základem imunity jsou (možná pro někoho překvapivě) dobře fungující střeva. Pod sliznicemi střeva se totiž nachází přibližně 70 % buněk imunitního systému. „Na povrchu sliznic, především na povrchu sliznice zažívacího traktu, je přítomna řada bakterií, které mají v našem organizmu velmi významnou roli. Bakterie, které mají pozitivní účinek na naše zdraví, nazýváme probiotické bakterie. Tyto bakterie jednak významně stimulují imunitu, ale také zabraňují růstu patogenních bakterií. Vzhledem k významu slizniční imunity střeva pro celkovou imunitu je zřejmé, že řada poruch imunity souvisí se špatným bakteriálním osídlením ve střevě,“ připomíná RNDr. Nováková. Právě proto mnozí lékaři doporučují pacientům, aby posilovali obranyschopnost svého organismu probiotickými přípravky.

Jak to dělám já

Za dvacet let novinářské praxe jsem si vyslechla osvědčených rad opravdu spoustu. Často jsem je vyzkoušela na vlastní tělo a postupně si tak tvořila základ svého rituálu pro posílení imunity.

– Ráno sklenice vlažné vody s citrónem nalačno (velmi jednoduché a skutečně účinné).

– Každou sprchu ukončit proudem studené vody na dolní končetiny (zkoušela jsem postupovat i výš, ale přiznám se, že jsem to nedala, i tak věřím, že díky tomu nelehnu s každou epidemií chřipky)

– Nezapomínat na mléčné výrobky, které obsahují živé bakterie (poslední dobou se mi zdá, že takových je čím dál méně), tj. bílé jogurty s krátkou trvanlivostí a kefíry. Než abych si dala nějaký barevný krém připomínající jogurt, raději sem tam sáhnu po tabletách z lékárny. Kdysi mi někdo doporučil Swiss LAKTOBACILY „5“, tak si občas udělám „kúru“ a pár dní je užívám. Ovšem podobné preparáty, které obsahují skutečně účinné složky, je třeba po otevření nechávat v lednici! Vždy pečlivě čtěte příbalový leták.

– Vypalovat červa. Vím, že bych to asi na webu o zdraví neměla takto oficiálně hlásat, ale malá štamprlička kvalitní slivovice, případně pár kapek do čaje, je osvědčenou prevencí proti smrkání a chrchlání, kterou jsem se naučila od svých moravských příbuzných.

Jak si udržet zdraví v sychravém podzimu

Zkuste také zázvorový čaj s medem a citrónem

Jak pečují o své zdraví na podzim někteří z nás?

Jiří Gruntorád, fitness instruktor

Jsem očkovaný proti chřipce, snažím se jíst hodně zeleniny, pravidelně cvičit. K tomu v době chřipek užívám echinaceu v kombinaci se zinkem a vitamínem C. A aby to bylo kompletní,  nesmím zapomenout na večerní radovánky – to posiluje imunitu jedna báseň.

Romana Kotěrová, odbornice na Bachovu květinovou terapii

Nic speciálního pro svou imunitu na podzim asi nedělám. Jím samozřejmě pestrou stravu, bohatou na zeleninu, méně pečiva a navečer mléčné neochucené kysané nápoje. A řekla bych, že se nemocem vyhýbám díky tomu, že se snažím být psychicky vyrovnaná, to je nejdůležitější. Před časem jsem propadla bio-bachovkám. Nejčastěji z esencí používám  Urgency/První pomoc (když mě čeká nějaká stresová situace), jinak „jedu“ na speciálních parfémech a používám kosmetiku anti-stres.

Anna Štumpf, redaktorka pořadu Černé ovce

Piji hodně fresh džusy, večer si dávám před spaním vodu s citronem a baštím vitaminy. Snažím se dodržovat pravidelný režim – 5krát denně jíst, vypít každý den 2,5 litru tekutin, 3krát týdně cvičit a po půlnoci jít spát – na tom posledním musím tedy ještě zapracovat.

Václav Krejčík, majitel Energy studií Praha a výživový poradce

Já se snažím mít nepřetopený byt, větrat a chodit sice teple oblečený, ale ne moc. Běhám a pravidelně každý den cvičím powerjógu, která podporuje imunitu i sílu celého organizmu, což je v podzimních dnech přínosné. Piji zázvorový čaj, každé ráno šťávu z grapefruitu a jím lehce, abych měl energii. Snažím se nebýt líný, protože pak se člověk rozkládá.

Zajímavé www adresy

Cvičení powerjógy: www.energystudio.cz

Bachova květinová terapie: www.bio-bachovky.cz

Osobní stránky Jiřího Gruntoráda: gruntorad.cz

Vaše tipy

Podobných rad existuje celá řada a jistě máte vy svoje ověřené. Pokud se vám chce, napište je do komentářů. Jsem věčný sběratel dobrých rad a jistě je ocení i ostatní čtenáři.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Běhám, zdravě jím, a nehubnu. V čem je zakopaný pes podle Břicháče Toma?

Ing. Macáková Marcela

Studium na VŠCHT ji inspirovalo k zájmu o výživu a zdravý životní styl. Po promoci (1993) psala na toto téma pro řadu časopisů – Vlasta, Fit styl, Longevity, Moje zdraví, aj. Vedle blogu Kalorických tabulek, kde pracuje jako editorka a správce facebooku, provozuje již téměř dvacet let vlastní webík www.aerobic.cz. Tam si přijdou na své všichni, které baví jakékoliv skupinové cvičení (aerobik, jóga, pilates…)

29.10.2012 Články, Jak si udržet zdraví

Komentáře

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Jak si užít dovolenou nejen pod stanem a nepřibrat?

Jak si užít dovolenou nejen pod stanem a nepřibrat?

Na dovolené často opouštíme náš běžný režim a máme tendenci vybočovat z našich pohybových i stravovacích zvyklostí.

Není výjimkou, že se z delší dovolené vracíme s pár kilogramy navíc, které nám po návratu kazí náladu a zastíní příjemné zážitky.

Celý článek 24.6.2019 0